Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > ForumSinsi Ansiklopedisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
değerlerin, değişmesi, devrimdie, gizli, inglehart, revolutionronald, stille

Değerlerin Değişmesi Gizli Devrim(Die Stille Revolution):Ronald İnglehart

Eski 08-20-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Değerlerin Değişmesi Gizli Devrim(Die Stille Revolution):Ronald İnglehart




Gizli devrim(Die stille Revolution):Ronald Inglehart
Temel varsayımlar
Inglehart deneysel çalışmalarla kanıtlanmış (1970 - 1977) değer değişiminin sebeplerini Abraham Maslow'un yokluk hipotezlerine göre açıklama yoluna gitmiştir Buna göre insan; öncelikle beslenme, kıyafet, ikamet gibi sıradan ihtiyaçlarıyla tatmin olmalıdır; ancak bundan sonra anlamın aşamalarına yoğunlaşabilir
Kişi "sıradan" ihtiyaçlarıyla tatmin olmazsa; yani bunları sağlayamazsa; durum bu sıradan ihtiyacın kişi için haddinden fazla önemli olmasıyla sonuçlanacaktır Örneğin; tamamen yoksulluk içinde yaşayan ve aç olan bir insan için "yemek" çok büyük anlam ifade edecektir Diğer bütün gereksinimler arka planda kalacak ve bütün çabası sadece yeterli yiyecek bulma yönünde olacaktır Acıkan bir insan için cennet; her zaman yeterli yiyecek olan yerdir Sefaletin içinde doğan bir insan belki de hayatının geri kalanını yeterli yiyeceği olduğu sürece hep mutlu geçirecektir Buna karşın; açlık nedir bilmeyen bir insan için besin maddeleri hiçbir değer taşımamaktadır Yeterli yiyeceği olduğunu bilmek, onu mutlu etmeye asla yetmeyecektir Bunun yerine başka ihtiyaçlarını keşfedecektir; örneğin, kişisel gelişimde eksiklikleri olduğunu
İnsan, göreceli olarak kıt olan şeylere en yüksek öznel değeri biçer" - RONALD INGLEHART
Inglehart ayrıca; bireyin, biçimlendirici döneminde (gençlik çağında) geçerli olan temel değer tanımlamalarını hayatının geri kalan zamanlarında da yansıttığını savunmaktadır Örneğin; savaş gibi hayati kusurlar içinde büyüyen biri, bu durumu hiç yaşamamış birine göre materyalist değer tanımlamalarına daha yakındır
Inglehart, bu hipotezini temel alarak batılı toplumlarda görülen değer tanımlamaları konusundaki değişmelerin materyalizm ve postmateryalizmden kaynaklandığını ileri sürmüştür
Psikolojik gereksinimlerin uyumu hariç; ekonomik istikrar, ekonomik kalkınma, fiyatlardaki istikrar, devlet içindeki ve toplumdaki huzur ve düzen; bunların yanı sıra güçlü *****lı kuvvetler, güvenliğe duyulan (fiziksel) gereksinim, maddi gereksinimlerin arasında sayılırPost-materyal gereksinimler arasında her şeyden önce sosyal eylemlerin ve kendini gelistirmenin alanlari, daha çok zihinsel, yaratıcı, estetik ve düşünsel gereksinimleri; bununla birlikte aidiyet duygusu, devlet içinde ve toplumda söz sahibi olmaya duyulan gereksinim, düşünce özgürlüğü ve de doğayı koruma yer alır
Materyalistler, postmateryalistlere göre daha dindar ve yurtsever çizgidedirler Muhafazakar değerleri vardır ve kürtaj, boşanma, homo****üellik gibi olayları reddederler Inglehart bu durumu; kesin değerlerin sadece din, yurtsever davranış biçimi ve güvenlik olmasına bağlamaktadır Postmateryalistler ise sefaleti yaşadıkları için bu tip bir anlayışa sahip değildir Materyalistlerin geleneksel bir aile modeli vardır Inglehart endüstri ülkelerinde nüfus sorununu; burada yaşayan insanların yön verici güvenlik düzeyinde yaşadıklarını, zamanla postmateryalist olduklarını ve sonuç olarak geleneksel değerler sisteminde var olan aile oluşumu şeklini reddettiklerini ileri sürmüştür
Değer değişimlerinin sebepleri
Inglehart 1989'da yayımlanan "Kültürel Kırılmalar" kitabında gittikçe globalleşen değer değişiminin diğer temel sebeplerine ilişkin araştırmalara yer vermiştir "Toplumsal gelişmenin" yanı sıra Inglehart'ın kitabında yer alan sebepler şu şekilde sıralanabilir:



Toplumun büyük çoğunluğunun yaşamsal ihtiyaçlarının güvence altına alındığını garantileyen teknolojik gelişmeler
Batı dünyasında bir neslin tümünün dış politikada barışı tatmış olması
Yükselen eğitim düzeyi
Yaygınlaşan kitle iletişimi
Artan coğrafi hareketlilik



Elisabeth Noelle - Neumann: Değer Değişmelerinin Tehlikeleri
Elisabeth Noelle - Neumann; bireysel değerlerin, toplumun geleneksel yükümlülüklerinin (Prusya'ya ait özellikler temel alınmıştır) giderlerindeki artışının toplumsal çöküntü belirtileriyle sonuçlandığını ileri sürmüştür Modern çağdaki gençlerde söz konusu olan değer kayıpları, 1968'de netleşen ve bugüne kadar tanımlanmamış kuşak çatışmasını da beraberinde getirmiştir
Noelle-Neumann'dan örnekler

Bireylerin din ve dini kurumlarla olan bağlarının zayıflaması,
Kültürel normlar, hiyerarşi ya da otoriteler yüzünden bireylerin özgürlüklerinin kabul edilirliğinin azalması,
Kibarlık, nezaket, dakiklik, düzenlilik, temizlik, tutumluluk (Prusya'ya ait özellikler) gibi gelenekselleştirilmiş özelliklerin anlam kaybına uğraması,
İlgi alanlarına yönelik eğilimler aracılığıyla sosyal hizmet etiğinin belirlenmesi,
Politik alanlardaki denenmiş kalıplara uyum sağlamada, bireylerin topluluk bilinci ve bağlılık yetisinde azalma

