![]() |
Namazı Terk Etmenin Hükmü |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Terk Etmenin HükmüNamaz Kılmayanın Hükmü Bütün alimler, namazın akıllı, bulûğ çağına girmiş hayız ve nifastan temizlen*miş, deli olmayan, baygın bulunmayan her Müslümana farz olduğu hususunda itti*fak etmişlerdir ![]() Namaz bedenî bir ibadet olup asla vekâlet ve niyabeti kabul etmez ![]() ![]() ![]() Bütün alimler, namazın farz olduğunu inkâr eden kimsenin kâfir ve mürted ol*duğu hususunda ittifak etmişlerdir ![]() Çünkü namazın farz oluşu Kur'an, sünnet ve icmadan kesin deliller ile sabittir ![]() Tembellik ve umursamazlık sebebiyle namazı kıl*mayan kimse günahkârdır, fasıktır ![]() ![]() Namazı kılmamak hem dünya, hem de ahirette azaba uğramayı gerektiricidir ![]() Ahiretteki, azabla ilgili Allah tealâ şöyle buyuruyor: "Mucrimlere soracaklar ki, sizi cehenneme koyan şey nedir? "Namaz kılanlardan değil idik" diyecekler ![]() "Namaz kılıp da namazlarından gafil olanlara azap vardır ![]() "Onlardan sonra Öyle bir nesil geldi ki, namazı kılmadılar ve şehvetleri*ne uydular ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() "Bilerek namazı terk eden kişiden, Allah ve Rasulunun zimmeti uzaktır ![]() (Ahmed isnadı ile Mekhul'den rivayet etmiştir ) Namaz kılmamanın dünyadaki cezasına gelince: Tembelliğinden veya umur*samazlığından dolayı kılmayanlar hakkında fakihlerin farklı görüşleri vardır ![]() Hanefîlere göre: ( ed-Durru'l-Muhtâr, I, 326, Merakil-Felah, 60 ) Tembellik sebebiyle namazım kılmayan kişi fasık olup, böyle bir kişi haps edilir ve namazı kılıp tevbe edinceye kadar vücudundan kan aka*cak şekilde dövülür ![]() ![]() Rama*dan orucunu terk eden kimse de bunun gibidir ![]() ![]() Bunun dayandığı delil Hz ![]() ![]() ![]() ![]() "Müslüman bir kimsenin kanı ancak üç şey sebebiyle helâl olur: Zina eden dul, cana karşı can, dinini terk edip ce*maatten ayrılan kişi (murted) ![]() (Buhari ve Muslim) Hanefîler buna şu hususu da ilâve etmişlerdir: Namaz kılan kimsenin Müslüman olduğuna ancak dört şart ile hüküm verilebilir: Namazı vakti içinde kılmak, cemaatle kılmak, yahut vakit içinde ezan okumak, ya*hut bir secde ayeti okununca bunu duyduğu zaman tilâvet secdesi etmek ![]() Hanefîler dışındaki diğer imamlara göre: ( el-Kavânînu'l-Fıkkıyye, 42; Bidâyetu'l-Muctehid, I, 87; eş-Şerhu's-Sağîr, I, 238; Muğni'l-Muhtâc I, 327 vd ![]() Bir vakit de olsa, özürsüz olarak namazı terk eden kimse murted de olduğu gibi, üç gün tevbeye çağrılır, (Şafiîlerle Cumhura göre, tevbeye çağırmak burada menduplur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Malikî ve Şafiîlere göre, ceza olarak (hadden) öldürülür, kâfir ol*duğu için öldürülmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Malikîlerin namaz kılmayanın tekfir edilme*mesinde dayandıkları delil, Allah tealânın: "Allah kendisine eş koşulmasını bağış*lamaz, kendisine eş koşma dışındaki suçlan diledikleri hakkında bağışlar ![]() Bu konuda bir çok hadis de vardır ![]() ![]() ![]() "Beş vakit namazı Allah tealâ kullar üzerine farz kılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ( Ahmed, Ebu Dâvud, Neseî ve İbn Mace rivayet etmişlerdir ![]() Bu hadislerden biri