Auguste Comte Sosyolog Yönüyle Auguste Comte |
08-20-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Auguste Comte Sosyolog Yönüyle Auguste ComteSosyolog yönüyle Auguste Comte Fransız Devriminden hemen sonra doğduğu için -Sosyoloji alanındaki- çalışmaları Fransız Devrimine ve Aydınlanma Düşüncesine bir tepki niteliğinde insanlık dinini kurmayı deneyen, pozitivizmin sahte peygamberi sever Fransız filozofudur Veznedar bir babanın ve dindar bir annenin oğlu diye bilinir Dokuz yaşında doğduğu şehrin kolejine girer ve keskin zekası sayesinde parlak bir talebe olur On dört yaşında iken bir takım nedenlerden dolayı ailesinden ayrılır ve katı bir cumhuriyetçi olur Ayrıca disiplin ve otoriteden nefret eder Henüz 16 yaşındayken Paris'te politeknik okulunun giriş sınavlarını kazanır Matematikte çok iyi olmasına borçludur bunu Bu okulda çeşitli fikir adamlarının kitaplarıyla ilgilenir Ailesi istememesine rağmen Paris'e dönüp biyolojiyle ilgilenir Saint Simon la tanışıp yedi yıl arkadaşlık ve çıraklık eder Fakat hocasının itaat ettirmek isteği, Comte'unsa disiplinsiz ve kendi büyüklüğüne fazlasıyla inanmış olması ikilinin yollarını ayırır Comte zayıf ve bedbaht biriydi diye söylenir Bir sokak kadınıyla evlenmesi ve onu boşu boşuna yola getirmeye çalışması devamlı geçimsizlik ve kavgaya neden olur aralarında Comte geçimini sağlamak için pozitif felsefe dersleri vermeye başlar Ona göre gerçeğin ölçüsü, metafizikten mahrum oluşuydu Yani tecrübe ile ispat olunmayan hiçbir şeye inanılmamalıydı Yıllarca karısıyla gelgitli bir hayat yaşaması ve aşırı derecede okuması dolayısıyla gelgitler yaşamaya başladı Yedi ay akıl hastanesinde tedavi gören Comte karısının isteğiyle çıkarıldı Ama kendine gelmesi bir yıl sürdü ve tekrar ders vermeye başladı Fakat karısı beş yıl sonra kendisini terk etti ama yıllarca mektuplaştılar1845 yılında kocası müebbet hapse mahkûm olmuş bir kadına aşık olur artık zenginlerden aldığı yardımlarla yaşar ve çevresindeki insanlara karşı çok kırıcı bir hal takınır O zamanın kanunlarına göre boşanmak mümkün olmadığı için evlenemez fakat bu kadına çok içten aşık olur Bir yılda 180'nin üzerinde mektup yazar bu kadına fakat kadın bir yıl sonra veremden ölür Artık büsbütün bu platonik duyguya kaptırır kendini 1849-1850 yıllarında Comte'ta belli başlı fikirler dallanıp budaklanır ve bazı garip teşebbüslere girişir Pozitif bir din kurar İnsanlık dini Hatta Rus çarına ve Osmanlı sadrazamına mektup yazarak onları bu dine davet eder Comte artık peygamberdir ve dininin esaslarını belirler Hatta şeytan yerine Napolyon'a lanet etmeye vaaz eder Ernest Renan Comte'tan söz ederken`200 yıldan beri birçok bilim adamının kendisi kadar görüp anladıkları gerçekleri kötü bir Fransızcayla anlattığı için Comte'a büyük adam denilmesi beni kızdırıyor der Zihin çöküntüsü ve his dalgalanmaları yoğunlaşır, kurduğu pozitif sisteme tamamıyla ters bir hareketle mistik ve metafizik olduğu kadar da garip bir din kuran Comte 5eylül 1857 günü, insanlığın sembolü ve temsilcisi sayıp ulu varlık adını verdiği veremden ölen sevgilisinin masasının önündeki son merasimini yaparken ölür Sosyolojiyi Sosyal Statik ve Sosyal Dinamik olmak üzere ikiye ayırır Sosyal Statik; bir toplumdaki düzeni ve durağanlığı incelediği için bir düzen kuramaz Çünkü peygamber olamamıştır en başından beri Sosyal Dinamik ise, değişme ile ilgili olduğu için bir ilerleme kuralıdır Comte evrimcidir Tarihi bir ilerleme süreci olarak görür yani iyimserdir Comte' un üç hal ya da üç durum yasası vardır Bunlar: a) Teolojik ya da hayal hal, b) Metafizik ya da soyut hal, c) Pozitivist ya da bilimsel haldir Comte'e göre aile, din, devlet toplumun temel müesseseleridir İnsan düşüncesinin hareket noktasında din bulunmaktadır Comte fetişizmden politeizme oradan da monoteizme geçiş olduğunu savunmuş, müsbet bilim olması gereken pozitivist devrede insanlığın pozitivist bir dine sahip olması gerektiğine dikkat çekmiş dininde bu devrede insanlığa veya topluma tapma şeklinde olması gerektiğini savunmuştur Kaynak : Wikipedia |
|