08-23-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Paul Dukas
Paul Dukas - Besteci
Fransız bestecisi (Paris, 1865-Paris, 1935) Paris Konservatuvarı'nda Dubois ve Guiraud'nun öğrencisi olan Paul Dukas, bir yandan sağlam bir edebiyat kültürü edinirken, 1888'de Roma yarışması ikinci ödülünü kazandı
İlk iki yapıtı olan Polyeucte (1892) uvertürünü ve Do MajörSenfoni'yi (1896) Franck'tan esinlenen estetik anlayışı içinde gerçekleştirdi; ama Goethe'nin bir baladı üstüne bestelediği L'Apprenti sorcier (Sihirbaz Çırağı, 1897) adlı yapıtında, bu etkiden bütünüyle sıyrılarak, gerek orkestralamadaki canlılıkla, gerek müziksel anlatımın ritmiyle yeni bir Fransız senfonik şiirinin bütün öğelerini sergiledi 1912'de, Diaghilev için, La Peri (Peri Kızı) adh koreografik şiiri gerçekleştirdi 1927'de Konservatuvar'da öğretmenliğe atandı ve o tarihten sonra kendiniyalnızca öğretime, eleştiri yazıları yazmaya ve eski yapıtları (Scarlatti Rameau) yeniden gözden geçirmeye adadı
Dukas, yapı anlayışını piyano için bestelediği yapıtlarda (Rameau'nun bir teması üstüne Çeşitlemeler; Mi Bemol Minör Sonat) açıkça ortaya koymuş, XIX yy'ın büyük ustalarının yapıtlarından yararlanmış olmakla birlikte, Fransız romantik piyano müziğine kişisel katkıda bulunmayı başarmıştır Ayrıca Plainte au loin du faüne (Kır Tanrısına Uzaktan Yakarış), Prelude elegiaque sur le nom de Haydn (Haydn'ın Adı Üstüne îçli Prelüd) adlı besteleri ve Maeterlinck'in bir şiiri üstüne Ariane et Barbe-Bleue (Ariane ve Mavi Sakal, 1907) adlı bir operası vardır (orkestranın ve okunan uzun sözlü bölümlerin zenginliğiyle Pelleas 'la birlikte Fransa'da dönemin en önemli bestesini oluşturduğu halde, bu yapıt, sahneye uymayan konusundan ötürü pek beğenilmemiştir)
|
|
|