|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
değerlerin, değişmesi, devrimdie, gizli, inglehart, revolutionronald, stille |
![]() |
Değerlerin Değişmesi Gizli Devrim(Die Stille Revolution):Ronald İnglehart |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Değerlerin Değişmesi Gizli Devrim(Die Stille Revolution):Ronald İnglehartGizli devrim(Die stille Revolution):Ronald Inglehart Temel varsayımlar Inglehart deneysel çalışmalarla kanıtlanmış (1970 - 1977) değer değişiminin sebeplerini Abraham Maslow'un yokluk hipotezlerine göre açıklama yoluna gitmiştir ![]() ![]() Kişi "sıradan" ihtiyaçlarıyla tatmin olmazsa; yani bunları sağlayamazsa; durum bu sıradan ihtiyacın kişi için haddinden fazla önemli olmasıyla sonuçlanacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan, göreceli olarak kıt olan şeylere en yüksek öznel değeri biçer" - RONALD INGLEHART Inglehart ayrıca; bireyin, biçimlendirici döneminde (gençlik çağında) geçerli olan temel değer tanımlamalarını hayatının geri kalan zamanlarında da yansıttığını savunmaktadır ![]() ![]() Inglehart, bu hipotezini temel alarak batılı toplumlarda görülen değer tanımlamaları konusundaki değişmelerin materyalizm ve postmateryalizmden kaynaklandığını ileri sürmüştür ![]() Psikolojik gereksinimlerin uyumu hariç; ekonomik istikrar, ekonomik kalkınma, fiyatlardaki istikrar, devlet içindeki ve toplumdaki huzur ve düzen; bunların yanı sıra güçlü *****lı kuvvetler, güvenliğe duyulan (fiziksel) gereksinim, maddi gereksinimlerin arasında sayılır ![]() ![]() Materyalistler, postmateryalistlere göre daha dindar ve yurtsever çizgidedirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Değer değişimlerinin sebepleri Inglehart 1989'da yayımlanan "Kültürel Kırılmalar" kitabında gittikçe globalleşen değer değişiminin diğer temel sebeplerine ilişkin araştırmalara yer vermiştir ![]() Toplumun büyük çoğunluğunun yaşamsal ihtiyaçlarının güvence altına alındığını garantileyen teknolojik gelişmeler Batı dünyasında bir neslin tümünün dış politikada barışı tatmış olması Yükselen eğitim düzeyi Yaygınlaşan kitle iletişimi Artan coğrafi hareketlilik Elisabeth Noelle - Neumann: Değer Değişmelerinin Tehlikeleri Elisabeth Noelle - Neumann; bireysel değerlerin, toplumun geleneksel yükümlülüklerinin (Prusya'ya ait özellikler temel alınmıştır ![]() ![]() ![]() Noelle-Neumann'dan örnekler Bireylerin din ve dini kurumlarla olan bağlarının zayıflaması, Kültürel normlar, hiyerarşi ya da otoriteler yüzünden bireylerin özgürlüklerinin kabul edilirliğinin azalması, Kibarlık, nezaket, dakiklik, düzenlilik, temizlik, tutumluluk (Prusya'ya ait özellikler) gibi gelenekselleştirilmiş özelliklerin anlam kaybına uğraması, İlgi alanlarına yönelik eğilimler aracılığıyla sosyal hizmet etiğinin belirlenmesi, Politik alanlardaki denenmiş kalıplara uyum sağlamada, bireylerin topluluk bilinci ve bağlılık yetisinde azalma ![]() Noelle-Neumann, bu gelişmeleri çoğulcu toplumlar için tehdit unsuru olarak görmüştür ve etki olasılıklarının ise; büyük ölçüde değer odaklı eğitim anlayışı ve kamusal düşünce yapısının değişiminde gerçekleşeceğini öngörmüştür ![]() Helmut Klages: Değer Değişimlerinin Tipolojisi Helmut Klages, değişen değerlerin ortaya koyduğu zihinsel ürünlerin, kalıplaşmış ürünlerle değerlendirmesini yapmak için, gerçekliğin düzenli bir tasviri olduğu görüşündedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Klages, bu her iki boyutun farklı sınıflandırılmasıyla, yani bu değişkenliklerle, dört değer tipini içeren "dört boyutlu değer yozlaşmasını" ortaya koyar ![]() Saf değer tiplerinin yanı sıra, karar verdiği cevabı "görev- kabul değerine" eğilim gösterenler (uzlaşmacılar) veya kendi değişme değerine eğilim gösterenler (idealistler) olarak iki karma tip de var ![]() ![]() Realist" tipi derken, Klages hala en geniş anlamı ile değer sentezi anlamını kastetmektedir ![]() ![]() ![]() Inglehart'ın Savları Üzerine Tartışmalar Helmut Klages, endüstri toplumlarında değer dönüşümlerinin gerçekleştiği konusunda İnglehart ile aynı görüşü paylaşmaktadır ![]() ![]() Klages, "düzenlilik ve özen" değer ikilisinin sürekli sabit düzeyde kaldıkları gerçeğine dayanarak; Inglehart'ın "değer dönüşümlerinin tamamen tek bir doğrultuda ilerlediği" görüşünü hatalı bulmuştur ![]() Klages'in eleştirdiği nokta, GMSH (Gayri Milli Safi Hasıla) oranı ile bireysel değer bireşiminin belirginleşmesi arasındaki karşılıklı bağlamın post materyalist değerlerin artışı ile ilgili olması değil, daha ziyade bir gelişimi göstermesidir; bu gelişimin nedenleri de bizim eğitim ve istihadam sistemimizin özünde gizlidir ![]() Klages ayrıca, Inglehart'ın bireyci değerler ve eğitim seviyesi arasında aleni ilişki olduğunu savunan tezini de desteklemektedir ![]() Bireyci Değerler ve Eğitim Düzeyi Arasındaki İlgi Gençler aldıkları eğitimle, kendi sosyo ekonomik çevrelerinin değer tanımlamaları arasında bağlantı kurma olanağına sahiptirler ![]() ![]() Alt sosyal tabakadaki gençler, yükselen eğitim seviyesi sayesinde bilinçlenmeleri ile birlikte, ailelerinin değer tanımlamalarından oldukça farklı tanımlamalara yönelmişlerdir ![]() Değer Değişimlerinin Sonuçları Kişisel gelişim, modern toplumlarda aşağıdaki koşulları gerektirmektedir: Eğitim sayesinde, büyük ve önemli sayılan kurumlar çökmüş (örneğin; dini kurumlar), küçük özerk alt sistemler seviyesine indirilmiş ya da tamamen değiştirilmiştir ![]() Alt sistemlerde ise en çok sorgulanan, kişisel gelişimi de örneklendiren; yaratıcılık, devingenlik ve merak özellikleri olmuştur ![]() Kişisel gelişim hissi bahsedilen ve zevkle yaşanan bir hoşnutluk tatmini değildir; aksine, bireyin kendi özelliklerini geliştirmesi ve toplumsal yaşama katabilmesi yükümlülüğüdür ![]() Deneysel koşullarda düzen sevgisi, emek ve sorumluluklarını yerine getirme gibi değerlerin yok olması söz konusu değildir ![]() ![]() Kişisel gelişim, kesinlikle egoizm ya da sorumsuzca davranış anlamına gelmemektedir ![]() ![]() Kişisel gelişim beraberinde; tamamen yeni, sosyal bir ağın oluşumu yoluyla ispatlanmış bir anonimleşmeyi getirmemektedir ![]() ![]() Kaynak : Wikipedia |
![]() |
![]() |
|