![]() |
Orpheus Ve Orfeusçuluk |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Orpheus Ve OrfeusçulukEzoterik öğretiler İlk Çağlar boyunca da varlıklarını sürdürmüşlerdir ![]() Bize öğretilmeye çalışılan tarihte , ilk insanların politeist oldukları , yani bir çok tanrıya taptıkları , ilk dinlerin doğa dinleri olduğu empoze edilmektedir ![]() ![]() İlk Çağ ezoterizmi ile ilgili en önemli kaynaklarımız erginlenmeye dayalı dinler hakkında elimize ulaşan belgeler ve mitolojik öykülerdir ![]() İlk Çağ toplumları ve inançları ile ilgili kapsamlı bir inceleme bize eski ezoterik öğretiler hakkında bilgi verecektir ![]() İlk çağ ezoterik öğretilerine ilk örnek olarak Orfeusçuluğu inceleyebiliriz ![]() Bu öğreti adını ünlü efsanevi kişilik Orpheus’dan almaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Klasik dönem edebiyatçılarının ve Platon gibi filozoflarının Orfeusçuluğa saldırmış olmaları bu öğretinin klasik dönemde de popülerliğini koruduğunu göstermektedir ![]() ![]() ![]() Mitolojide Orpheus Mitolojide Orpheus için anlatılan öyküler çok anlamlıdır ![]() Azra Erhat , Mitoloji Sözlüğü’nde Orpheus’u şöyle anlatır : « Orpheus dillere destan olmuş bir ozandır ![]() ![]() Efsaneye göre Orpheus Trakya doğumludur ![]() ![]() ![]() ![]() Vergilius “Georgica” adlı eserinde Orpheus ve karısı Eurydice’nin öyküsünü anlatır , bu bölüm aslında Eurydice’nin ölümüne neden olan Aristaios’un başına gelen belaları açıklamaktadır : « Yabana atılmaz bir tanrı öfkelenmiş kovalar seni; bir suç işledin sen , büyük bir suç, çekersin bugün onun cezasını: Bir belaya çattıydı Orpheus, kara bahtlı Şimdi senin üstüne bindirmeye çalışır o belayı, Kader engel olmazsa , bindirecek de ![]() Deliye döndü Orpheus, kaçırılınca karısı kudurdu ![]() Irmak boyu palas pandıras kaçarken senden o kadın, Kaçarken bir uçuruma atar gibi kendini tepetaklak Dolanıverdi bacaklarına korkunç bir yılan ![]() Ömrü o kadarmış kadının , görmedi boylu çimenler yüzünden Oralara sinen zehirli yaratığı ![]() Yaşıtları, dağ perileri , başladılar bir ağızdan En yüce dağları çığlıklarıyla doldurdular ![]() ![]() ![]() Orpheus, oyuk kaplumbağa kabuğundan sazıyla Yaslı sevgisini avuttu durdu ![]() Hep seni söylerdi tatlı eşi, hep seni Onunla başbaşaydın ya hani yalnız kıyılarda Gün doğar seni söylerdi , gün batar seni ![]() Gitti sokuldu Taenarius dağının boğazlarına kadar Yüksek kapılarının oraya yer altı tanrısı Dis’in Girdi kapkara bir korkuyla gölgelenmiş ormana, Ölü ruhların ve titreten kralların karşısına dikildi İnsan yakarışlarıyla yumuşamayan yüreklerin dikildi karşısına Ve Erebus konutlarının en kuytu yerlerinden Hafif ruhlar çıkageldi, onun ezgileriyle sarsılan ve görüntüleri çıkageldi , ışıktan yoksun olanların ![]() Yapraklar arasında saklanan kuşlar kadar çoktular, Gecenin ya da kasırganın dağlardan savurduğu kuşlar kadar çok ![]() Artık Orpheus , bütün belalardan kurtulmuş, geri dönüyordu Ve kendisine verilen Eurydice gelmekteyken, Prosperina’nın koştuğu şarta uyarak Kocasının ardından yürüye yürüye Havanın daha yüksek katlarına doğru Orpheus birden çılgınlık etti , boş bulundu Ölüm tanrıları bağışlamasını bilseler , Bağışlanabilir bir çılgınlıktı