![]() |
Okul Başarısından Hayat Başarısına |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Okul Başarısından Hayat BaşarısınaOKUL BAŞARISI ’ndan HAYAT BAŞARISI’na Yazar: Doç ![]() ![]() Yayınevi: Altın Kitaplar Yayınevi (Yazıyı buraya Yazan Ünal) (Alıntıdır) 1-Giriş Yazar kitabına yapmış olduğu bir otobüs yolculuğunda yanındaki ve otobüsteki bazı ailelerle olan konuşmaları ile başlıyor ![]() ![]() ![]() 1970 yılında 15-18 yaşlarında 258 lise öğrencisini içeren bir anket yapılmış ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elde edilen sonuçlar gerçekleri yansıtma yönünden isabetli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 20 yıl sonra bazı adayların bazı görüşleri: “Çağdaş yönetici bir ekip çalışmasını gerçekleştirebilen, varılmak istenilen hedefler doğrultusunda işleri organize ederek, en verimli sonuçların alınmasını sağlayan kişidir ![]() ![]() ![]() ![]() “İnsanın başkaları üzerinde bıraktığı etkileri bilmesi bence başarılı olabilmek için atılacak en önemli adımlardan biri ![]() 2- Yirmi Yıl Sonra Yapılan Anket Sonuçları Ve İçeriği: AİLE HAYATI BAŞARISI:
![]() 1970 Yılında Okulda Başarılı Ve Başarısız Öğrencilerin 1990 Yılındaki Hayat Başarılarının Görünümleri Toplam 32 Kişi Okulda Başarılı Öğrenciler Okulda Başarısız Öğrenciler Ba?ary Durumu Değerlendirme Aile hayatında Sosyal hayatında İş hayatında Aile hayatında Sosyal hayatında İş hayatında Kendisi % 62,5 % 78 % 65,5 % 56 % 53 % 53 Ailesi % 53 % 59 % 78 % 69 % 63,5 % 56 Arkada?lary % 81 % 87,5 % 84 % 62,5 % 69 % 40,5 Tablo - 1 Hayat başarısı gösteremeyen kişiler 1990 yılından geriye dönük olarak yaptıkları değerlendirmede kendilerini başarılı olmaktan alıkoyan nedenleri şöyle göstermişlerdir ![]()
Okulda başarısız öğrenciler için ilk akla gelen neden, başarılı olmak için zekalarının yeterli olup olmadığıdır ![]() ![]() ![]() Bir başka deyişle, zekanın hammaddesine işlerlik kazandıracak olan, çevredeki etkileşimlerdir ![]() ![]() ![]() 4-Duygusal Sorunlar Zekice Davranışları Engelleyebiliyor Ailelerin çocuklarıyla yeterince ilgilenememeleri, aile içinde yaşanan huzursuzluklar öğrencinin zekasını olumsuz yönde etkileyerek, geçici bir süre için de olsa zekaya işlerliğini kaybettirebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Ergenlik çağında zekalarına duygularıyla yön vermeye alışmış olan bireyler, bu konuda eğitilmezlerse, daha sonraki yaşamlarında zekalarından istenildiği ölçüde yararlanamazlar ![]() ![]() ![]() 5- Başarı İçin Zeka Kişilikle Bağdaşmalıdır Başarılı ve başarısız öğrencileri seçerken, zeka belirleyen ölçütleri göz önüne alarak, onların hepsinin liseyi, hatta üniversiteyi bitirmeye yeten bir zeka düzeyine sahip oldukları varsayımıyla hareket ettik ![]() ![]()
