![]() |
August Von Hayek |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() August Von HayekAugust von Hayek Kimdir? (d ![]() ![]() Avusturya ekolüne bağlı ekonomist ve siyaset bilimcidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hayatı Doğal bilimcilerin ağırlıkta olduğu bir aile ortamında yetişmesine rağmen topçu subayı olarak görev yaptığı I ![]() ![]() ![]() ![]() Hayek serbest piyasa düzeninin felsefi savunucularındandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hayek'e göre iktisadi karar verme hakki, bireylerden, onların değerlerinden ve amaçlarından bağımsız değildir (ekonomik öznellik, Avusturya ekolü), karar verme hakları enformasyona sahip olan bireylerde olmalıdır ![]() ![]() Hayek iktisat dışında bilişim (enformasyon) teorisi, hukuk, politika teorisi, bilim felsefesi ve bilişsel psikoloji (cognitive psychology) gibi alanlarda da yeni fikirler üretmiştir ![]() Eserleri The Road to Serfdom - Kölelik yolu (1944) Bu Eser, Hayek'in özgürlük savunusuna adadığı uzun entelektüel hayatının en çarpıcı ürünlerindendir ![]() ![]() - The Use of Knowledge in Society - Bilginin Toplumda Kullanımı (1945) - The Sensory Order - Duyumsal Düzen (1952) - The Constitution of Liberty - Özgürlüğün Anayasası(1960) - Law, Legislation and Liberty - Kanun, Mevzuat ve Özgürlük (1979) Dikkat Çekici Bilgiler Hayek, çocukluk aşkı kuzeni Helene Bitterlich'in kocasından ayrılmasından sonra ofisinde sekreterlik yaparken evlenmiş olduğu karısını boşayıp kuzeni ile evlenmiştir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
August Von Hayek |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() August Von HayekAugust von Hayek İngiliz iktisatçısı ve filozofu 1899-1992 yılları arasında yaşamış Avusturya doğumlu İngiliz iktisatçısı ve filozofudur ![]() Temelde ya da öncelikle, bir iktisatçı olarak tanınan Hayek'in temel eserleri "Road ta Serfdam" [Köleliğe Giden Yol], "The Pure Theory of Capital" [Saf Sermaye Teorisi], "The Constitution of Liberty" [Özgürlüğün Anayasası], "Law, Legislation and Liberty" [Yasa, Yasama ve Özgürlük]'dir ![]() İktisat alanındaki veriminden ötürü Nobel Ödülü'ne layık görülen Hayek'in iktisatçılığının arkasında önemli felsefi vukufların olduğu söylenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hayek'in epistemolojisi işte bu durumun bir sonucu olarak onu akılcı reformistler karşısında kurumsal ve etik muhafazakarlığın, müdahale ekonomisinin karşısında da serbest pazarın savunucusu olmaya sevk etmiştir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
August Von Hayek |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() August Von HayekAugust von Hayek'in Hayatı ve Önemli Eserleri Hayek, 8 Mayıs 1899'da Viyana'da doğdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hayek, şüphesiz entelektüel çevresinin büyük yararını görmüştür ![]() ![]() ![]() Hayek John Maynard Keynes ile ilk defa 1928'de Londra'da tanışmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En verimli çağının otuz bir yılını İngilizce konuşulan bir dünyada geçiren Hayek, 1962'de Freiburg Üniversitesi'nde iktisadi politika profesörü olarak görev aldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nobel ödülünü aldığı zaman, iktisat teorisi, siyaset ve hukuk felsefesi, düşünce tarihi ve hatta psikoloji alanlarında 25 kitap yazmış bulunuyordu ![]() ![]() ![]() Hayek'in Başlıca ve En Önemli Eserleri — Prices and Production, 1931 ![]() — Monetary Theory and The Trade Cycle, 1933 ![]() — Profits, İnsert