İbrahim Şinasi Meslek Hayatı |
08-20-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
İbrahim Şinasi Meslek HayatıMeslek hayatı Şinasi, ilköğretimini Mahalle Sıbyan Mektebi'nde ve Feyziye Okulu'nda tamamladıktan sonra Tophane Müşiriyeti Mektub Kalemi'ne katip adayı olarak girdi Burada görevli memurlardan İbrahim Efendi'den Arapça ve Farsça öğrendi Aynı kalemde görevli eski adı Chateauneuf olan Reşat Bey'den Fransızca dersi aldı Bu görevindeki çalışkanlığı ve başarısı nedeniyle, önce memurluk sonra hulefalık derecesine yükseltildi 1849'da Maliye alanında eğitim alması için devlet tarafından Paris'e gönderildi fakat burada edebiyat ve dil konularındaki çalışmalarını sürdürdü Oryantalist De Sacy Ailesi ile dostluk kurdu Ernest Renan'la tanıştı, Lamartine'in toplantılarını izledi Oryantalist Pavet de Courteille'e çalışmalarında yardım etti Dilbilimci Littre ile tanıştı 1851'de Societe Asiatique'e üye seçildi 1854'te Paris dönüşünde bir süre Tophane Kalemi'nde çalıştı Daha sonra Meclis-i Maarif Üyeliği'ne atandı Encümen-i Daniş'te (ilimler akademisi) görev yaptı Koruyucusu Sadrazam Mustafa Reşit Paşa'nın görevinden ayrılması üzerine üyelikten çıkarıldı Reşit Paşa, 1857'de yeniden sadrazam olunca, Şinasi de eski görevine döndü 1860'da Agah Efendi ile birlikte Tercüman-ı Ahval Gazetesi'ni çıkardı Devlet işlerini eleştirmesi ve Sultan Abdülaziz'e karşı girişilen eylemin düzenleyicilerinin yanında yer alması nedeniyle 1863'teki Meclis-i Maarif'teki görevine son verildi Gazeteyi bırakarak, 1865'te Fransa'ya gitti Orada sözcük çalışmalarına yöneldi Societe Asiatique Üyeliği'nden ayrıldı 1867'de İstanbul'a döndü Kısa bir süre sonra yeniden Paris'e gitti Burada kaldığı iki yıla yakın sürede, Fransa Milli Kütüphanesi'nde araştırmalar yaptı 1869'da İstanbul'a dönünce bir matbaa açtı ve eserlerinin basımıyla uğraşmaya başladı Kısa bir süre sonra da 13 Eylül 1871'de beyin tümöründen öldü Batı uygarlığındaki Türk Edebiyatı'nın kurucusudurTanzimat Edebiyatı'nı başlatan,Batı Edebiyatı yolunda nazım ve nesir türünde ilk olarak eser veren Şinasi'dirİlk çeviri şiirleri,ilk noktalama işaretleri,ilk özel Türk gazeteciliği ve ilk yerli tiyatro eseri edebiyatımıza onunla girmiştirAkılçı ve mantıkçı olup,Türk toplumuna yeni bir görüş kazandırmak gayesindedirHalkçıdır,halka karşı sorumluluk duygusu ile doludurHalk,vatan millet gibi sözcükleri bugünkü anlamda ilk olarak kullanan yine Şinasi'dirŞiiri mecazlardan arıtıp yalın hale koyar,soyut anlatımdan somut anlatıma geçerHalk dehasına inanır,edebiyatımızda ilk olarak halk kaynaklarından yararlanıp dil,folklor araştırmaları yaparMazmunlu deyişler yerine sade bir dil,konuşma diline dayanan bir Türkçe yerleştirmiştirSanat için sanat ilkesini bırakır,halk için sanat ilkesine bağlanırDivan Edebiyatı'ndaki parça güzelliği anlayışına karşı,toplu güzellik anlayışını savunmuşturToplumu bilgice kalkındırmak için en önemli yolun gazete olduğunu bilmiş ve ilk özel gazeteyi çıkarmıştır(Tercüman-ı Ahval)Nesir alanında da kompozisyon alanında karşımıza çıkar ESERLERİ:Tercüme-i Manzume(Çeviri şiirleri),Şair Evlenmesi(Bir perdelik komedi),Müntahabat-ı Eşar(Şiirleri),Durubu Emsali Osmaniye(Osmanlı Atasözleri) ve Divan-ı Şinasi gibi eserleri bulunmaktadır Kaynak : Wikipedia |
|