Basak, Hekimhan Tarih |
08-20-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Basak, Hekimhan TarihTarih Basak Köyü'nün tarihi tam olarak ve belgeler dahilinde bilinmemektedir Ama eski vergi kayitlarinda tarihinin 1516 yilina kadar dayandigi söylenmektedir Basak köyü on altıncı yüzyılın ilk yarısında kuruldu 1560 tarihinde Basak 6 vergi nüfuslu yerleşimdi Bu 6 kişiden yalnızca birisinin arazi kullanıldığı görülmektedir 4 kişi evli- topraksız bir kişi ise "işsiz" dirKöye biçilen yıllık vergi 1200 Basak Çayı'nda iki değirmen işlemektedir Vergi tabi altı kişinin adları ise şöyledir Pirnazar'ın oğulları İsmail ve Mansur, Mustafa'nın oğulları Ali ve İbrahim, Salih'in (Sali) oğlu Aşık (Aşıt)Seydi Ahmet oğlu Hüseyin Bir önceki kuşak Pirnazar , Mustafa , Sali ve Seydi olmak üzere 4 kişidir Bu durumuyla Basak, yeni kurulmuş bir köy görümündedir Günümüzde Basakta 4 sülale vardır: Aşıt-uşağı Şahveli- uşağı,Hamus uşağı, Haydar uşağı, Dedeler Vergi nüfusu listesinde Aşıt gibi özgün bir adın yer alması dikkat çekicidirBu ad aynı zamanda köyü kuran kişilerden birinin adı, belki de Aşıt'ın kendisidir Halkın anlatımına göre Basak , Güvenç arazisine yerleşmiştirKöyün kuruluş aşamasında , Güvenç' le bir hayli çekişme yaşandığı söyleniyorsa da, Osmanlı tımar sistemi gereği pek gerçekçi değildi Sipahiden izinsiz herhangi bir yerleşme oluşumu düşünülemez Anlatılan çekişmeler, tımar sisteminin bozulduğu sonraki yüzyıllara ait olsa gerekir Dedeler, Basak'a sonradan yerleşmiştir Geldikleri yer , Yazıhan- Karaca köyü'dür Hacım Sultan ocağını temsil ederler Dedelerin bir bölümü ise Kınık köyüne yerleşmiştir 1560 taki bu kuşağın günümüze dek sürdüğünde kuşku yoktur Çünkü tarihteki ad listesiyle günümüz kuşağı arasında büyük benzerlikler vardır Salı, büyük bir olasılıkla haftanın günlerinden biri olarak kişilere verilen ad olmaktadır Hacım sultan ocağına bağlı Başkınık Köyü'nde 'Salı dede' adlı dağ ziyaretinin bulunduğu ayrıca belirtelim Basak�ta ve çevre köylerde , yine haftanın günlerinden biri olan hamıs da kişilere ad olarak verilmektedir Mansur ise,popüler Kızılbaş adlardandır yirminci yüzyılda çevrenin en büyük köyü olan basak 1894 sayımında çevredeki öteki köylerden fazla bir nüfusa sahip degildi Bu sayımda nüfusu 208 kişiydi Basak'tan ,köyün adını taşıyan bir sülalenin Çorum Mecitözü-körücek köyüne göçtüğü belirlenmiştir İlkönce ,Kayseri-sarıoğlan-karaözü'ye ,oradan da Körücek'e yerleşen bu grup , Körücek'te günümüzde de Basak adıyla anılmaktadır Basak'tan Kadılar adlı bir grubun ise Karaözü köyünde yaşadığı iddia edilmektedir İddiaya göre Kadılar , Karaözü'ye,Çorum-Kuşsaray köyünden gelmişlerdir,gelen ilk kişi Topal Halil İbrahim'dirKadılar 'ın bir bölümü de Çorum Gökçam Köyü'ndedir Gerçekten de günümüz de Basak Köyü'nde kadılar adlı bir sülale vardır 1560 tarihinde Güvenç'e bağlı kaydedilen mihail ve erücek adlı etkinlikler günümüzde basak sınırları içindedir1560 da Kınıka bağlı olan Delü Hızır mezrası da günümüz de Basak'ındır Halk arasında Ören olarak da adlandırılan bu yer ,dedelerce bir zaman yerleşme olarak kullanılmıştır Öte yandan "Delü" adı ,Köpekli Avşar'ının önemli bir kolu olması yönüylede ilginçtirAynı yüzyılda Çulfalı köyünün ekinliklerin de birisi de Düleler adını taşımaktaydı ki , burası günümüzde ziyarettir(Düle'nn anlamı için çulhalı 'ya bak) Basak'taki yer adlarında birisi, kürtler adını taşımaktadır Burası halkın yakıştırdığı gibi yaylaya giden Kürt kökenli insanları uğrak yeri olmasında değil , Halep Türkmenleri içindeki Begdili boyunun kırk obasından birinin adı olduğu için bu adı almıştır Yama dağına yaylaya giden DİRİJANLILAR 1680lerde yöreye taşınmışlardır Başka bir yer adı Küreciktir Akçadağ kürecik ile adaşlığı ilginçtir Kürecikle aynı doğrultuda hasan çelebide küre deresi adlı bir dere vardır Küre madencilik terimlerindendir 1577 yılında Malatya da Fırat boylarında Osmanlıya ayaklanan ikinci şah İsmail'e yardım eden topluluklar arasında Kalacaklı adlı bir topluluktan söz edilmektedir Sayın Nejat Birdogan, bu adı Kolu-açık'lı olarak degerlendirmiştir Bu yönüyle Hacım Sultan'a bağlı toplulukların ve bu arada basak dedelerinin de bu ayaklanmada etkin rol alması gibi bir çıkarsama ortaya çıkmaktadır ki : yöreyle ilgili kitabımın Basak köyü bölümünde sayın araştırmacıdan etkilenerek ben de aynı yanılgıya düşmüş ve Basak dedelerinin ayaklanmada etkin rol aldığını belirtmiştim Oysa , Osmanlı Mühimme defterinde 'Kalacaklı' ile kastedilen topluluk , büyük bir olasılıkla Elazığ'ın Baskil -Kalecik ya da Samsat'taki Kalcak köyü halkıdır Kaynak : Wikipedia |
|