and İnverstmen, and Other Essays on The Theory of İndustrial Fluctuation, 1939 ![]() — The Pure Theory, of Capital, 1941 ![]() — Low Legislation and Liberty, I-II-III ![]() — The Road to Serfdom, 1944 ![]() — The Sensory Order, An İnguiry İnto The Foundations of Theoretical Psychology, 1976 ![]() — The Constitution of Liberty, 1960 ![]() — The Counter–Revolution of Science, 1952 ![]() — İndividualism and Economic Order, 1948 ![]() — The Counter Revelution of Science, 1952 ![]() — Studies, in Philosophy, Politics and Economics and the History of İdeas, 1978 ![]() — The Fatal Conceit, — New Studies in Philosophy, Politics, Economic and The History of İdeas, 1978 ![]() — Capitalism and the Historians, 1954 ![]() — Choice in Currency, 1976 ![]() — Collectivist Economic Planning, 1976 ![]() — Confusion of Language in Political Thought ![]() — The Denationalization of Money, 1978 ![]() — Economic Freedom and Representative Government, — Full Employment at Any Price, 1975 ![]() — Monetary Nationalism and İnternational Stability, 1964 ![]() — The Reactionary Character of the Socialist Conseption, 1978 ![]() — Unemployment and Monetary Policy, 1979 ![]() Hayek'i tanıyan herkes, onun esas ilgilendiği hususun siyaset ve akademik hayatın şiddetli kavgaları değil, fikirleri olduğunu kabul etmektedirler ![]() ![]() ![]() KAYNAKLAR (1) Butler, Eamon; Hayek, Çev ![]() ![]() ![]() (2) Age ![]() ![]() ![]() (3) Butler; Age, sh ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
August Von Hayek |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() August Von HayekAugust von Hayek'in Toplumun İşleyişi Hakkındaki Düşünceleri Hayek sosyal hayatın ve ekonominin kurumlarının insan dizaynı ve planlamasının mahsulü değil, aslında insan eyleminin mahsulü olduğunu ileri sürer ![]() ![]() Hayek yazılarında, toplumsal kurumların işleyiş tarzı konusunda, yaygın ama yanlış olan bir görüşe işaret etmektedir ![]() ![]() (Çoğu) sosyal kurallar, ahlak kodları, gelenekler ve yasalar aynen bu şekilde, çok geniş bir makul davranışlar kümesine dokunmadan, belli bir fiilleri yasaklayarak işler ![]() ![]() Problem bireysel kurallar ve ortaya çıkan genel düzen arasındaki ilişkinin, hangi kurallar dizisinin işleyip hangilerinin işlemeyeceğini önceden söyleyemeyeceğimiz ölçüde karmaşık ve içinden çıkılamaz mahiyette olmasıdır ![]() Kendi tercihimiz olan kurallara göre işleyen toplumsal organizasyonları inşa etmemiz tabii ki mümkündür ama bunlar, alan ve ölçek bakımından zaruri olarak sınırlı olmak durumundadırlar ![]() Hangi yeni düşünceler ve düzenlemelerin gelecekte yürüyeceğini önceden bilecek kadar zeki değilizdir ![]() Hiç bir akıl kendisinden daha kompleks bir şeyi açıklayıp kontrol edemeyeceği için merkezi olarak yönetilen bir toplum komplekslik itibarıyla belli bir üst sınırın tehdidi altındadır ![]() Kurumların Demokratik Temeli Hayek kurumların insanlar tarafından var edildiğini, öyleyse onların değiştirilebileceği görüşünü toplumsal hayatın ve kurumların gerçek temellerinin son derece yanlış anlaşılmasına dayandığını bu düşüncenin toplumun yeniden inşasının, bu bakımdan çok büyük hata olacağını savunur ![]() Toplumsal kurumlar inşa edilmiş bir görünüme sahip olmakla birlikte, önceden planlanmış veya icat edilmiş değildirler ![]() ![]() ![]() ![]() Bu çerçevede topluma rasyonel şekilde yeniden biçim vermeye kalkışmadan önce onun işleyişini kavramak gerekir ![]() Bireysel Özgürlüğün Önemi Hayek özgürlük kavramıyla, kişinin, başkasının