![]() |
Varoluş Felsefesi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Varoluş Felsefesiçağımızın en önemli iki felsefesinden biridir; Marxcılık’la birlikte hemen hemen bütün çağdaş düşünce oluşumlarının dokusuna katılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geniş uzanımlı olsun dar uzanımlı olsun, biz bir felsefeyi ancak öncüleriyle ve yan yana yaşadığı felsefelerle kavrayabiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() KAYNAKLARI Yeniçağ'ın ilk büyük filozofu olan Descartes'ın (1596 - 1650) matematik yönteme dayanan, doğru bilgiye ulaşma yolunda olumlu kuşkuculuğu şaşmaz bir tutum olarak koyan, en önemlisi de her zaman kesin bilgiye varmayı amaçlayan akılcı felsefesi, felsefe tarihinin en büyük devrimlerinden birini gerçekleştirmişti ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yönde birkaç büyük felsefe anlayışı gelişti ![]() ![]() Felsefede aklın ve olumlu düşüncenin kazandığı bu önem, XIX ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Felsefenin öznelci düzeye yerleşmesinin başlıca etkilerinden biri de, XIX ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Varoluş Felsefesi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Varoluş FelsefesiNietzsche: Yapıtlarında bir filozof tutarlılığından çok bir şair çoşkululuğunu dile getiren Nietzsche, alışılagelmiş bir filozof tutumunun tümüyle dışına çıkarak, sistemciliği tümüyle boşvererek, insanın varoluşsal sorunlarıyla, bu dünyada yaşayan insanın sorunlarıyla, insanın bu dünyayla ilişkileri içinde ortaya çıkan sorunlarıyla ilgilendi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Emile Boutroux XIX ![]() ![]() ![]() Bergson Bu "kendi derinliklerimize dönme" çabasını tam anlamında gerçekleştiren ilk filozof Bergson oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sezgisine vardığım “süre”ben'den başka bir şey değildir Bergson'a göre ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Varoluş Felsefesi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Varoluş FelsefesiEdmund Husserl Varoluş felsefesi başlıca etkiyi Alman filozofu Edmund Husserl'in (1859 - 1938) olgubiliminden(görüngübilim-fenomenoloji) alır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yönelgenlik düşünmenin başlıca koşuludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öz'den varoluşa değil de varoluştan Öz'e gitmek varoluşçuların temel kaygısıdır ![]() ![]() ![]() Ayrıca, bir olguyu şu ya da bu yanıyla değil, ama bütün yüzleriyle görmemiz önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() Husserl'in olgubilimi her şeyden önce bir felsefi düşünme yöntemidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖNCÜ: SÖREN KIERKEGAARD Varoluşçu felsefenin öncüsü, Danimarkalı düşünür Sören Kierkegaard'dır (1813 - 18661 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kierkegaard, az önce de belirtmeye çalıştığımız gibi, sistemli bir fılozof olma kaygılarının dışında belirlenerek, varoluşçu felsefenin başlıca konularını ortaya koydu ve çok yerde çelişkiye düşmekten de çekinmeyerek (Nietzsche gibi) bu sorunların çözümüne çeşitli yaklaşımlar getirdi ![]() ![]() Kierkegaard her şeyden önce, Hegel'in bütünsel akılcı sistemine karşıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Varoluş Felsefesi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Varoluş FelsefesiVAROLUŞÇU FILOZOFLAR Almanya'da 1918 bozgununun hemen ardından, varoluşçuluk felsefesi çiçeklenmeye başladı ![]() ![]() ![]() Varoluş felsefesi en büyük başarılarına Almanya'da ve Fransa'da ulaştı ve gelişimini birbirinden epeyce ayrı iki yolda sürdürdü: Tanrıtanımazlık yolunda ve Hıristiyan inançlılığı yolunda ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunların dışında, varoluşçuluğun en önemli filozoflarından biri de Maurice Marleau- Ponty'dir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Varoluş Felsefesi |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Varoluş FelsefesiHEİDEGGER Varoluşçuluğun fılozofları klâsik felsefenin izlediği yola uygun bir yol izleyerek, varoluşçu felsefeyi evrensel genişliği olan ve belli bir sistemde bütünlüğüne kavuşan bir felsefe olarak temellendirmek istemişler, ancak klâsik felsefenin tutumuna karşıt bir tutum alarak, özler araştırmasını bir yana bırakıp doğrudan doğruya varoluşun alanına girmişler, özleri bu alandan derlemeye yönelmişlerdir ![]() ![]() Heidegger'e göre, varoluşumuz başlıca iki biçimde dışlaşır: Gerçek varoluş, özgürlük deneyiyle belirgindir, insanın özgür olduğunu duyuşuyla ve böylece kendi yazgısını kendi eliyle çizmeye kalkışıvla ortaya konur ve bunalım deneyiyle gerçekleştirilir; gerçek olmayan varoluş, insan topluluklarının varlığında ortaya çıkar, çünkü bu insan toplulukları bunalımdan kaçarlar ve genel görüşlere inanırlar: Burada Heidegger'in gerici dünya görüşü belirir: insan olmak demek, tam anlamında insan olmak demek, ayrıcalı bir tutum içinde olmak demektir ![]() Heidegger, gerici tutumunun getirdiği güçlükleri de yaşamıştır, Freiburg-in, Brisgau'da öğrenim gördükten sonra Marburg'da profesör olan /1923) ve bir süre sonra da Freiburg'da rektörlük görevi alan Heidegger, Nazilere yakınlık gösterdiği için 1945'de