Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > ForumSinsi Ansiklopedisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
arimaa, kurallar

Arimaa Kurallar

Eski 08-20-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Arimaa Kurallar




Kurallar
Arimaa bildiğimiz satranç tahtası üzerinde oynanır Dört kare (c3, f3, c6 ve f6) "tuzak karesi" olarak işaretlenir Bilgisayar ekranında siyaha boyanır; satranç takımı kullanıyorsanız madeni paralar kullanabilirsiniz Altın (ing Gold) ve Gümüş (ing Silver) olarak adlandırılan iki oyuncunun on altışar taşı vardır Güç sırasıyla taşlar şöyle adlandırılır:
Fil 1 tane bulunur, satranç takımıyla oynuyorsanız şah taşını kullanabilirsiniz (ing elephant, satrançtaki fille karıştırmayın);
Deve 1 tane bulunur, vezir taşını kullanabilirsiniz (ing camel);
At 2 tane bulunur, kale taşlarını kullanabilirsiniz (ing horse, yine satrançtaki attan farklıdır);
Köpek 2 tane bulunur, fil taşlarını kullanabilirsiniz (ing dog);
Kedi 2 tane bulunur, at taşlarını kullanabilirsiniz (ing cat);
Tavşan 8 tane bulunur, piyon taşlarını kullanabilirsiniz (ing rabbit)


Oyuncular taşlarını ilk iki sıraya diledikleri gibi yerleştirirler

Amaç: Bir tavşanınızı son sıraya ulaştırmak Yani Altın oyuncu bir tavşanını 8 sıraya, Gümüş oyuncu 1 sıraya ulaştırarak oyunu kazanır Ortalık taşlarla doluyken bu oldukça zor bir görevdir, dolayısıyla oyuncuların ilk hedefi düşman taşları tuzak karelerine düşürmeye çalışmak olmalıdır


Taşların Yerleştirilmesi: Oyun boş bir tahtayla başlar Oyuncular taşlarını ilk iki sıraya diledikleri gibi yerleştirirler Önce Altın tüm taşlarını dizer, sonra Gümüş Sağdaki şema, olası bir başlangıç pozisyonunu gösterir


1 Hamlede 4 Adım: Taşlar yerleştirildikten sonra Altın oyuna başlar Bir hamle (ing turn), peşi sıra gerçekleştirilen bir ila dört 'adım'dan (ing step) oluşur Bir adımla, taşlardan biri sağındaki, solundaki, önündeki veya arkasındaki boş bir kareye geçebilir Tüm taşlar aynı şekilde hareket eder, tek istisna olarak tavşanlar arkaya doğru adım atamaz Oyuncu, bir hamledeki adımlarını taşları arasında dilediği gibi paylaştırabilir; tek taşına dört adım attırabilir, dört taşına birer adım attırabilir, ya da nasıl isterse
Hamle gerçekleştirildikten sonra pozisyon değişmiş olmalıdır Yani, oyuncunun sadece taşını bir ileri bir geri adım attırarak aynı pozisyonu yaratması geçersiz bir hamledir Ayrıca oyunda daha önce görülmüş bir durum (yani oynama sırası aynı oyuncuda olmak üzere aynı pozisyon) 3 kez yaratılamaz Bu kural, Go oyunundaki kurala benzer Satrançta da oyunun sonsuza dek devam etmesini önleyen bir kural vardır, fakat satranç farklıdır çünkü aynı durum 3 kez yaratıldığında bu beraberlikle sonuçlanır Arimaa'da ise böyle bir hamleye izin verilmez Bu kuralla birlikte oyuncuların pas hakkının olmaması sayesinde Arimaa'da berabere kalmak imkansızdır

