Karlheinz Stockhausen |
08-23-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Karlheinz StockhausenKarlheinz Stockhausen - Besteci GEREÇ VE BİÇİM Köln Üniversitesi'nde ve aynı kentteki Müzik Akademisi'nde öğrenim gören Karlheinz Stockhausen, daha sonra Paris'e giderek Messiaen ve Milhaud ile çalıştı, Fransız Radyo Televizyon Kurumu somut müzik araştırmaları topluluğuyla ve Pierre Boulez ile bağlantı kurdu Müzikçi yeni-klasikçi bir başlangıç dönemi geçirmemişti;Messiaen'm yapıtlarını derinine inceleyip öğrenmesi, 1951'den başlayarak ilk bestelerinde birtakım olanaklardan yararlanmasını sağladı Bu yapıtlarında Webern'in tekniğiyle Messiaen'm tekniğini birbirine karıştırdı, dizisel çerçeveyi ses yüksekliklerine, ritmik öğelere ve şiddetlere uyguladı ve böylece şu besteleri gerçekleştirdi: Kreuzspiel (1951); Spieltür Orchester (1952); Klavierstück I-IV (1952); Kontrapunkte (1953) Daha sonra biçimin dışında yeni sesler buldu ve Gesang der jünglinge (1956) adlı yapıtında insan sesi ve elektronik çalgı kullandı Yazımının Kontrapunkte'deki kesinliği giderek yumuşadı ve 1955'e doğru, Stockhausen "gereç ve biçimin tekliği"ni araştıracağını açıkladı Zeitmasse, Klavierstück N° 11 gibi yapıtların da bu anlayış içinde gerçekleştirdi Söz konusu ürünlerde yorumcu, yapıtı, bütünü oluşturan parçaları o anda içinden nasıl geliyorsa o biçimde sıralayarak istediği gibi düzenleyebilir Böylece de raslantısal müziğe ileten bir yapıt yavaş yavaş oluşur Getirilen bir başka yeni kavram da müziksel uzamdır Müziksel uzam, salona dağıtılmış olan çok sayıda çalgı topluluklarının kullanımıyla sağlanır: Üç orkestra için Gruppen (1957), dört orkestra ve dört koro için Kare (1960), bestecinin uzamsal müzik doğrultusunda gerçekleştirdiği yapıtlardır Stockhausen 1959'da vurma çalgılar için bestelemiş olduğu Zyklus 'taysa raslantısal müzik bağlamı içinde gürültü ve sesin bir bireşimini yapmıştır Bu çalışmaların yam sıra piyano, vurma çalgılar ve magnetik bant için gerçekleştirmiş olduğu Kontakte'de (1960) kaydedilmiş olan elektronik sesler çalgı sesleriyle birleşirler Bütün bu araştırmalara, soprano, dört koro ve on üç çalgı için bestelemiş olduğu Momente II (1962), tamtam ve altı çalgı için Mikrophonie7(1964), Mixtur (1964), elektronik org ve modülatörler için Mikrophonie II (1965) ve bir de Telemusik (1966) ile Prozession (1967; yeni düzenlenişi: 1971) gibi yapıtlarda yer verilmiştir Stockhausen'in dört solist, elektronik ve somut sesler için bestelediği Hymnes'de (1968) yeni bir teknik benimsediği gözlenir Aus den Sieben Tagen (1969) ve doğumunun iki yüzüncü yıldönümü için Beethoven onuruna Opus 1970 (1970) gibi yapıtlarda da aynı doğrultuyu izlediği, hatta araştırmalarında elektroakustik değişik geleneksel ses kaynaklarının bireşimim yaparak bunu en son noktasına kadar götürdüğü görülür Bu arada altı şan sanatçısı için bestelemiş olduğu Stünmung'sa (1968) sessizliğin sınırlarında olan bir yapıttır ve Hint müziğiyle ilgilendiği döneme özgü sayılır Spiral (1969), dört orkestra grubu, "derin düşünme için sesli duvar" olan Fresco (1970), 17 sezgisel müzik metni olan Für kommende Zeiten (1970) de aynı dönemden kalmadır Besteci iki piyano için Mantra 'yla (1970) doğaçlamaya daha az yer veren daha kesin bir yazıma yönelmiştir Bunu orkestra ve magnetik bant için Trans (1971), 19 yorumcu için Ylem (1973), büyük orkestra ve bir dansçı için inori (1974), klarnet için Harlekin ve Der kleine Harlekin (1975), vb izledi Stockhausen 1977'de bestelemiş olduğu Sirius'tan sonra bir tek büyük yapıta girişmiştir; bu, yorumu tam bir hafta sürecek olan Licht'tir (Işık), besteci bu yapıtma yirmi yılını ayırmak istemektedir Ama bu arada dansçı ve çalgı topluluğu için Der jahreslaut (1977), Donnerstag aus Licht (Milano' daki Scala'da 1981'de yorumlandı), piyano ve bas için Luzifers Traum ya da Klavierstück XIII (1981), Luzifers Abschied (1982) gibi yapıtları bestelemiştir |
|