![]() |
Gnostisizm'e Göre Yaratılış Ve Amacı-1 |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gnostisizm'e Göre Yaratılış Ve Amacı-1Gnostiklere göre yaratılış hikayesi, hem çeşitli sembolik anlamları içinde barındıran, hem de bunlardan da daha derin psikolojik ve "sembolün de sembolü" olabilecek anlamları içeren bilinçlice oluşturulmuş bir süper-mit tir ![]() ![]() Başlangıçta Pleroma adı verilen ilksel Tanrısal bütünlük vardı, var olan düşünülebilen ya da düşünülemeyen her şey Pleroma, "Baba Tanrı" olarak da nitelenen bu ilksel bütünlüktü, Gnostisizm'de "yaratılış" ifadesiyle katdedilen şey, islami anlamda "yoktan var olma" değil emanasyondur ![]() ![]() ![]() ![]() Başlangıçtaki her şeyi kapsayan, her şeyin üzerindeki ışık ve her şey olan mutlak Tanrı bilinci (Pleroma) kendi içinde değişik bilinç merkezleri olarak tezahür ettikçe önce Barbelo, ondan sonra Tanrıça Sophia ortaya çıktı Pleroma'nın Tanrı bütünlüğünün cinsiyeti yoktur ancak Tanrılığın içindeki sonsuz bilinç okyanusundaki çift kutuplu ilkeleri daha rahat anlatabilmek için "Tanrıça" "Tanrı" gibi ifadeler kullandılar ilk Gnostik hristiyanlar ![]() ![]() Sophia'dan sonra Tanrıça'nın kendisine yabancılaşması, Pleroma'dan farklılaşması dolayısıyla kendisinin içinden kusurlu bir bilinç tezahürü olarak fırlayan Yaltabod (demiurge) isminde düşük Tanrı dünyayı yarattı, (yaratma filli yine islami anlamda değil, emanasyon "yayılma" anlamındadır) Ademi ve Havva'yı da yaratan bu düşük Tanrı'ydı, gerçek Tanrı değil ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanoğlunu yaratan düşük Tanrı Yaltabod, insanın gerçek Tanrı ile olan bağlantısını bilmesini istemiyordu, insanların sadece kendisine tapmasını kölelik etmesini arzuluyordu bu nedenle sürekli "benden başka Tanrı yok, eğer benden başkasına taparsanız yakarım" derdi işte günümüzde anlaşılamayan "Yüce tanrı neden bu kadar kıskançça ortak koşulmasına dayanamaz" sorusunun yanıtıdır bu ![]() ![]() Ancak gerçek Tanrı'nın sözü Havva'ya yardım etti ve o meyveyi yemesini söyledi, yani "bilgi ağacı" metaforu, insanın özünde gerçek Tanrı ile bir olduğu bilgisiydi, Tevrat'ta, Havva'ya özünü tanıması için meyveyi yemesini söyleyen Tanrı'nın sözü, daha sonra yılan şeklinde şeytanlaştırılmıştır Ancak düşük Tanrı Yaltabod, önlemini aldı ve ikisine de unutkanlık suyundan içirip maddesel alemin en rezil yerine dünyaya attı onları, Adem ve havva'nın içlerinde olan tek şey Tanrı'nın ilahi kıvılcımıydı ve düşük Tanrı "sadece bana kulluk edin hayatın amacı budur" derken hayatın gerçek amacı insanın Tanrı ile birliğini algılayıp Gnosise erişmesiydi ![]() Tevrat'ta zaten şöyle bir ifade var ilginç bir ifade, Tanrı şöyle diyor: "O ağaçtan yiyerek BİZDEN BİRİ GİBİ OLDULAR" İşte İsa, yukarda sözünü ettiğim Havva'ya, insan ile Tanrı'nın bir olduğu bilgisini belirtmek için kullanılan "bilgi ağacı" "yaşam ağacı" metaforundan "meyve" yemesini söyleyen ve insanın Tanrı ile birliğniin farkına varıp tekrar Tanrısal bütünlüğe Pleromaya ulaşmasını isteyen Tanrı sözüdür ama YAhudilikteki "mesih" kavramını da karşılayabilmek içni insanlaştırılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Gnostikler "sır"ları "gizli bilgi"leri ço k severlerdi ve bu sırların sadece belli bir ruhsal olgunluğa ulaşmış kişilere verilmesini istlerlerdi bu sırların en önemlilerinden biri de İsa MEsih'in her yerde ve her şeyde, her şeyin içinde bütün insanlardaki ilahi kıvılcım olduğuydu ![]() Aziz Pavlus da bir gnostik idi, ancak İncil'deki PAvlus'a ait olduğu söylenen pastoral mektuplar sahtedir, gerçek mektuplarının da bir kısmı editlenmiştir ![]() Kol ![]() ![]() ![]() ![]() Kol ![]() ![]() ![]() İncil'deki bu ayetleri, Gnostik bir incil olan, günümüzdeki hristiyanların kabul etmediği Tomas İncilindeki şu ayetlerle kıyaslayın: "1 ![]() ![]() 77 ![]() ![]() ![]() ![]() Ağacı yarın, ben oradayım ![]() ![]() İsa basit bir insan ve Tanrı'nın bedene bürünmüş hali değildir, İsa herkesin içinde keşfedilmeyi bekleyen tanrısallıktır, ilahi kıvılcımdır kurtuluş budur ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gnostisizm'e Göre Yaratılış Ve Amacı-1 |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gnostisizm'e Göre Yaratılış Ve Amacı-1ilk hristiyanlara ait antik bir kabartmayı göstermek istiyorum: ![]() Kabartmnanın orijinali: ![]() Çarmıh, görüldüğü gibi hayvani doğanın yok edilmesini simgeler, resimde sağ üstte görülen Y harfi, insanın 2 yolu olduğunu öğretir, birincisi kurtuluşa götürür bu, tanrısal doğanın farkındalığı ve Gnosis'e götüren yoldur, ikinci çizgi ise dünyada yeniden doğuşa götürür yani reenkarnasyon, bu öğreti de mistik hristiuyanlar tarafından Ouroboros yani kendi kuyruğunu yiyen bir yaratık olarak şöyle resmedilir: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gnostisizm'e Göre Yaratılış Ve Amacı-1 |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gnostisizm'e Göre Yaratılış Ve Amacı-1Firat blogta ki yazilarini takip ediyordum bu yazini burda da okuma sansim oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Thomas Incili gnostiklerin kutsal kitabi gibi birseydir hakikatin bilgi ile birlikte yogrularak sevgi eksenli bulunabilcegini dusunurler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|