Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Psikoloji / Sosyoloji / Felsefe

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
insanların, olmak, yardımcı, öğrenmesine

İnsanların Öğrenmesine Yardımcı Olmak

Eski 08-23-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

İnsanların Öğrenmesine Yardımcı Olmak




İNSANLARIN ÖĞRENMESİNE YARDIMCI OLMAK



Son birkaç yıldır yöneticilerin sorumlulukları arasına beraber çalıştıkları personelin gelişimini sağlamak da girmeye başladı Eğitim yöneticilerin değil de,eğitimcilerin işi olması gerektiğini savunan bu yaklaşım bazı yöneticiler tarafından benimsenmemiş olmasına rağmen,öğrenmenin büyük bir bölümünün iş başında gerçekleştiği de tartışma götürmez bir gerçektir

Eğer yöneticiler bu süreci nasıl destekleyeceklerini öğrenebilirlerse,söz konusu kişilerin öğrenme hızını,kalitesini ve dolayısıyla performanslarını önemli ölçüde arttırabilirler Ne yazık ki zamanı fazlasıyla kısıtlı olan pek çok yönetici,görevlerine veya çalışanlarına yönelme arasındaki bu ayrım belki de bugünkü yöneticilerin karşılaştığı en önemli problemlerdendir Bu ikilemi kolayca çözmek mümkün değildir,bir yönetici,çakışan bu istekleri dengelemek için kendi yöntemlerini bulmak zorundadır




İNSANLAR NASIL ÖĞRENİR



Ne yazık ki genelde insanlara nasıl öğrenmeyi tercih ettikleri hakkında fazla soru sorulmaz Çoğu okulda öğrenciler sınıflar halinde gruplara ayrıldıktan sonra tüm grup öğrenciler arasındaki farklılıklara dikkat edilmeden aynı yaklaşımla öğretimden geçirilirler İnsanların neden farklı öğrenme tercihlerinin bulunduğu sorusu henüz yanıtlanamamışsa da bunda bazı kalıtsal özelliklerinin veya hayatta edilen tecrübelerin rol oynadığını öne süren bir çok görüş vardır Belki de bu konudaki en akılcı yaklaşım,belirli bazı yeteneklerin doğuştan diğerlerini ise tecrübe yoluyla kazandığımızdır

Hepimizin öğrenme tercihleri vardır İnsanların kendine özgü öğrenme tercihleri olduğuna göre,onlara sunacağımız öğrenme olanaklarının nitelikleri de değişecektir Herkesin kendi öğrenme tercihini kullanabilmesini sağlamak amacıyla onlara farklı imkanlar sunmak çok önemlidir Farklı olanakların sağlanması,öğrenme sürecinin çeşnisi olarak ta görülebilir Birer insan olarak hepimiz içinde yaşadığımız ortamla etkileşime girme ve bu yolla da öğrenme yeteneği taşırız Kesintisiz öğrenme,çevremizle iletişime ve beş duyumuz yoluyla önemli miktarda bilgi almaya uygun yapıda olmamızın sonucudur Başka bir deyişle görürken,tadarken,dokunurken ve koklarken öğreniriz

Bilinçli ve bilinçsiz öğrenme,bilinçli öğrenme olup bitenin farkında olmak ve belli konular üzerinde yoğunlaşmak anlamına gelir,belli bir çaba gerektirir Öğreneceğimiz konu üzerinde yoğunlaşmamız her zaman için gerekmeyebilir,bazen bilinçsizce de öğrenebiliriz Öğrenme eğrisi,insanların bazı yetenekler ve daha sonrada bazı üst düzey beceriler geliştirirken hangi aşamalardan geçtiklerini gösteren basit ve çok bilinen bir yaklaşımdır Eğer insanların



öğrenmeleri söz konusunda onlara yardımcı olmak istiyorsanız,bu konuda onları motive edebilecek şeylerin neler olabileceği hakkında bir fikriniz olmalıdır