keyfi idaresinin icbarına maruz kalmadığı durumu kasteder ![]() ![]() Kişi özgürlüğünün ortadan kaldırılması ve toplumun bir merkezî plana göre düzenlenmesi bazı yararlar vaat edebilir ama bunların felaket getirmesi daha muteberdir ![]() Özgürlüğün amacı öngörülebilir, tahmin edilebilir gelişmeler değil, yeni ve beklenmeyen gelişmelerdir ![]() ![]() Özgür bir toplum için gerekli olan zorlayıcı güç, halkı belli bir şekilde davrandırma gücü değil, vatandaşların kuralları ihlal etmelerini önleme ve bu türlü fiillere teşebbüsten men etme gücüdür ![]() ![]() Özgür Bir Toplumun Hukuki Çerçevesi Özgür bir toplum, iktidardakiler tarafından komuta edilmeyip, üyelerinin genel davranış kurallarını kabul etmelerine ve onların hangi fiillerin adil veya gayri adil olduğu hususundaki hakim kanaatlerine dayanır ![]() ![]() ![]() Toplumlar gelişip emirlere daha az, genel kurallara daha çok istinat ederken, şefin veya esas otoritenin bu yargısal işlevi artacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Yargıç kuralların ne olduğunu ortaya koymaya ve bu kurallar kifayetsiz olduğunda, onlara ilişkin düşüncelerimizi tadile çalışmak durumundadır ![]() ![]() ![]() Özgür bir toplumu özgür olmayandan ayıran, birincisinde, her bireyin tanınmış ve geniş bir alana, hükümet otoritesinin müdahale etmediği korummuş bir sahaya (protected domain) sahip olmasıdır ![]() Hayek'in Merkeziyet ve Adem-i Merkeziyet Görüşü Hayek merkeziyet ve adem-i merkeziyetten bahsederken daha çok federe ve federal devletten bahsetmiştir ![]() ![]() ![]() KAYNAKLAR (1) Butler, sh ![]() ![]() (2) Hayek'in özgürlüğü tanımı ve savunması hususunda bkz ![]() ![]() ![]() (3) Butler; Age, sh ![]() ![]() (4) Hayek, The Contitution of Liberty, (Zikr ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (5) Hayek, Friedrich A ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
August Von Hayek |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() August Von HayekAugust von Hayek'in Muhafazakarlık Anlayışı Hakkındaki Düşünceleri Hayek bize bütün geleneksel kural ve değerlerimizi terk edip toplumu sıfırdan başlayarak yeniden şekillendirme girişiminin tehlikeli olduğunu, çünkü sosyal kurumların, bizim ancak mübhem şekilde idrakinde olduğumuz 'bilgi' ya da 'hikmet' içerdiklerini hatırlatır ![]() ![]() Önemli olduğunu düşündüğümüz diğer kural ve değerlerle çatışma içindeyse, bazı kuralları bırakmak ve bazı moral değerleri feda etmek zorundayızdır ![]() ![]() ![]() Hayek'in fikrine göre, insan aklının, uygarlığımızı aşmamıza ve değerlerimizi bilimsel veya objektif tarzda yargılamamıza imkan verecek güçte olduğunu ve kuralları bütünüyle dizayn ederek daha mükemmel bir uygarlık meydana getirebileceğimizi düşünmek bir yanılsamadır ![]() Hayek sosyalist planlamanın bir panzehiri olarak muhafazakarlığa güvenme hususunda çok ihtiyatlı olup, bunu şöyle ifade etmektedir: Muhafazakarlık, istikrarlı her toplum için gerekli bir unsur olmakla beraber, sosyal bir program değildir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
