Ölüm Kararı (Film) Filmde İşlenen Temalar |
08-20-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Ölüm Kararı (Film) Filmde İşlenen TemalarFilmde İşlenen Temalar Eşcinsellik Her ne kadar iki caninin arasında eşcinsel bir ilişkinin varlığı filmde açık açık belirtilmemiş de olsa, hatta bir tanesinin (Brandon) kurbanlarının nişanlısı ile daha önceden bir ilişkisinin olduğu ima edilmiş de olmasına rağmen "Rope" un eşcinsel temalı (homo******) bir film olduğu kabul edilir Apartman Brandon Shaw'a (John Dall) aittir ama Phillip'in de kendi anahtarı vardır, zaten film boyunca ayrı evlerde oturduklarına dair bir işaret de görülmez Zaten yüksek gelir grubundan olan bu insanların ihtiyaçtan aynı evi paylaştıkları düşünülemez, üstelik ev de çok pahalı bir semtte bulunan lüks bir apartman dairesidir Aralarında geçen bir konuşmadan birlikte tatile çıkmayı da planladıkları anlaşılır Bir ara kamera gençlerin paylaştıkları apartman dairesinin yatak odasını gösterdiğinde tek bir yatağın olduğu gözükür (Bu o devirde nasılsa sansürün gözünden kaçmıştı) Filmin bir başka afişi 1940'ların ABD'sinde, özellikle de sinemada eşcinsellik açıkça dile getirilmeyen tartışmalı bir konuydu buna rağmen film sansürü aşıp gösterim izni alabilmiştir Bununla birlikte film birçok kent ve kasabada münferit olarak yasaklamalara uğramıştır, bunda gerçek hayattaki "Leopold ve Loeb" vakasının henüz hafızalardan silinmemiş olmasının da payı vardır Filmin senaristlerinden Arthur Laurents ve aktör John Dall gerçek hayatta da gaydiler Hatta piyanoda seslendirilen müziğin bestecisi de gaydi (Francis Poulenc'in 1 No'lu Mouvement Perpétuel'i) Farley Granger bi****üeldi Hatta Granger'in rolü önce yine bi****üel bir aktör olan Montgomery Clift'e sonra da Cary Grant'a önerilmişti Her ikisi de durumlarının ortaya döküleceğinden çekinerek rolleri geri çevirmişlerdi Eleştirmen Robin Wood "Hitchcock's Films Revisited" adlı kitabında filmde homo****** olarak yorumlanabilecek birkaç örnek sahneye dikkat çekmiştir Ona göre açılışta izlenen boğma sahnesi orgazmın getirdiği rahatlama hissini ve hoşnutluk duygusunu (öfori) ve onu takip eden gevşemeyi (veya *********un yitirilmesini) yansıttığını belirtmiştir Ayrıca Brandon'ın heyecanlı bir şekilde şampanya şişesinin boynunu parmaklarıyla sıvazlamasının da mastürbasyonu ima eden bir anlatım şekli olduğunu ileri sürmüştür Patrick Hamilton'un yazdığı tiyatro eserinde hem kişiler arasında geçen diyaloglar filme oranla daha homo******ti hem de ilişkinin varlığı pek gizlenmiyordu Sansürün daha güçlü olduğu sinemaya aktarılırken oyun sinema için baştan yazıldı, risk taşıyan ögeler senaryodan atıldı Hitchcock gereken mesajları sansür heyetinin dikkatinden kaçırarak satır aralarında ustalıkla vermeyi başarmıştır Bütün ince mimikler ve jestler ikilinin arasındaki eşcinsel ilişkiyi ima ediyordu, hatta bu ilişkide Brandon'ın dominant ve aktif eşçinsel olduğu, Phillip'in ise pasif eşcinsel olduğu hissedilebiliyordu Nietzsche Felsefesi Varoluşçu Alman filozof Friedrich Wilhelm Nietzsche'nin (d 15 Ekim 1844 - ö 25 Ağustos 1900) özellikle de Böyle Buyurdu Zerdüşt kitabında ileri sürdüğü Üst-insan (Übermensch) felsefi kavramından ileri derecede etkilenen gençlerin, hocalarının retorik konuşmalarından da cesaret alarak böyle bir suça yöneldikleri bütün film boyunca vurgulanır Kaynak : Wikipedia |
|