08-23-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Georges Braque
Georges Braque - Ressam
Gençlik yılları yoğun bir çalışmayla geçen Georges Braque, Havre Lisesi' nde öğrenim gördükten sonra,yapı işleriyle uğraşan babasının yanında çalışmaya başladı Bu arada, boş zamanlarını resim yaparak değerlendiren babasının izniyle akşamları resim atölyelerine devam etti Askerliğini yaptıktan sonra kendini bütünüyle resme vererek önce Paris'e yerleşti; sonra Humbert Akademisi'ne yazılarak, orada Marie Laurencin ve Picabia'yla dostluk kurdu Güzel Sanatlar Akademisi' ne (Bonnat'nın atölyesi) girerek Othon Friesz ve Dufy kardeşlerle tanıştı 1904'te bir atölye kiraladı ve ilk olarak 1906'da Bağımsızlar Salonu'na resim gönderdi Klasisizmden çok modern araştırmalara ilgi duyarak, Matisse ve Derain'in, daha sonra da kurallarını Othon Friesz'den öğrendiği fovların etkisinde kaldı (bu gençlik döneminin başlıca yapıtları arasında Estaque, La Ciotat, Anvers Limanı gibi tablolar sayılabilir)
Braque'in, gerçekliği ve kübizmi yadsımakla dile gelen gerçek kişiliğinin gelişmesi, 1907 yılında Cezanne'ın yapıtlarını incelemesinden sonra gerçekleşti O tarihte, her türlü anlatımcı duyusallığı ve geometrik perspektifi bir yana bırakarak, yalnızca nesnelerin mutlak yapılarını yansıtmayı amaç aldı Kahnweiler tarafından 1908 yılında düzenlenen ilk kişisel sergisi, gerek halk, gerek eleştirmenler tarafından beğenilmedi Buna karşılık söz konusu sergi, Picasso'yla dostluğunu başlattı: Kübizm, 1909'dan 1914'e kadar, her gün çalışmalarını ve araştırmalarını karşılaştırmak için buluşan, hattâ tatillerini Ceret'de birlikte geçiren bu iki ressamın işbirliğinden doğmuş ve gelişmiştir Birinci Dünya savaşında çok ağır yaralanmasına karşın, sanat gücünden hiçbir şey yitirmeyen, hattâ sanatı daha da sağlamlaşan Braque, 1937'de Carnegie Vakfı'nın Birincilik ödülünü kazandı Çağdaş resim sanatı, bu alanda ger-çekleştirilmiş olan yeniliklerin büyük bölümünü Braque'a borçludur
Tek başına ve Picasso'dan önce, öncüsü olduğu kübizmi hazırlayan Braque ilk yapıştırmayı gerçekleştirmiş (1912), ayrıca yapıtlarında, matbaa harflerine ve sayılarına, çeşitli maddelerin taklidine (yalancı mermer, yalancı ağaç, vb ) yer vermiş, boyaları, içlerine, kum, demir tozu, talaş, kumlu çakıl, vb maddeler katarak zenginleştirmiştir
|
|
|