|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
bayramları, bilgi, ermeni, hakkında, kültürü |
![]() |
Ermeni Kültürü Hakkında Bilgi - Ermeni Bayramları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ermeni Kültürü Hakkında Bilgi - Ermeni Bayramları![]() Ermenilerin Kökenim 1 Anadolu'nun bugün halen yaşayan en eski kavimlerinden biri olan Ermenilerin kökeni kimi kaynaklara göre Urartular'a kadar uzanır ![]() ![]() ![]() ![]() Çevreden gelen sürekli akınlarla yaşadıkları bölgede ayakta kalmaya çalışan Ermeniler'in tarihi, bitmek bilmeyen bir devlet kurma ve yitirme mücadelesini anlatır ![]() ![]() Hıristiyanlık ve Ermeniler Ermeniler, Hıristiyanlık'la ilk olarak M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kutsal metinlerin Ermenice'ye çevirilmesi ihtiyacı, Aziz Mesrob'un 404 yılında Ermeni alfabesini yaratmasıyla sonuçlandı ![]() ![]() 451 yılında toplanan Kadıköy Konsili'nin kararlarını benimsemeyen ve o tarihten bu yana Hıristiyanlık içerisinde bağımsız bir kol olarak yaşamayı sürdüren Ermeni Kilisesi, bugün sekiz milyonu aşkın üyesiyle, dünyada 50 milyondan fazla üyesi bulunan Kadim Ortodoks Kiliseler ailesine mensuptur ![]() Bizans Başkentinde Ermeniler İstanbul Doğu Roma İmparatorluğu'nun merkezi olduktan sonra, 360 yılında Ermeni Katolikosu (Başpatrik) 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Katolikos 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı Döneminde İstanbul Ermenileri Ermeni cemaati ile yakın ilişki içerisinde olan Fatih Sultan Mehmet, Bizans döneminde Batı Anadolu, Trakya ve Balkanlar'daki Ermeniler üzerinde nüfuzu olan ve o tarihe dek Bursa'da bulunan Ruhani Reislik makamını 1461 yılında Patriklik seviyesine yükseltti ![]() ![]() 15 ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul'daki ilk Ermeni matbaası, bir din adamı olan Apkar Tıbir tarafından açıldı (1567) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ermenilerin Kökeni 2 Ermeni Katolik cemaati özellikle Fransız Elçisi'nin çabalarıyla 1831 yılında İstanbul'da resmen oluştu ![]() ![]() Ermeni cemaati 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ermeni cemaatinin kendi sosyal ve kültürel meselelerine ilişkin talepleri 1840'lı yıllardan başlayarak, çeşitli oluşumlarla Bab-ı Alî'den karşılık buldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cumhuriyet Döneminde Ermeniler 1923'te Mustafa Kemal Atatürk'ün kurduğu yeni Türkiye Cumhuriyeti ilan edildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Medeni Kanun'un kabulüyle birlikte Osmanlı döneminde uygulanan her cemaati kendi dini yasalarına göre yönetme şekli ortadan kaldırıldı ![]() ![]() 1935'te Vakıflar Kanunu Resmi Gazete'de yayımlandı ![]() ![]() ![]() Cumhuriyet döneminde açılan ilk ve tek ruhban okulu, Üsküdar'daki Surp Haç Tıbrevank Ruhban Okulu oldu (1954) ![]() ![]() Ermeni cemaati Kurucu Meclis'e olduğu gibi, daha sonraki yıllarda T ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye Ermenileri Patrikliği'nin 500 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu topraklardaki geçmişi 2700'ü yılı aşan Türkiye Ermenileri, bugün 70 bini aşkın üyesiyle Türkiye Cumhuriyeti'nin en büyük azınlık nüfusunu oluşturuyor ![]() ![]() ANNA TURAY |
![]() |
![]() |
![]() |
