08-23-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Maide Arel - Ressam
Maide Arel - Ressam
Türk ressamı (İstanbul, 1907) İstanbul Güzel Sanatlar Akademisinde Nazım Ziya'nın ve Hikmet Onat' in atölyelerinde çalışan Maide Arel, bir süre Mehmet Ruhi Arel'den ders aldı Eşi Şemsi Arel'in görevi nedeniyle bulunduğu Erzincan'da frânsızca ve müzik öğretmenliği yaptı 1948'de Ankara Halkevi'nin açmış olduğu yarışmada ikincilik ödülü kazandı Paris'te Andre Lhote, Fernand Leger ve Jean Metzinger'in atölyelerinde sanat eğitimini geliştirdi İlk kişisel sergisini Paris dönüşü, İstanbul'da açtı (1951) Ayrıca Paris'te düzenlenen Kadın Ressamlar Sergisi'ne, Edinburgh Festivali'ne kendisinin de görev aldığı Uluslararası Sanat Eleştiricileri Kongresi'nin, 1954'te İstanbul'da düzenlenmesi nedeniyle açılan sergiye katıldı Eşi Şemsi Arel ile Hatay'a giderek T B M M için bu ili görüntüleyen tablolar yaptı 1960'ta Kadın Haklarını Koruma Derneği' nin Sanat Kolu sergisini Paris'e götürdü ve üyesi olduğu uluslararası derneğin sergisinde bronz madalya kazandı Devlet sergilerinin yanı sıra Güzel Sanatlar Birliği'nin yıllık sergilerine de katılan sanatçı, özellikle, Türkiye'de kadın sanatçıların örgütlenmesinde etkili görevler üstlenmesiyle tanınmaktadır
FİGÜRE BAĞLILIK
Maide Arel'in resmi, eşi Şemsi Arel' in resmiyle aşağı yukarı benzer bir çizgide gelişmiştir Ama, Şemsi Arel'in belli bir dönemde figürden bütünüyle kopan soyut resimlere yönelmesine karşılık, Maide Arel bütün çalışmalarında figüre bağlı kalmış, yalnız, figürü daha çok Andre Lhote'un estetik anlayışına yakın bi doğrultuda, yüzey resmine bağlı bi duyarlık içinde ele almıştır Mevlevi kompozisyonlarında görülen hareket uyumu ve ritmik düzen şeması bu duyarlığı yöresel konular çevre sinde geliştirmekten yana olduğum ortaya koyar Daha yeni resimlerindeyse, gene bu doğrultudan sapmadan, yöresel köylü figürlerini, portre türünde yoğunlaşan bir etkililikle değerlendirmekte, yalın, duru ve katkısız renklerle doldurduğu geniş biçim parçalarını geometrik düzeni bir kompozisyonun gerekleri doğrultusunda işlemektedir Maide Arel'in yapıtlarında renklerin mat ve gösterişten uzak etkisi alçakgönüllü bildirisi, geometrik-kübist okulun niteliklerini her zamar korumakla birlikte, içtenliğe açık bir resim yorumu da getirir Belli biı anlayışı bozup değiştirmeden, inançlı ve kararlı biçimde sürdürmek, bu anlayışın genel ilkelerinder ödün vermemek, kalıplaşma tehlikelerini gözardı etmeden esnek çözümlere ulaşabilmek, sanatçının resimlerini biçimlendiren başlıca etmenler arasında sayılabilir
|
|
|