|  | Liverpool Tarihçe |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Liverpool TarihçeTarihçe Liverpool'da bir belde kurulması için Kral John 1207de bir belde olma "imtiyaz beratı" vermiştir  Liverpool'un sokak planı Kral John'un verdiği belde olma beratı zamanında uygulanmıştı ve belde H şeklinde kurulmuş 8 sokaktan oluşmaktaydı: Bank Street (şimdi Water Street Castle Street Chapel Street Dale Street Juggler Street (şimdi High Street) Moor Street (şimdi Tithebarn Street) Witeacre Street (şimdi Old Hall Street) Fakat 16  yüzyılın ortasında Liverpool beldesinin nüfusu 500 civarındaydı  17  yüzyılda şehirin ticareti yavaş yavaş artmaya başladı ve nüfus büyüdü  İngiliz İç Savaşı döneminde 1644de Liverpool şehri 18 gün süren bir kuşatmaya sahne oldu  1699da Liverpool'u "sivil köy/mahalle (parish)" yapan bir kanun İngiliz Parlementosu'ndan geçti  Daha güneyde Wirral Yarımadası ile Kuzey Galler'de bulunan Dee Nehri çamurla dolmaya başlayınca Mersey Nehri deltası üzerinde bulunan Liverpool limanı önem kazanmaya başladı  1699de bir diğer bir önemli olay Liverpool Merchant adlı bir geminin Afrika'da köle ticaretine başlamak Liverpool limanından ayrılması olmuştur  Bu şekilde başlayan köle ticaretinin merkezi Liverpool şehri olmuş ve bu "ticaret" şehrin zenginleşmesine yol açmıştır  Liverpool limanındaki gelgit olayının deniz ulaşımına aksi etkisini azaltmak için ilk dok havuzu 1715de kurulmuştur  Liverpool orijinli gemiler üçgen şeklinde bir rota üzerinde Afrika'dan Karayiplere köle; Karayipler ve Amerika'dan İngiltere'ye tütün ve pamuk ve İngiltere'den Afrika'ya İngiliz hafif sanayi malları götürmeye odaklandılar  Afrika'daki köle ticaretinden Liverpool'un gemi sahipleri, gemi süvarileri ve hatta gemi tayfaları büyük kazançlar sağladılar ve şehir büyümeye başladı  18  yüzyılın sonunda Liverpool Avrupa'nın köle ticaretini %40ini ve Britanya'nın köle ticaretinin %80ini eline geçirmişti  Dünyada ilk ticari yolcu demiryolu "Liverpool and Manchester Demiryolu"nun 1830de açılma merasimi  19  yüzyılda köle ticaretinin yasaklanıp ortadan kaldırılmasına rağmen Liverpool'un limanı ve Liverpool orijinli ticaret başka yönlere dönüştü ve bu alanlarda da başarı kazandı  19  yüzyılın başlarında dünya dış ticaretinin %40i Liverpool limanından geçmekteydi  Liverpool'da o zaman ki yeni yapılar ve şehrin genişlemesi bu dönemde sehre giren serveti aksettirmektedir  1830da dünyadaki ilk şehirlerarası yolcu treni sistemi Liverpool ile Manchester arasında demiryolunun açılması ile olmuş ve bundan sonra demiryolları ağı kara ulaşımı için büyük önem kazanmıştır  19  yüzyılda Liverpool'un nüfusu çok hızla büyümedige başladı; özellikle 1840li yıllarda Büyük İrlanda Patates Kıtlığı dolayısıyla birkaç milyon İralandlı önce Liverpool'a gelip sonra Amerika'ya göç ettiler ve birçoğu da Liverpool'da kaldı  1851de Liverpool şehrinin nüfusun %25i İrlanda doğumlu idi  20  yüzyılın başlarında ise Doğu Avrupa'dan ABDye göçeden büyük sayıda göçmen de Liverpool limanından Atlantık Okyanusu'nu geçen gemilere binmişlerdir  Bunlar yanında ABD ile Avrupa arasında genel yolcu ve ticari bağlantısı için genellikle Liverpool limanı kullanılmıştır  Örneğin, Atlantik'te 1  517 kişinin öldüğü Nisan 1912de batısı ile büyük olay olan lüks transatlantik gemi Titanık'ın tescil limanı Liverpool'du  Kaynak : Wikipedia | 
|   | 
|  | 
|  |