İsrailiyyat İsraliyyat, Tefsir Ve Hadis |
08-20-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
İsrailiyyat İsraliyyat, Tefsir Ve Hadisİsraliyyat, Tefsir ve Hadis İslam Öncesi Dönem İsrailiyyat İslam öncesi dönemde zaten Arap kültür ve mitolojisinde büyük oranda bulunmaktaydı Bunun en büyük nedeni Arap yarımadasındaki Yahudi nüfus idi, sonuçta yakın yaşayan bu toplumlar arasında inanç ve kültür etkileşiminin oluşması kolaydı Yine de kaydedilmesi gereken bu etkişemin çok büyük çapta olmadığıdır, her ne kadar hakkındaki bilgi sınırlı da olsa Arap mitolojisinin belirgin bir şekilde Yahudi kültür ve dininden farklı olduğu bilinmektedir İslam ve İsrailiyyat İslam'ın ortaya çıkışından sonra özellikle Medine'ye hicret (göç) etmenin sonucunda Müslümanlar ve Yahudiler arasında yakın ilişkiler olmuştur Medine'de çeşitli Yahudi toplulukları bulunmaktaydı ve Müslümanlar bu topluluklarla ilişki halindeydi Zaman zaman İslam peygamberi de bu toplulukları tebliğ (İslam dinine çağırmak) amacıyla ziyaret ederdi Bu sırada İslam dinine giren çeşitli Yahudi din adamları da olmuştur, Abdullah bin Süriya ve Ka'bu'l-Ahbar gibi İslam tarihinde bu kültürel etkileşimin boyutları rahatlıkla görülebilir Ayrıca bu etkileşim sadece tefsir ve hadis ilimlerinde kendine yer bulmamış, kelam ilmini de zaman zaman etkilemiştir Örneğin kelam ilminin önemli konularından olan Kur'an'un mahluk olup olmadığı meselesinin ilk ortaya çıkış yerinin Yahudi kaynaklar olduğuna dair çeşitli rivayetler vardır Erken dönemde İslam peygamberi insanlara birebir dini bilgiler aktarır daha sonra bu bilgileri sahabiler tabiilere aktarır tabiiler ise kendi talebeleri tebeu't-tabiine aktarırdı Tabiin döneminde çeşitli uydurma hadis olayları baş gösterdikten ve bu olaylar tebeu't-tabiin döneminde artınca, rivayetleri yapan kişilerin adlarına ve diğer unsurlara dikkat edilmeye başlandı Fakat yine de, özellikle sonraki dönemlerde, rivayet eden kişiler doğruluk ve doğrulanabilirlik yönlenrinde pek titiz davranmamışlardır Daha sonraları tefsir ve hadislerin tedvin edilmeye başlandığı dönemlerde bu zayıf rivayetlerin de etkisiyle tefsir ve hadis ilmine çeşitli İsrailiyyat sızmıştır Fakat İsrailiyyatın sonradan asıl anlamda yaygınlaşmasına neden olan belki başlıca unsur bu dönemde yapılan tefsir ve hadis tedvinlerinden sonraki dönemlerde yapılan tedvinlerde genellikle sadece metinlerin aktarıldığı, metinleri rivayet eden, kaleme alan isimlerin aktarılmamasıdır Daha sonraki dönemlerde İsrailiyyat temelli rivayetler büyük artış gösterdi ve tefsir ile hadis alanına iyice yayıldı Zaten önceki dönemlerde hadis tedvin edilirken karışmış çeşitli İsrailiyyat temelli bilgiler, tefsir tedvin edilirken de kullanılmıştır İbn Haldun'da ünlü eseri Mukaddime`de İsrailiyyatın tefsire girişine dair açıklama ve tahliller bulunmaktadır Zamanla İsrailiyyat farklı kültürlerle kaynaşmış ve çeşitli kültürlerce İslami dogmalara dahi karıştırılmıştır Kaynak : Wikipedia |
|