![]() |
Karma Yasası Nedir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Karma Yasası Nedir?Karma Yasası Karma, Hinduizm, Budizm, Jainizm, Sihizm ve Teozofi’de kullanılan bir terimdir ![]() ![]() ![]() ![]() Karma; hem fiziksel hem de zihinsel her türlü eylemin sonuçlarının kaçınılmaz olduğunu ifade eder; düşündüğümüz her şey ya da yaptığımız her eylemin sonuçlarının, bizi bu yaşamımızda ya da sonraki yaşamımızda etkileyeceğini söyleyen bir kuraldır ![]() ![]() Hint dinlerindeki Karma öğretisi, “yeniden doğuş” inanışı olan Samsara ile bağlantılıdır ![]() ![]() ![]() Karma, Tanrı’nın ya da dünyada bir hâkimin hüküm vermediği, “ilahi bir lütuf” ya da “ceza” olmadan, kişinin kendini değerlendirdiği bir öğretidir ![]() Yeniden Doğuş Döngüsünü (Reenkarnasyon) sadece kötü eylemlerde bulunup, kötülük düşünenler değil, aynı zamanda iyilik yapıp, temiz niyetli olanlar da yaşayacaklardır ![]() ![]() Budizm’deki Karma öğretisini anlamada “kendin-değil” ve “Koşullu Oluşum” kavramları önem taşır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karma bu durumda, budist yazarlar tarasından “esas, temel, asıl” şey olarak kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir eylem sonucunda oluşan Karma’nın niteliğini, o eylemi yapmanın temelindeki amaç (Cetana) belirler ![]() ![]() Yaşandığı esnada oluşan Karma (Pali dilinde: Ditthadhamma-vedaniya-kamma) Önceki yaşamda oluşan Karma (Pali: Upapajja-vedaniya-kamma) Sonraki yaşamda oluşacak Karma (Pali: Aparapariya-vedaniya-kamma) Bazı eylem ve davranışlar, sonucunda Karma oluşturmayabilir ![]() ![]() ![]() Karma etkisi farklılıklar gösterebilir: “Yeniden doğuş” ile oluşan Karma Janaka-kamma: Yeniden doğuşla (reenkarnasyon) ve bulunduğu topluluğun koşullarıyla sınırlı yaşanır ![]() Yardımcı Karma Upatthambhaka: Hiçbir Karma etkisi yoktur ve yalnız hareket ederek yaşanır ![]() Zulmeden Karma Upapilaka: Karma etkisiyle baskı yaşanır ![]() Yıkıcı, tahrip edici Karma Upaghataka: Diğer Karma etkilerinden daha fazlası yaşanır ![]() İstemeden yapılan eylemler için bir düzenleme yoktur ![]() ![]() Şu sözler buna işaret etmektedir: Her kim bir başkasına eziyet ediyor ve buna rağmen iyi bir yaşam arzu ediyorsa, o kişi bir sonraki yaşamında asla mutlu olmayacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anlamları Terimin dört farklı anlama gelmesi anlamının Batılılarca iyi kavranamamasına ve kimi zaman tek anlamıyla kullanılmasına neden olmuştur ![]() Bedensel hareketler (söz, davranış) veya zihinsel hareketler (niyet, düşünce, imaj oluşturma) ![]() ![]() Bu hareketlerin sonucu ![]() ![]() Bireyin şimdiki ve geçmiş yaşamdaki hareketlerinin sonuçlarının toplamı ![]() ![]() Manevi alemdeki nedensellik kuralı (yasa) ![]() Karma yasası ve karmik plan Zen sisteminde karma yasası öte-alemdeki yaşamı ve tekrar doğuşları belirleyen evrensel nedensellik yasasıdır ![]() ![]() ![]() Karmik planın oluşumu Kişi her an iradesiyle yeni hareketler yapmakta olduğundan karmik plan kısmen belirli, kısmen oluşum halindedir ![]() Mukadderat üzerine bir etkide bulunmuş hareketler (agami-karma) Neden oluşturmuş ve mukadderat üzerinde bir etkide (sonuçta) bulunma sürecine girmiş hareketler (prarabdha-karma) Birikmiş, fakat henüz mukadderat üzerinde bir sonuç oluşturmamış hareketler ![]() ![]() Karma yasası ve Samsara Karma yasası, kısaca, her yaşamın, önceki yaşamlarda yapılan hareketlerin sonucu olarak belirmesi esasına dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha kısa olarak ifade etmek gerekirse, Doğu’nun karma yasası bir Türk atasözüyle tek cümleyle şöyle ifade edilebilir: “Ne ekersen onu biçersin ![]() Hindu mitolojisinde yasaları uygulayan, yasanın somutlaşmış biçimi olan karma ilahlarına Lipikas adı verilir ![]() Jainizme göre karma yasası Jainizm’de Karma öğretisi, Hindistan kökenli diğer dinlerle kıyaslandığında farklılık gösterir ![]() ![]() ![]() Bu geniş kapsamlı sınıflandırma, “Dokuz Gerçek” (nava tattvani) öğretisinin temelindeki detayları açıklayarak, kavramayı sağlayan, yol gösteren bir kılavuzdur, bir rehber kitaptır ![]() ![]() Birbirini takip eden konular, örneğin; Karma etkisinin nasıl meydana