Negatif ve pozitif öğrenme,insanların öğrenmeye girişmelerinin sebebi fazlasıyla negatif olabilir Mesela okuldayken ceza almamaya çalışmak gibi Pozitif motivasyon ise insanların öğrenme işini elde etmek istedikleri bir sonuç veya bir şey uğruna gerçekleştirmek demektir Pek çok insan pozitif motivasyonun negatif

motivasyona oranla daha etkili olduğunu savunur

Öğrenme ortamı oluşturmak,öğrenme ortamı insanların çok iyi bildikleri bir şeyi farklı yollar deneyerek başarmaya çalışmalarının ve hiç bilmedikleri konuların üstüne cesaretle gidebilmelerinin mümkün olduğu,kendi beceri ve yeteneklerinin sonuna kadar keşfetmeye teşvik edildikleri ve yapılan hayaların yerilmesi gereken şeyler olarak değil de temel öğeleri olarak görüldüğü bir yerdir İyi bir öğrenme ortamı,insanlara heyecanlandırıcı,eğlenceli,teşvik edici öğrenme fırsatlarının tanındığı bilgiye kolay ulaşma imkanlarının,denenmiş alıştırma ve problemlerin ve neyin nasıl yapılabileceğinin çoğu zaman birebir gösterilmesi yoluyla etkili bir şekilde sunulduğu bir yerdir Buda aynı şeyin farklı yollarla öğrenebilmesini sağlayacak öğrenme olanakları savunarak,farklı bir şekilde öğrenen insanların ihtiyaçlarının giderilmesi demektir İnsanlara öğrenmekte olduklar üzerine bilgi vermeden önce,omlara konuyla ilgili alıştırmalar ve çözülmesi gereken problemler sunarız Böylece bu problemlerle uğraşırken karşılaşacakları güçlükleri aşabilmeleri için ihtiyaç duydukları bilgileri onlara yayarlı ve öğrenmeyi teşvik edecek şekilde vermemiz mümkün olur Yaptığımız ise aslında sorgulayan zihinleri doyurmaktır Hiç aç olmadığınız halde bir şeyler yemek zorunda kaldınız mı?istemediğiniz ve kullanamayacağınız bir bilginin verilmesi de buna benzer bir duygudur Her öğrenme işlemi bir deney olarak görülebilir Yalnız böyle bir kurulumun gerçekleştirilebilmesi için gerekli olan dikkat ve hazır evresi de göz ardı edilmemelidir Çünkü bir deney ne kadar ayrıntılı ve ne kadar yenilikçi kurgulanırsa,o kadar etkili olur Öğrenme sürecimiz içinde her biri çok güçlü birer öğrenme aracı olabilecek beş duyumuzla da mümkün olduğu kadar yararlanmalıyız



ÖĞRENMEYİ SEÇME



Eğitimin insanlar bilgi ve beceri sağladığı, özellikle önder yöneticiler arasında sıkça rastlanan bir fikirdir Ama eğitim insanlara bilgi ve beceri sağlamaz Eğitim insanlara,bilgi ve beceri edinmek için fırsat tanır Yanı eğitim öğrenen demek olmadığı gibi bir şeyler öğrenildiğine dair kanıt da değildir Eğitim sadece etkili ve işe yarar öğrenme olanağı için bir hazırlıktır Eğitim insanlara öğrenme için ihtiyaç duydukları materyalleri örnekleri ve öğrenecek şey hakkında belli bir miktar pratik sağlamalıdır Katılanlarına pek çok farklı yoldan öğrenme olanağı sağlama üzere tasarlanmış ve elde edilecek sonuçlar hakkında kesinlik konusu söz konusu olmalıdır Bir konu hakkında gelişmiş bilgi seviyesi,bir konu hakkında belli bir beceri düzeyi, bir konu hakkında farklı düşünme isteği,bir konu hakkında başka bir şekilde davranma isteği

