![]() |
Friedrich Hegel |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Friedrich HegelHEGEL, Georg Wilhelm Friedrich: Büyük bir sistem kurarak, Kant'ın imkansız olduğunu söylediği şeyi gerçekleştirmiş, yani rasyonel bir metafizik kurmuş olan ünlü Alman filozofu ![]() ![]() Metafiziği: Alman idealizminin kurucusu olan Kant, aklın kendisinin a priori kategorileri ve bilginin formlarını, kalıplarını sağladığı için, bilginin mümkün olduğunu söylemişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hegel'e göre, insan, bilgide kendisinin dışında olan, kendisinin yaratmadığı ve insandan bağımsız olan bir dünyayı tecrübe etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yani, Geist kendisini Hegel'e göre, doğada ve insan aklında ifade eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düşünce ile varlığın, mantık ile metafiziğin bir ve aynı gerçekliğin iki farklı yüzü olduğunu söyleyen Hegel'de Mutlak Zihin statik bir varlık değil, fakat dinamik bir süreçtir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hegel'in bu anlayışı, teleolojik ya da organik bir anlayıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yöntem: Mutlak varlığın bilgi ya da düşünce süreciyle doğal süreci kapsayan gelişme süreci, Hegel'e göre, diyalektik yoluyla gerçekleşir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hegel felsefenin, Kant'ın da belirtmiş olduğu gibi, kavramsal bilgi olduğunu öne sürer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buna göre, düşünce diyalektik olarak ilerlediğinde, en basit, en soyut ve içerik bakımından en boş olan kavramlardan daha kompleks, daha somut ve daha zengin kavramlara doğru ilerler ![]() ![]() ![]() ![]() Bununla birlikte, tek bir kavram, en yüksek kavram bile olsa, bütün bir gerçekliği göstermez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hegel'e göre, filozofun yapması gereken şey, düşüncenin tanımlanan şekilde kendi mantıksal akışını izlemesine izin vermektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geist, Mutlak Zihin bu amaçla kendisini ilk olarak doğada gerçekleştirir (Antitez) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kültür felsefesi: Geist, kendisini kültür dünyasında diyalektiğin üçlü hareketi gereğince, Sübjektif Geist (Öznel Ruh), Objektif Geist (Nesnel Ruh) ve Mutlak Geist (Mutlak Ruh) olarak açar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O, bundan sonra başka benleri de tanır ve kabul eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mutlak Ruh da üç adımlı bir hareketle gerçekleşir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Friedrich Hegel |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Friedrich HegelGünümüzde Almanya'nın güneybatısında yer alan Stuttgart, Württemberg'de doğan idealist Alman filozoftur ![]() ![]() Felsefenin sürekli tartışılan sorunlarının fasit dairesinin dışına çıkmak için, muhtemelen felsefede ilk kez, tarih ve yapının önemli olduğunu ileri sürdü ![]() ![]() Bir memurun oğluydu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hegel'in kurduğu sisteme 'diyalektik mantık' denilir ![]() ![]() Hegel, Kant'ın felsefesine inanmakla beraber onun fikirlerini yetersiz buluyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hegel ömrünün son yıllarını Berlin'de geçirdi ![]() ![]() ![]() 1770-1831 yılları arasında yaşamış olan Hegel'in temel eserleri: Phanomenologie des Geistes (Tinin Fenomenolojisi), Wissenschaft der Logik (Mantık Bilimi), Enzyklopadie der Philosophischen Wissenschaften im Grundrisse (Felsefi Bilimler Ansiklopedisi), Grundlinien der Philosophie des Rechts (Hukuk Felsefesinin İlkeleri) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Friedrich Hegel |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Friedrich HegelFriedrich Hegel ve Mutlak İdealizm Hegel felsefesi her şeyden önce bireylerin kendi kendilerine ilişkin olarak özgür bir bilince ulaştıkları bir insanlık tarihi felsefesidir ![]() ![]() Bu eserde Hegel, bilincin bütün dünya ölçeğinde kendi kendini nasıl sınadığını ve yalın bir öznel kesinlik ile kendi kendinin nesnel bilgisine nasıl ulaştığını ortaya koyar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu süreç sonunda, bilinç Akıl'a ulaşır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Friedrich Hegel |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Friedrich HegelFriedrich Hegel ve Kültür Felsefesi Friedrich Hegel'in Kültür Felsefesi Anlayışı Geist, kendisini kültür dünyasında diyalektiğin üçlü hareketi gereğince, Sübjektif Geist (Öznel Tin), Objektif Geist (Nesnel Tin) ve Mutlak Geist (Mutlak Tin) olarak açar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O, bundan sonra başka benleri de tanır ve kabul eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mutlak Ruh da üç adımlı bir hareketle gerçekleşir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Friedrich Hegel |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Friedrich HegelFriedrich Hegel ve Metafizik Friedrich Hegel'in Metafizik Anlayışı Alman idealizminin kurucusu olan Kant, aklın kendisinin a priori kategorileri ve bilginin formlarını, kalıplarını sağladığı için, bilginin mümkün olduğunu söylemişti ![]() ![]() ![]() Hegel, işte bu noktada bilginin formları kadar içeriğinin de zihnin eseri, ürünü olması gerektiğini savunur ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan Hegel'e göre, şu sonuç çıkar: Bu dünya, bu dünyayı meydana getiren ve bilgimizin konusu olan nesneler, sonlu bireyin, insanın zihninden başka bir zihnin eseri olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Yani, Geist kendisini Hegel'e göre, doğada ve insan aklında ifade eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düşünce ile varlığın, mantık ile metafiziğin bir ve aynı gerçekliğin iki farklı yüzü olduğunu söyleyen Hegel'de Mutlak Zihin statik bir varlık değil, fakat dinamik bir süreçtir ![]() ![]() ![]() ![]() Evren, kendisinde mutlak Aklın amaçları ya da hedeflerinin gerçekleştiği bir evrim sürecidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Friedrich Hegel |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Friedrich HegelHegel ve Diyalektik Hegel'in Diyalektik Anlayışı Mutlak varlığın bilgi ya da düşünce süreciyle doğal süreci kapsayan gelişme süreci, Hegel'e göre, diyalektik yoluyla gerçekleşir ![]() ![]() ![]() ![]() Yöntem, evrendeki rasyonel süreci yeniden yaratıp ifade etmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir şeyi gerçekte olduğu şekliyle anlatabilmek için, Hegel'e göre, onun hakkındaki tüm doğruları ifade etmemiz, onun tüm çelişkilerini belirtmemiz ve bu çelişkilerin nasıl uzlaştırıldığını göstermemiz gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diyalektik süreç, bundan dolayı kendisinde tüm karşıtlıkların hem barındığı ve hem de çözüldüğü, nihai ve en yüksek kavrama ulaşılıncaya kadar sürer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hegel'e göre, filozofun yapması gereken şey, düşüncenin tanımlanan şekilde kendi mantıksal akışını izlemesine izin vermektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Friedrich Hegel |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Friedrich HegelDiyalektik Yöntem Nedir? Şimdiki sorumuz, öteki kategorileri varlıktan nasıl çıkarsayacağımızdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yöntemimiz baş- tan sona kadar bu cins, ayırt, tür üçlüsünün ritmi için- de ilerleyecektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Biçimsel mantığın bu ilkesinin bozulması meşru olmayan süreç yanıltısını getirir: Öncülde olmayan bir şey sonuçta da olamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Platon'un idealarının soyut evrenseller olduğuna işaret ettiğimizde bunu görmüştük ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Örneğin, neden, etki, töz, nicelik, varlığın özgül çeşitleridir ve bunların fikri varlık kavramının dışındadır, dolayısıyla da ondan çıkarsanamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Katıksız kategoriyi düşünmemiz gerekiyor, bu kalem, şu kitap, bu masa, şu sandalye gibi herhangi bir tikel varlık aidini değil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Varlığın yokluk olduğu, ya da varlıkla yokluğun özdeş olduğu önermesi, belli bir çeşit varlığın, örneğin bu masanın yoklukla aynı şey olduğu ya da yemek yemenin yemek yememekle aynı şey olduğu gibi saçma, bir anlamda anlaşılmamalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu, oluş kategorisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * Burada ayırt kelimesini differentian karşılığı kullanıyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|