İtme/Çekme: Oyuncu hamlesinin herhangi bir noktasında, peş peşe iki adım kullanarak bir düşmanın taşını "itebilir" (ing push) veya peşinden "çekebilir" (ing pull) Bir taş ancak hemen sağındaki, solundaki, önündeki veya arkasındaki bir taşa böyle yapabilir Ayrıca, ittiği veya çektiği taş kendinden zayıf bir taş olmalıdır, kendiyle aynı güçte veya daha güçlü bir taş üzerinde bir etkisi yoktur Örneğin, köpek düşman bir kediyi veya tavşanı ittirebilir fakat düşman bir köpeği, atı, deveyi ya da fili itemez Çekme hareketi şöyledir: 1 adımla çeken taş boş bir kareye adım atar, 2 adımla düşman taş çeken taşın eski yerine geçer Şemaya bakacak olursak, hamle Gümüş'teyse d5'te bulunan gümüş fil d4'e, c5'e ya da e5'e adım atarak altın atı d6'dan d5'e çekebilir İtme hareketiyse şöyledir: 1 adımla düşman taş yanındaki boş bir kareye itilir, 2 adımla iten taş düşman taşın eski yerine geçer Diyelim ki hamle Altın'dadır, d3'teki altın fil d2'deki gümüş tavşanı e2'ye iterek d2'ye geçebilir Tabii d2'deki tavşan d1, c2 ya da d3'e itilemez çünkü bu karelerde taş var
Bir taş kendi aynı renkteki bir taşı itip çekemez Aynı anda itip çekmek de mümkün değildir Örneğin, d3'teki altın fil d2'deki gümüş tavşanı e2'ye iterken c3'teki tavşanı d3'e çekemez Ve elbette filler ittirilip çekilemez, çünkü onlardan daha güçlü bir taş yoktur


Donma: Bir taşın yanında (sağında, solunda, önünde veya arkasında) kendinden güçlü bir taş bulunuyorsa ve kendi renginden bir taş yanında yoksa, bu taş "donmuştur" (ing frozen) Donmuş taşlar sahibi tarafından kullanılamaz, fakat düşman tarafından itilip çekilebilir Donmuş bir taş yine yanındaki düşman taşları dondurabilir a7'deki gümüş tavşan donmuştur, fakat d2'deki taş donmuş değildir çünkü yanında bir başka gümüş taş bulunmaktadır Aynı şekilde a7'deki gümüş tavşan donmuştur, c1'deki altın kedi donmuş değildir a6 ve b6'da bulunan köpekler birbirini dondurmaz çünkü aynı güçteler Filler dondurulamaz çünkü filden güçlü taş yoktur, fakat abluka (ing blockade) denen strateji uygulanırsa hareketsiz hale getirilebilir


Tuzak Kareleri: Bir taş tuzak karesine girer girmez oyundan alınır Ancak yanında aynı renkten bir başka taş varsa orada durabilir Şemamızda Gümüş, d5'deki filini kullanarak d6'daki altın atı c6 tuzak karesine düşürerek alabilir Tuzak karesinde bulunan bir taş ayrıca, yanında durarak onu koruyan aynı renkten taşlar başka yere giderse oyundan alınır c4'teki gümüş tavşan ve c2'teki altın at başka yere giderse, kendi isteğiyle de olsa itilerek veya çekilerek de olsa, c3'teki gümüş tavşan tarihe kavuşur
Taşlar, intihar anlamına bile gelse bir tuzak karesine adım atabilir Ayrıca bir çekme veya itme hareketin ilk adımıyla taş bu şekilde kaybolsa bile düşman taş sonraki adımla çekilebilir veya itilebilir Örneğin hamle Gümüş'te olsa, 1 adımıyla f4'teki tavşanını g4'e alabilir Ardından 2 adımıyla f2'deki atını f3'e alırsa at hemen kaybolacaktır, fakat atın çekme hareketinin ikinci adımı olarak 3 adımla f1'deki altın tavşan yine f2'ye çekilebilir
Şemadaki pozisyonda hamle Altın'daysa Altın 3 adımda oyunu bitirebilir a6'daki köpek a7'deki tavşanı a8'e itebilir, bu şekilde a7'ye geçen köpek b7'deki tavşanı donmaktan kurtarır, bu sayede tavşan b8'e adım atarak oyunu kazanır
Son olarak, oyuncu tek hamlede itme veya çekme hareketleriyle düşman bir tavşanı son sıraya ulaştırıp hemen uzaklaştırırsa, bu karşı taraf için galibiyet sayılmaz, oyun devam eder

Kaynak : Wikipedia

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.