Bir insan eğitilirken pek çok farklı araç gereç ve kaynak bulabilir ancak bu şekil elemanların iş yerindeki öğrenmeye yardımcı olabilmeleri için şahısların edindikleri bilgi ve becerileri kullanabilmesi ve sonuna kadar çabalamaları gerekir Çalışanlarınıza ihtiyaç duydukları cesareti ve desteği sağlaya bilmeniz ve onlara öğrenmeyi teşvik edici bir çalışma ortamı suna bilmeniz gerçekten çok önemlidir Çalışma öğrenme ortamını etkili kılmak için dikkat edilmesi gereken başka bir şey ise,onların ne zaman ve nasıl öğrenmek istediklerini kara seçenekleri suna bilmektir




Cesaretlendirme etkili bir öğrenme ortamı hazırla uğraşının çok önemli bir parçasıdır İnsanları doğru şekilde cesaretlendirmek demek,onlara güvendiğimizi ve ellerinden gelenin en iyisini yapmaya çalıştıklarından bir şüphemizin olmadığını gösterebilmektir Böyle bir atmosferin oluşturulması,onların bildiklerini düşündükleri şeyleri kullanmalarını ve böylelikle daha hızlı bir şekilde öğrenebilmelerini sağlar Bilgiyi eyleme dönüştürmek,öğrenme kavramının en önemli parçalarından biridir İnsanlar, öncelikle olarak bu süreç aracılığıyla bir anlayış veya yetenek geliştirirler Eğer insanlar edindikleri bilgileri eyleme dönüştürmek konusunda cesaretlendirilmezse,zamanla bu bilgiler sönecek ve bunları elde etmek için harcanmış olan emek ve zaman boşa gidecektir Öğrenmenizin her aşamasında ve her fırsatta pratik sonucunda öğrenmeyi destekleyin



İNSANLARIN BAŞARILARINA YARDIMCI OLMAK



Hatalar başarıya giden merdivenin basamaklarıdır Tabii ki bu düşünce insanlar hata yapmayı göze alacak cesarete sahiplerse geçerlidir Pek çoğumuz bu cesarete sahip değilizdir Eğer hata yapmanın bedeli ağır bir biçimde eleştirilmek ayda aşağılanmaksa, pek çoğumuzun hata yapmaktan kaçınması bir sürpriz değildir Başarma duygusunun verdiği tatminin çok önemli etkileri vardır,her şeyden önce insanların kendilerine duydukları saygı ve güvenin artmasına sebep olur Yeni beceriler ve yeni güçler elde ettiğimizin farkına vardığımızda duyduğumuz haz,öğrenme isteğimizi inanılmaz derecede artırır ve bu haz bir konuda ileri bir düzeye ulaştığımızda bile devam eder İnsanlar bir yeteneklilik seviyesine ulaştıktan sonra yeni hedef,bu yeteneklerinin en üst düzeye ulaşana kadar geliştirmektir Bunun içinde sınırlarınızı zorlayabilecek nitelikte görev ve sorumluluklar sağlamak gerekmektedir Bu yeni öğrenme olanakları sayesinde,yüksek yetenek düzeyine kadar geliştirilme şansına sahip olurlar Gelişmelerinin sınırlarını da sizin sağlayabildiğiniz destek oluşturduğumuz öğrenme ortamı kendi azim ve istekleri belirlenecektir



İŞ ORTAMINDA ÖĞRENME



Pratik,belli bir davranışın yeri geldikçe tam olarak aynı şekilde tekrarlanabilmesini sağlamak amacıyla,sürekli tekrar sonucu davranışı gerçekleştiren kişinin belliğini gömülmesi yada kazınması

Tecrübe,öğrenme yetisinin gelişmesini ve o an için mevcut olan bilgi beceri elde etme süreciyle ile ilgili olarak manalı bir anlama sağlayacak şekilde,geniş kapsamlı ve bir birinden farklı bir çok olay yada durumla karşılaşmış olmak

