08-23-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Antoine Watteau
Antoine Watteau - Ressam
Genç yaşında ressam Albert Gerin' in atölyesine çırak olarak giren Antoine Watteau, 1702'ye kadar doğduğu kentte çalıştı; o tarihlerde Fransa'ya yeni bağlanmış olan Valenciennes'de Rubens'in ağırlığı hâlâ duyuluyordu, genç sanatçı da ister istemez bunun etkisinde kaldı Bir süre sonra Paris'e giderek ressam Gillot'un atölyesine girdi Artık, askerlerin yaşamıyla ilgili sahneler, bir garnizon kenti olan Valenciennes'le ilgili anılar (Uçan Ordugâh) işlediği konular arasında yer almaya başlamıştı 1707-1708'e doğru, Watteau, Rejans üslubunun yaratıcısı olan Claude III Audran'la (1657-1734) birlikte, o tarihlerde moda olan maymun konulu tablolarla, Muette Şatosu'ndaki bir odanın dekorasyonuna girişti Daha sonra, bir bankacının çevresine girdi ve onun zengin Venedik resimleri koleksiyonunu inceleme fırsatını buldu; ressamın tekniği kösnül ve zengin bir tarza yöneldi; bunda Venedik ve Rubens'in etkileri görülebiliyordu (Jüpiter ve Antiopt ama bu yeni teknik, şiirsel ve içten esinin hizmetindeydi; çünkü Wattea nun iç dünyası, kuruntular, kâbuslar ile düş seraplarına sığınan, hastalıklarla kemirilmiş bir insanın dünyasıydı İşlediği temaları, kişileri kendi beğenisine uygun düşen İtalyan komedisinden alıyordu Watteau'nun sanatı duyarlığın inceliklerine özellikle başvuran bir sanattır Önceki dönemde kullanımına yaygın olarak raslanan tonlar ve kahverengilerden vazgeçen Watteau, Venedikli sanatçıların çarpıcı armonilerine yer vermeye başladı (Paris 'in Yargısı, 1720) Watteau'nun olgunluk dönemine iki büyük yapıt egemendir: Kythera Adasına Gitmek İçin Vapura Biniş ve Gersaint'in Tabelası (1720) 1717'de Krallık Resim Akademisi'ne girmek amacıyla sunulmuş olan birinci tablo, "fâte galante"ların (kibar kişileri, âşık çiftleri, müzikçileri, vb'ni kırsal bir çerçeve içinde sunan resim türü) ilkidir; daha sonra bu tür resimler yüzyıl boyunca moda olmuştur; bu tablodaki buğulu atmosfer, Venedik' in sislerini ve Rubens'in parkta söyleşen çiftleri göstermekten hoşlandığı aşk bahçesini andırır Birkaç gün içinde yaptığı Gersaint'in Tabelası'ysa bir tüccarın dükkânına asılmak üzere hazırlanmıştır Rejans dönemindeki toplumsal yaşamı, ince ve çekici bir biçimde gözler önüne serer Bir yıl önce (1719) yapılmış olan ve kime ait olduğu zaman zaman tartışılan ünlü Gilles adlı tabloysa büyük bir olasılıkla sanatçının kendi portresidir Watteau'nun öğrencileri, ustalarının çizdiği yoldan ilerlemişlerdir, ama bu sanatçılarda çoğunlukla ustalık ve sadelik, yeteneğin yerini tutar Aralarında en dikkat çekici olan, Nicolas Lancret'dir (1690-1743), ama o da şiirden yoksun göz alıcı betimlemelere gitmeyi yeğlemiştir (La Camargo) Jean Baptiste Pater (1695-1736) de Valenciennes kökenlidir ve özellikle aydınlatmaya olan ilgisiyle tanınır (Yıkanan Kadınlar)
|
|
|