08-21-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Haremde Dört Kadın (Film)
Film
Film_adı=Haremde Dört Kadın
Resim= 200px
Yönetmen= Halit Refiğ
Senaryo=Halit Refiğ ([5 Mart] 1934) Türk sinema yönetmeni 1934te İzmirde dünyaya geldi İlk ve orta öğrenimini Şişli Terakki Lisesinde tamamladı Robert Kolej Mühendislik Bölümü'nde okudu Okul bittikten sonra askerliğini yedek subay olarak Kore'de yaptı Bu sırada amatörce 8mm filmler çekti
Kemal TahirAsıl ismi İsmail Kemalettin Demir 15 Nisan 1910'da İstanbul'da doğdu Deniz subayı olan babası Sultan II Abdulhamid'in yaverlerindendi İlkokulu muhtelif okullarda, rüştiyeyi Kasımpaşa'daki Cezayirli Hasan Paşa Rüştiyesi'nde okudu Galatasaray Lisesi'nde iken öğrenimini yarım bırakıp çalışmaya başladı Avukat katipliği, Fransızların idaresindeki Zonguldak Kömür İşletmeleri'nde ambar memurluğu yaptı
Halit Refiğ
Oyuncular=Halit Refiğ ([5 Mart] 1934) Türk sinema yönetmeni 1934te İzmirde dünyaya geldi İlk ve orta öğrenimini Şişli Terakki Lisesinde tamamladı Robert Kolej Mühendislik Bölümü'nde okudu Okul bittikten sonra askerliğini yedek subay olarak Kore'de yaptı Bu sırada amatörce 8mm filmler çekti
Cüneyt ArkınTürk sinemasının en çok baş rol oynayan adamı Cüneyt Arkın, asıl adı "Fahrettin Cüreklibatur" 1937 yılında Eskişehir'de doğdu Sinema ile tanışması bir derginin 1964 yılında açtığı yarışma ile oldu Cüneyt Arkın çevirdiği karete filmleriyle, polisiye filmleriyle tanılır
Ayfer FerayResim:Ayferferay jpgAyfer Feray
Tanju GürsuNilüfer AydanPervin ParTanju Gürsu   (d 1938 Trabzon)   Sinema sanatçısı
Sami AyanoğluBirsen MenekşeliDevlet DevrimÖnder SomerHüseyin Baradan
Yapımcı=Özdemir Birsel
Dağıtım şirketi=
Müzik=Metin Bükey
Ödüller=
Tarih= 1965
Süre=108 dakika
Dil=
Türkçe
Bütçe=
imdb_id= 0184553
1965 senesinde gösterime giren siyah beyaz çekim bir Türk filmi
Halit Refiğ`in yönetmenliğini yaptığı drama türündeki eserin seneryosu Kemal Tahir`e ait olup Türk Sineması`ndaki parlak örneklerden biridir Osmanlı`nın son dönemlerindeki kimi olayların konak hayatı ve bir harem üzerinden anlatıldığı film, senaryosu kadar oyunculukları ile de dikkat çeker Türk Sineması`ndaki kanıksanmış genel kalıplardan farklı olarak; derin ve gerçeğe yakın karakterler, ustaca kurulmuş diyaloglarla hissettirilen bir gerilim içerisinde entrikalarını sürdürür Haremde Dört Kadın, aslen bir dönem filmi olup Atıf Yılmaz`ın yönettiği İki Gemi Yanyana ( 1963) ile beraber Türk Sineması`ndaki ilk ******** ilişki karelerini içerir
KONU
spoiler
Sadık Paşa cahil, zevkine düşkün, bir o kadar da dindar geçinen bir Osmanlı paşasıdır Varlık içerisindeki konak hayatında üç eşiyle beraber yaşar Özel olarak yapılan macunlara rağmen çocuğu olmamaktadır ve bir oğlu olmamasının nüfuzunu etkilediğine inanır
Haremindeki kadınlardan Mihrengiz paşanın jön Türk yeğeni Dr Cemal `e aşıktır Geri planda kalan silik bir cariye olan Gülfem ise köşk içerisindeki önemini artırmak için Paşa`nın asker yeğeni Rüştü`den çocuk peydahlamaya çalışmaktadır ve akıl hocasıyla birlikte bunun hazırlıklarını yapar Şevkidil (en büyük cariye) güçlü, entrikacı, köşkü ve ahalisini tek başına yönetebilecek kapasitede, afet-i devran bir kadındır Mihrengiz ile arasındaki sevgi giderek bir ******** ilişkiye dönüşür