August Von Hayek |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() August Von HayekAugust von Hayek ve Sosyal Adaletin Eleştirisi Hayek'in 'sosyal adalet' diye adlandırılan şeyin anlamını keşfetmesi, on yıldan fazla bir süre zamanını almıştır ![]() ![]() En başta bir kere adalet moral bir kavramdır der Hayek 'sosyal adalet' için ![]() ![]() ![]() Sosyal adalet fikri toplum konusundaki yanlış bir anlayıştan kaynaklanmaktadır ![]() ![]() Cadılar ve hayaletlere herkesin inanması onların var olduğunu göstermez ![]() ![]() Bir hemşire ile bir kasabın, kömür madencisi ile bir yüksek mahkeme hakiminin, bir dalgıç ile bir lağım temizleyicisinin, yeni bir endüstrinin kurucusu ile bir jokeyin, vergi müfettişi ile hayat kurtaran bir ilaç mucidinin, jet pilotu ile matematik profesörünün nispi ücretlerinin ne olması gerektiğini sorduğumuzda "sosyal adalete" müracaatın bu konularda karar verme hususunda bize en küçük bir yardımı olmaz ![]() Piyasa da kişinin ödülü/karşılığı ne gösterdiği kişisel çabalar ve hizmeti üretmek için katlandığı zahmet ve eziyetlerin; ne de kişinin moral meziyetlerinin bir fonksiyonudur ![]() ![]() Bir insanın hizmetinin değerinin başkaları nazarında ne olduğunun onun ne kadar çaba harcamaya hazır olduğu ile bir alakası yoktur ![]() ![]() ![]() Hayek sosyal adalet kavramının menşeini sorgulamakta ve bazı endişe verici gerekçeler ortaya koymaktadır ![]() ![]() ![]() KAYNAKLAR (1) Hayek, Friedrich A ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
August Von Hayek |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() August Von HayekAugust von Hayek ve Liberalizm Hayek'e Göre Liberal Bir Düzenin Kurumları Liberalizm öncelikli olarak dini inançların söz konusu olduğu hallerde, politik faaliyette ve ekonomik hayatta bireyciliği, özgürlüğü ve toleransı benimsemiş akımları belirten genel terimdir ![]() Dini sorunlarda liberalizm vicdan özgürlüğünü savunmuş, bağnazlığa karşı çıkmış, kişisel inançlara saygı gösterilmesini istemiştir ![]() Politikada demokrasi ilkelerini desteklemiştir ![]() ![]() ![]() Liberallerin politik doktrin akımlarındaki yerleri, statükonun sürekliliğini arzulayan muhafazakarlar ile düzen değişikliği özlemini duyan radikaller arasındadır ![]() ![]() İktisadi liberalizm, dışalım serbestliğini, gümrük vergilerinin indirilmesini, serbest rekabeti savunmuş ve devletin ekonomiye müdahalesine karşı çıkmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() a) Piyasa Yapısı Ayakkabı imalatçısı, Jones, ayakkabıya ihtiyaç duyduğunu bildiği için ayakkabı üretmez ![]() ![]() ![]() ![]() Mekanizma üzerinde anlaşmaya varılan hedefler veya çıkarılacak talimatlar gerektirmemekle, herhangi bir bilince sahip olmamakla beraber binlerce muhtelif malı en verimli kullanım terkibine yöneltir ![]() Piyasa sistemi, insanların 'çok çalışmasına' değil insanların, tüketicileri tatmin edecek doğru yer ve zamanda ve diğerlerinin arzularıyla en az çatışacak bir tarzda diğer insanların arzu ettikleri şeyleri üretmelerine dayanır ![]() Piyasanın verdiği ödüller, bir malın ve o malı arz eden bireyin çabalarının, diğer insanlar nazarındaki değerini yansıtır ![]() ![]() Marx gibi bazı düşünürler, ürünün değerinin ona harcanan emek miktarınca belirlendiğini iddia eden, (malların üretimine hiç emek sarf etmediği ve muhtemelen böylece onlara hiçbir değer katmadığı görünen kapitalistlerin kamulaştırmasını meşrulaştırmak için kullanılan) bir 'emek-değer' teorisini kabul etmişlerdir ![]() ![]() ![]() Hayek'in piyasa karşılığının tahsisi konusunda vardığı netice şudur: Ortak amaçlar hiyerarşisine hizmet etmeyen ama her kişinin kendi bireysel amaçlarını takipte ancak bu şekilde karşılıklı yardımlaşabilecekleri için birbirleriyle işbirliği yapan çok sayıda aktörün bulunduğu bir sistemin işleyişinden daha fazlasını istemek elbette makul olmaz ![]() Fiyat mekanizması da insanın farkında olmadan tesadüfen bulduktan sonra kullanmayı (tam olmasa da) öğrendiği bir