08-23-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Krzysztof Penderecki
Krzysztof Penderecki - Besteci
Polonyalı besteci (Debica, 1933) Krakow Yüksek Müzik Okulu'nda beste öğrenimi gören (1955-1958) Krzysztof Penderecki 1959'da Polonyalı Besteciler Birliği ödülünü kazandı Schönberg'in etkisinde kalmış olan önemli ilk yapıtları dizisel bir, müzik yazımı ürünüdür; bu yapıtlarda dizisel yazım, kimi zaman vokal düzeyde gregoryen şan melodik formülleriyle iç içe geçmiştir (karışık koro iki piyano ve vurma çalgılar için Davud'un Mezmurları, 1958; telli ve vurma çalgılar için Anaklasis, 1960) 1960 yıllarının başlarında,Hiroşima'da ölenlerin anısına elli iki telli çalgı için hazırladığı Threnos'da (1961) üslup açısından eskiyle bir kopukluk oldu Nerdeyse tümüyle anlatımcı olan bu parçanın ardından kırk sesli karışık koro için Zamanın ve Sessizliğin Boyutları (1961) adlı yapıtını gerçekleştirdi 1961-1962 yıllarında elektroakustik alanında araştırmalara girişti (Mezmur, 1961; Kanon, 1962); ardından büyük orkestra için Flüorışımalar'ı (1962) besteledi; bu yapıtta tını yüzeylerinin durgunluğuyla çarpıcı nesne gürültüleri karşıtlaştırdı Geçmişteki üsluplarla yeni bir bütünleşme araştırmasına solo, koro ve orkestra içinhazırladığı Aziz Luka 'ya Göre Passion'da (1965) girişti; aynı çabalar orkestra için De natura sonoris I (1966), Auschwitz'de ölenlerin anısına adadığı solo, karışık koro ve orkestra için Dies irae (1967) ve Loudun’lu Şeytan Çarpmışlar (1968-1969) adlı operasında da göze çarpar Penderecki'nin dinsel müzik alanına getirdiği en özgür katkı özellikle, eski slavonca beş solo ses, iki koro ve bir orkestra için hazırlanmış olan Utrenja (1970) oratoryosu ile on iki ses ve oda orkestrası için Canticum cantic-rum Salomonis'tir (1972) Bestecinin büyük dindışı yapıtları arasında büyük orkestra için Birinci Senfoni (1973) ve yirmi dört telli çalgı için Intermezzo (1973) vardır
|
|
|