|  | İskandil |  | 
|  08-21-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   İskandilAlm  Senk-, Lot-blei, Lot (n), Fr  Sonde (f), İng  Sounding-lead, fathometer  Sıvıların derinliğini anlamak için kullanılan âletlere verilen ad  Esas îtibâriyle uygun bir tarzda işâretlenmiş bir savlo (ip) ve ucuna bağlanmış bir kurşun ağırlıktan ibârettir   İki bin yıldan fazla bir zamandan beri gemilerin emniyetini sağlamak üzere kullanılan alışıla gelen iskandiller günümüz gemilerinde de vardır  Bu iskandiller filika iskandili, el iskandili ve derin su iskandili olmak üzere üç çeşittir  Filika iskandili sığ sularda küçük teknelerde kullanılır  Şavlo (ip) uzunluğu 10 kulaç (18  3 m), ağırlığı 3 kgdır  El iskandili her tip gemide limanlara girilirken kullanılır  Savlo (ip) uzunluğu 25 kulaç (46  25 m), kurşun ağırlığı 4  5-6  5 kgdır  Derin su iskandili ise iskandil makinası bulunmadan önce ve sonra da iskandil makinası arızalı olan gemilerde kullanılır  Savlo uzunluğu 100 kulaç (183 m), ağırlığı 13-13  5 kgdır   Derin suların daha hassas iskandilini yapabilmek üzere, 19  yüzyılda Masis ve Wolker pervaneli iskandiller, makinalı ve yelkenli gemilerde uzun süre kullanılmıştır  Bu iskandiller üzerinde bulunan pervanenin, ağırlık dibe giderken suyun basıncı ile dönmesi neticesinde pervaneye bağlı dişlilerin bir göstergeyi harekete geçirmek ve bir kadran üzerinde derinliği okumak prensibi ile çalışır   Makinalı iskandil: En yaygın olanları Thomson, Kelvin ve Lucas iskandili makinalarıdır  Dünya harp ve ticâret gemilerinde seyir hâlindeyken, basit iskandillerle ölçülmeyecek kadar derin yerleri ölçmek amacıyla kullanıldı  Bu iskandiller, ekseni etrafında bir çıkrık vâsıtasıyla dönen ve üzerinde esnek çelik telden yapılmış 300 kulaç (549 m) boyunda iskandil halatından meydana gelmiştir  Ayrıca içerisine su girebilen bir silindir ve silindirin içerisine de deniz suyuna temas edince renk değiştiren kimyâsal bir madde ile sıvanmış üst ucu kapalı bir cam tüp bulunurdu  Ulaşılan derinlik, cam tüpün rengi değişen kısmı ölçülerek hesaplanırdı   Bilhassa 1940lardan sonra devletlerin deniz kuvvetlerinde deniz altı gemilerinin artması ve harplerde etkili bir ***** olması sonucunda, deniz diplerini daha iyi incelemek için daha teknik ve hassas iskandillerin yapılması ihtiyacı duyuldu  Günümüze kadar gelen ve esas îtibârı ile ses yansıması prensibine göre çalışan iskandiller geliştirildi  Bu iskandiller, elektrikle çalışıp, geminin karinasına takılan verici tarafından yüksek titreşimde elektrik dalgaları yayar  Bu dalgalar deniz dibine çarptıktan sonra geri yansır  Yansıyan dalgalar kaydedilerek, derinklik hesaplanır  Cihaz bu derinliği sayısal olarak veya bir kâğıt üzerine derinliğin değişimini çizerek gösterir   Su içerisinde yayılan dalgaların sürati; sıcaklık, tuzluluk ve basınçla değişir  Fakat gemicilikte derinlik belirlenmesinde ortalama değer 4800 kadem olarak kullanılması yeter derecede sıhhat temin eder  Bu, saniyede 800 kulaca (1464 m) eşdeğer olup, geçen bir saniyede 400 kulaç (73  2 m) derinlik gösterir   İskandil âletlerinden bazıları günümüzde deniz diplerinin yapısını incelemekte de kullanılmaktadır  Deniz diplerini tarayan bu iskandiller, mineraloji araştırmaları için analiz yapmayı sağlar  Bu âletler aynı zamanda biyolojide, denizdibi hayvanlarının ve bitkilerinin incelenmesi için de kullanılır  Deniz dibinden alınan maddeleri inceleyerek hem balıkların yerini, miktarını, cinsini hem de bitkilerin hacmini tesbit etmektedir  Böyle işlerde bilhassa yankılı iskandiller çok büyük başarı sağlamıştır  | 
|   | 
|  | 
|  |