Bir insanın kulakları,tecrübesinin elvermediği şeyleri duymaz

tecrübe sahibi insanların dört temel özelliği vardır,daha önce karşılaşmamış şeylere karşılaşmaya hazır olmak,geçmiş tecrübelere yakınlık içinde gibi görünen ama oldukça farklı olan problemlerle uğraşabilme yeteneğe sahip olmak, ilgili olmak,zorlayıcı ve risk içerisine girebilmek

Yeteneklere hazır olmak,sahip olunan bilgi ve becerilerin kullanılması ve insanın bazı kişisel kaynakların devreye sokulması demektir

tecrübe kazanmaksa,bir öğrenme sürecidir ve ufuklarınızı genişletmenizi sağlar Tecrübe neler bildiğimizi neler yapabileceğimizi sınamamız demektir İnsanların başarmasına yardımcı




olmak için ,onları cesaretlendirecek çevrelerine açılmalarını ve böylece daha çok şeyi tecrübe etmelerini sağlayarak kendi potansiyellerini keşfetmede daha istekli davranmalarını sağlayabilirsiniz

pratik hata yapmamak için bir şanstır Bir işi pratiğe dökmek için insanın o işi defalarca tekrarlanması gerekir Yapılan her tekrarda zihinleri ve vücutları küçük düzeltmeler ve geliştirmeler gerçekleştirilecek ve böylece yaptıkları işin kalitesi gittikçe artacaktır Yani bir işi mükemmel bir şekilde tekrarlayabilmek için pratik yapmak en uygun yöntemdir Eğer pratik yapılan ortam hata yapılmasına olanak vermiyorsa hızlı bir gelişme için gerekli olan özgürlük çerçevesinde pratik yapmak mümkün olmayacaktır Pratik her zaman sıkıcı da olabilir ve bu yüzden de pratik yapan insanların cesaretlendirilmeye ihtiyaçları olabilir



HATA YAPMA KORKUSUNU ORTADAN KALDIRMAK



Genel olarak çoğu insan hataları başarısızlıkla eş tutar ,başarısızlık ise eleştirilmek,aşağılanmak ve hatta cezalandırılmak demektir Bu yaklaşım insanların kendi potansiyellerini ve güvensizlik hissetmelerine yol açan Pek çok insanın başarısızlıktan korkması çok şaşırtıcı değildir İnsanların içindeki bu korkuyu ortadan kaldırmak içinse öğrenme işinin başarısızlık düşüncesini tamamıyla reddeden atmosfer içinde gerçekleştirilmesi gerekir

bunu sağlamak içinse,hataların öğrenme adımları olarak görülmesi,hataların hiç bir zaman eleştirilmemesi,hataların hiç bir zaman cezalandırılmaması,hataların hiç bir öğrenme şansı olarak görülmemesi ve hataların başarıya giden yolda birer basamak olarak algılanması gerekir

Böylelikle başarısızlık olarak görülmekten çıkıp başarı yolunda pratik yapmanın doğal bir sonucu olarak değerlendirilir




FIRSATLAR VE MÜCADELER OLUŞTURMAK



Bir insanın tecrübe kazanmasını sağlayacak fırsatlar doğmasını beklemek genellikle yararlı değildir çünkü bir fırsat ortaya çıkacağında genellikle hazırlanmak için zaman olmaz önceden fırsatın ortaya çıkacağına dair bir uyarı alamazsınız fırsatların doğması için beklemenin başka bir sakıncası da bu fırsatların değerlendirilmesi mümkün olmadan ortadan kaybolmasıdır

Fırsatlar oluşturmak,eğitim olgusu asıl işlerliğini, insanlara yeterli öğrenme fırsatları yaratabildiği ölçüde kazanacaktır Ayrıca aynı seviyede olan ve aynı eğitim sürecinde yer alan kişilerin bir arada bulunması da bir avantajdır












ÇALIŞANLARINIZI ZORLAMAK



İnsanları başa çıkamayacakları kadar güç durumlarla karşı karşıya bırakmak,onları zorlamanın bir yoludur Bu aynı zamanda onları tüketmekte olacaktır Onları her zaman parmaklarını ucunda tutmak,insanları gelişmeye davet etmek ,yaptığınız işi paylaşmak

