08-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Belirme Belirmiş Özellikler
Belirmiş özellikler
Bir belirmiş davranım veya belirmiş özellik, bir ortamda belirli sayıda basit birim (ajan) çalışırken, grup olarak karmaşık hareketler oluşturduğunda gözlemlenebilir Birden fazla şeyden oluşmuş bir sistem bu şeylerin sahip oldukları özelliklerin toplamından fazlasını içerebilir Örneğin, bir düzlemde iki nokta düşünün Bu noktalar arasında bir uzaklık olacaktır Bu uzaklığın kendisi bir noktanın bir özelliği olmayıp, sadece noktalar arasındaki ilişkide kendini gösterir Belirmiş özellikler sadece sistemin içindeki elemanlar arasından değil, aynı zamanda diğer belirmiş özellikler arasından da çıkabilir Bu özelliklerin sayısı ve inceliği, gerek elemanların gerekse de öncül olarak belirmiş özelliklerin sayısından çok daha fazla olabilir
Belirmiş özellikler bir karmaşık sistem çeşitlilik, organizasyon ve bağımlılığa ulaşınca ortaya çıkar Özelliğin kendisi genellikle öngörülemez ve benzersizdir Sistemin evriminin yeni bir boyutunu temsil eder Karmaşık davranımlar veya özellikler, hiçbir tek birimin özelliği olmadığı gibi daha alt seviyedeki birimlerin hareketlerine indirgerek de öngörülemezler Bir kuş veya balık sürüsünün davranımı bu kavram için kolayca anlaşılabilecek örneklerdir Sürünün hareketini anlamak tek tek balık veya kuşların hareketini anlamaktan daha zordur
Belirme açısından bakıldığında zeka, nöronlar arasındaki bağlantılardan belirir ve bu persfektiften bakıldığında beyni oluşturan nöronlar zeki olmasada beyinin zeki olmasını açıklamak için bir "ruh" kavramı ortaya atmak gerekli değildir
Belirmiş davranım oyun ve oyun tasarımı için de önemlidir Örneğin, poker oyunu, özellikle de belirli bir artırım yapısı olmayan limitsiz formları, genellikle belirmiş davranım tarafından yönetilir Örneğin, kurallar oyuncuya pas geçmesini zorunlu kılmaz ama çoğu oyuncular bunu yapar Oyun belirmiş davranım tarafından yönetildiği için kurallar aynı olsa da bir poker masasındaki oyun diğerinden tamamen farklı olabilir Oyun varyasyonları belirmiş -oyunun örnekleridir ve yeni oyunların evrimleşmesine katalizör olurlar
Kaynak : Wikipedia
|
|
|