08-21-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Müzekinnüfûs
Müzekinnüfûs (Müzekki`n-Nüfûs) Eşrefoğlu Abdullah Rûmî tarafından kaleme alınmış Eşrefoğlu Abdullah Rûmî (? - 1469) Türk şair, mutasavvıf Eşref-i Rûmî veya Eşrefoğlu Rûmî olarak anılır
mensûr bir eserdir Eserin temel olarak dini ve tasavvufi nasihatler içerir Eser bir anlamda halka tasavvufu anlatmak için yazılmıştır ve bu sebeple zaman zaman Eşrefoğlu`nun Divan`ından daha çok ilgi çekmiştir Mensûr bir eser olsa da, eserde beyit, Şiirde sonları uyaklı, iki dizeden oluşan, kendi içinde bağımsız bir yapısı ve anlam bütünlüğü bulunan birimdir Bir beytin her dizesi kendi içinde bir bütün olabildiği gibi, birinci dizedeki anlam ikinci dizede de sürebilir Beyit uzun şiirlerde anlatım birimi olarak sık kullanılır Güçlü ve özlü söyleyişlere uygun olduğu için bağımsız tek bir şiir olarak da yazılabilir Ya da başka şiir biçimlerinin bir parçası olarak da ele alınabilir Batı edebiyatında olduğu gibi Türk edebiyatında da yaygın
kıta ve
ilahiler de bulunur Ayrıca eserde zaman zaman konuyu anlatmak için çeşitli hikayelere de yer verilmiştir
Tanrı'ya ait, Tanrı ile ilgili manalarına gelir Edebiyatta, tasavvuf şairleri tarafından yazılan ve dini, ilahi konuları ihtiva eden manzumelere verilen addır İlahiler, eskiden tekkelerde Tanrı aşkı ile söylenir ve beste ile terennüm edilirdi Söyleniş gayeleri, Tanrı'yı övmek, O'na karşı duyulan engin sevgiyi dile getirmektir
İlahiler hem aruz, hem de hece vezni ile söylenir Aruzla söylenen beyitlerle, hece ile söylenenler dörtlüklerle kurulur Dörtlük sayısı 3-7, beyit sayısı ise 5-7 ve
1448 yılında yazılmış olan eserde iki bâb bulunur Birinci babta nefis incelenir ve dörde ayrılır: Emmâre, Levvâme, Mülhime ve Mutmainne Bu babın konusu 1448 yılı olayları, ölümler, doğumlar ve diğer önemli gelişmeler
nefistir İkinci babın konusu ise nefsi terbiye etmenin yollarıdır Eserin bu kısmında Eşrefoğlu az yemek, az söylemek ve az uyumağı nefsin temizlenmesinin üç temel şartı olarak gösterir
Bu makale, online kullanıcı topluluğu tarafından oluşturulan ve düzenlenen özgür ansiklopedi projesi Wikipedia'nın Türkçe versiyonu Vikipedi'deki Müzekinnüfûs maddesinden kopyalanmıştır Bu makale, GNU Özgür Belgeleme Lisansı ilkeleri kapsamında özgürce kullanılabilir İslam felsefesinde, İnsan varlığının bedensel ya da daha çok biyolojik ihtiyaçla*rı bütününe birden verilen ad
Nefis Tasavvufta zaman zaman, İnsanı dünyadaki geçici varlıklara, gösterişe, mad*deye, tutkulara yönelten, bundan dolayı her zaman iradenin kontrolü altında tutulması gereken bir iç eğilim olarak tanımlanırken, zaman zaman da, İnsanın Tanrı ile birleştiği yer, gönül ve düşünce gücü olarak tanımlan*mıştır
|
|
|