Henry Moore Sonraki Dönemi |
08-20-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Henry Moore Sonraki DönemiSonraki dönemiFamily Group (Aile Grubu) (1950) bronze, Barclay Okulu, Stevenage, Hertfordshire Moore'un II Dünya Savaşından sonra ilk büyük ölçekli siparişi Savaştan ve önceki birkaç düşükten sonra Irina 1946 Mart'ında kızları Mary Moore'u dünyaya getirdi[15] Çocuğa birkaç yıl önce ölen Moore'un annesinin adı verilmişti Annesinin kaybı ve çocuğunun dünyaya gelmesi sonucu Moore daha çok aile kavramı üzerine odaklanmıştı ve bu yarattığı birçok "anne ve çocuk" figürüyle görülebilmekteydi Ama yaslanmış figürler yine de dominant durumdaydı Aynı yıl, New York City'de Modern Sanat Müzesi'nde eserlerinin bir retrospektif sergisi açıldığında Moore ilk olarak Amerika'yı ziyaret etti[16] Kenneth Clark Moore'un eserlerinin savunucusu oldu [17] ve Büyük Britanya Sanat Konseyi üyeliğini kullanarak sanatçı için sergiler düzenlenmesini ve heykel siparişi almasını sağladı 1948 yılında Moore, Venedik Biyenali'nde Uluslararası Heykel Ödülü kazandı[18] 1951 Britanya Festivali'nin [19] ve 1955 documenta 1'in önemli sanatçılarından biriydi Savaşın sonuna doğru Köy Koleji kavramıyla eğitim reformu yapmak isteyen eğitimci Henry Morris Moore ile temas kurdu Morris Cambridge yakınlarında Impington'da yapılan ikinci köy koleji için mimar olarak Walter Gropius'u görevlendirmişti ve Moore'dan burası için büyük bir heykel yapmasını istiyordu İlçe Konseyi Gropius'un tam tasarımını uygulayacak bütçeye sahip değildi ve Gropius Amerika'ya göçmen olarak gittikten sonra projeyi küçülttü Para sıkıntısı yüzünden, maket aşamasının ötesine geçmeyen çalışmayı Morris iptal ettirmek zorunda kaldı[20] Moore aynı deseni daha sonra 1950'de yeni Stevenage şehrinde bir orta okul bahçesi için tekrar kullanabildi Bu sefer proje tamamlanabildi ve Family Group (Aile Grubu) Moore'un ilk büyük ölçekli kamu için yapılmış bronz çalışması oldu 1950'lerde Moore giderek artan sayılarda siparişler almaya başladı Bunların arasında 1957'de Paris'te UNESCO binasının önü için yaptığı yaslanmış figür de bulunur[21] Daha çok kamu için yaptığı eserlerle Moore'un heykellerinin ölçeği de büyümeye başladı ve Moore aralarında Anthony Caro[22]'nun ve Richard Wentworth[23] da bulunduğu birkaç asistan ile birlikte çalışmaya başladı Şikago Üniversitesi kampüsünde, Enrico Fermi'nin önderliğinde bir grup fizikçinin ilk kontrollü, kendine yeten zincirleme nükleer reaksiyonu gerçekleştirmesinden dakikası dakikasına tam 25 yıl sonra[24] Moore'un Nuclear Energy (Nükleer Enerji) heykeli üniversitenin futbol sahasının açık tribününda, deneylerin hemen altında yapıldığı squash sahasında açıldı[25] Geniş, açık bir meydanın ortasında yer alan 3,5 m'yi aşkın bu heykelin üzerinde büyük bir insan kafatası bulunan mantar bulutunu tasvir ettiği düşünülür ama Moore'un yorumu oldukça farklıdır Bir keresinde bir arkadaşına izleyicilerin heykelin "çevresinde dolaşıp, açık alanlardan