|  | Bilgisayar Mimarisi Başarım |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Bilgisayar Mimarisi BaşarımBaşarım Bilgisayarın başarımı sıklıkla saat hızı terimleriyle tanımlanır  (genellikle MHz ya da GHz olarak)  Bu CPU'nun ana saatinin saniyedeki döngüleriyle ilgilidir  Ancak, Bu ölçüm bir şekilde yanlış yönlendirse de, yüksek saat hızlı bir makine olarak mutlaka daha yüksek bir performansı olmayabilir  Sonuç olarak AMD gibi yapımcılar saat hızını bir performans göstergesi olarak almamaktadırlar  Çağdaş CPU'lar birden fazla emri bir saat döngüsünde gerçekleştirirler ve böylece programın hızı oldukça artar  Veri yolu hızları, kullanılabilir bellek ve programlardaki emirlerin tipi ve sırası gibi hızı etkileyen bileşenler de çalışır  Hızın iki ana tipi vardır: gecikme(latency) and throughput  Kısaca gecikme, bir işlemin başlangıcı ve sonuçlanması arasındaki süredir  Throughput ise belli bir zamanda yapılan işin miktarını belirtir  Kesilme gecikmesi sistemin bir elektronik olaya (disk sürücüsünün bilgi aktarımını bitirmesi gibi) vereceği garanti edilmiş en fazla yanıt zamanıdır  Bu sayı çok geniş sıralı bir tasarım seçenekleri tarafından etkilenir  Örneğin, önbellek eklemek lgecikmeyi yavaşlatırken, throughput iyileşir  Mekanizmayı yöneten bilgisayarlar genellikle düşük kesilme gecikmelerine gerek duyarlar  Bu bilgisayarlar gerçek zaman diliminde işlem yaparlar ve bu işlem belirlenen sürede bitmezse işlem başarısız olur  Bilgisayarın performansı ,uygulama tanım alanına bağlı olarak, diğer ölçümler kullanılarak da hesaplanabilir  Sistem CPU bound (sayısal hesaplamalarda), I/O bound (web sunucusu uygulamalarında) or Memory bound(video düzenlemelerde) olabilir  Güç tüketimi sunucu ve diz üstü bilgisayarlar gibi taşınabilir cihazlar için önemli hale gelir  Ölçütleme (benchmarking) bilgisayar bu test program serisini çalıştırıken kullandığı süreyi ölçerek bütün bunları bir hesaba aktarmaya çalışır  Ölçütleme gücü yüksek gösterse de bu bilgisayar seçmede yardımcı olmayabilir  Sıklıkla ölçülen makineler farklı ölçümlere ayrılır  Örneğin bir sistem bilimsel uygulamaları hızlıca idare ederken, diğeri popüler video oyunlarını kolayca oynatabiliyordur  Dahası yazılım veya donanımlara değişik özellikler eklemek isteyen tasarımcılar özel bir ölçüte izin verirler  Böylece hızlı kontrol sağlanır fakat diğerleriyle, çoğunlukla genel işlevlerle benzer avantajlara sahip olmazlar  En iyilemenin (optimization) genel planı bilgisayarın farklı taraflarındaki değerleri bulmak içindir  Denge içindeki bir bilgisayar sisteminde bilgi hızı bütün bölümler için sabit olacaktır ve değer bunu garantiye almak için eşit olarak dağıtılacaktır  Bilgisayar sisteminin kesin formu en iyi şekilde belirlenmiş baskı ve amaçlara bağlı olacaktır  Kaynak : Wikipedia | 
|   | 
|  | 
|  |