bu; Eurydice’si ışığın altına tam çıktı çıkacakken Unutup duruverdi, gönlüne yenildi döndü baktı arkasına İşte bir anda bütün çabalar oracıkta uçtu gitti Bir anda kopuverdi amansız zorbayla yapılan anlaşmalar Bir gümbürtüdür yükseldi, hem de üç kez Avernus batağından Haykırdı Eurydice :”Bu ne Orpheus , bu ne ? Bu ne çılgınlık böyle ,seni de yok eden, zavallı beni de? İşte gene geri çağırır beni zalim kader Uyku kapatır kararan gözlerimi Dört yanımı saran gece götürür beni, Elveda! Giderim işte uzata uzata ellerimi sana Artık senin olmayan güçsüz ellerimi” Dedi ve birdenbire bir duman gibi karıştı hafif yellere, Gitti karşıt yöne doğru, görünmez oldu, Ve Orpheus göremedi bir daha Ruhlara tutunup dil dökmeye çalışan Eurydice’yi Yer altı sandalcısı da aradaki bataklığı bir daha komadı geçsin ![]() Ne yapsındı? Nereye gitsindi? Kime baş vursundu ? İkinci kez kaçırılmıştı karıcığı ![]() Bir daha ölü ruhları nasıl yumuşatırdı?Tanrıları nasıl? Eurydice buz kesilmiş gidiyordu işte Styks sandalı ile uçuyordu uzaklara ![]() Ya Orpheus ne oldu?Derler ki onun için Issız Strymon ırmağı kıyısında ağlamış tam yedi ay Havada asılı bir kayanın altında ağlamış Buz gibi mağaralarda anlatmış durmuş başından geçeni Kaplanları büyülemiş ,ayaklandırmış meşe ağaçlarını ezgileriyle; Bir kavak ağacının gölgesinde bir bülbül vardır hani Arar durur kaybolan yavrularını içi yana yana Yuvayı gözetleyen katı yürekli bir çiftçi Alıp götürmüştür yavruları daha kantları çıkmadan Bülbül de bütün gece fır döner ağlar, Konar bir dala , başlar yeniden ezgilerine yanık yanık Tutar acıklı iniltileriyle dört bir yanı ta uzaklara kadar ![]() Ne bir tutku yumuşatmış Orpheus’un yüreğini Ne de bir evlilik bağı yumuşatmış Yürür gidermiş dövüne dövüne Eurydice’nin kaçırılışına Dis’in boş armağanlarına dövüne dövüne ![]() O kadar bağlıydı ki Orpheus Eurydice’ye Kikonların bütün kadınlarını hor gördü Onlar da paramparça ettiler sonunda delikanlıyı Kutsal törenlerde ve gece şenliklerinde Bacchus’un Saçtılar parçalarını ta uzaklara, tarlalara,kırlara Ama Orpheus’un boynundan kopan mermer gibi başı Herbus ırmağının ters akıntıları arasında çalkalanıp giderken bile Soğumuş diliyle çağırıp durdu Eurydice’yi Canı da “Ah kara bahtlı Eurydice!” diye bağırdı uçarken, “Ah kara bahtlı Eurydice!” Ve ardından ırmağın bütün kıyıları "Eurydice! Eurydice! Eurydice!" diye yankılandı durdu ![]() Vergilius’un aktardığı ve bir takım sembolik motifleri ustaca işlediği bu efsanede Orpheus mitinin ezoterik karakteri ile ilgili bazı ipuçları bulunabilmektedir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Orpheus Ve Orfeusçuluk |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Orpheus Ve OrfeusçulukÖncelikle Eurydice üzerinde durmak gerekmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yunan mitolojisinde kahramanların ölüler ülkesine gidişi rastlanılan bir motiftir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Orpheus’un karısını ikinci kez kaybettikten sonra yedi ay ağlaması da yedi sayısının sembolizminden ötürü sembolik bir anlatımdır ![]() ![]() ![]() ![]() Orpheus’un ölümü de ilginçtir ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı mitosu Ovidius da “Dönüşümler” adlı eserde işler ![]() ![]() « Bu yetmemiş Bacchus’a, bırakmış kırları da , Daha iyi bir koroyla gitti Timolos’un üzüm Bağlarına, Pactolus’a ; o çağda altın dalgalar, İmrenilen değerli kumsallar olmasa bile ![]() Çevirmiş çevresini Satyrler, geleneksel topluluk, Bacchus’u sevenler, yalnız Frigyalı Silenus gelmedi, Çok içen,boyuna salınan yaşlı kişi, yakalanmış Bağlanıp donatıldığı çiçeklerle iletilmiş Midas’a , Trakyalı Orpheus, bu krala, Cecrops’a , bir de Öğrencisi Eumolpus’a öğretmiş gizemli işleri ![]() Burada ilginç bir nokta olarak Bacchus aile Orpheus’un adı birlikte geçmekte ve Orpheus’un gizemli (daha doğrusu kutsal) işleri öğrettiği söylenmektedir ![]() ![]() Orpheus mitosu Platon’un ünlü eseri Şölen’de de yer alır : Orpheus daha bir çok mitolojik öyküde şairliği ve müzik yeteneği ile de geçmektedir ![]() ![]() Mistik Bir İnanç Sistemi Olarak Orfeusçuluk Daha önce de belirttiğimiz gibi, Orfeusçuluk MÖ 4 yüzyıldan itibaren ortaya çıkmış olan Orpheus’un adından gelen bir öğretidir ![]() Orpheus miti , gördüğümüz gibi , birtakım gizemli güçlerle ve ölüm sonrası ile ilintilidir ![]() ![]() Orfeusçuluk ruhun varlığını ve ölümsüzlüğünü kabul eden bir öğretidir ![]() Orfeusçu ruh anlayışının Dionysos efsaneleri ile yakın ilişkisi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu efsanenin sonu hakkında değişik versiyonlar vardır ![]() ![]() Bu efsanenin yorumu da oldukça ilginçtir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu efsaneye göre Titanlar Zeus tarafından öldürülünce Titanların küllerinden insanlar doğar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Orfeusçu öğretide ruhun ölümsüzlüğü düşüncesi , ruhun zaman içinde farklı bedenlerde de varolabilmesi fikrini getirmiştir ![]() ![]() ![]() İnsan tanrısal atalarından gelen günahlarının bedelini ağır ödemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Orfeusçuluğa göre insan tanrılar tarafından yaratılmamıştır, fakat ölümsüzlükten varolmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mürit ruhunu arındırmak için belli yaşam tarzını uygulamak zorundadır ![]() ![]() ![]() * Bu yolu seçenler hiçbir canlının hayatına kıymamak zorundadır ![]() ![]() ![]() ![]() * Orfeusçu yolu seçen kesinlikle intihar edemez ![]() ![]() * Bazı bakliyat türlerinin yasaklanması da Orfeusçu yaşam tarzının ilginç bir kuralıdır ![]() ![]() ![]() Orfeusçu yolu seçenin özel gizem törenlerine de katılması gerekmekteydi ![]() ![]() ![]() Ruhun ölmezliğine inanan Orfeusçu düşünce ölüm sonrası ile de ilgilenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Herodotos ölüm ile ilgili Mısır adetleri ile Orfeusçuluğu karşılaştırırken ilginç bir bilgi vermektedir : « [Mısırlılar] dinsel törenlerde yün giymezler ve yünü kefen olarak kullanmazlar; dinlerinin yasası bunu yasak etmiştir ; Orpheus ve Dionysos dinlerinde de aynı yasaklara rastlanır, ki bunlar da kaynaklarını zaten Mısır’dan ve Pythagoras’çılardan almışlardır ![]() ![]() ![]() Herodotos bu hikâyeyi ve uygulamanın nedenlerini anlatmaz ama Orfeusçuluğun kökeni hakkında verdiği bilgi ilginçtir ![]() ![]() Orpheus müridi gizem törenleri sayesinde ölüm deneyimini yaşamış olup, ölümden sonra