![]() |
Geleneksel Ve Pop Okültizm |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Geleneksel Ve Pop OkültizmHerhangi birinin açıkça görebileceği gibi, günümüzün okültizmi, ezoterik misterlere yeri olmayan birçok tuhaf çelişkili unsur içermektedir ![]() ![]() Burada belirtmem gerekir ki, bu makale popüler okültizme bulaşanların bir çoğu tarafından pek hoş karşılanmayacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() O halde, okültist terimini tanımlamak ve konumuza olan ilişkisini açıklamakla başlayalım ![]() ![]() ![]() Okültistler bu konulardan herhangi birini tek başına veya birkaçını birden olarak ilgili olabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() Makalemizin amacını en verimli şekilde ortaya koymak üzere, okültist tiplemeleri kabaca dört ayrı sınıfa ayırabiliriz ![]() ![]() ![]() Birincisi, okültist olmayan kişidir ![]() ![]() ![]() İkincisi olarak New Age (Yeni Çağı) topluluğu vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlave edebiliriz ki, New Age hareketini açıklayan evrensel bir tanım yoktur ![]() ![]() ![]() Ayrıca New Age kişiyi esas olarak mistik ağırlıklı olarak tanımlayabiliriz ![]() ![]() İkinci kişinin ilgi alanı kadim mister geleneğine dayanmayan (son 300 yılda icat edilen) herhangi bir modern ruhsal hareketi içermektedir ![]() ![]() Üçüncüsü olarak popüler okültizm vardır ![]() ![]() Pop okültist New Age kişinin marjinal vizyonu ve ciddi okült literatürde söz edilenler arasında bir fark olduğunu bilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yaygın (pop) okültizm anlayışına sahip kişi için okült faaliyette asgari bulunma kıstası nispeten ciddi okült literatürü toplama ve etüt etme olabilir ![]() ![]() Ciddi okült literatürü toplama ve etüt etmeden bir adım yukarısında, bir okült talim ilişkisini aramak ve girmek gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çoğu zaman pop okültist yaratıcı düşünceden yoksundur ve bazen bir veya birkaç tanınmış (ama her zaman itibarlı olmayan) okült teoriysen veya teorilerin yönlendirme, doktrin veya felsefelere güvenmenin yetersizliklerini yaşamak zorunda kalır ![]() ![]() ![]() Bu tür kişiler coşkulu bir şekilde okült talim olduğu inandığı şeye kısıtlı şartlar koyduğu görülmektedir ve aydınlanma arayışının kendine has şartlara sahip olduğu, bu şartların yerine getirilmemesi başarısızlıkla sonuçlanacağı konunu tamamen gözardı etmektedirler ![]() Her ne kadar çok sayıda popüler okültist (esas neden olarak) sosyal çevre edinmek için veya öğrenmek için okült gruplara katılsa da, yüksek sayıda kişi yegane yöntem inandıkları çalışmalarını tek başına sürdürmekte ısrar etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Popüler okültist sınıfının en üst kademesinde kendilerini itibarlı bir Okula adanmış kişiler bulunur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düşünülmesi gereken önemli bir nokta da popüler okulların bu üç okültist sınıfa hitap edecek şekilde tasarlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca, ilginçtir ki, bu okullar bir yandan kendilerini bir Batı Ezoterik okulu olarak tanıtırken, diğer yandan çoğu zaman geleneksel Batı metot ve terminoloji yoksunluğu vardır, onun yerine Doğu Gelenekten çarpıtılmış veya direkt olarak kopyalanmış teknikler ve terimler bulmaktayız ![]() ![]() Daha önce söz ettiğimiz, üçüncü grup sınıfının en üst kademesindekilere yeni başlayan inisiyeler (novice initiates) diyebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sadece yaygın ezoterik okulların en kıdemli ve uzun süre adanmış öğrencileri yeni başlayan inisiyeler (novice initiates) olarak kabul edilebilir, çünkü bu denli uzun süredir alana maruz kalmışlardır, ve son kertede tam olarak verimli olmasalar da çoğu zaman niyetleri en azından samimidir ![]() Bundan sonraki sıralamada, dördüncü tip okültist asli inisiye gelmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dördüncü tip okültist, yaygın görüşlü veya diğer bir ekole bağlı olurken, ezoterik alana giriş yaptıktan sonra, bu tür üyeliklere düzeysel yönü dışında hiç ihtiyaçları yoktur ![]() ![]() Popüler okültistin dördüncü tip konusunda bilmediği şey, onun okült talimin tasarlandığı okült gelişmeyi yapmakta olduğu gerçeğidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dört genel okültist tipini tanımlamış olarak, Batı Gelenekte ezoterik talimin yeri olan esas konumuza artık dönebiliriz ![]() ![]() Bu yazının konusu esas olarak popüler okültist ve dördüncü tip okültist, asli inisiyenin şart ve faaliyetleri arasındaki fark üzerinedir ![]() ![]() ![]() Hem popüler okültist, hem de dördüncü tip okültistlerin faaliyet ve ilgileri okült okul sistemi üzerinde odaklandığını söylemek doğru olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ezoterik veya okült okul sistemi birçok farklı felsefe, inanç sistemi, öğretme metodu ve okul tipi içermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Geleneksel Ve Pop Okültizm |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Geleneksel Ve Pop OkültizmBu duruma aşina olmayanlar için, ezoterik eğitim sistemini devlet denetimli umumi eğitim sisteme benzer ama (bazen) farklı bir yapıda, farklı eğitim metotlu ve farklı amaçlı