Ur Şehri |
08-20-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Ur ŞehriGünümüzde Tel-El Muhayer olarak isimlendirilen Ur şehrinde yapılan kazılarda ele geçirilen medeniyet kalıntılarının en eskisi MÖ 7000′li yıllara kadar uzanmaktadır İnsanların ilk uygarlık kurdukları yerlerden birisi olan Ur şehri, tarih boyunca birçok medeniyetin birbiri ardına gelip geçtiği bir yerleşim bölgesi olmuştur Arkeolojik bulgulara göre, Nuh Tufanı Mezopotamya Ovası?nda meydana gelmiştiOvanın o zamanki şekli bugünkünden farklıydı Ur şehrinde yapılan kazılarda ortaya çıkartılan arkeolojik bulgular, buradaki medeniyetin çok büyük bir sel felaketi sonunda kesintiye uğradığını, daha sonra zaman içinde tekrar yeni uygarlıkların meydana çıkmaya başladığını göstermektedir Leonard Woolley, British Museum ve Pennsylvania Üniversitesi tarafından ortaklaşa yürütülen bir kazı çalışmasına da başkanlık etmiştir Sir Woolley?in kazıları Bağdat ile Basra Körfezi arasındaki çölün ortalarında gerçekleşti Reader?s Digest dergisinde Woolley?in kazıları şöyle anlatılmaktadır: Kazı yapılan bölgede, derine inildikçe çok önemli bir buluntu ortaya çıkarılmıştı; bu, Ur şehrinin krallar mezarlığıydı Araştırmacılar Sümer krallarının ve soyluların gömülmüş olduğu bu mezarlıkta birçok efsanevi sanat eserlerine rastladılar Miğferler, kılıçlar, müzik aletleri, altından ve kıymetli taşlardan yapılmış sanat yapıtları? İşçiler, çamur olmuş tuğlaların içinden bir metre kadar derine daldılar ve çanak çömlekleri çıkarmaya başladılar ?Ve sonra birdenbire herşey durdu? Woolley böyle yazıyordu ?Artık ne çanak, ne çömlek, ne kül vardı, yalnız suyun getirdiği temiz çamur? Woolley kazıya devam etti, iki buçuk metre kadar temiz kil tabakasından geçilerek derine dalındı ve sonra birdenbire işçiler, ?bu devrin insanları tarafından yapılmış zımpara taşından aletler ve çanak çömlek parçalarına rastladılar Çamur iyice temizlenince altında kalmış bir medeniyet ortaya çıktı Bu durum, bölgede büyük bir su baskınının meydana geldiğini gösteriyordu Ayrıca mikroskobik analiz, temiz kilden kalın bir katmanın, eski Sümer uygarlığını yok edecek kadar büyük bir tufan tarafından buraya yığılmış olduğunu gösteriyordu Gılgamış Destanı ile Nuh?un öyküsü, Mezopotamya Çölü?nde kazılan bir kuyuda ortak bir kaynakta birleşmiş oluyordu(225) Ayrıca Max Mallowan, kazıyı yürüten Leonard Woolley?in düşüncelerini şöyle aktarıyordu: Woolley, tek bir zaman diliminde oluşmuş böylesine büyük bir kil kütlesinin sadece çok büyük bir sel felaketinin sonucu olabileceğini belirterek; Sümer Ur?u ile Al-Ubaid?in boyalı çanak çömlek kullanan halkı tarafından kurulan kenti ayıran sel tabakasını, efsanevi Tufan?ın kalıntıları olarak tanımladı(226) Bu veriler, Tufan?ın etkilediği yerlerden birinin Ur şehri olduğunu gösteriyordu Alman arkeolog Werner Keller de söz konusu kazının önemini şöyle ifade etmişti: ?Mezopotamya?da yapılan arkeolojik kazılarda balçıklı bir tabakanın altından şehir kalıntılarının çıkması burada bir sel olduğunu ispatlamış oldu?(227) Tufan?ın izlerini taşıyan bir başka Mezopotamya şehri ise günümüzde Tel El-Uhaymer olarak isimlendirilen, Sümerlilerin Kiş şehridir Eski Sümer kayıtlarında, bu şehir ?Büyük Tufan?dan sonra başa geçen ilk hanedanlığın başkenti? olarak nitelendirilmektedir(228) Günümüzde Tel El-Fara olarak adlandırılan Güney Mezopotamya?daki Şuruppak kenti de Tufan?