Hankendi, Elazığ |
08-21-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Hankendi, ElazığHankendi beldesi, Elazığ Ä°linin merkez ilçesine baÄŸlı beldedir Elazığ-Malatya karayolu üstünde Elazığ'a 19 km Malatya'ya 80 km uzaklıkta kömürhan körüsüne 35 km uzaklıkta bulumaktadır merkez belde nüfusu 2500, baÄŸlı köy nüfusu 35000'dir Tarihi kaynaklarda adı (Urartu yazıtlarında) Enzite ve (Ermenice) Antzit olarak geçer Önemli bir ticaret yolu üzerinde bulunması nedeniyle tarih boyunca önem taşımış ve kendi adını taşıyan Anzitene ilinin (kavar) merkezi olmuÅŸtur Bugünkü adını 35 yıl önce yıkılan handan almıştır Kent merkezi çok verimli ovalarla çevrilidir Son yıllarda hızlı sanayileÅŸme ile beraber çeÅŸitli fabrikalar kurulmaya baÅŸlanmıştır Sorunları en baÅŸta geleni 35 km ötede Karakaya baraj gölü olmasına raÄŸmen tarımda sıkıntı çekilip taban suları tüketilmekte çözüm ise kuzuova sulama projesini faliyete geçirmektir Türkmen aÅŸiretlerinin Anadolu'ya gelmesiyle beraber Türkler tarafından iskan edilmiÅŸtir Halen nüfus çoÄŸunluÄŸu Türktür Hankendi'de yaÅŸayanlar Åžeyh Sait ve Dersim isyanlarına direniÅŸ gösterilmiÅŸtir ve Türk ordusunun gelmesiyle beraber halk orduya katılmıştır Atatürk o günkü adı Hanköyü olan kasabayı ziyaret ederek bu durumu öven sözler söylemiÅŸtir HANKENDÄ° Hankendi Kasabası Elazığ - Malatya karayolu üstünde Elazığa 19 km Malatya'ya 80 km uzaklıkta Kömürhan Köprüsüne 35 km uzaklıkta bulumaktadır merkez belde nüfüsü 2500 baÄŸlı köy nüfüsü 35000 dir Tarihi olarak ismini önemli baharat ve ipek yollarının kesiÅŸtiÄŸi noktadan alır Ä°sminide sonuncusu 35 yıl önce yıkılan hanlardan almıştır Strartejik olarak doÄŸu ile batı kuzey ile güney arasındaki tek geçiÅŸ yeridir Belde merkezi çok verimli ovalarla çevrilidir yalınız son yıllarda hızlı sanayileÅŸme ile beraber çeÅŸitli fabrikalar etrafında kurulmaya baÅŸlanmıştır Sorunlarının en baÅŸta geleni 35 km ötede Karakaya baraj gölü olmasına raÄŸmen tarımda sıkıntı çekilmektedir Taban suları tüketilmektedir Çözüm ise Kuzuova sulama projesini faliyete geçirmektir Etnik yapısı Türkmen aÅŸiretlerinin ön asya zaferi ile beraber türkler tarafından yuva haline getirilmiÅŸ ve yaÅŸayan halkın hepsi türktür Tarihsel Önemi: Åžeyh Sait ve dersim isyanlarına hankendide yaÅŸayanlar direniÅŸ göstermiÅŸ karşı ayaklanma ile Åžeyh Sait ve Dersim isyanı bastırılmış muzaffer Türk odusunun gelmesiyle beraber halk orduya katılmış Tunceli ve Diyarbakır daÄŸlarındaki hainleri imha etmiÅŸtir bu olyın neticesinde Atatürk ogün köy olan Hankendi'ni (Hankendi) ziyaret etmiÅŸ ve övgülere mazhar kılmıştır BELDENÄ°N DOÄžAL DURUMU Hankendi Bucağı,Elazığ-Malatya şösesi üzerinde,Elazığ ovasında,Baskil ilçesi,güneyinde Sivrice ilçesi,Mercumut bucağı,kuzeyinde