Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > ForumSinsi Ansiklopedisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
gaz, türbini

Gaz Türbini

Eski 08-21-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Gaz Türbini




Gaz Türbini Alm Gasturbine (f), Fr Turbine (f) a gaz, İng Gas turbine İçten yanmalı bir tür motor Gazı (havayı) sıkıştırıp, (yakıtın yanması sonucu) ona ısı ilave ederek genişlemesini, dönme hareketine çevirir Bu hareket devamlı ve düzenli olarak ortaya çıkar Bu özelliği yönünden benzin ve dizel motorlarından fark eder Benzin ve dizel motorlarında dönme hareketini elde etmek için ihtiyaç duyulan krank miline burada gerek yoktur Gaz türbinleri hemen hemen bütün güç motorlarında yaygın olarak kullanılmaktadır Ayrıca elektrik elde edilmesinde, gazların boru ile iletilmesinde önemli bir yeri vardır


En yaygın ve basit gaz türbini "açık devreli" olanıdır Burada hava bir kompresöre çekilir Basıncı birkaç atmosfere yükseltilir Sıcaklığı yanma odasında sıvı veya gaz yakıt kullanılarak artırılır Basıncı yüksek gaz, atmosfer basıncına düşürülürken, türbini döndürür Jet motorlarında bu genişleme bir lülede gerçekleştirilir Türbin ve kompresör bir mille birleştirilmiş olup, türbin aynı zamanda kompresörü çalıştırır Sıkıştırma ve genişleme basınçları oranları hemen hemen aynıdır Türbine giren gaz yüksek sıcaklıktadır ve genişlemesi sonucu, sıkıştırma için gerekli olandan daha fazla iş ortaya çıkar Bu fazlalık motorda kullanılır


"Kapalı devreli" gaz türbininde çoğu zaman havadan daha uygun özelliklere sahib olan belirli miktardaki gaz sistemde mevcuttur ve devreder Bu tür motorlarda türbini terk eden ve kompresöre girecek olan gazın soğutulması gereklidir Ancak gazın iç basıncı normal olarak atmosferik basınçdan daha büyük olduğu için daha fazla güç ortaya çıkar


Gaz türbinlerinin diğer içten yanmalı motorlara nazaran en önemli üstünlüğü, onun dönme hareketinin motor parçalarının daha yüksek hızla dönmesini sağlamasıdır


Bu sebepten verilen bir büyüklükten daha fazla güç elde edilir Buharlı türbinlere göre ise, yakıt hızlı hareket eden bir akımda yüksek basınçta yandığı için, daha küçük yanma odasına ve yüksek saflıktaki su yerine, havaya ihtiyaç duyar


Ancak en önemli mahzuru, diğer içten yanmalı motorlara nisbetle daha düşük verime sahib olmasıdır Sebebi de, türbinin kanatlarının devamlı olarak yüksek sıcaklığa maruz kalması ve bunun sonucu olarak müsade edilen malzeme gerilmelerinin düşük olmasıdır Ayrıca her devrede alınan hava ile piston ve silindir soğutulur Bu da verimin düşmesine sebeb olur


Gaz türbinleri, kısmi yüklemeli işlemlere pek uygun değildir Çünkü yükleme düştükçe verim hızla düşer Sebebi, basınç oranları ve sıcaklık azalmasının sonucu olduğu gibi, parçalarının veriminin kısmi yüklemede düşük olmasından doğar Gaz türbininin verimi, sıkıştırmanın gaz (hava) ile yapılması yönünden, sıvı (su) pompalayan buhar türbinlerine göre daha düşüktür Aynı şartlarda, bir gazın sıkıştırılması, bir sıvının pompa edilmesinden çok daha fazla iş gerektirir


Tarihi: Gaz türbininin prensibi, çok önceleri, ateş üzerinde et pişirirken gerekli olan şişlerin devamlı döndürülmesinde kullanılmıştır Yüksek sıcaklıktaki havadan dönme elde etmek için, kanatlar da kullanılmaktaydı Her ne kadar gaz türbininin keşfi 1791de patent alan İngiliz John Barbere dayanmaktaysa da, kompresörlü ilk gaz türbünü 1894te Fransada, 1900de Almanyada, 1902de ABD ve 1903te Norveçte ortaya çıkmıştır Bunların verimleri düşük, kendileri büyüktü İlk sanayi gaz türbini İsviçrede Brown- Boveri tarafından monte edilmiştir 4000 kilowattlık bir jenaratörü tahrik etmek için kullanılmakta ve verim ise % 18 civarındaydı Çabuk devreye girebilmesi, güç-ağırlık oranının düşük olması yedek olarak seçilmesinde etkili olmuştur


