08-23-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Benvenuto Cellini
Bir çalgı yapımcısının oğlu olan Benvenuto Cellini, babasının etkisiyle müziğe yöneldiyse de, sonradan resmi yeğledi Çok genç yaşta, bir kavga sonucu altı aylık bir süre için Floransa'dan sürüldü; bir yıl kadar Pisa'da kaldıktan sonra Roma'ya bir yolculuk yapıp Floransa' ya döndü Çeşitli sanatçılara çıraklık ederek geçimini daha on dokuz yaşında rahatça sağlamaya başla-mışken,bir düello yüzünden yeniden, doğduğu kentten ayrılmak zorunda kaldı 1523'te yeniden Roma'ya giderek Papa Clemens VII nin dikkatini çekti ve onun tarafından korunmaya başlandı Roma'nın Bourbon başkomutanı tarafından kuşatılması sırasında yiğitçe savaştı Roma'da büyük ün kazanarak, sefahat içinde yaşamaya başladı ve sinirli mizacından ötürü, birçok kişiyle düello etti Sonunda, düşmanlarının kurduğu bir komplo sonucu, Papalık hazinesinden hırsızlık yapmakla suçlanarak tutuklandı Kaçmayı başardıysa da yakalandı ve bu kez San Angelo kalesinin korkunç zindanlarına kapatıldı Bir süre sonra, François Fin elçisi Jean de Monluc'ün girişimiyle serbest bırakıldı ve kral tarafından Frunsa'ya çağrıldı Heykelciliğe, İtalyan okulunun Vinci, Andrea del Sarto ve Primatice tarafından temsil edildiği Fransa'da, Gürleyen Jüpiter adlı yapıtıyla başladı (ama bu arada, altın ve mineyle, bir kuyumculuk başyapıtı sayılan François I'in Tuzluğu' nu yaptı)
Paris'te de gerek kıskançlıklara yol açan yeteneği, gerek kibirliliği ve küstahlığıyla birçok kişiyi kendine düşman eden Cellini, Primatice'ninve Etampes düşesinin baskıları sonucunda siparişlerini iptal ederek bu görevi Primatice'ye veren kral tarafından, İtalya'ya geri gönderildi Floransa'ya dönünce, Cosimo II'itin gözüne girmeyi başardı ve kendini bütünüyle heykel yapımına adadı Ama bu kez de Cosimo dei Medici'' nin sıradan bir sanatçı olan başdanışmanı Bandinalli'nin kıskançlığıyla karşılaştı Tutuklanmak istenince bir manastıra girdiyse de (1558), çok geçmeden manastırdan ayrılarak evlendi ve bir heykel üstünde çalıştığı sırada zatürreden öldü Heykelcilik alanında kuyumculuk alanındaki kadar başarılı olamayan Cellini, herşeyden önce hayranlık uyandıran bir oymacı olmuş, değerli madenleri işlemede eşsiz bir kusursuzluğa erişmiştir Ayrıca, Anılar'ı XVI yy'daki yaşam ve sanat etkinlikleri konusunda değerü bir belge oluşturur
|
|
|