|  | Bardlar |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   BardlarKelt toplumlarında, genellikle konularını kahramanlık destanları olarak seçen ozanlara bard denilirdi  Bağlı oldukları şefin yanında bulunurlar, onun başarılarını da kutlarlardı  Bard daha çok Galya’da kullanılan bir isimlendirme idi, çünkü bu ozanlara Galya’da bard denildiği gibi, Bretagne’de Barzh, İrlanda’da da Fil ( çoğulu filid ) denilmekteydi  Barzh’ların dini karakterleri çabuk kaybolmasına karşın, bardlar, ilham ve sanat yeteneklerinden olsa gerek, saygı görmeye devam etmişleridr  Filid ise yedi dereceli idi  Derece elde taşınan değneğe göre belli oluyordu  Böylece sıralama Ollamh (altın değnek), Anruth (gümüş değnek ) ve geri kalan beş derece (bronz değnek) şeklinde oluyordu  Bardlar ile ilgili önemli bir nokta da müzisyen Druidler ile karıştırılmamaları gerektiğidir  Bir çok Kelt dini törenine müzik eşlik etmekle beraber, bu törenlerde müzik aletini çalan druidler bardlardan farklı idi  Kelt efsanelerinde müzik aletleri önemli bir yer tutmaktadır  Dagda ve Lug’un sihirli arpları vardı  Efsaneye göre bu aletler üç farklı tür müzik çalmaktaydılar  Bunlardan birincisi güldürüyor, ikincisi ağlatıyor, üçüncüsü de uyutuyordu  Bu inanış, Keltler’in, müziğin insan üzerindeki etkisini incelediklerini göstermektedir  Bardlar ise şiir okurken, aynı zamanda cruth denilen bir tür lir de çalarlardı  Galya’da Roma işgalinden sonra, yerli dili kullandıkları için, gözden düşen bardlar burada MS 2  yüzyıldan itibaren kaybolmaya başlamışlardır  Bardlar Galya’da dini sınıftan sayılmalarına rağmen, İrlanda’da sonraları aşağı sınıftan kabul edilirlerdi  Gal ülkesinde ise, özellikle Breton prensler tarafından çok tutulan bardlar varlıklarını Orta Çağ’a kadar sürdürmüşlerdir  Drüid Öğretisinin Sembolik Aktarımına Bir Örnek: Taliesin Druid öğretisinin sembolik anlatımına ve halka aktarılışına en güzel örnek kuşkusuz Taliesin (Güzel Yüz) öyküsüdür  Taliesin aynı zamanda ilk bardlardan ve Kelt şairlerinden biri olarak kabul edilir  Gwerang’ın oğlu genç Gwion büyücü tanrıça Cerridwen tarafından bir kazana göz kulak olmakla görevlendirilir  Bu kazanın içinde büyücünün, oğlu Afagddu için hazırladığı büyülü bir karışım kaynamaktadır, çünkü Afagddu çok çirkindir ve annesi bu büyü ile onu güzelleştirmek istemektedir  Bu arada kazandan sıçrayan üç damla, Gwion’un parmağına damlar ve Gwion da bunu yalar  Gwion elini ağzına götürür götürmez bütün gizemler aydınlanır, geçmişin, şimdinin ve geleceğin bilgisine sahip olur  Bu arada Gwion bir başka gerçeği daha öğrenir; Cerridwen onu öldürmek istemektedir, çünkü büyücünün hazırladığı büyülü iksirde kullanmak istediği bileşenlerin içinde kendisi de vardır  Bunu farkeden Gwion hemen kaçar, Cerridwen ise onu yaşlı bir büyücü kılığında kovalar  Artık kendi de iksirden dolayı bir büyücü olmuş olan Gwion hemen bir tavşan şekline bürünür, Cerridwen ise bir tazı olur  Gwion nehirde bir balığa dönüşür, Cerridwen ise bir susamuru olur  Kovalamaca daha sonra göklerde devam eder  En sonunda Gwion bir buğday tanesine dönüşür, Cerridwen ise bir kara tavuk olur ve buğday tanesini yer  Dokuz ay sonra Cerridwen bütün çocuklardan çok daha güzel bir çocuk dünyaya getirir  Büyücü bu çocuğu deri bir torbanın içine koyar ve Beltaine bayramından iki gün önce dalgalara bırakır  Galler ülkesinin kuzeyinde Gwyddno’nun oğlu ve kral Maelgwyn’in yeğeni Elphin’in attığı ağlara takılan bebek Elphin tarafından kurtarılır  Elphin ona Taliesin ( Güzel Yüz) adını verir  Aradan yıllar geçer  Elphin amcası Maelgwyn tarafından hapsedilir  Artık bir yetişkin olan Taliesin Elphin’i kurtarmak için harekete geçer ve ve kurtarmayı başarır  Şiir’in son dizeleri şöyledir: “Dokuz ay boyunca Büyücü Cerridwen’in karnındaydım  Aslında küçük Gwion’dum Şimdi Taliesin oldum” Bu öykü de daha önce Tuân Mac Cairill öyküsünde gördüğümüz metamorfoz sembolizmi de yer almaktadır  Öyküyü dikkatle incelersek, Cerridwen, oğullarını başka bir deyişle erginlenmeye, inisye olmaya gelenleri “güzelleştirmektedir”, daha farklı bir deyişle eğitim işini üstlenmiş bir druidestir  Gwion’un iksirden aldıktan bütün gizemleri görmesi ve geçirdiği metamorfozlar da inisiyasyon aşamalarıdır  Bütün ezoterik öğretilerde olduğu gibi Gwion da yeni bir isimle yeniden doğmuştur  Buradaki metamorfozlar da ilginçtir  Kelt takviminde sırasıyla, tavşan av zamanı olan sonbaharı; balık yağmurları ile kışı; kuş göçlerle ilkbaharı ve buğday da ekin ile yaz mevsimini sembolize etmektedir  Bu örnekten de görüldüğü gibi Kelt öğretilerinde sembolizm çok çeşitlidir  Druid öğretisi bu şekillerde ve buna benzer öykülerde, değişik sembollerle ve sözlü olarak aktarılmıştı Alıntı  | 
|   | 
|  | 
|  |