![]() |
Hafıza Geliştirme... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hafıza Geliştirme...Beynin Potansiyeli Uzmanlar, normal insanların mevcut beyin kapasitelerinin çok azını, bazı uzmanlar ancak %1 kadarını kullanabildiğini söylemektedirler ![]() ![]() ![]() Peki, beyin potansiyelinin neden bu kadar azı kullanılmaktadır? Bunun temel sebeplerinin başında, beynin nasıl çalıştığının, yakın zamanlara kadar bilinememesi geliyor ![]() ![]() İşte hafıza eğitiminin amacı, bu âtıl potansiyeli harekete geçirmek ve geliştirmek için yardımcı olmaktır ![]() Büyük âlim İbni Sina çocukluk yıllarında matematik dersinde başarısız olur ve medreseden kaçar ![]() ![]() ![]() ![]() "Bu yumuşacık ip, gide gele gide gele bu sert taş üzerinde bu izleri yaparsa, ben de azimle çalışırsam, matematiği başarırım ![]() ![]() ![]() Çalışmak, özellikle sistemli çalışmak zekâyı, hafızayı açtığı gibi, tembellik de köreltir ![]() Tarihte "inanılmaz" denilebilecek hafızalar var ![]() ![]() ![]() Bu oyunda kâğıt takip etmek son derece önemli olduğundan, bütün kâğıtları hafızasına alan ve hangi kâğıdın kullanıldığını bilen Dominic O'Brien her akşam büyük paralar kazanmaya başlar ![]() ![]() ![]() ![]() Melik Safi Duyar ise, hafıza konusunda, ülkemizden yetişen bir dünya şampiyonudur ![]() ![]() Ayrıca, Tony Buzan'ın "Dehânın El Kitabı" adlı eserinde kısaca belirttiği gibi, büyük bir hadis âlimi olan İmam Buharı 300 ![]() ![]() Bir arkadaşı, Buhari'yi şöyle anlatıyor: "Buhari, işittiklerini, küçük yaşına rağmen yazmıyor, ezberliyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buhari'nin bir hadisi ezberlemesi için, bir defa işitmesi veya okuması yetiyordu ![]() Bu şahsiyetten, çok çarpıcı bir örnek daha verelim: Buhari'nin Bağdat'a bir gidişinde, oradaki bir kısım hadis âlimleri ve hukukçular, onu sınava çekip bilgisini ve hafıza gücünü ölçmek isterler ![]() Bu maksatla 100 hadis seçerler ve bu hadislerin metinleriyle haber zincirlerini birbirine karıştırırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan sonra Buhari, ilk şahsa döner ve "Senin birinci hadisin şöyle, haber zinciri de şöyle" diyerek onu düzeltir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hafıza Geliştirme... |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hafıza Geliştirme...Beynimiz Nasıl Çalışır 20 ![]() ![]() ![]() Önceleri, zekânın beynin büyüklük ya da küçüklüğüyle orantılı olduğu sanılıyordu ![]() ![]() ![]() Çarpıcı bir benzetmeyle, insanı bir bilgisayara benzetirsek, beş duyumuz klavyeyi, bilinçaltımız ise hard diski temsil etmektedir ![]() Davranışlarımız ise hard diskten ve klavyeden gelen bilgilerin görüntülendiği monitöre benzetilebilir ![]() Sonuç olarak, davranışlarımız, iç programlarınızın hayata yansımalarıdır ![]() Önce, 60'lara doğru Roger Sperry'nin, sonra da Robert Ornstein'in incelemeleri sonucu, beyinle ilgili ilginç şeyler ortaya çıktı ![]() Beyin, iki loba ayrılmıştı ve ikisinin de farklı fonksiyonları vardı: SAĞ BEYİN: Vücudun sol yanını kontrol eder ![]() SOL BEYİN: Vücudun sağ yanını kontrol eder ![]() SOL LOB: Sözcükler, Mantık, Sayılar, Ardışıklık, Matematik, Analiz, Listeleme, Konuşma, Yazma SAĞ LOB: Ritim, Müzik, Bütünü görme, Hayâl gücü, Hayâl kurma, Sentez, Renkler ve şekiller, Üç boyutlu düşünme, Görüntüler Biraz