Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > ForumSinsi Ansiklopedisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
kavramları, tasavvuf, tasavvufun, temel

Tasavvuf Tasavvufun Temel Kavramları

Eski 08-20-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Tasavvuf Tasavvufun Temel Kavramları




Tasavvufun Temel Kavramları
Şeriat
Dinin esas ve görünen şekli ve insanlara emredilen kısmı şeriattır Tasavvuf ise dinin iç yüzüdür Ancak tasavvuf insanlara emredilmemiştir Yani kişi tasavvufla ilgilenmediğinden dolayı dini açıdan Allah katında sorumlu değildir
Şeriat seviyesindeki anafikir "Seninki senin, benimki benim" dir
Tarikat
Tasavvuf ile Tarikat aynı anlama gelmez Tarikatlar zaman içinde Tasavvuf yani Sufizmden kaynaklanmışlardır Tasavvufun somut organize olmuş halidirBir insanın tasavvufu yaşaması için bir tarikata mensub olması gerekirBir Mürşid ve bir mürid ile tarikat oluşturmadan tasavvuf yaşanamaz Hakikatte tek bir Kamili Mürşid vardır, O da Allah Tealadır Şeriat dinin dışı, tarikat ise içidir denebilir Ancak tarikat, şeriate aykırı olamaz Çünkü tarikatın temeli şeriattır Sufiye göre tarikat öz, şeriat kabuktur Amaç öze inmektir Şeriat bu yolda sadece gerekli bir vasıtadır
Tarikat seviyesindeki anafikir "Seninki senin, benimki de senin"dir
Marifet
Marifet Allah Teala'yı tanımaktır Marifet Hakk'ın kula bahşettiği bir sofradır Fakra ulaşan kişilerin gönülleri marifetle dolar Marifet erenler sofrasında (sohbetinde) elde edilir Arif, Hakk'ı bilen Hak'tan haber alan kişidir Marifet, batın hazinesidir Bu hazine aşk ile ele geçer
Marifet seviyesindeki anafikir "Ne benimki var ne seninki" dir
Hakikat
Kişi tasavvuf yolunu izleyerek nihayet bilginin vasıtasız elde edildiği hakikate varır Bu safhada insanların tıpkı kafa gözüyle görüp çevreden bilgi alması gibi kalp gözüyle bilgi aldığı kabul edilir Kişi zaman ve mekandan bağımsız bilgi kaynaklarına ulaşmaya çalışır Zaten tasavvufun bilgi kuramı da akıl ve nakil ötesinde bir yol olan bu bilgi kaynağını hedeflemektedir
Hakikat seviyesindeki anafikir "Ne sen varsın, ne ben" dir
Şeyh (Mürşid-i Kamil) ve Pir


Ana maddeler: Şeyh ve Pir


Mürşid-i Kamil (Kamil; rehber, olgun rehber) olarak kabul edilen şeyh, daha önce aynı yoldan geçmiş, Allah'tan gelen ilhamlara açık kimsedir Şeyh, müridin (murad eden, isteyen) düşünce hayatını kontrol altında tutar Onun zayıf noktalarını bilir ve ona göre bir eğitim tertip eder Şeyhin kalp gözü açık olduğundan müridin kalp hayatını kendisinden daha iyi bildiğine inanılır
Fahruddin-i Razi şeyhte şu şartların aranmasını şart koşar:

İhlas
Sadık olmak
Doğru yoldan hiç ayrılmamak
Tasavvuf alanında merhale merhale ilerlemiş olmak

Şeyh, dünyadan elini eteğini çekmiş, yalnız Allah'a dayanan kimsedir O nedenle dünyevi herhangi bir çıkarı ve beklentisi olmaması lazımdır

Kaynak : Wikipedia

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.