Elazığ merkez ve Poyraz bucağı ile çevrilidir Hankendi bucağı,kuzeyden güneye uzanan 2110 m yüksekliÄŸinde HaroÄŸlu dağı ve güney batısında güneye doÄŸru uzanan Pulutlu dağı 2010 myükseklikte batıdan doÄŸuya uzanan 1950 m YüksekliÄŸinde KaradaÄŸ,aynı yönde uzanan 1850 m YüksekliÄŸinde Bahtiyar daÄŸları ile bölge çevrilmiÅŸtir Bucağın denizden yüksekliÄŸi 1150 mdirİçerde merkez bucağın doÄŸusunda,Çal daÄŸları üzerinde kurulu Sarlı köyü,Elazığ merkeze baÄŸlı Holpenk köyü,batısında Dilek köyü,KoparuÅŸağı köyü,kuzeyinde Karadağı,Güneyinde Göl köyü,Durupınar ve Kelmahmut köyleriyle çevrilidirBucak batıdan doÄŸuya doÄŸru az eÄŸilimi bulunan arazide kurulmuÅŸturArazide göze çarpan tek yükseklik Tilek tepesidirBu tepenin ne olduÄŸunu köy büyüklerine sorduÄŸumda;bu tepeden komÅŸu köylerde de olduÄŸunu söyledilerNedenini ise ÅŸu biçimde açıkladılarBüyük bir tehlike anında tehlikeyi komÅŸu köye haber vermek için,tepeye çıkıp büyük bir ateÅŸ yakıyorlarmış,ateÅŸle tehlike iÅŸareti alan diÄŸer tepelerdeki komÅŸu köylere haber vermek için onlarda ateÅŸ yakıyorlarmışYani komÅŸu tepeden ateÅŸi gören,bir komÅŸusuna ateÅŸle tehlikeyi bildiriyor ve kısa zamanda tehlikeden tüm bölge haberdar oluyormuÅŸBucak arazisi çeÅŸitli adlarla tanınırTemel olarak ikiye ayrılır:Bucağın güney doÄŸusunda kalan araziye,aÅŸağı yazı,bucağın kuzeyinde kalan araziye yukarı yazı deniyorAÅŸağı ve yukarı yazıda bölümlere ayrılarak ÅŸu adları alırlar Bucağın doÄŸusunda kalan arazi;dere yazısı,tumar(Tımardan gelme),göldere,tohumoÄŸlu,keleÅŸ efendi,ayöldüren,ırbacoÄŸlu,BeroÄŸlu,derebaşı ,demoÄŸl u adlarını alırBatısında kalan arazi;Selli(Dilek) Yazısı,Yukarı göl yazısı,hanbaşı yazıları adlarını alırKuzeyinde kalan arazi;BaÄŸlar ve heyret bademler kuÅŸ tepesi,taÅŸlık,bozyer ve sıradikme yazıları Güneyinde kalan arazi;Hanın önü,Mamo Gölü,CırcabaÄŸ Haydargölü,Hayso adlarını alırlar Yönetimsel ,ticaret ve sosyal merkezi Elazığ dırBucakta engebe olarak Kara daÄŸdan bucaÄŸa doÄŸru inen ,Veli Deresi vardırBüyük akarsu yokturDere arazisini sulayan,dere çayı vardırÄ°ki deÄŸirmenlik yaz ,kış durmadan akarBirde yazın kuruyup,kışın çoÄŸalan,bucağın içinden akan Sel Çayı vardır Bucağın toprağı,hümüslü kara topraktırPek az yerlerinde kumlu,kireçli,killi toprakta bulunur TARÄ°HÄ° DURUMU 17yyda 4Murat,iran savaÅŸlarına gitmek için Ä°stanbul'dan Diyarbakır'a dek uzanan,BaÄŸdat şösesini yapmıştır ve bu önemli kesimleri üzerinde kervansaraylar,hanlar,askeri karakollar ve baÅŸka gerekli yapılar yaptırmıştırBaÄŸdat şöşesinin Elazığ ili içinde kalan Kömürhan,Hankendi bucağı ve Gezin konak noktalarında hanlar ve baÅŸka yapılar yaptırmışlardır IV Murat,BaÄŸdat şösesine askeri amaçlar için yaptırmış ise de bu yol ticaret için kullanılmış,üzerinde düzenli