daha açarsak, MANTIKSAL SOL BEYİN: * Kelimelerle, sayılarla düşünür ![]() ![]() * Yazma işini kelimelerle yapar ![]() * Zor ve karmaşık işlerde verileri adım adım uygulayarak ve zorlukla ilerleyebilir ![]() * Herşeyi bir anda algılayamaz ![]() * Ayrıntılarla ilgilenir ![]() ![]() DUYGUSAL SAĞ BEYİN: * Görüntülerle düşünür ![]() ![]() * Dili en hoş ve çarpıcı şekilde, duygusal ayrıntı ve sembollerle kullanabilir ![]() * Zor ve karmaşık bağlantıları kavrayıp çözebilir ![]() * Birçok farklı şeyi bir anda algılayabilir ![]() * Adım adım ilerler ![]() ![]() BÜTÜNÜ GÖRMEK Sağ beynin en önemli fonksiyonu bütünü görmektir ![]() * Bütünü görerek iyi bir izlenim edinin ![]() * Bütünü zihne kolay giren parçalara bölün ![]() * Her parçanın bir bütün oluşturmasına dikkat edin ![]() * Tek tek parçaları birbirleriyle ilişkiler kurarak birleştirin |
![]() |
![]() |
![]() |
Hafıza Geliştirme... |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hafıza Geliştirme...Beynin İki Yarısı Bir bütün olan beynin yansını yoğun olarak kullanıp diğer yarısını ihmal eden insanların performanslarında yetersizlikler, kusurlar görülür ![]() ![]() ![]() Bir örnek verecek olursak; futbol dünyasında sağ ayağını ya da sol ayağını çok iyi kullanan futbolcular var ![]() Çocuklar, beynin iki yansını beraber kullandıkları halde, onlara hayâl gücü ve hafıza gibi sağ beyin fonksiyonlarıyla ilgili eğitimden çok, mantık ve ezbere dayanan eğitim verilmesi sonucunda bu yetenekleri büyük ölçüde yok olmaktadır ![]() SAĞ BEYNİN ÖNEMİ Klâsik eğitim sisteminde daha çok sol lob ağırlıklı akademik bilgilere prim verilmekte, sağ lobun faaliyetleri ise maalesef ihmal edilmektedir ![]() Beynin, farklı fonksiyonlara sahip iki lobu olduğu keşfedilen günümüzde, eğitim sistemi hâlâ sadece beynin mantık, matematik, analiz, konuşma, yazma, listeleme gibi fonksiyonları olan sol lobunu kullanmaya devam etmektedir ![]() Oysa, gelişen bilimin ışığında, mantık ağırlıklı sol lobla beraber, hayâl gücü, renk, şekil, ritim, bütünü görme gibi fonksiyonları olan sezgisel, üretken sağ lob da kullanılsa, insanların üretkenlik potansiyellerinin kat kat artacağı aşikârdır ![]() Zaten, tarihte büyük sıçramalar yapan insanlar da, bilerek ya da bilmeyerek, beynin her iki lobunu da birlikte kullanan insanlardır ![]() Mantığın âdeta tek başına gittiği yerle, sezgi, hayâl ve renklerle el ele gittiği yer bir olur mu? Sağ lobun da devreye sokulması, insana aynı zamanda duyusal keskinlik kazandırmakta, hedefini sürekli ve herşeyiyle canlı tutan o insana müthiş bir motivasyon kazandırmaktadır ![]() Bilgisayarların bile matematik ve mantık işlemlerini yapabildiği günümüzde, bunlardan daha önemli bir özellik çıkıyor karşımıza: Üretken düşünce, üretken zekâ ![]() Hayâl gücü, yeni fikirler oluşturma, orijinalite gibi değerler, insan zihninin üretkenliğini ortaya koyar ![]() ![]() ![]() Eğitim sistemi ise, bu hedefe ulaştırmak bir yana, insanları yalnızca sol lobun fonksiyonları içine âdeta hapsetmektedir ![]() İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin resimleri incelendiğinde, her birinde orijinalite ve üretkenliğin izleri açıkça görülmektedir ![]() ![]() Okul öncesi çocuklar daha çok renkler ve görüntülerle düşünmek gibi, dış etkilere daha açık ve çok farklı fantezilere sahiptir ![]() ![]() ![]() Aynı zamanda, bu tek yönlü, yâni yanlış ve aşırı bilgi yüklenmesi sonucunda beyinler köreliyor, çocuklarda üretkenlik, merak ve öğrenme istekleri yok oluyor ![]() Bu çocuklar büyüdüklerinde, özellikle sağ beynin gerekli olduğu durumlarda dâima başarısız oluyorlar ![]() DENGELİ KULLANIMININ SONUÇLARI Prof ![]() ![]() ![]() Buraya kadar söylediklerimizin ışığında, artık şunları rahatlıkla söyleyebiliriz: Belirli konularda gerçek anlamda uzmanlaşmak, ancak bu iki beynin işbirliği ile mümkün olabilir ![]() Tarihteki bütün dehâlar, büyük buluş yapanlar, üstün kişiler, hep beyninin iki yarısını da mükemmel bir işbirliği içinde kullanan kimselerdir ![]() Örneğin Fatih Sultan Mehmet, İstanbul'u almak için gerekli bütün planları, hazırlıkları yaptı, uygulamaya geçti ![]() ![]() ![]() ![]() Evet, dünyamızdaki karmaşa ve problemleri çözmek için, beynimizin iki yarısını birlikte kullanmamız gerekiyor ![]() Özellikle karmaşık sorunların çözümünde, geniş ve uzun vadeli olabilecek kararlarda sağlıklı sonuçlara ulaşabilmek için, beynin her iki yanının işbirliği içinde çalışması şarttır ![]() Öğrenilen bilgilerin, geçici bir ezber olarak kalmayıp kalıcı hafızada dosyalanması ve ömür boyu kullanılabilmesi, her iki beynin de öğrenme işine aktif olarak katılmasıyla mümkündür ![]() Beynimizdeki zincirleri kırıp, beynimizi tutsaklıktan kurtarıp, orada uyuyan dâhiyi uyandırmak için yapmamız gereken en önemli şeylerden biri, ciddi bir hafıza eğitimiyle fotoğrafik bir belleğe sahip olmaktır ![]() Temel hafıza tekniklerini öğrenip kullandığınızda, * Sadece hafızanız güçlenmekle kalmayacak, üretkenliğiniz de müthiş bir şekilde artacaktır ![]() * Bilgiyi öğrenme hızınız artacak, zihinsel fonksiyonlarınız güçlenecektir ![]() * Sağ ve sol beyinleriniz arasından müthiş ve dinamik bir potansiyel ortaya çıkacaktır ![]() * Elbette ki, bütün bunlar, iş ve sosyal yaşantınızdaki problemlerin çözümüne büyük katkılar sağlayacaktır ![]() Beynin etkin kullanımında, aşağıda Abdullah'ın anlatacağı anekdot, sanırım ilginç bir örnek oluşturacaktır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hafıza Geliştirme... |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hafıza Geliştirme...Yaşlılıkta Hafıza Yaş ilerledikçe hafızanın zayıfladığı hakkında genel bir kanaat vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Büyüklerde, değişik sebeplerle, bazı konulara aşırı yoğunlaşma ve dalgınlıktan doğan dikkat dağılmaları, ya da yaşlılığın getirdiği bazı rahatsızlıklar sebebiyle ortaya çıkan hafıza zafiyetleri olabilir ![]() Dünyada en çok tahakkuk eden kehanet, insanların kendileri hakkındaki olumlu veya olumsuz kehanetleridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Unuttukları bazı şeyleri büyütüp kendisini böyle olumsuz motive eden, unutmaya şartlandıran insanların unutmaları elbette kaçınılmazdır ![]() Bu olumsuz motivasyon çocuklarda görülmez ![]() ![]() ![]() Çocuklar, hafızayla ilgili ilkelere farkında bile olmadan, büyüklerden daha çok uyarlar ![]() ![]() Fakat yaşlandığı halde hafızası hâlâ güçlü insanlar da görmüşüzdür ![]() ![]() senin çocuğun filan meselesi ne oldu?" diyerek onları şaşırtıyor, ilgilerini çekiyor, böylece güçlü hafızasından siyasette büyük ölçüde yararlanıyordu ![]() Peki, yaşlı fakat hafızası güçlü