![]() ![]() ![]() 6 -Önemli Olan, Kişinin Zeka Özelliklerini Bilmesidir Kuşkusuz, zeka bölümünden söz ederken, zeka bölümünü oluşturan faktörlerin hangisinin başarıda daha fazla etken olduğunu söyleyebilmek pratik hayatta pek kolay olmaz ![]() ![]() Birey başarı kazanabilmek için kendi zekasının özelliklerini bilmek zorundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aileye göre başarısız öğrenci Başarılı öğrenciye göre aile Başarısız öğrenciye göre aile Neşeli Kolay uyar Hırçın Sosyal, girişken Mantıklı İyimser Durgun Uysal Öfkeli Uyumsuz, çekingen Duygusal Kötümser Neşeli Sosyal Koruyucu Arkadaşça İyimser İşbirlikçi Huysuz Sosyal olmayan Koruyucu Arkadaşça olmayan Kötümser Anlayışsız Tablo - 2 8 - Benzerliğin Nedeni: Özdeşleşme Çocuk geliştikçe anne baba davranışlarına benzeyen birçok özellik kazanmaya başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9- Başarılı Öğrenciler Daha Çok Anneye Benziyor Anne babalarıyla davranış benzerlikleri araştırılan üniversite öğrencileri mizaç ve eğlenme ilgilerinde karşı cinsle olan ebeveynle daha çok benzerlik göstermişlerdir ![]() ![]() Başarılı Öğrencilerde Başarısız Öğrencilerde Benzeyen Özellikler Mizaç Eğlenme ilgileri Mizaç Eğlenme ilgileri Sadece babaya % 25 % 27 % 29 % 31 Her iki ebeveyne % 19 % 31 % 33 % 25 Sadece anneye % 52 % 32 % 35 % 33 Hiçbir ebeveyne % 3 % 8 % 3 % 10 Doğrusu bilinmeyen % 1 % 2 % - % 1 TOPLAM % 100 % 100 % 100 % 100 Tablo - 3 10- Değer Ölçüleri Ve Tutumlarda Da Tutarlılık Var Danimarka ve Amerika’da yapılan bir araştırmada, anne ve ergen tutumları arasında büyük bir benzerlik olduğu göze çarpmıştır ![]() ![]() İki ülke arasındaki farklılıklar anne - çocuk farklılığından daha önemlidir ![]() ![]() Cevaplar Birleşik Devletlerde Danimarka’da Ergenler Anneler Ergenler Anneler Çok çalışmak % 52 % 56 % 13 % 9 Hoş bir kişiliği olmak % 22 % 17 % 43 % 50 Gerekli kişiyi tanımak % 4 % 2 %12 % 10 Para biriktirmek % 1 % 2 % 5 % 3 Yüksek öğrenim %18 % 22 %23 % 27 Özel yetenek % 3 % 1 % 4 % 1 TOPLAM % 100 % 100 % 100 % 100 Tablo - 4 11- Yaşıt Grupların Etkisi Ne Zaman Güçlü Olur Yaşıt gruplarının en etkili olduğu durumlar, aile ile eksikliği ve doyurucu olmayan bir ilişki söz konusu olduğu hallerdir ![]() ![]() ![]() 12- Liderlik Başarılı Öğrencilerin Kişilik Özelliği Kişiliğin liderlik özellikleri de başarıyla yakından ilgisi görülen bir olgudur ![]()
![]() ![]() ![]() Kişilik özelliklerinin başarı ve başarısızlıkla ilgisi araştırılırken ilk akla gelen, bu niteliklerin oluşup biçimlenmesinde ana babanın ne ölçüde rolü olduğudur ![]() Kendilerine uygulanan disiplin çeşidinin otoriter, demokratik ve gevşek türden hangisine uyduğunu ve disiplin türü için düşüncelerini sorduğumuz öğrencilerin büyük çoğunluğu, kendilerine uygulanan disiplinin otoriter olduğunu, ancak demokratik şekli tercih ettiklerini söylemişlerdir ![]() Uygulanan disiplin türü Başarılı öğrenciler Başarısız öğrenciler TOPLAM Otoriter % 40 % 51 % 91 Demokratik % 47 % 18 % 65 Gevşek % 13 % 31 % 44 TOPLAM %100 % 100 Tablo - 5 14- Başarılı Ve Başarısız Öğrencilerin Zeka Faktörü Bakımından 20 Yıl Sonraki Görünümleri Wais Başarılı Öğrenciler Başarısız Öğrenciler Zeka Testi 1970 (144 kişi) 1990 ( 32 kişi) 1970 (144 kişi) 1990 (32 kişi) Genel Bilgi Yüksek % 31 % 44 % 14 % 25 Orta % 52 % 31 % 67 % 44 Düşük % 17 % 25 % 26 % 31 Muhakeme Yüksek %28 % 47 % 12,5 % 25 Orta % 55,5 % 28 % 65 % 47 Düşük % 17 % 22 % 29 % 28 Aritmetik Yetenek Yüksek % 29 % 50 % 13 % 31 Orta % 53,5 % 25 % 62,5 % 37,5 Düşük % 17 % 25 % 24 % 25 Soyut Düşünce Yüksek % 28,5 % 56 % 13 % 50 Orta % 54 % 25 % 62,5 % 31 Düşük % 17 % 19 % 24 % 12,5 Bellek Yüksek % 29 % 53 % 12,5 % 37,5 Orta % 55 % 28 % 67 % 25 Düşük % 17 % 19 % 24 % 37,5 Tablo - 7[*][*]Zeka Faktörü Hayat Başarısı İlişkisiHayat Başarısı Zeka Bölümleri (32 kişi) Yüksek Orta Düşük Aile Başarısı % 56 % 12,5 % 31 İş Başarısı % 59 % 31 % 9 Sosyal Başarı % 69 % 6 % 6 Tablo - 6 16 - Ne Kadar Ve Nasıl “Sorumluluk” Verelim? Orta öğretim dönemi ergen için kişiliğinin biçimlendiği bir evredir ![]() ![]() ![]() ![]() Anne babanın bu konuda bilinçli davranması yada önemsememesi, ilgisiz kalması, çocuğun bu duygusunu geliştirebilir veya körletebilir ![]() ![]() 17 - “Değersizlik” İnancı Güvensizlik Doğurur Araştırmamızda başarılı öğrenciler grubunda oldukları halde, değersizlik inancı ve güvensizliği bir kişilik özelliği olarak taşıyan öğrencilere de rastlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Kişinin kendini değerlendirme ölçüsünün temeli büyük çapta ailesinin yetiştirme tarzında yatar ![]() ![]()
Bir ZEN ustası yanında öğrencileriyle birlikte gezinirken, tilkiden kaçan bir tavşanı gösterir ve şöyle der: “Eski bir hikayeye göre, tavşanlar tilkilerden daha hızlı koşarlar” “Hayır” diye itiraz eder bir öğrenci ![]() “Ama tavşan tilkiden kurtulacak “ der bu kez usta ![]() “Bundan nasıl bu kadar emin olabiliyorsunuz?” diye sorar öğrenci ![]() “Çünkü tilki sabah kahvaltısı için, tavşan ise canı için koşuyor “ diye cevap verir ustası ![]() Birçok psikolog, güdülenmeyi(motivasyonu) davranışı harekete geçiren ve ona yön veren olgu olarak niteler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu konunun devamında şu başlıklar işlenmektedir ![]()
Övgü ve yapıcı eleştiriler çocuğun başarı güdüsünü harekete geçirmekte olumlu rol oynarken, kişiliğe yönelen olumsuz eleştiriler, küçümsemeye yatkın olan ifadeler çocukta bunlara karşı tepki oluşturur ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğunuzu yola getirmek için kullandığınız kırıcı ve olumsuz ifadeler o anda kırgınlık ve öfke yaratırken, ileriye yönelik olarak da öç alma ve kendini kanıtlama şeklinde bir tepki oluşturabilir ![]() ![]() 20- Ana Babaların Ve Diğer Önemli Kişilerin Umut Ve Beklentileri Araştırmamızda liseli öğrenciler ana babalarının gençliklerinde sahip olamadıkları araba, arkadaşlar, para ve iyi bir eğitim gibi olanaklara çocuklarının sahip olmasını istediklerini belirtmişlerdir ![]() ![]() Ergenin ilgileri, başarı umma düzeyini iki yönden etkiler: Birincisi, aspirasyonların hangi alanda gelişeceğini belli eder, ikincisi başarı umma düzeyini sınırlar ![]() 21- “Amaç Edinme” yi Neler Etkiler Amaç edinme davranışını etkileyen faktörler şunlardır ![]() ![]() 22- Kendini Gerçekleştirmeye Götüren Davranış Ve Kişilik Özellikleri
Öğrencinin sosyo - ekonomik durumu incelenirken, ailenin gelir düzeyi, anne babanın öğrenim ve meslek durumları, oturdukları evin bulunduğu yer, içinde kaç kişi yaşadığı gibi değişkenler, geniş anlamıyla “sosyal sınıf” ı belirlemektedirler ![]() ![]() Bu bölünde yazar konuyu anket sonuçlarıyla da ele alarak yorumluyor ![]() ![]()