İnsanların bir şeyi başarmak için rahat bir şekilde davranabilecekleri onları farkına varmak ve böyle anlarda onlar için başka işler bulup kapasitelerini zorlamak yoluyla performanslarını artırmak





GERİ BİLDİRİM VERMEK



Geri bildirim yapılanlara çevreden gelen tepkilerin toplamı demektir Bir problemin çözümü için uygulanan bir yönetimin özellikleri uyarınca,çevremizde belirli tepki ve yorumlar oluşur Bu geri bildirim yorumlanması sonucunda eylemimiz hakkında daha sağlıklı bir değerlendirme yapmamız mümkün olur

insanları gerektiği gibi övebilmek,insanları cesaretlendirebilmek,tam bir patron gibi davranmak,pozitif olan şeyleri ortaya çıkarabilmek

İnsanları övmek kolayca veremediğimiz ama almaktan fazlasıyla hoşlandığımız bir hediye gibidir İnsanlar sizden eleştiri isterler,ama tek duymak istedikleri övgüdür Övgü, insanların performanslarının yükselmede kullanabileceğimiz en önemli araçlardan biridir "Parlak bir zekayı öğrenme için kesinleştirecek en iyi birey taşı övgüdür"

Bir insanın bir şeyi başarabileceğine inanmak bir insanın becerilerine duyduğunuz inanç,eğer yeteri kadar


gösterilebilir ve ufak başarılarla desteklenmesi o kimsenin kendine olan inancının artmasına neden olacaktır

destek verme ve ulaşılır olma,bir insanın yakınında değilseniz ona cesaret veremezsiniz,Ama her şeyle gereğinden fazla ilgilenirseniz insanların omzuna yük de olabilirsiniz Gereken desteği önermek ve ihtiyaç duyduklarında size ulaşabilmelerini sağlamak ikisi arasındaki en uygun dengeyi kırmanızı sağlayacaktır

Sabırlı olmak ve tenkit edici davranmak insanlar öğrenirken pek çok hata yapacaktır Şüphesiz ki sabrınız bu süreç sırasında sürekli olarak sınanacaktır,insanların hatalarına katlanabilmek ve insanlara eleştiriden uzak bir geri bildirim akışı sağlayarak onları devam etmeleri için cesaretlendirmek kolay bir iş değildir



OLUMLU OLAN ŞEYLERİ ORTAYA ÇIKARMAK



Tam anlamıyla başarı sağlayabilecek bir olumlu geri bildirim örneğini bir anda mahvetmek olasıdır Bunun için fazla bir şey yapmak gerekmez Olumlu bir geri bildirimi mahvetmenin bir başka yolu ise "ama" kelimesini kullanarak kişinin olumsuz ya da hoşunuza gitmeyen bir yönünü dile getirmektir




ELEŞTİRİYİ BİLİNÇ OLARAK KULLANMAK


Ne yazık ki zaman zaman eleştiri mekanizmasını başkalarını yaralamak ve onlara zarar vermek için de kullanırız Bunu yapmamızın nedeni şiddetli geçmişimizde maruz kaldığımız eleştirilerle yakından ilgili olabilir Nedeni ne olursa olsun böyle bir yönteme başvurmuş olmamız pişmanlık vericidir


AÇIKLIK VE DÜRÜSTLÜK



İnsanları olumlu düşüncelerle motive etmeye çalışırken yapılacak en büyük hatalardan biri de söylenmemiş bir şeyler bırakmaktır Aslında bunu gerçekleştirmek gerçekten de kolay değildir İnsanların genel olarak açık ve dürüst olmaktan kaçınmalarının nedeni öne sürülebilecek olan 'ama ben onu kasdetmemiştim' bana bunu söyleyebilirdin;türünden mazeretlerini kullanımını ortadan kaldırmasıdır İnsanlara olumlu bir izlenim verebilmek için tek yapmanız gereken düşündüklerinizi açıkça söyleyerek omlara belli bir güven duygusu aşılayabilmektir Böylece insanlar bilgi eksiklerinden doğacak rahatsızlıklardan kendilerini uzak tutabileceklerdir


