Prof. Dr. Sinsi
|
Lao Tse
Eski Çin bilginlerindendir ve ayrıca taozim'in kurucusudur Adı Er, soyadı ise Li olan Laotse, MÖ 770 ? M Ö 476 yıllarında İlkbahar ve Sonbahar döneminin sonunda hüküm sürmüş Lu devletinde yaşamıştır Li Dan diye de bilinen Laotsenın iri boylu, büyük kulaklı ve gözlü, geniş alınlı ve kalın dudaklı olduğu söyleniyordu İlkbahar ve Sonbahar Dönemi (Çince: 春秋時代; pinyin: Chūnqiū Shídài), Çin'de M Ö 722 - M Ö 481 tarihleri arasına denk gelen dönemdir Bu dönem adını, Konfüçyüs'e atfedilen İlkbahar ve Sonbahar Kayıtları adlı kitaptan almaktadır İlkbahar ve Sonbahar döneminde Çin 170 küçük devlete parçalanmıştı; bu küçük devlet arasında meydana gelen savaş ve istilalar dönemin karakteristik özelliği olmuştur
Zhou hanedanlığında "arşiv memuru" olan Laotse, kütüphaneye bakıyordu Dolayısıyla Laotse, zamanın büyük alimi oldu
Konfüçyus, gençliğinde Laotsedan Zhou hanedanlığının nezaket ve protokollerini öğrenmek için kendisini ziyaret etmiştir Sonra Zhou hanedanlığı gün geçtikçe zayıflaşmış ve Laotse başkent Konfüçyüs (M Ö 551 Shandong -M Ö 479 Shandong), asıl adı Kongfuzi (孔夫子) olan ünlü bir Çinli filozoftur Zannedilenin aksine bir din adamı değildir ve dinle ilgili çok fazla konuşmamıştır
Luo Yangı terk etmiştir Yolda Hanguguan geçidinde kalan Laotse, iki ciltlik "Dao De Jing" (Laotse) kitabını yazmıştır Daha sonra bir boğaya binerek geçidin dışına çıkan Laotse, kayıplara karışmıştır Laotsenın 60 ve hâttâ 200 yaşına kadar yaşadığı söyleniyor Bunun doğrulanması zordur Ancak Laotsenin uzun yıllar yaşamış olduğu kesindir O, uzun ömürlü olmasını, az istekli, sade yaşamına ve ahlâkî eğitimine borçluydu
"Dao De Jing" kitabının diğer adı "Laotse"dir 5 binden fazla Çin karakterinden oluşan ve çok geniş içerikli "Laotse" kitabı, Çinin önemli eski kültür miraslarından biridir Laotse, sade ve materyalist bir düşünürdü Laotse, Çinde ilk olarak "Dao"yu felsefenin en yüksek kategorisi olarak kabul etmiştir "Dao"nun esas anlamı, "insanın ayak basarak yürüdüğü yol" demektir Dünyanın dört köşesine ulaşabilme anlamında olan Dao, zamanın insanları tarafından kural olarak kabul edilmiştir Laotse, doğadaki değişimlere ve insanlar arasındaki ilişkilere gelince Daoculuğa yeni anlamlar vermiştir Laotseya göre "Dao", en gerçek ve en somut unsurdur ve bütün somut olay ve varlıkların doğup olmasının son sebebidir
"Dao De Jing" kitabında baştan sona kadar belirlenen apaçık diyalektik görüşler, Laotsenın felsefi düşüncesinin özüdür Laotseye göre, mevcut olan olay ve varlıklar, münferit ve yalnız değil, birbirlerinden ayrılmaz ve birbirleriyle bağlantılıdır
Laotse, "Dao De Jing" kitabında olay ve varlıkların birbirlerine dönüşmesinin kurallarını da açıklamıştır Mutlulukla mutsuzluğun birbirine dönüşebileceklerini anlatan Laotse, mutsuzlukta mutluluk unsurunun bulunduğunu, mutlulukta ise mutsuzluğun filizlendiğini yorumlamıştır Laotse, aynı zamanda olay sayısının birikmesi sonucu kalite ve nitelikte değişikliklerin olabileceği, ufacık tohumun sürekli gelişerek koskoca ağaç olacağı, ince ince toprak parçalarının yüksek platform oluşturabileceği görüşünü ileri sürmüştür Laotse, zorluktan yılmamak gerektiğini, gayretin azar azar sarf edildiği takdirde zorluğun aşılarak kesin büyük başarıya ulaşılabileceğini de dile getirmiştir
Savaşa karşı çıkan Laotse, ordunun yerleştiği yerlerin dikenli çalılarla kaplandığını, büyük savaşı sıkıntılı yılların izleyeceğini belirterek, hakim sınıfın haddini bilmeden vergi toplamasına karşı çıkmıştır
Laotse, kalbindeki ideal toplumu şöyle betimlemiştir: Devlet küçük ve az nüfuslu olur ***** vardır ama kullanılmaz Halkın sırtı pek, karnı tok, yaşamı rahattır Kapı komşusu ülke vardır ama halk ilişkide bulunmaz Buradaki yaşam sadedir, yazının kullanılması gerekmez İnsanlar düğüm yaparak olay kaydetme zamanına döner Bu ideal, pasif ve tutucudur Bu aynı zamanda Laotsenın İlkbahar ve Sonbahar döneminde yıllar yılı ardı kesilmeyen savaşlardan bıktığını ve küçük çiftçilerin sakin ve huzurlu bir toplum istediğini göstermiştir
Laotsenın felsefe düşüncesi, Çin felsefe tarihinde önemli bir yer tutmaktadır Laotsenın siyasi düşüncesi, sonraki düşünür ve hayali sosyal reformcuları derinden etkilemiştir
Çin Halk Cumhuriyeti, yüzölçümü itibariyle dünyanın üçüncü, nüfus itibariyle en büyük ülke Güney Doğu Asya'da yer alır Yüzölçüm 'dir Başkenti Pekin olan ülkenin resmi dili Çince, para birimi Yuan'dır Doğusunda Güney Kore, kuzeydoğusunda ve kuzeybatısında Rusya, kuzeyde Moğolistan, güneybatıda Afganistan ve Pakistan, güneyde Hindistan, Nepal, Butan, Birmanya Laos ve Kuzey Vietnam, doğusunda ise Büyük Okyanus ile çevrilidir
|