ın açık izlerini taşımaktadır Bu kentteki arkeolojik çalışmalar 1920-1930 yılları arasında Pennsylvania Üniversitesi?nden Erich Schmidt tarafından yürütüldü Kazılarda MÖ 3000-2000 yılları arasında var olan bir uygarlığın doğuşu ve gelişmesi değişik tabakalarda rahatlıkla izlenebiliyordu Çivi yazılı kayıtlardan anlaşılan oydu ki, bu bölgede MÖ 3000′li yıllarda, kültürel olarak oldukça gelişmiş bir halk yaşıyordu(229) Asıl önemli nokta ise, bu şehirde de MÖ 3000-2900 yılları civarında büyük bir sel felaketinin gerçekleştiğinin anlaşılmasıydı Schmidt?in çalışmalarını anlatan Mallowan şöyle demektedir: ?Schmidt 4-5 metre derinlikte kil ve kum karışımı sarı topraktan bir tabakaya erişti (bu tabaka selle beraber oluşmuştu) Bu tabaka, höyük kesitine göre ova seviyesine yakın bir düzeyde yer alıyordu ve höyüğün her yerinde izlenebiliyordu?? Cemdet Nasr dönemini Eski Krallık döneminden ayıran kil ve kum karışımı tabakayı Schmidt ?tamamen nehir kökenli bir kum? olarak tanımlayarak Nuh Tufanı ile ilişkilendirdi(230) Kısacası Şuruppak kentinde yapılan kazılarda da yaklaşık MÖ 3000-2900 yıllarına rastgelen bir selin kalıntıları ortaya çıkartılmıştı Diğer şehirlerle beraber Şuruppak kenti de muhtemelen Tufan?dan etkilenmişti(231) Mezopotamya Ovası?nda yapılan kazılarda, toprağın derinliklerinde 2,5 metre kalınlığında bir çamur-kil tabakasının varlığı ortaya kondu Bu çamur-kil tabakası, büyük olasılıkla Tufan anında suların taşıdığı kil kütleleriydi ve dünyada sadece Mezopotamya Ovası?nın altında vardı Tufan?dan etkilendiğine dair elde kanıtlar olan son yerleşim birimi, Şuruppak?ın güneyinde yer alan ve günümüzde Tel El-Varka olarak isimlendirilen Uruk kentidir Bu kentte de diğerleri gibi bir sel tabakasına rastlanmıştır Bu sel tabakası da, MÖ 3000-2900′lü yıllarla tarihlendirilmektedir(232) Bilindiği gibi Dicle ve Fırat nehirleri Mezopotamya?yı boydan boya kesmektedir Anlaşılan odur ki, olay anında, bu iki nehir ve irili ufaklı bütün su kaynakları taşmış, bunlar yağmur sularıyla birleşerek büyük bir su baskını oluşturmuşlardır Kuran?da bu olay şöyle bildirilmektedir: Biz, bardaktan boşanırcasına akan bir su ile göğün kapılarını açtık Yeri de coşkun kaynaklar halinde fışkırttık Derken su, takdir edilmiş bir işe karşı birleşti Ve onu da tahtalar, çiviler üzerinde taşıdık (Kamer Suresi, 11-13) Yapılan çalışmalar sonucu elde edilen ipuçları değerlendirildiğinde, Tufan?ın tüm Mezopotamya ovasını kapladığı görülmektedir Tufan?ın izlerini taşıyan Ur, Uruk, Şuruppak ve Kiş şehirleri dizilimini incelediğimiz zaman bunların bir hat üzerinde yer aldığını görürüz Ayrıca MÖ 3000′li yıllarda Mezopotamya ovasının coğrafi yapısı günümüzdekinden daha farklıdır O devirlerde Fırat nehrinin yatağı, bugünküne göre daha doğuda bulunmaktaydı; bu akış rotası da Ur, Uruk, Şuruppak ve Kiş?ten geçen bir hatta denk gelmektedir Dolayısıyla söz konusu bölgede Fırat nehrinin taştığı ve bu dört şehri yerle bir ettiği anlaşılmaktadır (En doğrusunu Allah bilir) Allah, Nuh Tufanı?nı, insanlara bir ibret ve ders konusu teşkil etmesi için, farklı toplumlara gönderdiği peygamberler ve kitaplar yoluyla aktarmıştır Ancak her defasında metinler orijinalinden uzaklaştırılmış ve Tufan anlatımlarına mistik, mitolojik öğeler katılmıştır Arkeolojik bulgularla uyuşan ve onları tasdik eden tek kaynak ise Kuran?dır Bunun nedeni, Allah?ın Kuran?ı en küçük bir değişikliğe uğramadan korumuş olmasıdır 225 Fred Warshofsky, ?Ur of the Chaldees?, Readers Digest, Aralık 1977 226 Max Mallowan, Noah?s Flood Reconsidered, Iraq, c XXVI-2, 1964, s 70 227 Werner Keller, Und die Bibel hat doch recht (The Bible as History; a Confirmation of the Book of Books), William Morrow, New York, 1956, s 40 228 ?Kiþ?, Ana Britannica, c 13, s 361 229 ?Şuruppah?, Ana Britannica, c 20, s 311 230 Max Mallowan, Early Dynastic Period in Mesapotamia, Cambridge Ancient History 1-2, Cambridge, 1971, s 238 231 Joseph Campbell, Dou Mitolojisi, Ankara, 1993, s 129 232 Bilim ve Ütopya, Temmuz 1996, s 176 Alıntı |
|