insanların hafızaları, neden hâlâ eski güçlerini korumaktadır? Bunun cevabı, hafızası güçlü yaşlıların çoğu zaman farkında olmayarak, bazan da farkında olarak, kendilerine göre birtakım temel prensipler elde edip uygulamalarıdır ![]() Tabii, yaratılıştan gelen hafıza kuvveti de ayrıdır ![]() ![]() Bu durumda, hafızanın güçlenmesi ve gücünün korunması için, önce metodunu öğrenmek gerekiyor ![]() Eğer, insanlar hafızanın iyi kullanılmasındaki temel metodları iyi kavrar ve kullanırlarsa, olaylar, kişiler ve eşyalar arasındaki bağlantıları daha iyi kurabileceklerinden daha güçlü bir hafızaya sahip olabilirler ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hafıza Geliştirme... |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hafıza Geliştirme...Olumlu Düşünce Beyin, alt beyin, üst beyin, sinir sistemi diye üç kısımdan oluşur ![]() ![]() Alt beyin daha çok otomatik fonksiyonları denetler ![]() ![]() Üst beyin ise, daha çok entellektüel işlevlidir ![]() ![]() Peki, üst beyin alt beyni kontrol edebilir mi? Yapılan araştırmalar, bunun mümkün olduğunu göstermiştir ![]() ![]() ![]() O zaman şu ortaya çıkar: Beynimizin bizim için en önemli tekniği, olumlu düşünmenin ileri şekillerini uygulamasıdır ![]() Olumsuz zihni kurgu, yani olumsuz düşünce ise beynimizi kendimize karşı olumsuz çalışmaya programlayacaktır ![]() Örneğin bir futbolcu, üç kez kaleciyle karşı karşıya kalmasına rağmen topu dışarıya atmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada futbolcunun yaptığı hata, topu kaleye atmaya değil, dışarı atmamaya şartlanmasıdır ![]() ![]() ![]() Olumlu düşüncede temel nokta, beyni olumlunun üzerine programlamaktır ![]() ![]() Bunu hafıza noktasında düşünürsek, unutmayı değil hatırlamayı seçmeli, ona kilitlenmelisiniz ![]() Evet, başarının en önemli anahtarlarından birisi, beynin olumlu düşünceye programlanmasıdır ![]() ![]() OLUMLU DÜŞÜNMENİN GETİRİLERİ Amerika'da bir okulda ilginç bir deney yapılır ![]() ![]() Öğretmenlere, bu sınıftaki öğrencilerin çok seçme öğrenciler olduğu söylenir ![]() ![]() Yıl sonunda, sınıfın başarısı hârikadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanların ortaya çıkaracakları eserler, genellikle yakın çevresindeki insanların kendilerinden bekledikleriyle doğru orantılıdır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hafıza Geliştirme... |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hafıza Geliştirme...Çağrışım Sistemi Bilgileri hafızada tutmak için kullanılan birçok yöntemde şu iki temel ilke vardır: a) Hayâl gücü b) Çağrışım Öğrenilmek istenen bilgiler, çeşitli çağrışım bağlantılarıyla görsel, işitsel ve hissel-dokunsal olarak hayâlde tablolar hâline getirilip hafızaya kaydedilmelidir ![]() Bu durumda sağ yarının da devreye girmesiyle beyniniz olağanüstü bir şekilde çalışacak ve istediğiniz bilgiler o ilginç, renkli, hareketli tablo ile belleğinize kolayca yerleşecektir ![]() İnsan, yapabileceğine inandığı herşeye ulaşabilir ![]() ![]() Hayâl gücü ve çağrışım yoluyla bilgileri hafızaya alırken dikkat edilmesi gereken noktaları şöylece sıralayabiliriz: 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() ![]() 8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() ![]() ![]() 11 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÇOK HAYÂL KUR 