bakıp, bir katedralde olduklarını hissetmelerini" istediğini söylemiştir[26] Şikago'da uzayın keşfi programını tanıtmak için ısmarlanan Man Enters the Cosmos (İnsan Kozmos'a Giriyor) (1980) ile Moore bilimi bir kere daha anmıştır[27] Dosya:Huk, Oslo - sculpturejpg Large Arch, (Geniş Kemer) 1963-1969, bronze döküm, Oslo, Norveç Moore'un hayatının son otuz yılı benzer bir şekilde geçti Dünyanın değişik yerlerinde çeşitli retrospektif sergiler verildi, özellikle 1972 yazında Floransa'ya bakan Forte di Belvedere'nin bahçesinde yapılan bunlar arasında en önemlisi sayılabilir Verilen siparişler arttı 1962'de Knife Edge - Two Piece (Bıçak Sırtı - İki Parça) heykelini Londra'da Westminster Sarayı yakınındaki College Green için tamamladı Moore'a şöyle demiştir: "Lordlar Kamarası yakınındaki yer önerildiğinde a?¦ Yeri öyle çok sevdim ki gidip Hyde Park'ta alternatif bir yer aramayı düşünmedim bile - geniş bir parkta tek bir heykel kaybolabilir Lordlar Kamarası'nın yanındaki yer tamamen farklı Burası insanların yürüdüğü yolun yanında ve hatta oturup heykele bakabilecekleri bir iki yer bile var"[28] Zenginliği arttıkça Moore mirası hakkında endişelenmeye başladı Kızı Mary'nin yardımıyla 1972'de, varlığını veraset vergisinden korumak için Henry Moore Fonunu kurdu 1977 yılına geldiğinde gelir vergisi olarak yıllık bir milyon pound veriyordu Bu vergi yükünden kurtulmak için Henry Moore Vakfı'nı kurdu Vakıf halkın sanatı takdir etmesini desteklemek ve Moore'un heykellerini korumak için kurulmuştu Günümüzde Moore'un evi olan Hoglands, vakıf tarafından bir galeri ve müze olarak işletilmektedir[29] Moore 1951'de bahşedilen "Sir" unvanını "böyle bir unvan amaçları benimle benzer olan sanatçılardan ayrılmama yol açar" diyerek kabul etmedi[30] Hem Londra Ulusal Galerisi hem de Tate Galerisi'nin mütevelli heyetindeydi[31] Tate Galerisi'nin bir kanadının kendi eserlerine ayrılması önerisi bazı sanatçılar arasında düşmanlık yarattı 1975 yılında tüm Turnet Bequest eserlerinin ayrı bir müzede toplanması amacıyla kurulan Turner Derneği'nin ilk başkanı oldu[32][33] Henry Moore 88 yaşında Hertfordshire, Much Hadham'daki evinde 31 Ağustos 1986'da öldü ve aynı yere gömüldü 2005 Aralık ayında hırsızlar Henry Moore Vakfı'nın bahçesine girerek bir bronz heykel çaldı Kapalı devre kamera kayıtları bir vinç kullanılarak heykelin çalıntı bir kamyona yüklendiğini göstermiştir 1969-70 yılına ait olan ve Reclining Figure LH608 (Yaslanmış Figür LH608) olarak bilinen eser 3,6 metre boyunda, 2 metre yüksekliğinde, 2 metre genişliğindeydi ve ağırlığı 2,1 tondu Vakıf tarafından bulunması için önemli bir ödül kondu Detaylı bir araştırmadan sonra 2009 Mayıs ayında Britanyalı yetkililer bir zamanlar 3 milyon a£ değer biçilen heykelin büyük bir ihtimalle hurda metal olarak 3900 $'a satıldığına inandıklarını belirttiler[34][35] Ontario Sanat Galerisi'nin Henry Moore koleksiyonu dünya üstünde kamuya açık eserlerinin en geniş koleksiyonudur Kaynak : Wikipedia |
|