Herşey, Sadık Paşa Ruşan`ı dördüncü eş olarak almak istediğinde karışmaya başlar Dizi halinde gelişen bu yasak aşklar sonucunda Cemal, amcasının kıskanç karılarından biri tarafından öldürülür Saf kızı oynayan ve sevdiği genç tarafından da sevilen Ruşan ise, çevresindeki olaylar üzerinde hiçbir etkisi ol(a)mayınca sadece kendisine biçilen rolü oynamaya başlayan bir piyon olmaktan öteye gidemez
Tıbbiye öğrencisi olan ve eğitimi sırasında Sadık Paşa`dan destek alan Cemal, Jön Türk adı verilen Osmanlı aydınlarına mensuptur Amcası başta bunu bilmemektedir ancak zamanla kendisinden kuşkulanmaya başlar Cemal; hürriyet, yer yer sosyalizm, Anadolu ve Anadolu insanının kendi kaderine terk edilmişliği gerçeği üzerine ve halkını onurlandıran konuşmalarıyla ilerici bir kişiliği yansıtmaktadır Bir Jön Türk`le saltanat ve padişah yanlısı paşa arasındaki diyaloglar ve yaşadıkları zıtlaşma Osmanlı`nın son zamanlarından ve dahi günümüzden bir portre sunmaktadır aslında
Hainlik olgusu da filmde Paşa`nın yeğeni Rüştü karakteri ile kendine yer bulur Rüştü güvenini ve desteğini kazanmışken, bir taraftan da kendisini öldürüp haremine ve konağına el koyma ve rütbesini artırma hayalleri kurmaktadır 
Köşk yaşantısını iyi yansıtan kareler içerisinde, başta Mihrengiz karakteri olmak üzere kadın cinselliğinin varabileceği en uç boyutlar şekilleniyor Zaten filmdeki en etkileyici sahnelerinden biri de, aşkına karşılık vermediği için Cemal`i öldüren Mihrengiz`in çevresine kalabalık toplaştığında ağlayarak Bir Jön Türk`ü öldürdüm, padişahım çok yaşa! nidasında bulunması 
DİĞER BİLGİLER
right
Cüneyt Arkın bu filmdeki iyi oyunculuğuyla filmografisinde kendisine isim getiren ilk işlerinden birini yapmış oldu
Harem yaşamının cinselliğiyle, kıskançlık çatışmalarıyla ve baskılarıyla, dönemin siyasal atmosferi içinde gelişen film, katıldığı Antalya Altın Portakal Film Festivali`nde bazı olaylara neden oldu Gösterim sırasında bir grup milliyetçi gencin saldırısına uğradı Tepkinin nedeni Osmanlı paşasının dört karılı olmasıydı (Agah Özgüç`ün 100 Filmde Türk Sineması kitabından)
İlk kez bu festivalde politik olgular su yüzüne çıkmış, kimi gruplar, kendi ideolojilerine uygun olmayan filmleri protesto etmişlerdir Bu grupların kara listeye aldığı Haremde Dört Kadın gösterilirken olaylar çıkmış, filmin gösterimi engellemek istenmiştir Olaylar sırasında sahneye çıkan Antalya Emniyet Müdürü, Endişenize mahal yok Çünkü jüri sizin protesto ettiğiniz filmi birinci seçmez demek zorunda kalmıştı Aynı grubun seçilmesinde sakınca gördüğü diğer filmler Ben Öldükçe Yaşarım, Muradın Türküsü ve Toprağın Kanı idi Sonunda jüri, tüm bu dış baskılara boyun eğerek Haldun Dormen`in yönettiği Bozuk Düzen filmini birinci seçti
Bu makale, online kullanıcı topluluğu tarafından oluşturulan ve düzenlenen özgür ansiklopedi projesi Wikipedia'nın Türkçe versiyonu Vikipedi'deki Haremde Dört Kadın (Film) maddesinden kopyalanmıştır Bu makale, GNU Özgür Belgeleme Lisansı ilkeleri kapsamında özgürce kullanılabilir
|
|
|