08-21-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
İsmail Galip Arcan
Türk tiyatrosunun ve sinemasının gelişmesinde önemli katkıları olan tiyatro ve sinema oyuncusu, tiyatro yönetmeni, çevirmen ve yazar İsmail Galip Arcan 8 Ağustos 1974te İstanbulda öldü 1894te İstanbulda doğan Arcan, Kuleli Askeri Lisesindeki öğrenimini yarım bırakarak tiyatroya yöneldi İlk kez Ahmet Fehim Efendinin topluluğunda, Ahmet Vefik Paşanın Tabib-i Aşk oyunuyla sahneye çıktı; Namık Kemalin Akif Bey oyunundaki başarısıyla dikkati çekti 1910da Burhanettin Bey (Tepsi) topluluğuyla Selanik turnesine katıldı, olumlu eleştiriler aldı 1914te öğrenci olarak Darülbedayiye girdi ve kısa sürede temsil heyetine seçildi 1921de Fransız tiyatrosunu incelemek üzere gittiği Pariste, Comédie-Française ve Théatre LOdéonda çalıştı
Dönüşte katıldığı Raşit Rıza topluluğundan 1923te ayrıldı ve yeniden Fransaya gitti İstanbula döndükten sonra Muhsin Ertuğrulun kurduğu Ferah Tiyatrosunda çalışmaya başladı Topluluk dağılınca, Alman tiyatrosunu incelemek üzere Berline gitti Dönüşte İstanbul Belediyesi Şehir Tiyatrolarına girdi ve ölümüne değin yönetmen ve oyuncu olarak burada çalıştı Aralarında Venedik Taciri (1930), Bir Kavuk Devrildi (1930), Kafatası (1932), Ayak Takımı Arasında (1936), Kral Lear (1937), Kibarlık Budalası (1941), Kral Oidipus (1947) gibi oyunların da bulunduğu birçok tiyatro oyununda diksiyonu ve yalın, ama ayrıntıya önem veren oyunuyla başarılı kompozisyonlar çizen Arcan filmlerde de rol aldı Bican Efendi Vekilharç (1921), Karım Beni Aldatırsa (1933), Aysel, Bataklı Damın Kızı (1935) ve Aynaroz Kadısı (1938) başta olmak üzere birçok filmde başarılı oyunlar sergileyen Arcan özellikle Bican Efendi tiplemesiyle ünlendi Uzun yıllar Muhsin Ertuğrul ile birlikte Türk tiyatrosu ve sinemasının gelişmesine emek veren Arcanın yetmişin üzerinde çeviri ve uyarlaması, yüzü aşkın radyo skeci vardır Tiyatroda Makyaj (1941), Tiyatroda Diksiyon (1947) adlı iki de kitabı yayımlanmıştır![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
|
|
|