posta yolculukları yapılmıştır BaÄŸdat şösesi zamanla yıkılmış,ama Elazığ valilerinden Hacı Ä°zzet paÅŸa bu yolu onarmış ve Hankendi bucağına da ,büyük bir han yaptırmıştırBucağın büyümesini,Bucağın büyüğü olan Hasan Erdem ÅŸu ÅŸekilde anlatır: ?OÄŸlum Ehmed,kövin tarihi çok eski olmalıKövin tarlalarında ve içinde görülen büyük ambarlarda ve GuÅŸtepe deki taÅŸ sütunlardan kövin tarihinin çok eski olduÄŸu belliAma oÄŸlum,o keder eskiyi ben bülmemBenim büldüğüm esas olarah köv yeniçerilerin laÄŸvından sonra kurulmuÅŸturSebebi de öğlum,devlet,savaÅŸ için türk kövlerine inerek asker toplamış,gözüne kestürdüğünü alıp gidermiÅŸOnun içünde Türk'ler ovalıh yerlerde köv kurmazlar,daÄŸlara çekülürlermiÅŸOvalarda Ermeni kövleri varmışÇünki onları askere almazlarmış Yeniçeri ocağı kaldurulduhtan sonra,Türkler Kövlere yenmiÅŸlerKövün ikinci böyümesi Türklerin gelmesiyle olmuÅŸKöv büyümüştür AÄ°LE VE SOSYAL YAPI: Bucakta çift karılı aile yokturÖrf ve alışkanlıklarla yasaklanmıştırKimse çift karı almağı düşünmez çünkü bucakta çok ayıp karşılanır 1960 yılına kadar 3-4 yılda bir kız kaçırma olayı oluyormuÅŸKız yanıyle,erkek yanı arasında kavga olurama kız,erkeÄŸi tutup babasının yanına gitmek istemeyince;kız babası benim böyle kızım yok diye,o sinirle,söver,bağırır,bir daha ne kızı ile nede kızı alan hısımlariyle konuÅŸmazOnuru lekelenmiÅŸtirBir daha da toplantılara karışmazNeÅŸesiz,yüzü gülmez bir insan olmuÅŸtur!O kız soyun yüz karasıdır!O soy için yaÅŸam zindan olurÖldüremez,Çünkü uygar yasayı benimsemiÅŸtirKendi içine kapanır gider! Onun için kızlar kaçmak istemezlerNormal yollarla evlenmek isterler Kızlar için evlenme yaşı 17-25,erkek 22-30 arası evlenirler Bir gencin evlenebilmesi için,askerliÄŸini yapması,veya bir iÅŸ ve meslek sahibi olması gerekir Zaman zaman ayrı tutulanlar dışında eÄŸer evlenmek isteyen genç,bir iÅŸ ve meslek sahibi deÄŸilse,askerliÄŸini yapmamışsa kimse ona kız vermez Bu koÅŸulları üzerinde taşıyan genç annesine evlenmek istediÄŸini söylerAnnede babaya açılırÇocuÄŸa kız aramaya baÅŸlarlar Gencin annesi ve yakınları beÄŸenmek istedikleri kızın evine giderlerNe amaçla geldiklerini açıklarlarKız eÄŸer orda ise utanır dışarı çıkarEv sahibi gelen konukları bütçelerine göre,bir yiyecekle ağırlarBu ağırlamayı kız yaparBu sırada kız yürümesine,davranışlarına ve konuÅŸmasına çok dikkat etmesi gerekirGörücüler kızın eline,ayağına,yüzünün güzelliÄŸine,saçlarına iyice bakarak incelerlerGörücülerden biri,ağız kokusunu anlamak için kızı öperBeÄŸenme iÅŸi bittikten sonra,görücüler orada hiçbirÅŸey demeden güzellikle ayrılırlar Evlerinde herkes,kanısını açıklar eÄŸer beÄŸendilerse; ?Biz kızımızı beÄŸendik ,tanrı korusun kendisini,oÄŸlumuza almak istiyoruz' diye haber gönderirler Haberi