üniversitedeki yerinden uzaklaştırıldı, ancak 1952'de yeniden üniversiteye dönebildi ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan, dünyaya bırakılmışlığıyla, ölüme adanmış durumdadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Heidegger tanrıtanımazlığını açıkça belirtmez, daha doğrusu tanrıtanımazlığa ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SARTRE Felsefesini özellikle "L'etre et le Neant" (Varlık ve Hiçlik) adlı yapıtında açıklayan Sartre'a göre, varoluş olgusundan başka olgu yoktur Varlık'ı bu varoluş olgusu oluşturur; bu varlık'a temel alan herhangi başka bir varlık'ın varolduğunu düşünemeyiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böylece, varoluşsal varlık'ı bir "kendinde şey" olarak belirleyen Sartre, insan bilincini de bir "kendi için şey" olarak belirler ![]() ![]() Bilinçlenmek demek, tanımak demektir, bilen'i (özne) bilinen'den (nesne) ayırmak demektir ![]() ![]() ![]() Sartre'a göre, insan, bu dünyada, başkalarıyla, zor da olsa, ilişki içindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Varoluş Felsefesi |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Varoluş FelsefesiJASPERS VE MARCEL Jaspers'e göre insan bir özgür seçiş içindedir: Kendi yazgısını seçer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan, ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gabriel Marcel'in felsefesi, sorunları ve bu sorunlara getirilmiş belirli çözümleri olan bir felsefe değil, deyim yerindeyse bir inanç düşüncesidir ![]() ![]() MERLEAU – PONTY Merleau - Ponty, doğrudan doğruya Husserl'in olgubiliminden yola çıkarak, felsefesini ortaya koyar ![]() ![]() ![]() İnsan, dünyanın basit bir parçası olarak düşünülmemelidir, biyolojinin, toplumbilimin, ruhbilimin basit bir nesnesi olarak ele alınmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başkasının varoluşu nesnel düşünceyi zorda bırakır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sartre, başkasıyla ilişkiyi olası ama olumsuz bir ilişki ı olarak koymuş, bununla birlikte aşırı solcu bir dünya görüşü içinde insanın ortaklaşmasını, ortak eylemde bulunmasını bir gerçeklik olarak ileriye sürmüştü ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Varoluş Felsefesi |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Varoluş FelsefesiSANATTA VAROLUŞÇULUK Sanatta varoluşçu tutum 'felsefedekine göre elbette çok daha yaygın ve çok daha çeşitli oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Varoluşçu romanın ilk büyük kişisi elbette Çek yazarı Franz Kafka'dır (1883- 19241 ![]() ![]() ![]() ![]() Varoluşçu romanın başlıca kişilerinden biri de J ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Varoluşçu romanın bir başka temsilcisi Albert Camus'dür (1912-1960) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Varoluşçu sanatın önemli kişileri arasında Simone de Beauvoir (doğ ![]() ![]() ![]() ![]() Daha çok "La Condition Humaine" (Insanlık Durumu) adlı romanıyla tanınan André Malraux'ya gelince o daha çok Nietzsche'ci bir anlayışa yatkındır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Varoluş Felsefesi |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Varoluş FelsefesiBIZDE VAROLUŞCULUK Bizde varoluşçuluk pek etkili olmadı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bizde Marx'cı dünya görüşünün yalan yanlış ve ağır aksak da olsa varoluşçuluktan daha etkili olmuş olması anlamlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gene de, varoluşçuluk toplumumuzda belli bir ölçüde etkin olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Varoluş Felsefesi |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Varoluş FelsefesiGENEL BAKIŞ VE SONUÇ Varoluşçuluk, insanın varoluşsal sorunlarını öznellik düzeyinde tartışan çok yönlü, çok çeşitli bir dünya görüşüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Varoluş öz- den önce gelir" ilkesi her varoluşçu filozofun başlıca ilkesi olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bugün yürürlükte olan, etkinliğini sürdüren iki büyük felsefe var: Varoluşçuluk felsefesi ve Marx'çılık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Varoluşçuluk da gelişimini tamamlamış, kurulmuş, bitmiş bir felsefe değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı felsefeler bitmez, insan yaşamına ve felsefe tarihine etkin olarak katılır, onlar gerçek dönüşümlerin bildirileridirler ![]() Aristoteles ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Varoluş Felsefesi |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Varoluş FelsefesiNietzsche: Yapıtlarında bir filozof tutarlılığından çok bir şair çoşkululuğunu dile getiren Nietzsche, alışılagelmiş bir filozof tutumunun tümüyle dışına çıkarak, sistemciliği tümüyle boşvererek, insanın varoluşsal sorunlarıyla, bu dünyada yaşayan insanın sorunlarıyla, insanın bu dünyayla ilişkileri içinde ortaya çıkan sorunlarıyla ilgilendi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietzsche ''Tanrı Öldü'' Dedi Şimdi O Öldü Acep Şimdi Hangi Alemdedir ![]() ![]() Tanrı Senin Yardımcın Olsun Nietzsche ![]() ![]() ![]() Teşekkür Ederim Arkadaş Güzel Paylaşım Yapmışsın Kısa Ve Öz Anlatılmış Herşey |
![]() |
![]() |
|