Ancak gaz türbinlerindeki en önemli gelişme, uçaklarda kullanılmalarıyla ortaya çıkmıştır Bu tür uygulamada sıkıştırılmış gaz kısmen genişleyerek ancak kompresör çalıştıracak kadar bir enerji vermektedir Gazdaki geriye kalan enerji ise gaza yüksek hız vermek ve bunun sonucu uçağı tahrik etmek için kullanılır


Jet motorlarının gelişmesi İkinci Dünya Savaşında hız kazanmıştır O zamandan bu yana jet motorlu uçaklar yaygınlaşmıştır Uçaklarda, jet motorları, jet motorunun itici gücünden (turbojet) veya türbindeki dönme pervaneye aktarılarak (turboprop olarak) kullanılmaktadır Bunun dışında gaz türbinlerinin diğer yaygın bir kullanış yeri de, Amerika ve Orta Doğudaki tabii gaz hatlarında pompalama işleridir Bu türbinlerin gücü 5000 ile 10000 beygir gücü civarındadır Ayrıca dizel motorlu elektrik jenaratörlerinin yanında günün belirli saatlerindeki isteklere cevap vermek için takviye jenaratörü olarak kullanılır


Ayrıca kamyon, otobüs ve ağır hafriyat makinalarında da kullanılmaktadır Bunlar 200-400 beygir gücü civarındadır Savaş gemilerinde de gaz türbinleri, yüksek hız elde etmek için kullanılır Ticari gemilerde ise, verim düşüklüğü ve kısmi yükleme yönünden kullanımı sadece deneme mahiyetindedir Demiryollarında; yolcu trenlerinde yüksek gücün ve düşük ağırlığın istendiği durumlarda tercih edilir


Gaz türbini parçaları ve yakıtı: En önemli parçaları; kompresör, yanma odası ve türbinlerdir Bazı gaz türbinlerinde ısı değiştiriciler de mevcuttur


Kompresörler: Genel olarak merkezi ve eksenli olmak üzere iki tür kompresör mevcuttur Birincisinde hava, merkez kısımda alınarak yarıçap doğrultusunda, basıncı ve hızı büyüyerek hareket eder Hız oldukça büyür, daha sonra hız düşürülerek basınç yükseltilir Sıkıştırmanın sonucunda ve başlangıcındaki basınç oranları 1/4 ile 1/5 civarındadır Merkezsel motorları dayanıklı ve oldukça ucuzdur Fakat verimleri düşüktür Küçük güçler için kullanılır


Eksenel akışlı kompresörler ise, arka arkaya sıralanan sabit ve hareketli kanatlardan meydana gelir Hareketliler havaya enerji verirken, sabitler hızı basınca çevirir Aynı zamanda havayı rotora uygun açı ile iletirler Pekçok devreden ibaret olup, bunların her birinde rotor (dönen parça) ve stator (sabit parça) mevcuttur Genellikle 6-7 devre olurlar Bu şekilde çok devreli olması maliyeti artırmaktadır Ayrıca havadaki yabancı maddelere karşı hassasdır Çok küçük olanlar hariç, verimleri diğer türlere nisbetle yüksektir Merkezsel olanların verimleri 0,78-0,82 arasında, eksensel akışlı olanlarınki ise 0,82-0,87 civarındadır


Türbinler: Kompresörlere göre daha basittirlerİç verimleri 0,87-0,90 arasındadır Türbinde gaz genişler ve kanallar arasında hızlanır Akış sırasında doğacak türbilans, verimi düşürür Genel olarak türbinler eksensel akışlı olup, merkezsel olanları nadirdir Kompresörlerde açıklanan benzer fayda ve mahzurlar burada geçerlidir


Yanma odaları: Tek veya çok olabilir Yanma odaları ve karışımın uygun terkibi deneylerle elde edilir


Yakıtlar: Tabii gaz en düşük korozyona sebeb olduğundan, en çok arzu edilen yakıttır Hafif sıvı yakıtlar yanında, düşük işletme sıcaklarında ağır petrol ürünleri de kullanılabilir Ancak bazı durumlarda yakıt önce bir muameleye tabi tutularak, yanma odasının temizliği sağlanır


Basit bir gaz türbininin verimi, % 20 ile % 25 civarındadır Ancak türbinden çıkan sıcak hava ile giren hava, ısıtılarak verim % 30a kadar yükseltilebilir Maksimum verim için lazım olan basınç oranı da bu halde azalır Sıkıştırma anında hava soğutulursa, sıkıştırmak için gerekli olan iş azalır Ancak verimde pek az değişiklik olur


Kaynak: Rehber Ansiklopedisi

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.