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() 11 ![]() ![]() BEŞ DUYUYU KULLANMAK Soyut ya da somut bir şeyi hafızanıza alırken duyularınızı kullanmak o şeyin en güzel bir şekilde hafızanızda kalmasına sebep olur ![]() ![]() ![]() Kullandığınız her duyu organı o nesnenin, hafızanıza daha derin bir şekilde nakşolmasına sebep olacaktır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hafıza Geliştirme... |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hafıza Geliştirme...Bağlama Metodu Alınan bilgilerin çağrışımları, belli bir sıra ve düzende hafızaya alındığında, hem sağ, hem de sol beyin çalışmakta, böylece beyinde dinamik bir sentez oluşmaktadır ![]() ![]() Çünkü, Çağrışım Sistemi ile sağ beyin aktif hâle gelir; Bağlama Metodu ile de sol beyin aktif hâle gelir ![]() Evet, çağrışım sisteminde bilgiler, hayâl gücü ile abartılı bir şekilde görsel hâle getirilir ![]() ![]() Bağlama metodu ile ise, çağrıştırılan bu bilgiler belli bir sıraya bağlandığından, bilgiler kalıcı hafızaya yerleşir ![]() Bu sistemde, verilen kelimeler arasında sırasıyla, çarpıcı, ilginç, olağanüstü bağlantılar kurularak, kelimelerin sırayla hatırlanması sağlanabilir ![]() ![]() Çoğumuzun sırasıyla hatırlayamayacağı 12 burcu, bu sistemle rahatlıkla hatırımızda tutabiliriz ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() 10 ![]() 11 ![]() 12 ![]() Önce yukarıdaki 12 burcu bakmadan sırasıyla saymaya çalışın ![]() ![]() "Bir koç merada otlamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gölde, ikizlerden birinin ayağını bir yengeç ısırır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başaklar hızla terazinin kefesine savrulunca, akrep fırlayıp, yayını germekte olan bir avcının ayakları dibine düşer ve onu sokar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi de işin içerisine bağlantı metodu yoluyla sağ beyin fonksiyonlarından hayâl gücünü katın ve bu ilginç senaryoyu dikkatle izledikten sonra, oniki burcu sırasıyla saymaya çalışın ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hafıza Geliştirme... |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hafıza Geliştirme...Rakam Şekil Sistemi Rakam-Şekil Sistemi'nde sabit olan, değişmeyen imajlar, 1'den itibaren 10'a kadar olan rakamlardır ![]() Bu sistemde rakamlar, şekil itibariyle benzediği bazı şeylerle özdeşleştirilir ![]() ![]() ![]() 2 sayısı kuğuyu çağrıştırdığı için, 2 sayısını kuğu temsil etmektedir ![]() ![]() 1'den l0'a kadar, hafızaya alınmak istenen şeyler, sırasıyla, o sayıyı temsil eden sembollerle ilişkilendirilerek hatırda tutulabilir ![]() Bu sistem, az sayıda şey hafızaya alınmak istendiği zaman, meselâ alışveriş listesi için rahatlıkla kullanılabilir ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() 10 ![]() RAKAM - ŞEKİL İLİŞKİSİ 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() 8 ![]() ![]() ![]() 9 ![]() ![]() ![]() 10 ![]() ![]() ![]() Aşağıdaki listeyi, bu imajlar yoluyla ezberlemeye çalışalım: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() 10 ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hafıza Geliştirme... |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hafıza Geliştirme...Fonetik Alfabe Yöntemi Bu yöntemde, rakamların okunuşlarındaki sessiz harfler kullanılarak bir fonetik hafıza alfabesi