alan kız evi kızın düşüncesini alır(Bundan 15 yıl önce aileler anlaÅŸtıktan sonra,kızın düşüncesi alınmadan evlendirilirmiÅŸ)1955 den sonra kızın düşüncesi alınırKız eÄŸer istekli ise;'sizle nasıl isterseniz öyle olsun der'EÄŸer beÄŸenmese; ?ben evlenmek istemiyorum' Diye söylerAilede zorlamaz Türkiye'nin bütün bölgelerini gezdimHemde köylerinde yıllarımı harcayarakEn insanca evlenmeyi bucağımda gördümÇünkü aileler kızlarını,ne paraya nede zenginliÄŸe verirlerBeÄŸendiklerine ve kızlarının beÄŸendiklerine verirlerÇok yerlerde gördüğüm gibi paraylada satmazlar Kız tarafı erkek tarafından en çok 600-1000 tl arasında para alır,bu parayıda kızlarının çeyizi için harcarlar Kız beÄŸenirse niÅŸan hazırlıklarına baÅŸlanır,eÄŸer beÄŸenmezse erkek ailesi baÅŸka kız bulmak için,baÅŸka evlere gider Kız kabul ettikten sonra,hısımlar birbirine iyi gelsinler diye helva veya ÅŸerbet içilir,niÅŸan hazırlıklarına baÅŸlanır NiÅŸan için,erkek evi bir kutu ÅŸeker,bir ÅŸiÅŸe kolonya,erkek ailesinin mali durumuna göre,beÅŸibirlik,bilerzik,küpe,3 entarilik,kadın-erkek iç çamaşırı ve yüzükler alınır NiÅŸan akÅŸam takılırErkek ailesi akrabalarını toplar,kız evi akrabalarını toplar kız evinde buluÅŸurlar O akÅŸam kıza güzel giysiler giydirilir,süslenir ve ortaya çıkarılırErkek yanından sayılan bir garı,yüzüğü taÄŸarKız,erkek yanından olanların hepsinin elini gezerBu sırada ganyana gızın başına para seper¦Kız sandelyeye oturtulurErkek evi aldıkları eÅŸyaları gelinin ve topluluÄŸun önünde açarEÅŸyalar tek tek oradakilere gösterilirbu sırada kızın akrabaları,çeyiz olarak getirdikleri eÅŸyaları(havlu,çit,entarilik,çorap;iççamaÅŸÄ ±rı vb) kızın eÅŸyalarının üzerine atarlarErkek akrabalarıda o eÅŸyaların üzerine para atarlar Hem eÅŸyalar hem de para atılırken,bir kadın yüksek sesle;(buda kızın bibisinden,buda diyezesinden)diye eÅŸyaları oradakilere gösteriryine erkek yanının parasıda;(20 tl çocuÄŸun ablasından 10 tl dayısı garısından)diye topluluÄŸa bildirilirBu iÅŸ topluluÄŸun önünde olduÄŸu için,kimse kimseden geri kalmak istemez Kız evinde,erkek ve kız yanının yalnız gadınları bulunur ve erkeÄŸe yüzük takılırBu iÅŸler olurken,her aile mali durumuna göre eÄŸlence düzenler(çalgı takımı getirirlerYalnız kadınlar def çalarak eÄŸlenirler)NiÅŸan bittikten sonra herkes evlerine dağılır NiÅŸandan sonra,kız tarla iÅŸlerine çıkmazçeyizini hazırlar;erkek yanıda kendi eksiklerini tamamlarSandık alır karyola,kap kacak,perde ve baÅŸka örtü iÅŸleri alır NiÅŸanlık dervresi 15 günle 6 aya deÄŸin uzayabilirBu süre ailelerin isteklerine göre ayarlanır Düğüne yakın önce resmi nikah yapılırsonrada bucakta imam nikahı yapılırBucakta yapılan imam nikahında,o akÅŸam kızın çeyizi sergilenirHer çeyizin para karşılığı söylenirYalnız eÅŸyaların