![]() ![]()
Öğrenim Düzeyi Başarılı Öğrencilerin Başarısız Öğrencilerin Anneleri Babaları Anneleri Babaları 1- Hiç okula gitmemiş% 4 % 1,5% 2% 2 2- İlkokula gitmiş% 10,5% 4% 14% 73- İlkokulu bitirmiş% 14% 14,5% 26% 284- Ortaokul, enstitü ve ya sanat okuluna gitmiş% 17% 7% 14,5% 95- Ortaokul veya dengini bitirmiş% 13% 10,5% 16% 146- Lise veya dengine devam etmiş% 12% 8% 16% 147- Lise veya dengini bitirmiş% 13% 17% 3,5% 138- Üniversite veya yüksek okula devam etmiş% 3,5% 8% 5% 1,59- Üniversite veya yüksek okul bitirmiş% 12,5% 26% 3% 1210-Üniversite sonrası eğitim görmüş% --% 3% --% -- Tablo - 8 24- Okul Ve Öğretmen Başarısı Da Başarılı Öğrencilerinin Sayısıyla Ölçülür Okul faktörü, öğretmenin tutumu ve kişiliğiyle ilgili olarak hem öğrenci, hem de öğretmene aynı soruları değişik biçimlerde sorarak her iki tarafın da görüş açısını değerlendirmeye ve eğitim sisteminin okul başarısı üzerindeki rolünü saptamaya çalıştık ![]() 25- Eğitim: Kişiyi Bilinçli Etkileme Çok geniş bir kapsamı olan bu konuyu kişiye yapılan bilinçli bir etkileme olarak kabul edersek, bu etkilemenin amaçlarını da değişik şekillerde açıklayabiliriz ![]()
![]() Türkiye de eğitim eşitliğinin hukuki yönden teminat altına alınmasına rağmen, ekonomik, coğrafi, sosyal ve politik etkenler eğitimde eşitsizliği doğurmaktadır ![]() ![]() ![]() Konunun devamında şu başlıklar işlenmektedir ![]()
Birleşik Amerika da bir öğretmenin sınıfından beğenilmesini sağlayan kişilik çizgilerini belirlemek üzere yapılan bir araştırmaya göre, öğrencilerce en çok vurgulanan 12 nitelik şöyledir:[*][*]İşbirliğine dayanan demokratik tavır[*]Her çocuk için sevecen ve saygılı olma[*]Sabır[*]Geniş ilgiler[*]Hareket ve görünüş[*]Doğruluk ve taraf tutmamak[*]Esprili olmak[*]Tam itidal ve metanet[*]Öğrencilerin sorunlarına ilgi duymak[*]Esneklik[*]Cesaret verme ve takdir etme konusunda iyi niyet[*]Özel bir konuyu öğretmede olağanüstü başarıDeğişik ülkelerde yapılan araştırmalara göre saptanan bu özelliklerle, bizim araştırmamızdaki öğrencilere göre “iyi öğretmen” özelliklerinin nasıl bir paralellik gösterdiğini görmek için sorulan sorulara verilen yanıtlar şöyledir:[*][*]Öğretmenin sınıfta her öğrenciye eşit davranması[*]Öğrenci dersini çalışamadığı ve sözlü sınavlarda başarısız olduğu zaman öğretmenin sert eleştiriler yapmaması, hakaret edici sözler söylememesi[*]Sınıfta öğretmenin çok otoriter davranarak rahatsız edici bir sükunet istememesi; normal hareket ve konuşma serbestliği tanıması[*]Kendi sorunları ve sıkıntıları olduğu zaman sınıfa haşin davranmaması[*]Dersleri soyut olmaktan çıkarıp güncel örnekler vermesi, çevre kaynaklarından ve örneklerinden yararlanarak daha cazip hale getirmesi[*]Derste bir davranışı beğenmediği öğrenciyi sınıf önünde küçültmeden, hesap sormadan, yalnız olarak karşısına alıp onu tanımaya, davranışının nedenlerini anlamaya çalışması[*]Sınıfta keyifsiz veya huzursuz olan öğrencileri fark ederek onları psikolojik dünyalarıyla da tanımaya çaba göstermesi[*]Sınıfta bazı öğretmenlerin disiplin kuruluna gönderebilecekleri olayları öğretmenin kendi olanaklarıyla aydınlatmaya çalışarak, öğrencileri maddi cezalardan koruması ve istenilmeyen davranışlarını düzeltmelerine yardımcı olması[*]Sınıfta şakacı mizacıyla esprili bir hava yaratması, ciddi dersin içine ilginç örnekler ekleyerek öğrencilerin dikkatlerinin dağılmasını önlemesi |