çok sistemden biridir ![]() ![]() b) Geleneksel Tam Rekabet Modeli ve Hayek'in Eleştirileri İktisat kitapları başlangıçta genellikle, 'tam rekabet' kavramını ele alır ![]() ![]() ![]() Geleneksel tam rekabet modeli, ekonomik hayatın dar bir kesimi dışında mevcut olmayan temellere dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() — Mevzubahis tüm hadiselerin tam olarak bilinebileceği (tam bilgi varsayımı) ve üretim sürecine girmede engellerin olmayışı varsayımıdır ![]() Hayek bu geleneksel görüşü eleştirisi bu görüşün vuku bulmasının hiç olası olmadığı noktasından ibaret olmayıp, geleneksel görüşün, statik bir durumdan çok bir faaliyet (action) olan rekabet düşüncesini tamamen saptırdığını da belirtir ![]() ![]() ![]() — Üreticilerin piyasalarının tam bilgisine sahip olduğu 'tam rekabet' varsayımını gerçekleşmemektedir ![]() ![]() Herkesin her şeyi bildiğini varsaydığımızda hiç bir şeyin çözülmeyeceği; ve asıl meselenin daha ziyade mevcut bilginin mevcut olduğu kadar çoğunun kullanılmasının nasıl sağlanabileceği meselesi olduğu ortaya çıkacaktır ![]() — Tükektici tercihinin 'veri' olması mümkün değildir ![]() ![]() Herhangi bir ürünün tamamen homojem olabileceği -yani tüketicilerin hangi arz kaynağını seçecekleri konusunda tamamen kayıtsız kaldığı- varsayımı aynı şekilde olası değildir ![]() — Rekabetin fonksiyonu üreticileri ayırmak, bir üreticinin diğer rakip üreticilerinden daha iyi olduğu konusunda onları kanaat sahibi kılmaktır ![]() — Mevcut üretim metodları ve üretim maliyetleri konusundaki tam bilgi bu nedenle anlamsız bir varsıyımdır ![]() c) Hayek'in Para ve Enflasyon Üzerine Düşünceleri Enflasyon, kaynakların yanlış tahsisine sebep olur ![]() ![]() ![]() ![]() Basit miktar teorisi para miktarındaki bir artışın, uzun ve kararsız bir gecikmeden sonra, genel fiyat seviyesinde eşit bir değişiklikle sebep olacağını ileri sürmektedir ![]() ![]() ![]() Veri enflasyon oranı beklentisi bir kez başlayınca ancak yeni kredide yeni bir artış sinyali (yanlış olmakla birlikte) istihdam ve yatırımı daha ileri hareket ettireceği için, enflasyon artık uyarıcı etkide bulunmaz ![]() ![]() Hayek yükselen fiyatların, ne var ki enflasyonun nedeni değil sadece tezahürü (neticesi) olduğunu ifade eder ![]() Enflasyon ne kadar uzun süre devam ederse iş gücündeki yanlış tahsis de o kadar büyük olacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer enflasyonun üstesinden gelinecekse gerekli ilk şey işlerin arz fazlası olan işlerden sıkıntının olduğu yerlere kolay hareketine izin veren işleyen bir emek piyasasıdır ![]() Hayek'e göre enflasyon belki de, bir tür hükümet faaliyetinin gittikçe daha çok hükümet kontrolünü zaruri kıldığı bu fasid dairede en önemli biricik faktördür ![]() ![]() KAYNAKLAR (1) Butler; Age, sh ![]() ![]() (2) Hayek, İndivudualism and Economic Order, sh ![]() ![]() ![]() ![]() (3) Hayek, İndividualism and Economic Order, 1948 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
August Von Hayek |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() August Von HayekAugust von Hayek ve Sosyalizmin Eleştirisi Hayek'in Sosyalizm Eleştirisi Demokratik sosyalizm, imkansız bir şeydir ve yalnız bununla da kalmaz ![]() ![]() Hayek'in ikazı ılımlı bir sosyalizmin başarılabileceği ve bunun istikrarlı bir toplumun temeli yapılabileceğine inanan, demokratik sosyalist entelektüellerdedir ![]() ![]() ![]() ![]() a) Hayek'e Göre Planlama Bir firmanın 'optimum ölçeği' konusundaki karar, politikacı veya