tam fiyatları deÄŸil de iki,üç kat çok fiyatla yazılırÖrneÄŸin 2000 tl eÅŸya varsa 10000 tl yazılır5000 tl eÅŸya varsa 30000 tl yazılırBunu da nedeni,eÄŸer erkek kızı boÅŸarsa paranın alınması saÄŸlamaktırBu ara kesilen 600-1000 tl arasında ki baÅŸlık parasıda alınır Nikahtan 1-2 gün sonra düğün hazırlığı baÅŸlar Duruma göre erkek ailesi,eÄŸlence düzenlerZengin olanlar Elazığ dan çalgı takımı(Klarnet,cümbüş,keman,darbuka,def ve buna ek olarak halay ve diÄŸer oyunlar için davul)getirilir Bu arada damadın yakınlarından biri saÄŸdıç olurSaÄŸdıçın karısıda kıza saÄŸdıç olurSaÄŸdıçlar damadın ve gelini koruyucusu ve sözcüleridir SaÄŸdıç damada çok dikkat etmesi gerekirKüçük bir dalgınlığından,arkadaÅŸları damadı kaçırabilirlerBu kaçırmanın özelliÄŸi:SaÄŸdıcı atlatan gençlere damat karşı gelemez N e isterlerse onu yapar Gençler damadı geri vermek için,saÄŸdıçtan para isterlerÄ°stedikleri parayı alınca damadı geri verirler20-25 yıl önce bu iÅŸ daha ağırmışEÄŸer saÄŸdıç gençlerin istediÄŸi parayı vermese gerdek gecesi bile damadı vermezlermiÅŸ Åžimdi bu hafiflemiÅŸYalnız damadın giysilerini kaçırmakla yetinirler Düğünde erkekler dışarıda eÄŸlenirKadınlar ise,evlerin düz damlarında erkekleri seyrederler Önceleri erkekler içkiyi konutun için içer,dışarıda eÄŸlenirlerdi1965 sonra dışarıda içki masaları kurulur ve herkes zevkine göre içer, eÄŸlenirYine kadınlar damda erkekleri seyrederler EÄŸlenmek isteyen kadın ve kızlar ev içinde,erkeklere görünmeden eÄŸlenirler Geline düğünden bir gün önce,yani kına gecesinde,erkek evi kız evine giderek,gelinin el ve ayaklarına kına yakarlar Düğün sabahı gelin gelinliÄŸini,güveÄŸide güveylik giysilerini giyer Saat 9 sıralarında taksilerle gelin almaÄŸa gidilirGelin evinin önüne gelince durulur ve eÄŸlence devam eder Bu arada gelin evinin kapısı içerden kaoatılırKapı açma parası istenirBu para 10-15 tl arasında deÄŸiÅŸirParayı alan çocuklar kapıyı açar Gelin içerde babası,annesi ve kardeÅŸleriyle öpüşür,göz yaÅŸları içinde helalaÅŸarak ayrılır Kapı ile taksi arasına hasavan denen bir bez gererlerGelin bu bez arasında iki büklüm ilerler ve arabaya binerHiçbir gelini takside gülümserken görmedimHep başı önüne eÄŸik,gözlerinden domur domur yaÅŸlar akarken gördüm Düğünün bir diÄŸer özelliÄŸi de;gelin evinden ayrıldıktan sonra,damadın yakınlarından(babası,aÄŸabeyi,dadın;amcası,da yısı)b irine,gülmek için,bazı oyunlar oynanırÖrneÄŸin;damadın yakınlarından birinin el ve ayaklarından tutularak orada bulunan bir su birikintisine atılırEÄŸer su bulunmasa yüzüne,üzerine mürekkep dökülür,yahut kül dökülür Taksi damat evinin önünde dururGelin yine hasavanın altından evin içine geçirilirBu arada kurban kesilirGelin kanına basarak geçer,kapının eÅŸiÄŸinde tahta bir kaşık