olarak düşünmelerini önerebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi, devam etmeden önce, burada açıklanan ve açıklanacak senaryo özellikle Hermetik yönü itibarıyla Batı Tradisyonu ile ilgilidir ![]() ![]() Batıda yakın tarihe kadar, yaklaşık olarak son 300 yıl önceye dek, ezoterik collegia (okul) külliyatı neredeyse tamamen sıkı bir gizlilik içerisinde varlığını sürdürdü ![]() ![]() ![]() Çeşitli kurumlarında esas Hıristiyan hiyerarşisi bir dereceye kadar Yakın ve Orta Doğuda kadim çağlardan beri mevcut olan daha eski din ve ezoterik okulları model olarak almışlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Teknik olarak birer parçaları olduğu Kilise tarafından ezilen bu okült sanatlar yüzlerce yıldır gizli kardeşlikler eya küçük önemsiz topluluklarda muhafaza edildi ve azimli bir şekilde uygulandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batı Mister Tradisyonunun erken gelişmeleri ile ilgili literatürü okuduğumuz zaman, bilgili ve tarafsız gözlemcinin açıkça fark edebileceği üç şey vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batı Mister Tradisyonun gizli yaşantısı geliştikçe bazı yönleri halka açıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Okült bilimlerin gizlice öğretildiği dönemlerde grup veya bireylere çıraklık yapan öğrencilerinin talimden önce gizlilik yeminleri vermeleri zorunlu kılındığı genel olarak bilinir ve kabul edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi, az sayıda okült bilginin uygulayıcılarının herhangi bir gizlilik yemini almadan öğrenimlerini temin ettiklerini kabul etsek de, bu erken dönemlerde ortaya çıkan ezoterik literatürün çoğu bu bilgileri açıklamak için gizlilik yeminlerini bozan kişiler tarafından yayınlandığı varsayımını düşünmemiz kaçınılmazdır ![]() ![]() Durum neyse de, günümüzde en popüler ezoterik sistemler, okült literatür, bilgi ve uygulamalarının en yaygın biçimleri, çeşitli derecelerde ortaçağı ve ortaçağı sonrası yazılı malzemelerin genel bakış ve belirli talimlerinin doğruluğunu kabul etmeye dayandığı şüphesizdir ![]() Okült sanatların amaç, metot ve felsefeleri, ayrıca Batı Tradisyonun anlamı konusunda günümüzde bize söylenenler, çoğunlukla birkaçı modern bireylerin bir zamanlar çok gizli olan tradisyonun ilk kez bazı şüpheli amaçlı şüpheli kişiler veya şifreli bir dil kullanan iyi niyetli kişi veya gruplar tarafından açıklandığı zaman ortaya çıkan literatür hakkında yorumlarından gelmektedir ![]() Bu çok önemli bir iddiadır ![]() ![]() Okul ve metolodoloji kurmak üzere bu tür tradisyon dışı yaklaşımı yürütebilmek için, bu modern sistemlerin kaşifleri tarafından bazı şartların teşvik edilmesi gerekliydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu popüler maji ve simya "otoriteleri" tarafından teşvik edilen ikinci şart da bir adept olmak için ezoterik malzemenin biraz entelektüel idrak ve kalıptan basma uygulaması yeterli sayılmasıdır ![]() ![]() ![]() Gerçek majikal sonuçların yerine akademik polemikler ve ritüellerin üstünkörü dinsel sadakatle işlenen uygulaması almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu durum zamanımızda o denli aşırılığa kavuşturulmuştur ki, ezoterik teknolojinin keskin ucunda aydınlanma olasılığını reddeden, astral alemin varlığını yok sayan, ve kendilerini yegane Tanrı olarak gören vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Pop okültizm bir yana, sahnelerin arkasında neredeyse unutulmuş kadim tradisyonu aralıksız sürdürmüş gerçek görünmeyen kolejlerinin kalıntılarından ne kaldığına bir göz atalım ![]() Dördüncü tip okulun ilk gereği onun dış dünyadan saklı kalmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çoğu popüler okulların bu "halka açık" yüzlerini öğrencilerde kalite yerine sayı aradıkları tarafsız bir gözlemci açısında bile aşikardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir okulun etkinliği ve verimliliği üye sayısının çokluğu ile ölçülmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O halde bu neden böyle olmalıdır? Cevap basittir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan bir mikrokozmos, evrensel olanın holografik bir temsilidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Deneyimsiz öğrenci bunun ne tür zorluklar içerdiği hakkında çok az fikir vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi kesin olarak diyebilir ki, tip üç ve tip dört arasındaki çizgiyi geçmesi gereken inisiye tarafından istenilen asgari özellik en derin korkularını yenip bilinçaltına derin bir yolculuk yapmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tabii ki, birçok kez popüler okültizmi güçlü ve manalı sanıp, marjinallığına kendini kaptırmış kişiler böyle mücadelelere girip başardıklarını anlattığını duymuşuzdur ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kadar yol yaptıktan sonra, bir an için dördüncü tip okültistlerin ihtiyaçlarına hitap eden okulların saklı kalma gereğini bir an için düşünelim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan dolayı atalarımız mister okulları kurdular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Klasik dönemin simya bilgeleri belirttiği gibi ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|