KOLAŞTIRMA VE ÖNDERLİK


İyi bir (kolaylaştırma)insanlara başkasının iradesini kabul ettirmek değil;onları kendi iradelerine doğru yönlendirmektir Kolaylaştırma,bir öğrenme ve geliştirme sürecidir (Kolaylaştırma)insanların yetkilendirmesi sonucunda kendi çaba ve başarılarının kontrolünün ve sorumluluğunu almalarıdır Eğer bir konu hakkında gelişiyorsak bunu başkaları istediği için değil, kendi istediğimiz için yaparız Yani başkaları tarafından geliştirilemeyiz İyi liderler de bu durumdan haberdarlardırlar

Liderlik olarak isimlendirdiğimiz özellik, aslında genel olarak izlemeyi bilmek demektir Bilge olan lider arka planda kalır ve çevresindekilerin ilerlemesini ve gelişmesini kolaylaştırır

(Kolaylaştırma) çalışanlarımıza yürüdükleri yolun sorumluluk ve kontrolünü kendi ellerine almalarına ve istedikleri hedeflere ulaşabilmelerine yarayacak fırsatları , imkanları , cesaretlendirmeyi isteği sağlamaktır



İNSANLARA YARDIM VE DESTEK SAĞLAMAK



Kolaylaştırmanın temel amaçlarından biri de kendi gelişim ve öğrenimlerinin sorumluluklarının alabilmelerini sağlamaktır Bu da insanları bu soruları sormak yolunda cesaretlendirilmeleriyle mümkün olacaktır Bu üç ifade genel olarak pek kullanılmadığı için "kolaylaştırma" yaklaşımını benimsememiş olan yöneticilerin çevrelerinde gelişen olayları gerektiği gibi izlemeleri ve edinecekleri izlenimlerden bu üç ifadenin nerelerde kullanılması belirlemeleri gerekir

Açıkça ve sessizce dinlemek, bu size çevrenizde neler olduğunuzu duymanızı ve söylenenlerin ardında hangi duyguların gizli olduğunu farketmesinizi sağlar

Gelişen olaylar hakkında neler düşündüğünüzü neler hissettiğinizi ne gibi fikirlerinizin olduğunu çevrenizdekilere iletmek Eğer olayları gerektiği gibi izlemez ve dolayısıyla neler olduğunu tam olarak anlayamazsanız bunu gerçekleştirmeniz mümkün olamayacaktır




Ortak hedefe ulaşmak için çevrenizdekilerin çıkarlarına uygun bir şekilde hareket etmek Bir eylemi gerçekleştirmeniz, o eylemin bütün sorumluluğunu almanız demektir

BAŞKALARINI YETKİLENDİRMEK

Farklı yetki düzeyleri, insanların sahip oldukları güç yetkileri ile yakından ilgilidir Çoğu insanın hayatında kişisel güç ve statü kaynaklı güç olmak üzere iki güç rol oynar, bazıları için ise üçüncü güç de söz konusudur

Yansıyan güç, kişisel güç , insanların kendine duydukları saygı ve güvenden kaynaklanır ve hayatlarını istedikleri gibi yönlendirilmeleri için yapmak zorunda oldukları seçimleri yapmalarını ve vermek zorunda oldukları kararları vermelerine yarar

Statü kaynaklı güç, insanların o an için sahip oldukları mevkiden statüden kaynaklanan güçtür Aynı anda birkaç statüde bulunmak olasıdır ve her statünün getirdiği güç birbirinden farklıdır(Statü kelimesi, burada kullanıldığı anlamıyla bütün hayatımızla ilgilidir)

