Tasavvuf Tasavvufun Temel Kavramları |
08-20-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Tasavvuf Tasavvufun Temel KavramlarıTasavvufun Temel Kavramları Şeriat Dinin esas ve görünen şekli ve insanlara emredilen kısmı şeriattır Tasavvuf ise dinin iç yüzüdür Ancak tasavvuf insanlara emredilmemiştir Yani kişi tasavvufla ilgilenmediğinden dolayı dini açıdan Allah katında sorumlu değildir Şeriat seviyesindeki anafikir "Seninki senin, benimki benim" dir Tarikat Tasavvuf ile Tarikat aynı anlama gelmez Tarikatlar zaman içinde Tasavvuf yani Sufizmden kaynaklanmışlardır Tasavvufun somut organize olmuş halidirBir insanın tasavvufu yaşaması için bir tarikata mensub olması gerekirBir Mürşid ve bir mürid ile tarikat oluşturmadan tasavvuf yaşanamaz Hakikatte tek bir Kamili Mürşid vardır, O da Allah Tealadır Şeriat dinin dışı, tarikat ise içidir denebilir Ancak tarikat, şeriate aykırı olamaz Çünkü tarikatın temeli şeriattır Sufiye göre tarikat öz, şeriat kabuktur Amaç öze inmektir Şeriat bu yolda sadece gerekli bir vasıtadır Tarikat seviyesindeki anafikir "Seninki senin, benimki de senin"dir Marifet Marifet Allah Teala'yı tanımaktır Marifet Hakk'ın kula bahşettiği bir sofradır Fakra ulaşan kişilerin gönülleri marifetle dolar Marifet erenler sofrasında (sohbetinde) elde edilir Arif, Hakk'ı bilen Hak'tan haber alan kişidir Marifet, batın hazinesidir Bu hazine aşk ile ele geçer Marifet seviyesindeki anafikir "Ne benimki var ne seninki" dir Hakikat Kişi tasavvuf yolunu izleyerek nihayet bilginin vasıtasız elde edildiği hakikate varır Bu safhada insanların tıpkı kafa gözüyle görüp çevreden bilgi alması gibi kalp gözüyle bilgi aldığı kabul edilir Kişi zaman ve mekandan bağımsız bilgi kaynaklarına ulaşmaya çalışır Zaten tasavvufun bilgi kuramı da akıl ve nakil ötesinde bir yol olan bu bilgi kaynağını hedeflemektedir Hakikat seviyesindeki anafikir "Ne sen varsın, ne ben" dir Şeyh (Mürşid-i Kamil) ve Pir Ana maddeler: Şeyh ve Pir Mürşid-i Kamil (Kamil; rehber, olgun rehber) olarak kabul edilen şeyh, daha önce aynı yoldan geçmiş, Allah'tan gelen ilhamlara açık kimsedir Şeyh, müridin (murad eden, isteyen) düşünce hayatını kontrol altında tutar Onun zayıf noktalarını bilir ve ona göre bir eğitim tertip eder Şeyhin kalp gözü açık olduğundan müridin kalp hayatını kendisinden daha iyi bildiğine inanılır Fahruddin-i Razi şeyhte şu şartların aranmasını şart koşar: İhlas Sadık olmak Doğru yoldan hiç ayrılmamak Tasavvuf alanında merhale merhale ilerlemiş olmak Şeyh, dünyadan elini eteğini çekmiş, yalnız Allah'a dayanan kimsedir O nedenle dünyevi herhangi bir çıkarı ve beklentisi olmaması lazımdır Kaynak : Wikipedia |
|