oluşturuluyor ![]() Bu sistemi oluştururken dikkat edeceğimiz birkaç husus var: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() RAKAMLAR VE KARŞILIKLARI 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 0 ![]() ![]() ![]() Bu durumda, fonetik alfabemizde, rakamların karşılığı olan temel harf tablomuzu şöyle yazabiliriz: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() 0 ![]() Şimdi, bu tablonun temel hafıza sisteminde nasıl kullanıldığını ele alalım ![]() 1 rakamını temsil eden harf B veya P'dir ![]() ![]() 2 rakamını temsil eden harf K olduğuna göre, 2 rakamını temsil edecek olan kelime K ile başlayacaktır ![]() 3 rakamını temsil edecek olan kelime, Ç-C-Ş-J harflerinden biriyle başlayacaktır ![]() Bu şekilde devam ederek 10 numaraya geldiğimizde iki rakamla karşılaşırız: l ve 0 ![]() ![]() ![]() Gerektiğinde, yardımcı olarak joker harfleri de kullanabiliriz ![]() Başka bir örnek verelim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Son bir örnek verelim: Sayımız 66 olsun ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hafıza Geliştirme... |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hafıza Geliştirme...İsimler Ve Yüzler 1) ZİHİNSEL HAZIRLIK İsimleri sürekli olarak unuttuklarını söyleyen kişilere, tanıştıkları insanların isimlerini hafızalarına almak gibi bir hedeflerinin olup olmadığı sorulduğunda, genellikle böyle bir hedeflerinin olmadığını söylüyorlar ![]() * İsimleri hafızaya almak konusunda yapılacak ilk iş, bunu hedef olarak belirlemektir ![]() ![]() * Daha sonra yapılacak iş ise, karmakarışık bir masaya benzeyen beynimizdeki düşünceleri üzeri derli toplu bir masaya dönüştürmektir ![]() ![]() * Sonraki basamak ise, belki de çok az kullandığımız hayâl gücümüzü, bu kitapta anlatılan bilgiler ışığında sürekli olarak kullanmaya çalışmaktır ![]() * Zihinsel çalışmaların son basamağında ise konsantre olmak vardır ![]() ![]() Bir insanla tanışırken aklımızdan birçok düşünce geçer ![]() ![]() Buraya kadar anlattığımız, olayın zihinsel hazırlık yönüdür ![]() ![]() Zihinsel çalışmaları şöyle özetleyebiliriz: a) Hedef belirle ![]() b) Zihnini organize et ![]() c) Hayâl gücünü kullan ![]() d) Konsantre ol ![]() 2) İŞİTSEL HAFIZA Birçok insan, tanıştıkları sırada doğru dürüst duymadıkları bir isim konusunda, hatırlayamamaktan söz ederler ![]() Bir ismi hatırlamakla ilgili olarak işitsel hafızayı ilgilendiren ilk kural şudur: Biriyle tanışırken, o kişinin ismini iyice duyduğunuzdan emin olun ![]() İsimlerine gösterdiğiniz ilgi insanları memnun eder ![]() ![]() ![]() ![]() Daha sonra, tanıştığınız kişiye isminin manâsını sorun ![]() ![]() ![]() Tanışma faslından sonra karşınızdaki insanla sohbet ederken, konuşma sırasında onun ismini kullanın ![]() ![]() Arada sırada, öğrendiğiniz bu yeni ismi içinizden tekrarlayın ![]() Tanışma faslında işitsel hafızamızı kullanabileceğimiz son basamak ise, vedalaşırken, tanıştığımız kişiye ismiyle hitap etmektir ![]() İşitsel hafızamızı kullandığımız bu basamakları izlerseniz, ister istemez karşınızdaki insanın ismine yoğunlaşmış olursunuz ![]() ![]() ![]() İşitsel hafızayla, ilgili söylediklerimizi toparlayacak olursak; *Dinle ![]() *Tekrarlat ![]() *Manâsını sor ![]() * Konuşurken kullan ![]() * İçinden tekrarla ![]() * Vedalaşırken kullan ![]() 3) GÖRSEL