Yansıyan güç, yalnızca güce yakın yakın kişilerde gözlemlenebilecek bir güçtür Örneğin her çocuk anne ve babasından kendisine belli miktar güç yansıtmaya çalışır Babası başbakan olan bir çocuk fazlasıyla güçlü sayılabilir Evlenmiş olan kişilerde eşelerinin gücünü yansıtabilir



İNSANLARIN KENDİ YETKİ VE GÜÇLERİNİ SAHİP ÇIKMALARINI SAĞLAMAK



Eğer insanlar "kişisel" ve "statü kaynaklı" güçlere sahiplerse onları bu güçlerinden ve dolayısıyla yetkilerinden sebep nedir?

Bir gücümüzü veya yetkimizi kullandığımızda yaptıklarımızın sorumluluğunu almak zorundayız

Bazı seçimler yaptığımız zaman bunların sonuçlarını da katlanmalıyız

Gücümüzü kullandığımızda, çevremizdeki insanlar bizi onlardan dolayı eleştirir ve suçlu görürler

Güç kullanmak zaman zaman korkutucudur



KENDİ GÜCÜNÜZÜ KAYBETMEK



Çevrenizdeki insanlar güçlerini kaybedebilecekleri gibi sizde gücünüzü kaybedebilirsiniz Böyle bir şeyin gerçekleşebileceğinden haberdar olsanız davranışlarınızda belli kurallara uysanız da sizin dışınızda gelişen bazı süreçler yüzünden gücünüzü kaybedebilirisiniz

Tabii ki bazı dönemlerde insanlar daha fazla güç için ve rekabet etmek zorunda kalacaklardır Ama unutmayın, bu rekabet sadece statü ye bağlı olan güç uğruna gerçekleşebilir

Kişisel gücünüzse siz ondan vazgeçmediğiniz sürece, size aittir



ÖNDERLĞİN AŞAMALARI


Önderlik , destek sağladığınız insanın işinin tamamına yada bir bölümüne yoğunlaşan bir dizi aktivitedir

Süreci amacını belirlemek, her sürece de olduğu gibi önderlikte de başlangıçtan önce yapılması gereken ilk şey amaçlananların net olarak belirlenmesidir Bu aşamanın onun için çok uzun sürmesi gerekmez Asıl önemle ele alınması gereken nokta ise geliştirilmek istenen



mesleki performanslarla ilgili olmalıdır Öncelikli hedef,bu performansın artırılmasıdır Önderlik sürecinin başarılı olması için üzerinde durulması gereken performans artışını sağlamak yolunda ulaşabilmek istenen daha küçük çaplı hedeflerin özenle incelenmesidir



UYARILARA AÇIK OLMAK



Sizin ve önderlik yaptığınız kişinin çevresinde gelişen olaylara karşı açık bir algıya sahip olmanız sürecin verimliliği açısından önemlidir Analiz etme,edindiğiniz izlenimleri ve yanınızdaki insanın tecrübelerin doğru bir analizini yapmak bir sonraki adımdır Bu analiz sonucunda önderliğini yaptığınız kişi ile beraber önünüzdeki seçenekleri belirleyebilir ve bu seçenekleri deneyerek,gelişme kaydetmek için nelerin daha farklı yapılabileceğine karar verebilirsiniz



ETKİNLİKTE BULUNMAK



Önderlikte bu süre,yeteneklerin test edilmesinden çok öğrenmenin gerçekleşebilmesine yönelik bir fırsat olarak görülür Etkinliğin başarıya ulaşabilmesi için kişilerin kendilerinden tam olarak ne beklendiği bilmeleri sizinde onlara ihtiyaç duydukları tecrübe ve desteği sağlamanız gerekir



DEĞERLENDİRME



Önderlik sürecinin son aşaması olan değerlendirme adımı,bu sürecin içindeki kişi için geliştirici hale getirebilmesi gereklidir Bu aşamada olumlu yönde cesaretlendirme büyük önem kazanır Ayrıca dürüst olmak ve tenkit edici yönde geri bildirimde bulunmamak neredeyse zorunludur Önderlik sürecinin bir parçası olan başka bir olgu ise önderlik desteği olan kişilerin genelde konu hakkında önderlerine oranla daha büyük bir yetenek ve pratikliğe sahip olmasıdır