Noelle-Neumann, bu gelişmeleri çoğulcu toplumlar için tehdit unsuru olarak görmüştür ve etki olasılıklarının ise; büyük ölçüde değer odaklı eğitim anlayışı ve kamusal düşünce yapısının değişiminde gerçekleşeceğini öngörmüştür
Helmut Klages: Değer Değişimlerinin Tipolojisi
Helmut Klages, değişen değerlerin ortaya koyduğu zihinsel ürünlerin, kalıplaşmış ürünlerle değerlendirmesini yapmak için, gerçekliğin düzenli bir tasviri olduğu görüşündedir Bu görüşün büyük bir kısmı, Inglehart'ın Postmateryalizm görüşüyle bağdaşan "varlığın gelişim boyutu''yla, bir kısmı da "görevler ve kabul değerleri''boyutuyla ilişkilendirilir Varlığın gelişim boyutu, daha ziyade iki heterojen değerden oluşur: Bunlardan biri, toplumsal idealizm değerleridir Diğeri ise, bireyci; yani hedonist (hazmın en yüce olduğu) değerlerdir (Klages,1984)
Klages, bu her iki boyutun farklı sınıflandırılmasıyla, yani bu değişkenliklerle, dört değer tipini içeren "dört boyutlu değer yozlaşmasını" ortaya koyar
Saf değer tiplerinin yanı sıra, karar verdiği cevabı "görev- kabul değerine" eğilim gösterenler (uzlaşmacılar) veya kendi değişme değerine eğilim gösterenler (idealistler) olarak iki karma tip de var Bu karma tipler bir taraftan her iki boyutta da bulunan küçük meydana çıkışlar [Resignierte (Çaresizler)] ya da büyük derecede meydana çıkışlar göstererek (Realistler) ayrılırlar
Realist" tipi derken, Klages hala en geniş anlamı ile değer sentezi anlamını kastetmektedir Davalarda değer sentezi ana kavramdır Bunun dışından bir diğer durum ise; eski ve yeni değerlerin çatışmamasıdır; aksine birçok bireyde (çoğunlukla aktif Realistler) üretken bir değişim etkisi bile yaratabilir durumda olmalıdırlar
Inglehart'ın Savları Üzerine Tartışmalar
Helmut Klages, endüstri toplumlarında değer dönüşümlerinin gerçekleştiği konusunda İnglehart ile aynı görüşü paylaşmaktadır Bu konuda yaptığı deney destekli çalışmalarda; itaatkarlık, bağlılık gibi değerlerde büyük ölçüde azalma olmasına karşın; bağımsızlık ve özgür iradenin hızla önem kazandığı sonucuna ulaşmıştır
Klages, "düzenlilik ve özen" değer ikilisinin sürekli sabit düzeyde kaldıkları gerçeğine dayanarak; Inglehart'ın "değer dönüşümlerinin tamamen tek bir doğrultuda ilerlediği" görüşünü hatalı bulmuştur
Klages'in eleştirdiği nokta, GMSH (Gayri Milli Safi Hasıla) oranı ile bireysel değer bireşiminin belirginleşmesi arasındaki karşılıklı bağlamın post materyalist değerlerin artışı ile ilgili olması değil, daha ziyade bir gelişimi göstermesidir; bu gelişimin nedenleri de bizim eğitim ve istihadam sistemimizin özünde gizlidir
Klages ayrıca, Inglehart'ın bireyci değerler ve eğitim seviyesi arasında aleni ilişki olduğunu savunan tezini de desteklemektedir
Bireyci Değerler ve Eğitim Düzeyi Arasındaki İlgi
Gençler aldıkları eğitimle, kendi sosyo ekonomik çevrelerinin değer tanımlamaları arasında bağlantı kurma olanağına sahiptirler Bu nedenle günümüzde genç nesildeki sosyalleşme, özgürlük ve kişisel gelişime ağırlık veren gruplarda daha fazla kendini göstermektedir
Alt sosyal tabakadaki gençler, yükselen eğitim seviyesi sayesinde bilinçlenmeleri ile birlikte, ailelerinin değer tanımlamalarından oldukça farklı tanımlamalara yönelmişlerdir
Değer Değişimlerinin Sonuçları
Kişisel gelişim, modern toplumlarda aşağıdaki koşulları gerektirmektedir:
Eğitim sayesinde, büyük ve önemli sayılan kurumlar çökmüş (örneğin; dini kurumlar), küçük özerk alt sistemler seviyesine indirilmiş ya da tamamen değiştirilmiştir
Alt sistemlerde ise en çok sorgulanan, kişisel gelişimi de örneklendiren; yaratıcılık, devingenlik ve merak özellikleri olmuştur
Kişisel gelişim hissi bahsedilen ve zevkle yaşanan bir hoşnutluk tatmini değildir; aksine, bireyin kendi özelliklerini geliştirmesi ve toplumsal yaşama katabilmesi yükümlülüğüdür
Deneysel koşullarda düzen sevgisi, emek ve sorumluluklarını yerine getirme gibi değerlerin yok olması söz konusu değildir Bunlar koşullara göre değişir ve bu yüzden daha az belirgindirler
Kişisel gelişim, kesinlikle egoizm ya da sorumsuzca davranış anlamına gelmemektedir Aksine; kendisini çeşitli eksikliklere karşı artan hoşgörü şeklinde gösterir
Kişisel gelişim beraberinde; tamamen yeni, sosyal bir ağın oluşumu yoluyla ispatlanmış bir anonimleşmeyi getirmemektedir Evrensel değer tanımlamaları; zeka, esneklik, uyum ve değişim yeteneği ya da çok gelişmiş yetenek; başarısızlık ya da mağlubiyeti kabullenme ve verimli çalışma gibi yeni ve tüm alt sistemlerle bağlantılı değerlerle değişmiştir



Kaynak : Wikipedia

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.