![]() |
Schelling |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() SchellingSCHELLİNG bir rahibin oğludur ![]() ![]() ![]() ![]() Schelling'e göre bütün doğa bilinçsiz bir zekanın yaratmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca ona göre doğa ve zeka(tin) özdeştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak bu canlı doğa, bu zeka bilinçsizdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sanat felsefesinin de öğretisinde önemli bir yeri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zamanla 'in felsefesi mistik ve dini bir yön kazanmış ve felsefe çevrelerinde pek etki yapmamış ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Schelling |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() SchellingTENNEMANNN’ IN GÖZÜYLE SCHELLİNG Buraya dek eserlerini çözümlediğimiz Schelling'in sistemini bir de Alman felsefe tarihçisi Tennemann'ın gözüyle ve mantıksal sırasıyle özetlemekte yarar görmekteyiz: Fichte, öznel' in nesnel'i meydana getirdiğini kabul ederek ve bunun aksi de olabileceği iddiasını redde*derek, her şeyi ben'den çıkarmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() ![]() Bunlardan birincisi, ben'den hareket eder ve bundan nesnel'i, çeşitli'yi, zorunlu'yu, doğa'yı elde eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Schelling, düşüncelerin verdiği mutlak bilgi ile ikinci bilginin birbirine karşıt olduğu sonu*cunu çıkarır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() olan gelişmedir ![]() ![]() Schelling, mutlak'ın bu ha*reketsiz tekdüzenliliğinden (üniformite) çıkan boşalmaları (degagements), bazen mutlak'ın ya da ayrım kipinin (mode) bölünmesi, bazen mutlak'ın kendiliğinden meydana gelmesi, ba*zen de Tanrı'dan düşen inme düşünceler gibi türlü tarzlarda nitelendirir ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Schelling |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Schelling1 ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evrenin düşünülmüş şekilleri olarak daha yukarda da: İnsan (Mikrokozm) - Devlet, Âlemin Sistemi (Dış Evren) - Tarih gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Schelling, ahlâk konusunda şöyle düşünür: Tanrı, ahlâklılığın birinci temelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() dan meydana gelmek demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Schelling, eserlerinin birinci cildine yazmış olduğu Önsöz'de, sistemini tamamlamadığını, bilimsel olan genel açıklamaların pek geniş ol*mayan yalın parçalardan başka bir yerde bu*lunmadığını kaydeder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Schelling, düşüncelerini ifade etmek için Saint-Martin, Fichte, Schlegel, J ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Schelling |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() SchellingSchelling'in külliyatı: Sdmmtliche Werke (I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() FİLOZOFLAR ANSİKLOPEDİSİ Cemil Sena Remzi Kitapevi İstanbul -1976 |
![]() |
![]() |
![]() |
Schelling |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() SchellingALFRED WEBER’ E GÖRE SCHELLİNG Friedrich Wilhelm Joseph Schelling 1775'te Leonberg'de (Schwaben) doğdu; 17 yaşında Tubingen üniversitesinde magister, sonra Leipzig üni*versitesinde öğrenci oldu; 1798'den itibaren Jena'da felsefe okutmaya başla*dı; burada Fichte'yi tanıdı ve hemşerisi ve Tubingen'den arkadaşı Hegel'le yeniden buluştu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mutlak, ben-olmıyan mıdır? O da değil; çünkü o da şartsız mevcut de*lildir; düşünen süje olmayınca o hiçbir şey değildir ![]() ![]() ![]() Buna göre, ne ben'in ben-olmıyan'ı meydana getirdiği (sübjektif idea*lizm), ne ben-olmıyan'ın beni meydana getirdiğini (sanstializm) söylemeli*dir; ben ve ben-olmıyan, düşünce ve varlık, her ikisi de, her ikisinin de nede*ni olmakla birlikte, ne biri ne öteki olan daha yüksek bir prensipten gelmek*tedir: bu tarafsız prensip, karşıtların farksızlığı ve aynılığıdır ![]() ![]() Felsefe çift görünüşünde mutlakın bilimidir: tabiat ve ruh ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat eğer Schelling ben'in ben-olmıyan'ı meydana getirdiğini inkâr ediyorsa, ben-olmıyan'ın ben'i meydana getirdiğini, duyulur algının düşün*ceyi oluşturduğunu (Locke, Hume, Condillac) aynı derecede kesinlikle inkâr eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Schelling |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() SchellingDüşünce, Kant'tan esinlenen Fichte'nin de gördüğü gibi, daima tez, anti*tez ve sentezdir ![]() 1° madde yahut ağırlık (tez, kendi kendinin kabaca tasdiki); 2° form yahut ışık (antitez, maddenin inkârı, organizasyon ve bireyleşme prensibi, ideal prensip); 3° organize olmuş madde'dir (maddenin ve formun sentezi) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ruh Felsefesi yahut transandantal felsefenin konusu, psişik hayatın evrimidir, ben'in doğuşudur ve gayesi iki evrimin —fizik ve manevî evri*min—, paralelliğini kanıtlamaktır ![]() Ruhun evriminin safhaları şunlardır: duyum, dış ve iç algı (apriori sez*giler ve kategoriler aracılığıyle), aklî soyutlama ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nasıl tabiatta hayat birbirine karşıt iki kuvvetin işleyişiyle meydana ge*liyorsa, bunun gibi ruhun hayatı, ben-olmıyan'ı onaylayan zekâ ile bundan kendini kurtaran iradenin karşılıklı etkisinden doğar ![]() ![]() ![]() Üç âleme karşılık olan organik evrimin üç devresine paralel olarak, tarih üç çağda cereyan eder ![]() ![]() ![]() ![]() Ne var ki, tarih zamanda cereyan ettiğinden ve zaman sınırsız olduğun*dan, o, zorunlu olarak sonsuza giden bir ilerlemedir ve gerçekleşmiş mutlak, onun için son ve tam olarak erişemiyeceği bir ideal halinde kalacaktır ![]() ![]() ![]() Fakat bu sezginin kendisi de tamamıyle zıtlaşma kanunundan kurtula*maz; o, zorunlu olarak, henüz bir tarafta gören bir süje, öbür tarafta dışarıdan görülen bir obje oluşturan bir kutuplaşmadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Schelling |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Schelling2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada başka bir yerde özetlediğimiz ve felsefe tarihçisinden çok din tarihçisini ilgilendiren mitolojinin ve vahyin felsefesi üzerinde pek durmıyacağız ![]() 1° Fichte'nin egoizmi (Ichlehre) hakkındaki üstadça eleştirisi; 2° mutlakı, objenin ve süjenin (Kant), ben'in ve ben-olmıyan'ın (Fichte), düşüncenin ve yerkaplamanın (Spinoza) ortak kökü olan irade şeklinde anlaması; 3° pozitif bilim tara*fından terkedilmiş olmakla beraber, Burdach, Öken, Carus, Oersted, Steffens, G ![]() ![]() 4 Hegel'in ruh felsefesinin başarılı bir müjdecisi olan tarih felsefesi ![]() Etkisi kısmen Hegel'in rekabetiyle engellenen ve onun içinde eriyen Schelling'in felsefesi, birbirine ortak bir prensiple bağlanmış olmasına rağ*men, hakikatta çok farklı iki sistemden oluşur ; çıkış noktası olan birincisi ne göre, düşünce varlıktan önce gelir (idealizm); diğerine göre, düşünceder önce olan (güç halinde) varlıktır (realizm) ![]() ![]() ![]() FELSEFE TARİHİ Alfred Weber Sosyal Yayınları İstanbul - 1998 |
![]() |
![]() |
|