HAFIZA Daha önce de söylediğimiz gibi, görsel hafıza işitsel hafızadan çok daha kuvvetlidir ![]() ![]() İsimler hafıza sistemine göre üç kategoriye ayrılır: a) Bildiğimiz bir anlamı olanlar, b) Bildiğimiz bir anlamı olmasa da bize bir şeyler hatırlatanlar, c) Bildiğimiz bir anlamı olmayan ve bize bir şeyler hatırlatmayanlar ![]() Bildiğimiz bir anlamı olan isimleri akılda tutmak kolaydır ![]() ![]() Bu isimleri hafızamıza alırken manâlarını düşünmemiz ve böylece onları somutlaştırmamız kolaydır ![]() ![]() ![]() Mükremin diye bir dostum vardı ve bana bir gün şöyle dedi: "Yıllarca ismimi insanların doğru söylemesi için uğraştım durdum ![]() ![]() Mükremin'i Mükremin Abi ile, Sadri'yi İbrahim Sadri ile, Süleyman'ı Süleyman Demirel ile hatırlayabilirsiniz ![]() Şamil isminde biriyle tanıştığınızda ise onu Şeyh Şamil'e benzetip Kafkas giysileri giymiş bir şekilde hayâl edebilirsiniz ![]() Asıl zor olan, bildiğimiz bir anlamı olmayan ve bize bir şeyler hatırlatmayan isimlerdir ![]() İsimlerin büyük bir kısmı bu gruba girer ![]() ![]() Örneğin, Hayrettin isimli biriyle karşılaştığınızda bu kişiyi sürekli "hayır yapan" bir kişi olarak düşünürseniz, bu ismi hatırlamanız kolaylaşacaktır ![]() Bütün isimlerin somut bir çağrıştırıcısı bulunabilir veya bizim için bir anlam ifade eden kelimelere bölünebilir ![]() ![]() ![]() İsmail isminde biriyle karşılaştığınızda bu ismi İsmail olarak ikiye böler ve bu kişinin isli bir bilgisayardan size e-mail attığını düşünebilirsiniz ![]() Cemil ismini Cem ve il diye ikiye ayırabiliriz ![]() ![]() ![]() Bulduğunuz deyim veya sözcük asıl kelimenin tam sesini vermeyebilir ![]() ![]() İsmin sadece ilk kısmını hatırlamanız, ismin tamamını da size hatırlatacaktır ![]() ![]() ![]() Gördüğünüz gibi, her isim bir anlam ifade edecek şekle sokulabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunların herbiri için ayrı hayâl kurun ve bunları sürekli kullanın ![]() ![]() ![]() ![]() Karşınızdaki insanın yüzünde dikkat çekici bir özellik ararken, ayrıca o insanın yüzüne ve ismine de konsantre olmuş olursunuz ![]() Örneğin, Ahsen isimli çatık kaşlı bir bayanla tanıştığınızda bu bayanın önüne gelen herkesi payladığını ve bunu yaparken de "Ah seni seni!" dediğini akıl gözünüzle görün ![]() ![]() Görsel hafızayla ilgi bütün bu söylediklerimizi özetleyecek olursak; görsel hafıza: *İsmi somutlaştırır, çağrıştırır, *Yüzün özelliklerini inceler, *İsmi çağrıştırdığınız kelimeyle yüz arasında ilişki kurar, *Özelliği gülünç hale getirir ![]() Kemal Bulut (müdür): Kemal kelimesini kum al ile çağrıştırabiliriz ![]() ![]() Fuat Sünger (Öğretmen): Fuat kelimesini Fırat ile çağrıştırabilir, saçlarını da süngere benzetebilir, Fuat Bey'in Fırat Nehri'nden sünger çıkardığını hayâl edebiliriz ![]() Selva Çanak: Helva yiye yiye yanaklarının çanak şeklinde olduğunu düşünebiliriz ![]() İnci Süpürgeci: Bu öğrencinin saçlarının süpürge, gözlerinin iki büyük inci olduğunu düşünebiliriz ![]() Ayşe Kaya: Ayşe'yi kaşe ile çağrıştırıyoruz ![]() ![]() Sinan Camcı: Sinan ismini Mimar Sinan ile çağrıştırabiliriz ![]() ![]() Hasan Morgül: Hasan ismini sazan balığı ile çağrıştırabiliriz ![]() ![]() Cüneyt Taşçı: Cüneyt ismini ünlü artist Cüneyt Arkın ile çağrıştırabiliriz ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|