08-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Arnold Schönberg
Arnold Schönberg
Arnold Franz Walter Schoenberg (13 Eylül 1874, Avusturya - 13 Temmuz 1951, ABD)
20 yüzyıl müziğine büyük katkılar yapmış Avusturya-Macaristanlı besteci 1941'den sonra ABD vatandaşı olmuştur
13 Eylül 1874'te Viyana'da doğdu 8 yaşında keman çalmayı öğrendiği zamandan itibaren beste yapmaya başladı Teorik bilgisinin büyük bir kısmını kendi başına çalışarak kazandı 1894'te kendisinden 3 yaş büyük besteci Alexander von Zemlinsky'den kontrpuan dersleri aldı
1901-1903 arasında Berlin'de orkestra şefi olarak çalıştı 1904'te Viyana'da öğretmenlik yapmaya başladı Webern, Berg öğrencileri oldular 1919'da yeni müziğin icrası için bir topluluk kurdu Bu topluluğun verdiği konserlere eleştirmenler alınmıyordu Alkışlamak yasaktı ve konser programı dağıtılmıyordu
1925'te öğretmenlik yapmak üzere Berlin'e geri döndü 1933'te Yahudi olduğu için Naziler tarafından Berlin'i terk etmeye zorlandı 1898'de Hristiyanlığa geçmiş olmasına rağmen Paris'e sürgün gidince, tekrar Yahudiliğe döndü 1934'te ABD'ye gitti, o zamana değin Schönberg olan ismini Schoenberg olarak değiştirdi ve 1936'da UCLA'da ders vermeye başladı 13 Temmuz 1951'de Los Angeles'ta hayatını kaybetti
Beste yaşamına 1897'de yaylı çalgılar dörtlüleriyle başladı 1899'da Verklart Nacht'ı tamamlayıp, 1900'de Gurrelieder üzerinde çalıştı Berlin Konservatuarı'nda görevli olduğu dönemde Pelleas und Melissande'yi besteledi
Schoenberg, 1903 ile 1907 arasındaki eserlerinde kromatik armoninin limitlerini zorladı Müziğinde tonal yapı giderek önemini kaybederken, en sonunda 1909'daki 3 piyano eseriyle beraber atonaliteye dönüştü 1911'de müziğin evrimi açısından bir mihenk taşı olan kitabı, Harmonielehre yayımlandı Bu dönemde Schoenberg aynı zamanda dışavurumcu tarzda resimler yapmaktaydı
Schoenberg 1913-1921 arası dönemde çok az eser yazdı 1923'te tamamladığı Op 23 5 Piyano parçası ve Op 24 Serenad dünyaya 12'li nota sistemini tanıtan eserlerdi
ABD'ye gittikten sonraki yıllarda kimi zaman 12 nota sistemli, kimi zaman tonal eserler yazdı Bu konuyla ilgili olarak "Her besteci, yaratıcılığının durmaması için, farklı tarzlarda yazabilmelidir " demiştir
Schoenberg'in müziği melodik ve lirik sürprizlerle dolu ve oldukça karmaşık bir yapıya sahiptir Dinleyici için bu müziği anlamak çaba gerektirir
Ek olarak Schönberg'ten küçük bir alıntı:
"İnsanlar 'konforu' buldular ve rahatı tercih ettiler Çağdaş insanın amacı, zahmetsiz bir yaşam geçirmektir Yani, az hareketli, az yıpratan bir yaşam Bu yüzden insan yüzeyselleşmiştir Araştırmaz, incelemez, var olanla yetinir 'Konfor', zihinsel tembellikle eş anlamlıdır Bu müzik için de geçerlidir Geleneksel müzik durağandır Ton sisteminin dışına çıkmaz, dolanır durur Her ne kadar Romantik besteciler kakışımlı ses ve akorlarla düzenin(tonun) sınırlarını zorladılarsa da, bu yeterli değildir Sonuçta, düzenin(tonun) içinde hareket ederler Tam kopuş yoktur Nasıl toplumdaki yozlaşmış ve tutucu, ahlaki değerlere karşı mücadele ediyorsak, yerleşmiş müzik kurallarına karşı da mücadele etmeli ve bu kuralları yıkmalıyız Müzikte çözülen sınırlar, insan ve doğa, ruh ve dünya, ahlak ve toplum kurallarının simgeleridir "
"Sanatçının antenleri en ince karakterleri sismograf gibi saptar İşitilemeyecek kadar hafif ve gizli(kalmış) şeyler beni çeker, merakımı yandırır Her büyük sanatçı en belirsiz esin kaynağına tepki gösterir Böylece, yeni olan kendisini dolaylı olarak açıklar Bu bulma olgusuyla en işitilmeyen duyulur, bulunur, insan sadece kendi içine, ta dibine kadar bakabilmeli ve dinleyebilmelidir "
Kaynak : Wikipedia
|
|
|