![]() |
Hiss-İ Kable'l Vuku |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hiss-İ Kable'l Vuku28 ![]() Birinci Risale olan Birinci Mesele BİRİNCİSİ: Sûre-i Yusuf’un mühim bir esası rüya-yı Yusufiye olduğu gibi, وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا 1 âyeti misillü çok âyetlerle, rüyada ve nevmde perdeli olarak ehemmiyetli hakikatler var olduğunu gösterir ![]() İKİNCİSİ: Kur’ân ile tefe’üle ve rüyaya itimada ehl-i hakikat taraftar değiller ![]() ![]() ![]() Hem rüya dahi, hayır iken, bazı aks-i hakikatle göründüğü için şer telâkki edilir, ye’se düşürür, kuvve-i mâneviyeyi kırar, sû-i zan verir ![]() ![]() ![]() İşte, yalnız bu cihet içindir ki, ehl-i hakikat gibi ve İmam-ı Rabbânî misillü, başta نَه شَبَمْ نَه شَبْ پَرَسْتَمْ 2 dedim ![]() ÜÇÜNCÜSÜ: Hadîs-i sahihle, nübüvvetin kırk cüz’ünden bir cüz’ü, nevmde rüya-yı sadıka suretinde tezahür etmiş ![]() Demek, rüya-yı sadıka hem haktır, hem nübüvvetin vezâifine taallûku var ![]() ![]() DÖRDÜNCÜSÜ: Rüya üç nevidir ![]() İkisi, tabir-i Kur’ân’la, اَضْغَاثُ اَحْلاَمٍ5 da dahildir, tabire değmiyor ![]() ![]() ![]() ![]() Üçüncü kısım ki, rüya-yı sadıkadır ![]() ![]() O menfezle, vukua gelmeye hazırlanan hâdiselere bakar ![]() ![]() ![]() Bu kısmın çok envâı ve tabakatı var ![]() ![]() ![]() BEŞİNCİSİ: Rüya-yı sadıka, hiss-i kalbelvukuun fazla inkişafıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Ehl-i dalâlet ve ehl-i felsefe, o gayr-ı meşhur hislere, hata ederek, ahmakçasına, “sevk-i tabiî” diyorlar ![]() ![]() Meselâ, kedi gibi bazı hayvan, gözü kör olduğu vakit, o sevk-i kaderî ile gider, gözüne ilâç olan bir otu bulur, gözüne sürer, iyi olur ![]() Hem rû-yi zeminin sıhhiye memurları hükmünde ve bedevî hayvânâtın cenazelerini kaldırmakla muvazzaf kartal gibi âkilüllâhm kuşlara, bir günlük mesafeden bir hayvan cenazesinin vücudu, o sevk-i kaderî ile ve o hiss-i kablelvuku ilhamıyla ve o sâika-i İlâhî ile bildirilir ve bulurlar ![]() Hem yeni dünyaya gelmiş bir arı yavrusu, yaşı bir gün iken, havada bir günlük mesafeye gider, havada izini kaybetmeyerek, o sevk-i kaderî ile ve o sâika ilhamıyla döner, yuvasına girer ![]() Hattâ, herkesin başında çok defa tekerrür ediyor ki, birisinden bahsediyorken, âni kapı açılarak, tahminin fevkinde, aynı adam gelir ![]() نَاﭪِ گُرْبِينَه پَالاَنْدَارْ لِى وَرِينَه Yani, “Kurdun bahsini ettiğin zaman topuzu hazırla, vur; çünkü kurt geliyor ![]() ![]() ![]() Ehl-i feraset, bazan keramet gibi geldiğini beyan eder ![]() ![]() ![]() Fakat ehl-i salâhatte ve bahusus ehl-i velâyette bu hiss-i kablelvuku fazla inkişaf eder, kerametkârâne âsârını gösterir ![]() ![]() Evet, uyku nasıl ki avâm için rüya-yı sadıka cihetinde bir mertebe-i velâyet hükmündedir ![]() ![]() Fakat güzel ahlâklı güzel düşünür ![]() ![]() ![]() Hem herkes için, âlem-i şehadet içinde âlem-i gayba bakan bir penceredir ![]() ![]() ![]() ![]() ALTINCISI VE EN MÜHİMİ: Rüya-yı sadıka benim için hakkalyakîn derecesine gelmiş ve pek çok tecrübâtımla kader-i İlâhînin herşeye muhît olduğuna bir hüccet-i kàtı’ hükmüne geçmiştir ![]() ![]() Bir değil, yüz değil, belki bin defa, gecede, hiç düşünmediğim halde gördüğüm bazı adamlar veyahut söylediğim meseleler, o gecenin gündüzünde, az bir tabirle aynen çıkıyor ![]() Demek, en cüz’î hâdisat, vukua gelmeden evvel hem mukayyettir, hem yazılmıştır ![]() ![]() Bediüzzaman Said Nursi 1 : “Uykunuzu bir istirahat kıldık ![]() ![]() 2 : Ne geceyim, ne geceperestim ![]() 3 : Buharî, Ta’bir: 2, 4, 10, 26; Müslim, Rüya: 6, 7, 8, 9; Ebû Dâvud, Edeb: 88; Tirmizî, Rüya: 1, 2, 6, 10; İbni Mâce, Rüyâ: 1, 3, 6, 9; Dârîmî, Rüya: 2; Muvatta’, Rüya: 1, 3; Müsned, 2:18, 50, 219, 4:10, 11, 12, 13, 5:316, 319 ![]() 4 : Müslim, Ru’yâ, 6; Ebû Dâvud, Edeb, 88; Tirmizî, Ru’yâ, 1; Dârimî, Ru’yâ, 6; Müsned, 2:269 ![]() 5 : “Karma karışık, tabire değmez rüyalar ![]() ![]() 6 : Buharî, Bed’u’l-Vahy: 3, Tefsîru Sûre 96:1, Ta’bîr: 1; Müslim, îmân: 252; Tirmizî, Menâkıb: 6; Müsned, 6:153, 232 ![]() 7 “Uykunuzu bir istirahat kıldık ![]() ![]() alıntı |
![]() |
![]() |
|