de Ebu Hureyre hadisidir: "Kıyamet gününde kulun ilk he*saba çekileceği husus farz namazdır ![]() Bakın bakalım, bunun nafile na*mazı var mıdır? Eğer nafile namazları varsa, farzların noksanı bu nafilelerle ta*mamlanır ![]() ![]() ( Bu hadisi beş imam rivayet etmiştir ![]() ![]() Bir kimse namaz kıl*mamakla kâfir olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam Ahmed b ![]() Namaz kılmayan kâfir olduğu için öldürülür ![]() "Haram aylar çıktığı zaman müş*rikleri nerede bulursanız öldürün, onları yakalayıp esir edin, bütün gözetleme yer*lerinde onların yollarını kesin ![]() ![]() ![]() Bu ayete gö*re, namazı kılmayan serbest bırakılma şartını yerine getirmemiş olur ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() "Kişi ile küfür arasındaki fark na*mazı terk etmektir ![]() (Buharî, Neseî, Kutub-i sitte sahipleri ve İmam Ahmed rivayet etmiştir ![]() ![]() Bu hadis, namazı kılmamanın küfrü gerektiren hususlardan olduğuna delil teşkil etmektedir ![]() Yukarıdaki hadisin bir benzeri de Bureyde hadisidir: "Bizim ile sizin aranızda*ki ahit namazdır ![]() ![]() ( Bu hadisi beş imam ile İbni Hibban, Hakim rivayet etmiş olup Neseî ile Irakî sahih demişlerdir ![]() ![]() Bu hadis de namaz kılmayanın kâfir olduğuna delâlet eder ![]() İmam Şevkânî bu görüşü tercih ederek şöyle demiştir: Gerçek olan, namaz kıl*mayanın kâfir olduğudur ![]() ![]() ![]() ![]() Ben (Prof ![]() ![]() ![]() Çünkü, kelime-i şehadet getirdikten sonra bir Müslümanın ce*hennemde ebedî olarak kalmayacağına dair kesin deliller vardır ![]() Hz ![]() ![]() ![]() "Lâ ilahe illallah" deyip Allah'tan başka tapılardan inkar edenin malı ve kanı korunmuştur; dökülmesi, alınması haramdır ![]() ![]() (Muslim ; Eşcai yolu ile tahric etmiştir ![]() Başka bir hadis-i şerifte de şöyle buyurulmuştur; "Lâ ilahe illallah" deyip kalbinde bir arpa ağırlığı kadar hayır bulunan kimse cehennem ate*şinden çıkacaktır ![]() ![]() ![]() (Buhari ; Enes (r ![]() ![]() Hanefîler dışındaki cumhura göre öldürülme şekli eğer tevbe etmezse kılıçla boynunu vurmaktır ![]() ( Prof ![]() ![]() ![]() İslâm Hukukunda had cezaları, bir takım suçlar karşılığında bizzat Allah ve Allah Rasûlu (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Namaz kılmayanlarla ilgili, Allah ve Allah Rasûlunün (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim, Bureyde'nin (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Kâfirlerle aramızı ayıran fark, kılmayı taahhut ettiğimiz namazdır ![]() ![]() Bu hadîs-i şerîfte yer alan "kâfir olur" hükmü ile; doğrudan namaz kılmayanın mı kast edildiği, namazı önemsemeyenin mi kastedildiği, namazı inkâr ederek terk edenin mi anlatılmak istendiği konusu âlimler arasında tartışılmıştır ![]() Hâfız, "Namazı önemsememek küfür sebebi olur" derken; Nihâye'de, namazı "inkâr" ederek terk edenin kâfir olacağı hükmü yer almıştır ![]() Bu hadisin zâhirine bakan İmam Ahmed bin Hanbel, namaz kılmayanın küfre girdiği görüşündedir ![]() Mâlikîler, Şâfiîler ve Hanefîler ise, "inkâr" olmadıkça, namaz kılmayanın küfrüne hükmetmemişler, ancak namaz kılmayanın hemen tevbe etmesini teklif etmişlerdir ![]() ![]() ![]() Alıntıdır ![]() |
![]() |
![]() |
|