vardırGelin topuÄŸu ile vurur ve kaşığı kırarKıramasa ayıplanır Damat gelini koltuklar ve odasına getirirSon yıllarda koltuklayıp hemen içeri gitmez gelinle beraber babasının,annesinin ve yakınlarının ellerini dolanırlarBüyükler ise geline altın,yüzük vb ÅŸeyler takarlarEl öpmeden sonra damat,gelini odaya götürürİçerde tanışırlarBir süre damat içerden çıkar,saÄŸdıçla büyüklerinin yanına gider Gelin bir sandalye ye oturtulurGelini görmek isteyen kadınlar ve kızlar gelinin çevresini çevirirlerDedikodu baÅŸlar"Hımmm devrülesine ne kadar da gelinlik yakışmış ya,maÅŸallah,Allah pis nefesten saÄŸlasın,mahÅŸallah!Güzel ama,oÄŸlumuz daha güzel,bi yastuÄŸda kocasınlarGız hele birez gülda,sanki yas evine geliÅŸsin"Gelin alışık olduÄŸu için bu konuÅŸmalara hiç aldırmazYa gözlerinden yaÅŸlar,yada anlaşılması zor bir yüzle üzgün üzgün bakar durur Gelin eÄŸer çirkinse yandı"Uy anaa,gız heç yüzen güneÅŸ doÄŸmadımı!Hele,hele,el tapan ;ayaÄŸ tapan;ahan geldi tezek yapan! Gız hele birez gülki güzelleÅŸesin"vb Gelinim asil gelinim! Onlar senin güzelliÄŸini görmezler,o asil duruÅŸundaki inceliÄŸi sezemezler! Sen hepsinden güzelsin gelinim,köylüm,kardeÅŸim!Sil gözündeki yaşı,sen herkesden güzelsin! Gelin görmek akÅŸama deÄŸin sürerHerkes dağıldıktan sonra saat o gece gerdeÄŸe sokarlar Damat içeri girer bir müddet sonra çıkar "Yüzümüz ak çıktı,artık gidin!"derHerkes yatağına çekilirSaatler geçer tan yeri aÄŸarır,güneÅŸ işıklarını birbaÅŸka gönderir bu ocağın üzerine Çilerle dolu bir gün,çilelerle dolu bir günü,izler ve çilekeÅŸlerin ömrü sürüp gider! Düğün biter Belde Dilinde Kullanılan DeÄŸiÅŸik Sözcükler: Ayam:Hava Esselet:Mahsus Eskötek:Genç Kız Mıhat olmak:Sahip olmak Kılavlanmak:Hazırlanmak Haltetmek:Kabahat iÅŸlemek Fenikmek:Bayılacak gibi olmak MeriÅŸmek:Zevkten mutlu bir halde bulunmak Beyhut getmek:Bayılmak EdiÅŸini etmek:Taklit etmek Hacat:Alet Dimi:Erkeklerin giydiÄŸi ÅŸalvar HeÅŸim:Acemi Cırota çıkmak:Eskimek Höflü:Korkulu Yuhlamak:Uyumak Kerel:Normal KekeÅŸmek:UyuÅŸmak Fel:Sihir Mugallit:Komik Porik:Saç tuvaleti Herzetmek:Sevmek Çarıt:AteÅŸ küreÄŸi Tahtasuz:Akılsız Dımbılagocik:Kafa üzeri dönme Ekran:Aynı yaÅŸta El öpen:Kertenkele Horata:KonuÅŸma KancıkiÅŸi manda Pap:Ãœzüm küsbesi Hassa:Ä°yi Çitil:Fidan Bayahemin Cehdetmek:Çalışmak Kibar:Güzel Åžele bele:AÅŸağı yukarı GuÅŸhana:Tencere TeÅŸt:Legen Kereta:Çekecek Pocik:Uc Densüz:Akılsız Lazot:Mısır EÅŸbabya:Erik kurusu Kilit:Anahtar Davraza:Kapı Güne ÇiçeÄŸi:AyçiçeÄŸi Sitil:Kova Fenos:Fener Gangıle:Çok büyük Kortik: Çukur Cansız at:Bisiklet Kolik: Uzun bir ÅŸeyin kırılmış hali Yılhı:Sığır sürüsü(birçok) Doddacı:Başı boÅŸ gezen avere Hindi:Åžimdi Kodik:Hayvanlar için yem kabı Åžemen:Küçük kavun AÄŸu:Zehir Rapor Yolu:Kara yolu Köynek:Atlet