![]() |
Anadolunun Bazı Yörelerinde Dövme Geleneği |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Anadolunun Bazı Yörelerinde Dövme Geleneğiİnsan bedeninin farklı malzemeler kullanılarak çeşitli uygulamalarla süslenmesi olgusunu tarihin çok eski dönemlerine dayandırmak mümkündür ![]() İnsan neden süslenme gereksinimi duyar ![]() ![]() Bu yazıda tatoaj olarak adlandırılan süslenme biçimleri arasında yer alan; döğün, veşim, dak ve dağ olarak da bilinen dövme adetinden, bu adetin Anadolu'daki durumundan söz edilmeye çalışılacaktır ![]() Dövme, deri tarafından tümüyle yok edilemeyen bir boya maddesinin belirli bir tek^nikle altderi yüzeyine kadar işlenmesi olarak tanımlanabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dövme yapılırken en çok kullanılan boya maddesi istir ![]() ![]() ![]() Yaptıranın uzun süre acıya katlanmasını gerektiren dövmenin yapıldığı mevsim de önemlidir ![]() ![]() Kaynaklar ilk çağlarda kamış ve yaprak boyaları ile yapılan dövmelerden söz etmek^te, 1 ![]() ![]() ![]() Hun kurganlarında çıkan cesetlerde son derece kıvrak çizgilerle ve dekoratif bir an^layışla yapılmış düşsel yaratıklar ve koç figürlerinden oluşan dövmeler görülmektedir ![]() ![]() ![]() Taştık mezarlarında ve daha sonra Altın Yış mezarlarının birinde bulunan cesetlerde vücudun bazı kısımlarının av sahnelerini tasvir eden dövmelerle süslü bulunduğu görülmektedir ![]() Eski Roma’da suçluları ve köleleri tanımaya yarayan dövmelere 19 ![]() ![]() Cezayirli gemiciler aracılığı ile Osmanlı denizcileri arasında yaygınlaşan dövme; XVII ![]() ![]() İlkel topluluklarda dövme yapılırken törenler düzenlenir ![]() ![]() ![]() Dövmecilik özellikle Okyanusya adalarında (Markiz, Samoa) ve Yeni Zelanda’da gelişmiştir ![]() ![]() Dövmenin estetik yönüne göre çok daha önem taşıyan yanı hemen her zaman dinsel,büyüsel, sağaltıcı, toplumsal ve cinsel rolleri belirleyici, bağlı bulunan topluluğu işaret edici özelliğidir ![]() Anadolu’daki dövme adetinin de bu yaklaşımla ele alınarak incelenmesi daha doğru olur ![]() Dövme adeti özellikle Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerimizde yaygınlık kazanmıştır ![]() 1991 yılında Gaziantep Barak bölgesinde iki Türkmen ve bir Kürt köyünde yaptığım araştırmalarda 40-45 yaşın üzerindeki erkek ve kadınların el, yüz ve vücutlarında yörede “dövün” olarak adlandırılan dövmelere rastladım ![]() ![]() Yörede “gurbet” adı verilen, geçimini boncuk, iğne gibi ufak tefek gereçler satıp, karşılığında yumurta, arpa, buğday vb ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dövün, kadınlar tarafından özellikle çene, çene altı, ayak bileği, boyun, göğüs ve el üstlerinde tercih edilmekte, erkeklerde ise burun üzeri ve alın ortasında, el üstlerinde, el bileğinde ve kollarda dövüne rastlanmaktadır ![]() Bilinen dövme motifleri arasında, kadınlarda el üstü ve ayak bileklerinde rastlanan tarak ve ayna; genellikle yüze yapılan yıldız ve ayak bileklerinde halka motifleri önemli yer tutmaktadır ![]() ![]() Erkeklerde daha çok şakaklarda ve kollarda yoğunlaşan Arap harfleriyle yazılmış isim ve ibarelere, arslan, yılan, ay gibi şekillere rastlamak mümkündür ![]() Dövmelerin ne için yapıldığı sorusuna genel olarak süslenme yanıtı verilmekle bera^ber, 60 yaş üzerindeki kadın ve erkekler uğur getirdiği, kazancı artırdığı, bereketi sağla^dığı inancı ile dövme yaptırdıklarını belirtmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() 1994 yılında Çankırı’da bir Türkmen köyünde yapılan çalışmada ise 50-55 yaş civa^rındaki kadınlarda, burnun üst kısmı ve alnın ortasında bulunan ay-yıldız şeklinde döv^menin dışında vücudun başka hiçbir yerinde dövmenin bulunmaması dikkati çekmiştir ![]() ![]() ![]() Urfa, Mardin ve Diyarbakır’da dövme; dak ya da dek olarak da anılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dövme motiflerinde mezar taşlarından, dokumalarımıza, mimarimizden işleme tekniklerimize kadar uzanan ve hemen hepsinde dinsel, büyüsel, mitolojik; sosyal ve cinsel statü, aşiret işareti niteliği taşıyan motiflerin benzerlerini bulmak mümkündür ![]() ![]() Günümüzde Batı’da çok yaygın bir uygulama alanı bulunan dövme, kentsel yaşam^da özellikle gençler arasında giderek daha çok ilgi çeken bir süslenme biçimine dönüşmüştür ![]() İstanbul’da dövme yapan iki kişi dövme yaptıkları makinenin batma derinliğini ayarlayabildiğini, steril koşulların dövme yapımında büyük önem taşıdığını belirtmekte^dir ![]() ![]() ![]() ![]() Kısa bir değerlendirme yapıldığında Anadolu’da dövme adetinin; - Dinsel-büyüsel Kökene - Bir aşirete olan bağlılığa yani bir anlamda damga niteliği oluşuna - Süslenme olgusu taşımasına - Hastalık ve nazardan korunma - Uğur ve tılsım niteliği bulunma gibi çok genel başlıklar altında toplanan nedenlere dayandığı söylenebilir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|