Özetle tüm önderlik sürecinin temel sistematiği şöyledir

Güvenilir ve konusunda yüksek düzeyde bilgi ve tecrübeye sahip bir kişi,daha az tecrübeli ama yetenek ve hüner sahibi olan kişiyi geliştirmesi konusunda yardım eder



PERFORMANS DESTEĞİNİN ANLAMI



İnsanları desteklemek için pek çok şey yapılabilir,o yüzden burada tam bir tanım vermek kolay değildir









TEKNİK MALZEME



İnsanlar çalışırken bazı temel araç ve gereçlere ihtiyaç duyabilirler(masa,telefon,bilgisayar terminoloji vb)Eğer bu malzemelerden biri yada bir kaçı onlara ihtiyaç duyulduğunda sağlanamazsa bu kişilerden yüksek performans beklemek mümkün değildir

Bilgi,insanların iyi iş çıkarabilmeleri için ne yaptıklarını bilmeleri gereklidir Bu prensibin basitliğinin ve doğruluğunun kesinliğine rağmen pek çok insan bazı konularda hiç bir bilgileri olmadığı halde bazı statülere atanabilmektir

Beceriler, yüksek performans için bilgi gerektiği kadar bazı belli beceriler de gerekir Bu becerilerin geliştirilebilmesi için insanlara gerekli destek eşliğinde pratik ve tecrübe sağlanmalıdır Bu da etkili olarak iş ortamında başarılabilir İnsanlar yeni bir işe başladıklarında kazanmak zorunda oldukları tecrübece için önemli bir ölçüde desteğe ihtiyaç duyacaklardır Onları kendi halleri bırakmak hiç de yapıcı yaklaşım değildir



YARDIM



Herkesin zaman zaman yardıma ihtiyacı olur, bu durum en üst düzey yönetici için de tecrübesiz satış elemanı için de geçerlidir Ama kimse bunu kabul etmek istemez Belki de bunu sebebi yardım istemek konusunda "kendi ayaklarının üstünde durmalısın" yada "Tanrı kendine yardım edenler yardım eder gibi " ifadelerle cesaretimizin devamlı olarak kırılmasıdır



YAPILAN İYİ ŞEYLERİN FARKINA VARMANIN ÖNEMİ



İnsanlar yaptıkları faaliyetlerle ilgili takdir edilmekten ve beğenilmekten hoşlanırlar Her normal insanda bunu ister İnsanların kendilerine duydukları güven ve saygının gelişmesi buna bağlıdır Sizin sunacağınız takdir ve beğeni insanların gelişmesine yüksek düzeyde önderlik yada destek kadar yardımcı olacaktır

İnsanların yaptıklarına fark etmeniz, onların kendilerinin özel hissetmelerine neden olacaktır



İNSANLARI MOTİVE ETMEK



Motivasyon, bir şeyleri istekle yaptığınız sırada o işle ilgili olarak içimizde hissettiğimiz duygudur Motivasyonun farkına varmak ve bu duyguyu başkalarında oluşturmak birbirinden oldukça farklı şeylerdir

Peki motivasyon tam olarak nedir?

İşte size iki tanım:

Bireyin, işinin yönünü, gücünü ve öncelik sırasını belirleyen iş veya dış kuvvetin etkisiyle harekete geçmesi

Bir insanı istenen yönde harekete geçirmesi işi; insanın iradesini etkileyen bir istek , korku yada mantıksal sebep

Her iki tanımda motivasyonu insanları belli bir yönde hareket etmeye zorlayan bir güç yada kuvvet olarak açıklanmıştır Dikkat edilmesi gereken nokta ise bu iki tanımdan hiç birinin söz konusu gücün kaynağını açıklamaya girişmemesidir

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.