![]() |
![]() |
![]() |
Okul Başarısından Hayat Başarısına |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Okul Başarısından Hayat BaşarısınaBu konuların devamı şu başlıklar altında işlenip değerlendiriliyor:
Aile meslek seçiminde çocuğu yönlendirmeli fakat kararı kendisine bırakmalıdır ![]() ![]() ![]() Meslek seçiminde çocuklarının istek ve tercihleri konusunda ailenin vurdumduymazlığı, genellikle başarısız öğrencilerde çok belirgindir ![]() ![]() Meslek seçiminde ana babanın soruna yönelik tutumu, önceden karar vererek açıklama yapmak değil, çocuklarıyla birlikte çözüm yollarını araştırması, en doğruyu birlikte bulma çabası olmalıdır ![]() 29- Stres, İnsanın Dünyaya Bakış Açısından Kaynaklanır Stres, bedensel ve ruhsal olarak bizi zorlayan tehditler karşısında yeni bir uyum yapma çabasına girmemizdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konu başlıkları:
![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]()
![]() Günlük hayatın getirdiği sorunların ciddi psikolojik rahatsızlıklara yol açmaması için birey bazı çıkar yolları bulmak zorundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konunun içerdiği alt başlıklar:
![]() sorunlarıyla ilgilenirken kendilerini onun yerine koyabilmeye çalışmalıdırlar ![]() ![]() ![]()
![]() ![]()
Başarılı Öğrenciler=144 kişi Başarısız Öğrenciler=144 kişi Evet Hayır Bazen Evet Hayır Bazen Anne babanızla aranızda arkadaşlık varmıdır? % 59 % 28 % 13 % 31 % 51 % 17 Anne babanızla her türlü konuyu tartışamamaktan şikayetçimisiniz? % 50 % 28,5 % 21,5 % 48 % 31,5 % 17 Tablo - 9 32- Duygusal Olgunluk, Hoşgörü ve Çatışmaları Başarıyla Çözmek Yaşamın anlamı, sağlıklı düşünen herkes için mutlu olabilmektir ![]() ![]()
![]()
Günümüzde insanlar hangi sosyal sınıf içinde olursa olsun, bir üstteki sınıfın yaşam biçimlerini, onlarla aynı harcamalar ve tüketim düzeylerine ulaşırlarsa, gerçekleştireceklerine inanıyorlar ![]() ![]() ![]() Sonuçta, birey gençliğinde derslerin dışında bir hayatın varolduğunu öğrenmemişse, yetişkin yaşamında da işin dışında bir hayat olduğunu genellikle kabul edememektedir ![]() ![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Okul Başarısından Hayat Başarısına |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Okul Başarısından Hayat BaşarısınaBelkide senin yardımına ihtiyacım var bilmiyorum ama ben tembel bir ögrenciyim açıkcası hiç kimse beni sevmez ben bu yüzden intihar etim ne yapmalıyım sence başarılı olmak için kaç senedir başarılı nasıl olabilim diye arştırıyorum kendime güvenim hiç kalmadı artık yarım bıraktıgım işi tamamlamk geliyo içimden bana lütfen yardım et düşün ben bide doktor olmak istiyorum çok salakca ama ben sadece ümitedr dururum |
![]() |
![]() |
|