ekonomistlerce tespit edilemez ![]() ![]() ![]() ![]() Merkez bu gün için kullanışlı ve ucuz görünen bir ürünün üretilmesi veya kullanılması konusunda karar alabilir ![]() ![]() Hayek'e göre teknoloji bizi şümullü ekonomik planlamaya zorlamaz, ama bu teknolojiyi kontrol edecek bir merkezi otoriteye korkunç bir güç tevcih eder ![]() ![]() Planlama lehinde ileri sürülen diğer argüman şudur ![]() ![]() Hayek ise durumun tamamen farklı olduğuna inanır ![]() ![]() ![]() Bütün bilgilerin bir tek zihne/ akla verilebileceğini düşünmek meseleden uzak olmak ve gerçek dünyada önemli olan her şeyi göz ardı etmektir ![]() Piyasa düzeni bilinçli planlama ile tasarlanmış veya dizayn edilmiş bir şey değildir ![]() ![]() ![]() Halkın faaliyetlerine rehberlik eden, mülkiyet ve sözleşme yasaları gibi genel kurallar çok karmaşık bir genel düzenin ortaya çıkmasını mümkün kılar ![]() ![]() Hayek piyasa yapısının üretim tüketim ilişkileri ve akışının merkez tarafından planlanmasını planlamacılardan daha fazla abartmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak Hayek'in merkezi planlamayı Marksist ekonomik düzen paralelinde eleştirmesi (ki öyledir) yani 'merkezi planlama'yı işletmecilik mantığından ayrı olarak düşünmesi eleştirilerinin büyük ölçüde haklı olduğunu gösterir ![]() ![]() İnsanların planın gayesi üzerinde anlaşmaya varmaksızın sadece merkezi planlamanın lüzumu konusunda uyuşmaları durumu, tıpkı bir grup insanın nereye gitmek istedikleri hususunda bir anlaşmaya varmadan birlikte seyahate çıkmağa kalkmalarına benzer ![]() ![]() Merkezi planlamanın ve sosyalist ideallerin olduğu bir toplumda çökecek ilk şey, hükümetin kendisinin sınırlanması gerektiği şeklindeki klasik liberal ilkedir ![]() Planlamacılar hedeflerine ulaşmak için muayyen kaynakları, muayyen maksatlara tahsis etmek zorundadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün bu eleştiriler büyük ölçüde isabetlidir ![]() ![]() ![]() Totaliter iktisadi plan halkın seçilen hedeflere inanmasını icap ettirir ![]() ![]() ![]() b) Hayek'in Sosyalizm Eleştirisinin Tesiri Hayek'in The Road the Serfdom adlı eseri zamanın çoğu entelektüellerinin ütopyacı sosyal teorilerini ektisiz hale getirmek için çok şey yaptığı açık olarak görülmüştür ![]() Bir kısım sosyalist iktisatçının piri Lord Keynes bile kitap hakkında, kendini hemen hemen onunla hemfikir; hatta sadece hemfikir olmayıp ondan derinden etkilendiği bir fikir birliği içinde gördüğünü yazabiliyordu ![]() KAYNAKLAR (1) Hayek, İndividualism and Economic Order, 1948 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (2) Hayek, İndividualism and Economic Order, 1948 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (3) Hayek, The Road to Serfdorm, 1944 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
August Von Hayek |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() August Von HayekAugust von Hayek ve Liberal Devletin Kurumları Liberalizm toplumun temel düzeyinin tasarımlı kontrolünü ayrıntılarını önceden bilemeyeceğimiz bir kendiliğinden düzenin oluşumu için zaruri olan kurallar gibi genel kuralların tatbikiyle sınırlandırır ![]() Toplumların gelişmesi buna uygun şartları oluşturmamızı gerektirir ![]() ![]() ![]() Hükümetin görevi, bireylerin ve grupların başarılı olarak karşılıklı amaçlarını gerçekleştirebildiği bir çatı yaratmak ve bazen şu ya da bu şekilde piyasanın arz edemediği hizmetleri sunmak için gelir temini maksadıyla zorlayıcı gücünü kullanmaktır ![]() Hayek'e göre kamu sektörünün büyüklüğü onun meşruiyetinin ölçütü değildir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