Hortot:BaÄŸ çubuÄŸu PiÅŸot:Ä°ÄŸde Yıhışmak:GüreÅŸmek Hıltönek,iki yüzlü Zıbılik:Çöplük Zuvah:Sokak Heküge:Su kanalı, ark Bıldır:Geçen yıl Mostra:Çirkin Ayvan:Balkon Çirkef:Bataklık Cünüt:Bataklık Peg:Çöplük Mayız:Gübre Gen:Ekilmeyen arazi KuÅŸluk:Sabah yemeÄŸi Bıcikana Cılk:Çürük Yazı:Arazi PaÄŸaç:Tuzsuz ekmek Orcik:Sucuk Datlıdamah:Madımak Dındik:Küçük lamba Åžanışen:Balkon Sarh:Ãœzüm sıkmak için yapılan küçük havuz Cüvelek:Tarlası olmayan Sokkiibek Madırga:Büyük çekiç Palavar:Pencerenin üzeri Part:Karın Perkitmek:Şıkıştırmak DeÄŸmek:OlgunlaÅŸmak Fehlan:Nadasa bırakılmış tarla Şıblıh:Tuzlu Küşne:burçak Yarpuz:Yabani nane Kezbi:BaÄŸ hastalığı Papuç:Kadın ayakkabısı Atasözleri ve deyimleri: a) Alimin uykusu cahilin uykusuzluÄŸundan iyidir b) Yazın tepen kaynamayınca kışın gazanın kaynamaz c) Yaz gününde ayransızlık, kış gününde yorgansızlık, el içinde evlatsızlık olmaz Kasabanın dış dünya ile iliÅŸkileri: Beldenin tam orta noktasından geçen karayolu beldenin can damarıdır Dış dünya ile iliÅŸkileri baÅŸlıca televizyon, ve internet eriÅŸimi 1993 yılında kurulan telefon ÅŸebekesi ve GSM operatörlerinin kurduÄŸu bazı istasyonları ile cep telefonları saÄŸlamaktadır Kasabaya kitap, dergi, gazete, vb yayınlar gelmemektedir Kasaba merkezinde PTT bulunur Küçük ve büyükbaÅŸ hayvancılık: Kasabada inek, at, eÅŸek, keçi, koyun, katır yetiÅŸtirilir Ä°nekler ve koyunların halka verdiÄŸi süt ancak kendi kışlık gereksinimlerini karşılayabilecek kadar olmaktadır Ancak kasaba halkı karlı bir alış-veriÅŸ gördüğünde ya da sıkıntıya düştüğünde bunları satmakta ve diÄŸer gereksinimlerini karşılamaya çalışmaktadır Ä°lden aldığı sattığı eÅŸyalar: Ä°le sattığı ürünler: ¬¬¬¬¬¬__ Büyük ve küçükbaÅŸ hayvanlar __ Yapağı, süt ve süt ürünleridir __ Kavun ve maydanoz Ä°lden alınan ürünler: __ Gıda maddeleri(YaÄŸ, ÅŸeker, çay, un, pirinç vs) __ Ev eÅŸyaları(Soba, masa, TV, mutfak eÅŸyaları vs) EÄŸitim sorunu: Halk eÄŸitimin önemini çok geç anlamıştır Ancak bu sorunun çözümü için de henüz çok da çaba harcamamaktadırlar Öğrenci velilerinin çocuklarını okumaya özendirmesi ve okulun gereksinimlerinin karşılanmasına yardımcı olmaları eÄŸitim kalitesinin yükselmesi yönünden çok yararlı olacaktır Ayrıca öğrenci velilerinin çocuklarının öğretmenleri ile sürekli iletiÅŸim içinde bulunmaları da eÄŸitim kalitesinin yükselmesini saÄŸlayacaktır Bazı öğrenci velilerinin okula gelmeye çekindikleri görülmektedir Oysa öğrenci velilerinin okulu sürekli ziyaret etmeleri kendi çocuklarının geleceÄŸi yönünden çok önemlidir Ayrıca bütün öğretmenler öğrenci velilerini okulda görmekten memnun kalacaklardır Öğretmen-veli iÅŸbirliÄŸi saÄŸlanmalı ve bu iletiÅŸimin sürekliliÄŸinin saÄŸlanmasına çalışılmalıdır Gürdal KARABIYIK Kaynak : Wikipedia |
|