| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| anlayış, arasındaki, farkları, ile, sünnilik, uygulama, şiilik | 
|  | Şiilik Şiilik İle Sünnilik Arasındaki Anlayış Ve Uygulama Farkları |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Şiilik Şiilik İle Sünnilik Arasındaki Anlayış Ve Uygulama FarklarıŞiilik ile Sünnilik arasındaki anlayış ve uygulama farkları Şiiler, Muhammed'den sonra hilafet'in Ali ve soyuna ait olduğunu savunur ve sünnilerin meşru ve dince makbul kabul ettikleri ilk üç halife (Ebu Bekir, Ömer ve Osman'ın) hilafeti Ali'den gasp ettiklerine inanırlar  Yezid'in babası Muaviye konusunda ise bir ayrılık vardır  Şiiler Yezid hakkındaki görüşlerin benzerini Ali'nin hilafetine karşı çıktığı için Muaviye için de sürdürürler ancak Sünniler Muaviye'nin bir "ictihad" yaptığını ve ictihadında yanılsa bile Kur'an'ın vahiy katibi ve peygamberin eshabından olduğu gerekçesiyle hakkında kötü ifadede bulunmaktan kaçınırlar  Şiiler ise peygamberin sahabesinden olmasının daha sonra yaptığı çirkinlikleri örtemeyeceğini anlatmaktadırlar  Sünnilere göre iktidar siyasi bir meseledir  Peygamberi bile ilgilendirse dahi bir soy meselesi olarak değil, ümmetin kendi içinde istişare ile çözeceği bir konu olarak görülür ve genellikle "devlet başkanına itaat" kültürü hakimdir, Peygamber ve akbinden gelen raşid halifeler hem devlet başkanı idiler hem de imam  Onlardan sonra bu görevlerin ayrıldığından söz edilebilir  Şiilerde ise iktidar inanç meselesidir ve meşru siyasi lider aynı zamanda ruhani liderliği de elinde bulunduran Ali ve soyundan gelen imamlara aittir  Caferi şiasında kıyamete kadar gizli kalan Mehdi dahil 12 imamın günahsız olduğuna, "Peygamberlik vahyi alma" hariç, "günahsızlık" ve benzeri konularda peygambere benzediğine inanılır  Küçük yaşta gaip (saklı) olan 12  imamın ölmediğine ve halen hayatta olup kurtarıcı (mehdi) olarak tekrar geri döneceğine inanırlar  Sünniler ise Mehdi'nin henüz dünyaya gelmeyen Muhammed'in soyundan birisi olacağına inanırlar  Tehlike anında inancı saklamanın (takiyye) caiz olduğuna inanırlar  Muta nikahının (belirli bir süreyle sınırlandırılmış evlilik) sünnilerin kabullenmemesinin aksine dinen uygun (caiz) olduğuna inanırlar  Şiilere göre bunun peygamber zamanında yapılması uygun görülmüş, Kur'an-ı Kerim'de de onaylanmıştır  Anadolu da Türk şiilerinde de bu nikah vardır  Ancak Zaza ve Kürt şiilerinde bu uygulama olmamasına rağmen kabul edilir  Alevilik ve Şiilik Daha çok bilgi için: Alevilik Aleviliğin, Şiiliğin bir kolu mu, yoksa başlı başına bir mezhep mi olduğu konusu Aleviler arasinda tartışılan bir konudur  Şiilik, İslamiyet'in Sünnilikten sonra dünyada en çok mensubu olan ikinci zümresidir  Bununla birlikte Batılı kaynaklarda Alevilik, genellikle bir Şii inanci olarak ya daTürk veya Osmanlı Şiiliği olarak tanımlanır  Türkiyedeki şiilere alevi denir  [11] Bazı araştırmacılar ve Batı'lı teologlar ise, Şiiliğin fıkıh mezheplerinden Caferiliği'ni benimseyen İslam inancının Anadolu'daki tasavvuf uygulaması Alevilik olarak adlandırılır  Türkiye ve Türkiye dışını kıyasladığımız zaman, Türkiye Türkleri arasında yaşayan "Şiilik" tarifesinin Türkiye dışındaki "Şiilik" tarifesine benzemediğini görüyoruz  Türk sözlüklerindeki "Şiilik" tarifesi ne kadar Türkiye dışındaki tarifeye benziyorsa da, halk arasında "Şiilik" teriminin "Caferi mezhebi"nin bir diğer adı olarak anlamlandırılır  Bunun nedeni tartışılması ve araştırılması gereken bir konudur  Türkiye'de Şiilik teriminin Caferi mezhebi ile eş anlamlı kullanılmasından dolayı, Alevilerin bir kısmı doğal olarak da kendilerini Şii saymazlar  Fakat Alevilerin en kutsal eserlerinden olan Buyruk'ta, Şii sözcüğünün "Ali yandaşı" veya "Ali yolcusu" şeklinde bir tanımlama mevcuttur  Alevilere benzerlik gösteren inanış grupları ise Şiilik terimini Türkiye dışında varolan Şii tarifesine uygun olarak, "Ali yandaşlığı" olarak tanımlarlar ve dolayısıyla da kendilerini de Şii olarak görürler (İran Ehli Hak'lari, Suriye Nusayri'leri, Arnavut Bektaşi'leri ve Nizari İsmaililer bunun örnekleridir)  Türkiye ve Suriye'deki Aleviler, bu ülkelerdeki Şii nüfusun çoğunu oluştururlar  Türkiye'de heterodoks Şii olarak tanımlanan Alevilerin yanı sıra bazı yerleşim birimlerinde Ortodoks Şiiler de yaşamaktadır  Dünya'daki Şii nüfusu ve ülkelerdeki oranları Ülke Toplam Nüfus Şii nüfusu Şii nüfus'un oranı Dünya'daki Şii nüfusu ve ülkelerdeki oranları İran 74,000,000 66,600,000 90 Pakistan 165,800,800 23,200,000 20 Irak 31,234,000 20,302,000 65 Türkiye 71,517,100 2  130  000 3 Hindistan 1,009,000,000 11,000,000 1 Azerbaycan 9,000,000 7,600,000 85 Afganistan 31,000,000 3,900,000 19 Suudi Arabistan 27,000,000 3,000,000 15 Lübnan 3,900,000 1,700,000 45 Kuveyt 2,400,000 730,000 30 Bahreyn 700,000 520,000 75 Suriye 18,900,000 190,000 1 BAE 2,600,000 160,000 6 Katar 890,000 140,000 16 Umman 3,100,000 31,000 1 Kaynak: Çeşitli akademik kaynaklardan, hükümetlerin ve kar amacı gütmeyen kuruluşların verilerinden derlenmiştir  <br style="clear:both" /> Kaynak : Wikipedia | 
|   | 
|  | 
|  |