08-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Schopenhauer'un Pesimizmi
Felsefesinin temelinde, derin bir pesimizm/kötümserlik var Kötümserliği her şeyine yansır Asıl kötümserliği, insan varlığı ile
İnsanın pek çok ihtiyacı vardır ve bu ihtiyaçların pek çoğu tatmin edilmez İnsanın her zaman yeni ihtiyaçları, yeni arzuları ortaya çıkar Hayat dediğimiz sürekli bir aldatmaca İnsan sürekli bir tatminsizlik ve sıkıntı içinde Bu da acıyı doğurur Acı, insan yaşamının temel özelliğidir Ona göre her yaşam öyküsü, bir acı öyküsüdür
İnsanın yaşamı bir yanıyla dram diğer yanıyla komedidir Bu yetmezmiş gibi bir de insanlar birbirine yaşamı çekilmez hale getirirler Ona göre insanların dünyası, bir cehennemdir
Kısaca, yaşam acı doludur Hiç de arzulanacak bir yanı yoktur Sefalet ve acı sadece insanlara özgü değil bütün canlılara hakim
Doğa bütün canlıların yaşam mücadelesi verdiği, acı çekenlerin toplandığı yerdir Doğa olması gerektiği gibi değildir Tüm dünyanın gerçekliği; acıdan başka bir şey değildir İşte burası onun çıkış noktasıdır Onun felsefesi, acının temellendirilmesidir ve bunu da metafizik bir şekilde yapar
Temel eseri; ?İsteme ve Tasarım Olarak Dünya?nın ilk cümlesi, ?dünya benim tasarımımdır ? Bütün gerçeklik; öncelikle dünya, insanın tasarladığı gibi vardır İnsan, bütün gerçekliğin kendine dolaysız olarak verilen tasarımını bilir Herşey görünüşten ibarettir (Burada Kantçı) Nesnelerin kendisi dünya değildir Onun öyle olduğunu bize veren bizim ona bakışımız, tasarlayışımızdır? Ona göre bu görünüşün ardında kendini göstermeyen bir şey olmalı diye düşünür
Schopenhauer, önce insanın kendini nasıl tanıdığına bakar Ona göre insan, bedenini iki şekilde tanır:
1-Bedeni, diğer bütün nesneler gibi tasarım nesnesi olan şeydir Fakat bir de işin iç yanı var:
2-Beden kendini insanın istemesi ile gösterir Tüm gerçekliğin temelinde ?isteme? vardır Organlar da istemenin ürünüdür İnsan bedeni, istemenin nesneleşmesidir İsteme, insanın en iç özüdür Nesnelere, kendilerini o şekilde gösterttiren arkalarındaki istemedir Ona göre isteme, sadece insanın özü değil; dünyanın, doğanın her şeyin özüdür
1-Dünya tasarımdır
2-Dünyanın kendi başınalığı; istemedir
Alıntıdır
yeksez 
|
|
|