08-21-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Dkm Admiral Graf Spee Tarihi
Tarihi
1936'dan sonra Amiral Graf Spee 1938'e kadar filo sancak gemisi olarak görevlendirildi ve İspanya İç Savaşı sırasında İspanya kıyılarının uluslararası kontrolü görevinde bulundu Polonyanın işgali öncesinde Panzerschiffe 'i Atlas Okyanusu baskınlarında görevlendirmek üzere planlar yapıldı Amiral Graf Spee 21 Ağustos 1939 tarihinde Kuzey Atlantik'de baskın görevleri için Wilhelmshaven'den ayrıldı Akaryakıt için destek gemisi olan Altmark tankerinden beslendi, görev emri daha üstün düşman güçleri ile çatışmadan İngiliz ticari gemilerini batırmaktı Böylece Müttefiklerin destek hatlarını tehdit ederek İngiliz donanması dünyanın bir çok yerinde yenilgiye uğratılacaktı
Amiral Graf Spee 'nin rotası ve batırdığı gemiler
Eylül 1939'dan Aralık 1939'a kadar Kuzey Atlantik ve Hint Okyanusunda ilki 30 Eylül 1939'da olmak üzere toplam dokuz ticari gemi batırılmıştı Kaptan Hans Langsdorff ticari savaşın kurallarına sıkıca bağlıydı ve batırdığı gemilerde bir kişinin bile ölmesine izin vermeden bütün mürettebatı kurtarmıştı Esir alınan tayfalar Altmarka transfer ediliyordu Daha sonra bu 303 mürettebat tarafsız Norveç sularında Altmark kazası sırasında HMS Cossack tarafından kuvvet kullanılarak kurtarılacaktı
Rio de la Plata Deniz Muharebesi
Admiral Graf Spee (batırılmadan az önce çekilen resim, 1939)
Admiral Graf Spee (1939)
Britanya Admiral Graf Spee'yi aramak için sekizi Atlas Okyanusunda bir tanesi Hint Okyanusunda olmak üzere avcı grupları düzenledi Toplamda üç zırhlı, iki ağır kruvazör, dört uçak gemisi ve 16 kruvazör (bir kaç Fransız gemisi de dahil olacaktı) Sonrasında daha fazla gruplar da oluşturuldu
13 Aralık 1939 günü 8 inç (203 mm) toplu HMS Exeter kruvazörü, 6 inç (152 mm) toplu HMS Ajax hafif kruvazörü ve (Yeni Zellanda Kraliyet Donanmasının)HMS Achilles krüvazörünün oluşturduğu İngiliz Avcı Grubu G tarafından yeri belirlendi ve bunu Rio de la Plata Savaşı takip etti Bu savaş sırasında Graf Spee engellemeyi kırmak için Exeter 'e saldırarak ağır hasar verdi Sonrasında Graf Spee'nin kovanlarından biri Achilles 'de bazı zayiatlara neden oldu Karşılığında Graf Spee, hafif kruvazörlerin 6 inçlik kovanlarından zırhının içinden geçemeyen ama üst kısımlarda ciddi hasar yaratan sürekli isabet aldı
Admiral Graf Spee tamir için tarafsız bir liman olan Uruguay'ın Montevideo limanına girdi Hasar görülmeye değer görünüyordu ama nispeten yüzeyseldi Bununla beraber örnek olarak zırhsız pruvadaki geminin açık deniz ve Kuzey Atlantik gibi sularda yüzmesini engelleyen hasar gibi bazı kritik isabetler de mevcuttu Bu sırada ölen askerler Montevideo mezarlığında toprağa verildi Cenaze töreni sırasında diğer mürettebat Nazi selamı verirken Kaptan Langsdorf'un donanma selamı vermişti Bu, daha sonra uzun süren tartışmalara neden olacaktı İngilizlerin yaptığı bir hile kaptanın sayıca yolda (aslında bir gemi bile zamanında gelemezdi) olan uçak gemisi ve zırhlılar yüzünden İngilizlerin sayıca üstün olduklarını ve çıkış yolunun kesildiğini düşünmesine neden oldu 17 Aralık 1939 günü İngiliz kruvazörleri Ajax, Achilles, ve Cumberland'ın uluslararası sularda beklemesiyle, Kaptan Langsdorff kaybedilmesi kuvvetle muhtemel olan bir savaşta mürettebatını tehlikeye atmayı reddederek Graf Spee'yi limanın dışına yüzdürüldü ve batırdı Kaptan Langsdorff üç gün sonra kendini vurarak intahar etti
Almanların Montevideo'da kaldıkları sürece yaptıkları davranışlar, özellikle Langsdorff'un İngilizlerin ablukasına karşı tutumu Uruguay'da büyük saygı uyandırdı Yerli halkın büyük kısmı herhangi bir savaş durumunda zarar görecekleri korkusuna kapılmıştı, Langsdorff'un gemisini limandan çıkartıp açıkta batırma kararının bir nedeni de böyle bir zarara yol açmamaktı
Kurtarma
Graf Spee enkazı 1940
Sığ suda batırıldıktan sonra geminin gövdesinin büyük kısmı su üstünde kaldı, ama yıllar geçtikçe çamurlu zemine gömülen gemiden şu anda su üzerinde bir şey kalmamıştır
İlk kurtarma işlemi, batırılma sırasında zarar görmeyen, gelişmiş Seetakt radarının Kraliyet Donanması istihbarat timleri tarafından kurtarılmasıdır 1940 Şubatında USS Helena'dan gelen Amerika Birleşik Devletleri Donanması dalgıçları güverteye daldılar
1997'de Admiral Graf Spee'nin 15 cm'lik ikincil top kundaklarından biri çıkartıldı ve restore edildi Şu anda Montevideo Ulusal Denizclilik Müzesinde sergilenmektedir
Şubat 2004de bir kurtarma takımı Admiral Graf Spee'nin enkazını çıkartmak için işe başladı Bu proje navigasyon riskine maruz olmakla birlikte hem Uruguay hükümeti hem de özel sektör tarafından finanse edilmektedir İlk bölüm, 27 ton ağırlığındaki ***** kontrol kısmı 25 Şubat 2004 tarihinde su üstüne çıkartıldı Tüm enkazın çıkarılması için birkaç yıl öngörülmektedir Film yönetmeni James Cameron kurtarma operasyonunun filmini çekmektedir Enkaz çıkartıldıktan sonra restore edilerek Montevideo Ulusal Denizcilik Müzesine yerleştirilmesi planlanmaktadır
Birçok eski Alman askeri bu yenileme çalışmalarını onaylamamaktadır, onlara göre enkaz bir savaş mezarı ve anıtıdır, saygı duyulmalıdır Bunlardan biri, torpido mekanik uzmanı Hans Eupel, 2005 yılında 85 yaşında şunları söylemiştir: "Bu çılgınlık çok pahalı ve duygusuzca Ayrıca tehlikeli çünkü yerleştirdiğimiz *********lardan henüz patlamayan üç tanesini patlatabilir "
10 Şubat 2006, Admiral Graf Spee'nin kartal amblemi çıkartıldı Kamuoyu Nazi Almanyası'na karşı hala hassas olduğu için amblem üzerindeki gamalı haç, sudan çıkartılınca örtülerek gizlendi
Kumandanları
Kapitaen zur See Konrad Patzig: Ocak 1936 - Ekim 1937
Kapitaen zur See Walter Warzecha: Ekim 1937 - Ekim 1938
Kapitaen zur See Hans Langsdorff: Ekim 1938 - 17 Aralık 1939
Kaynak : Wikipedia
|
|
|