August Von Hayek |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() August Von HayekAugust von Hayek ve Liberal Devletin Anayasası Yasa özgür insanlardan oluşan bir toplulukta ortaya çıkmaktadır ![]() ![]() Hayek'e göre adalet kuralları kral tarafından yapılmış olmayıp yargıçlar tarafından keşfedilmiştir ![]() ![]() Yasa diye adlandırılan bir çok şey bu gün, adaleti korumak için değil, idari mekanizmayı çalıştırmaya matuf olarak dizayn edilmiş, bu tipte idari yasama faaliyetidir ![]() Hayek yasaları seçimle gelen yöneticilerin eline bırakmak, krema kavanozunu kedinin sorumluluğuna bırakmaya benzer ![]() ![]() Hayek'in de kendini dahil ettiği liberal gelenek, çoğunluk yönetiminin bir tiranlığa sapması önlensin diye, çoğunluğun kendilerine oy verdiği iktidarlara sıkı sınırlar koyar ![]() Yasama kesin olarak yürütmeden ayrılmalıdır ![]() ![]() Hayek'in Demokrasi Eleştirisi Demokrasi, esas itibariyle iç barışı ve bireysel özgürlüğü korumaya matuf fayda gayesi güden bir aygıt, bir usuldür ![]() ![]() Hayek demokrasinin gerçekten takdire şayan bir kurum olduğunu, fakat en ateşli demokratlar bile onun sınırsız genişlemesinden yana olmayacağını ifade eder ![]() ![]() ![]() Genellikle çoğunluk kararları bireysel kararlardan daha az akıllıca olacaktır ![]() ![]() Bir demokraside politikacının görevi uzak bir gelecekte çoğunluğun görüşü olabilecek yeni kanaatlere revaç buldurmak değil, geniş kitlenin sahip olduğu kanaatleri ortaya koymaktır ![]() İktidarın bir şekilde sınırlandırılması esastır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hukukun üstünlüğü ilkesi, hükümetin zorlayıcı gücünün genel kurallara uygunluk dışında kullanılmamasını kuralların bilinmesinin ve kesin olmasını insanlara eşit muamele edilmesini yani yasaların kişileri dikkate alarak uygulanmaması gerektiği üzerinde durur Hayek ![]() KAYNAKLAR (1) Hayek tarafında demokrasinin en ayrıntılı ele alınışı The Constitution of Liberty nin 7 ![]() ![]() (2) Hayek,The Contitution of Liberty, sh ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (3) Hayek, Friedrich A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
August Von Hayek |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() August Von HayekAugust von Hayek ve Sosyal Bilimler Anlayışı Hayek reel değerlerle izafi değerleri kıyaslar, sosyal bilimlerin tabi bilimlerle ayırıcı özelliğini açıklarken ![]() ![]() ![]() ![]() İktisatta veya diğer herhangi bir sosyal bilimde kanalize etme durumunda olduğumuz hammaddeler, insan amaçlarına yollamada bulunmaksızın objektif bir tanımlaması kabil fiziki nesneler değildir ![]() ![]() ![]() Sosyal bilimler alanında istatistiklerin yetersizliğini anlamak için fiili uygulamalara bakmak zorundayız ![]() ![]() Hayek belli bir zaman sonra iktisat ve sosyal bilimlerde Avusturya Okulu' içinde yer alan meslektaşlarının çizgisinden ayrılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu açıdan hiç bir ekonomist, gelecekteki fiyatların bilimsel tahminlerini temel alıp, mal ve hizmet alım satımıyla zengin olabilmiş değildir ![]() ![]() ![]() Hayek'in analizinin bütünüyle tatminkar olmadığı belirtilmelidir ![]() ![]() Hayek'in yaptığı, sosyal bilimcilere, topluma ilişkin bilimsel bilginin bir yerlerde bir hattı ve hududu olduğunu hatırlatmak ve onların tutturmayı umdukları tahminlerin mahiyeti hususunda mütevazı olmalarını istemektir ![]() |
![]() |
![]() |
|