ne yapacağını bilmektedir ![]() ![]() ![]() Bu tabletlerden MÖ dört ya da üçüncü yüzyıla ait olabilecek birinde şöyle denilmektedir : « Hades’in konağının solunda bir kaynak bulacaksın, Ve hemen sonra bir beyaz bir servi Bu kaynağa yaklaşma Bir başkasını bulacaksın, serin suları akan, Mnemosin gölünden ; bekçileri hemen önünde, Onlara söyle : “Ben Yeryüzü’nün ve yıldızlı Gök’ün oğluyum Fakat soyum gökten gelmektedir ; siz de bunu biliyorsunuz, Susuzluktan kurudum ve ölüyorum, çabuk Bana Mnemosin gölünden akan serin sudan verin" Ve senin bu tanrısal sudan içmene izin verecekler Ve diğer kahramanların yanında hükmedeceksin ![]() Çeşitli tabletlerden de buna benzer yazılar okunmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada ölen için ikinci bir yol daha gözükmektedir , o da soldaki yolu seçerek unutmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Orfeusçuluk görüldüğü gibi ruhun ölmezliğine ve erginlenmeye dayalı bir öğreti olarak ilk çağ ezoterizminde önemli bir yer tutmaktadır ve bir çok düşünceyi , Hıristiyanları dahi, etkilemiştir ![]() KAYNAKÇA AKURGAL Ekrem , Anadolu Kültür Tarihi, TUBITAK Popüler Bilim Kitapları, Ankara, 1997 ALTUNAY Erhan , Yeni Yüksektepe Kültür Derneği Gordion Gezisi El Broşürü, Ankara, 1994, ARIKDAL Ergün , Gizli Öğreticilik , Ruh ve Madde Yayınları , İstanbul , 1997 BENOIST Luc , L’Esotérisme , Presses Universitaires de France , Paris , 1963 BRIEM O ![]() ![]() BURKERT Walter , İlkçağ Gizem Tapıları ( çev ![]() CANDAN Ergun , Gizli Sırlar Öğretisi , Sınır Ötesi Yayınları , İstanbul, 1998 CORSETTI Jean-Paul , Histoire de l’Esotérisme et des Sciences Occultes , Larousse , Paris , 1992 ELIADE Mircea , Initiation, Rites, Sociétés Secrètes, Gallimard, Paris, 1959 ERHAT Azra , Mitoloji Sözlüğü , Remzi Kitabevi, İstanbul, 1978 ERZEN Afif, İlkçağ Tarihinde Trakya, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul, 1994 GENER Cihangir , Ezoterik-Batıni Doktrinler Tarihi , Gece Kitapları , Ankara , 1994 GUTHRIE W ![]() ![]() HANÇERLİOĞLU Orhan , İnanç Sözlüğü , Remzi Kitabevi, İstanbul, 1975 JACQUEMARD Simonne, Trois Mystiques Grecs : Orphée, Pythagore, Empédocle, Editions Albin Michel S ![]() ![]() LEADBEATER C ![]() ![]() MATTEI Jean-François , Pythagore et les Pythagoriciens , Presses Universitaires de France, Paris, 1993 OVIDIUS , Dönüşümler (çev ![]() PACE Jerome , Les Rituels Secrets d’Initiation , Editions De Vecchi S ![]() ![]() RIFFARD Pierre , Dictionnaire de L’Esoterisme , Editions Payot & Rivages , Paris , 1993 RIFFARD Pierre , L’Esoterisme , Robert Laffont , Paris , 1990 RIFFARD Pierre , Esoterismes d’Ailleurs , Robert Laffont , Paris , 1997 SCHUON Frithjof , Survey of Metaphysics and Esoterism , World Wisdom Books , Indiana , 1986 SCHWALLER DE LUBICZ R ![]() ![]() SCHURE Edouard , Les Grands Initiés, Librairie Académique Perrin, Paris,1960 SOREL Reynal , Orphée et L’Orphisme , Presses Universitaires de France, Paris, 1995 TÜLEK Füsun, Efsuncu Orpheus, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul, 1998 UMAR Bilge , Türkiye Halkının İlkçağ Tarihi 1 ![]() VERGILIUS , Géorgiques (Texte établi et traduit par E ![]() Yazar : Erhan Altunay |
![]() |
![]() |
|