geldiği, hangi şekillerde ortaya çıktığı, Karma etkisinden ne şekilde kurtulunacağı ve ayrıca var olan Karma’nın nasıl azaltılacağı, Yeniden Doğuş Döngüsü’nden (Reenkarnasyon) ne şekilde kesin olarak kurtulunacağı konuları pratik olarak açıklanmıştır ![]() ![]() Bilinç; sonsuz sayıda insan ruhundan oluşan bilinç ![]() Bilinçsiz; beş kategoriye ayrılan (1) Madde, Karma olarak sayılan; (2) Uzay, boşluk (akasha), (3) Hareket alanı (dharmastikaya), (4) Huzur, sessizlik alanı (adharmastikaya) ve son olarak (5) Zaman (kala) Karma anlamıyla “Madde” ve Ruh arasındaki sorunlu ilişki, bu tanıma göre Yeniden Doğuş Döngüsü’nün (samsara) işleyişidir ![]() Bilinçsizce yapılan eylemler (mithyatva) sonucunda, ruhlar, evrenin sonsuz başlangıcından beri var olan sayısız Karma’lar yaşar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tüm Karma’larından arınmış bağımsız ruh “Siddha” olarak adlandırılır ![]() ![]() ![]() Jain’lerin uygulamalı olarak, dünyadaki olayların temelini oluşturan maddelerin her birini farklı özellikleriyle öğrenmeleri, bilinçsizce yaşamaktan uzak kalmaya çalışmaları ve doğa olaylarına uygun yaşamaları ve bunların sonunda, tüm maddelerden bağımsız yaşamayı (kaivalya) öğrenmeleri gerekir ![]() Karma etkilerinden ilerki zamanlarda sakınmak için, Karma etkilerinin sebeplerinin, çok iyi öğrenilmesi gereklidir ![]() ![]() ![]() Ayrıca Karma çeşitleri, amaçlara göre farklılıklar gösterir ve iki ana gruba ayrılır ![]() Alıntı ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Karma Yasası Nedir? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Karma Yasası Nedir?Zararlı Karma (ghati karma) Jnana-varaniya karma: “Her şeyi idrak eden, her şeyi bilen Ruh”u bozan, Karma’dır ![]() Darshana- varaniya karma: Ruhun sınırsız algı yeteneğini köreltir ![]() Mohniya karma: Doğru algılama, doğru davranma, doğru hareket etme yetisini azaltır, böylece ruh kendini diğer maddelerle özdeşleştirir ![]() Antaraya Karma: Ruhun sonsuz enerjisini azaltıp iyi eylemler yapmaya engel olur ![]() Zararsız Karma (Ahgati Karma) Vedniya karma: Mutlulukla birlikte üzüntü de vererek, ruhun aşırı mutluluk hissetmesini engeller ![]() Nama karma: Sadece beden üzerinde yaşanır ve böylece herhangi bir şekli olmayan ruhun varlığını gizler ![]() Gotra karma: Ruhun sakinliğini, huzurunu bozar ve ayrıca bu Karma, kişinin hangi Kasta ait olduğunu, hangi aileye mensup olduğunu, toplumdaki yerini ve kişiliğini belirler ![]() Ayu karma: Kişinin ölüm zamanını belirler ve böylece ruhun ölümsüzlüğünü gizler ![]() Sadece, tamamen ruhu etkileyen zararlı Karma’lar, yaşam süresini azaltabilir ![]() ![]() ![]() Zararsız Karma, bedeni doğru kullanmayı sağlar ve bu fiziksel ölüme kadar geçen süre için gereklidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Asıl amaç, kendini temizleme, arınma ve yeni Karma etkilerinin oluşmasını durdurmaktır ![]() ![]() Dikkat edilmesi gereken “beş itina” kuralı (samiti): öğrencilere öğretilen; 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üç Kısıtlama (gupti), 1 ![]() ![]() ![]() ![]() On Erdem (yati dharma): 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oniki Görüş, (Düşünce) (bhavna): 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yeni Karma’ların yaşanmaması ancak toplanan Karma’ların sona ermesinden sonra olur ![]() ![]() ![]() Dışa dönük dervişlik (bahya tapas): Arzuların ortaya çıkmasına karşı vücudu disiplin eder ![]() ![]() İçe dönük Dervişlik (abhyantara tapas): Kötü eylemlerden pişmanlık duymak (prayashchitta); keşişlere, dervişlere, rahibelere, yaşlı insanlara karşı alçak gönüllü davranmak (viyana); keşişlere, dervişlere, rahibelere, yaşlı insanlara, dertlilere, hastalıklılara yardımcı olmak (vaiyavrata); kutsal yazıları ve dersleri dikkatlice dinlemek (svadhyaya); meditasyon, derin düşünme uygulamaları yapmak (dhyana); beden, konuşma ve zihin faaliyetlerinden kaçınmak (kayotsarga) gibi uygulamalarla ruhu temizlerler ![]() Sürekli uygulamalar sayesinde dört kötü Karma etkisi ortadan kalkar ve “Kevala-Jnana”, yani her şeyi bilme, idrak etme, anlama aşaması başlar ![]() ![]() ![]() ![]() Alıntı ![]() |
![]() |
![]() |
|