Ermeni Kültürü Hakkında Bilgi - Ermeni Bayramları |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ermeni Kültürü Hakkında Bilgi - Ermeni BayramlarıBayramlar Gağant Ermenilerin yılbaşına verdikleri ad ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dzununt Ermeniler, Noel'i, yani Doğuş Yortusu'nu, diğer Hıristiyan mezheplerden farklı olarak, Vaftiz Yortusu ile birlikte 6 Ocak tarihinde kutlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Katolik Ermeniler ise Doğuş Yortusu'nu, diğer Katolikler gibi, 24 Aralık'ı 25'e bağlayan gece ve 25 Aralık'ta kutlar ![]() Diyarnıntaraç Eski Ahit'te "İlk doğan her erkek çocuk Rab'be adanmış sayılacak" denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vartanants O dönemde ateşe tapmakta olan İranlılar'ın, Hıristiyanlığı seçen Ermeniler'le MS 451 tarihinde yaptığı din savaşının anısına kutlanır (2001'de 22 Şubat) ![]() ![]() ![]() ![]() Pun Paregentan Ermeniler, Büyük Oruç'un arefesinde (2001'de 25 Şubat) Pun Paregentan adı altında karnavalı kutlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Avak Şapat Ermenilerin "Büyük Hafta"sı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Surp Zadik Ermeniler, Paskalya Bayramı olarak bilinen Surp Zadik'te (İsa'nın Yeniden Diriliş Günü), "Kristos hariav i merelots" (İsa ölülerden dirildi) ve karşılığında "Orhniyal e harutyun Kristos'i" (Kutlu olsun İsa'nın dirilişi) diyerek bayramlaşır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hampartsum Surp Zadik'in 40 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vartavar, Vartivar İnanışa göre, tufan sonrasında Nuh gemiden iner, son kez hafif bir yağmur yağar, yaşam yeniden başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Khacverats Haç Yortusu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarkmançats 404 yılında, Sahag Bartev ve Mesrob Maştotz adlı din adamları tarafından Ermeni yazısının bulunmasıyla, Ermeni kilisesi tarihinde "Altın Çağ" olarak tanımlanan dönem başladı ![]() ![]() ![]() ![]() Halen ayakta kalan kiliselerin en eskileri, İstanbul'un fethinden sonra yerli Rum halkından alınarak Ermenilere verilen kiliselerdir ![]() ![]() ![]() Ermeni Patrikhanesi Ermeni kiliselerinin çoğu 18-19 ![]() ![]() ![]() ![]() Geleneksel mimari uyarınca, ibadethane bir haç planı üzerine oturur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cumhuriyet Dönemi Cumhuriyet döneminde kilise yapımı yasaklanmıştır ![]() ![]() ![]() İstanbul'da günümüzde varlığını koruyan Ermeni Gregoryen kiliseleri şöyle sıralanabilir: Surp Hovhannes Avedaraniç Kilisesi (Gedikpaşa), Surp Tateos-Partoğomeos Kilisesi (Yenikapı), Surp Hovhannes Avedaraniç Kilisesi (Narlıkapı), Surp Nigoğayos Kilisesi (Topkapı), Surp Hreşdagaberdatz Kilisesi (Balat), Surp Yeğya Kilisesi (Eyüp-Nişanca), Surp Asdvadzadzin Kilisesi (Eyüp-İslambey), Surp Pırgiç Şapeli (Yedikule), Dzınunt Surp Aasdvadzadzin Kilisesi (Bakırköy), Surp Harutyun Kilisesi (Kumkapı), Surp Istepanos Kilisesi (Yeşilköy), Surp Krikor Lusavoriç Kilisesi (Surp Istepanos Kilisesi ile-Karaköy), Surp Istepanos Kilisesi Surp Yerrortutyun Kilisesi (Surp Minas Şapeli'ni kapsar-Beyoğlu), Surp Asdvadzadzin Patriklik Kilisesi (Surp Toros Ayazması ile-Kumkapı), Surp Kevork Kilisesi (Surp Hovhannes Mıgırdiç Ayazması ile-eski Patriklik-Samatya), Surp Hagop Kılkhatir Kilisesi (Altımermer), Surp Sarkis Şapeli (Balıklı), Surp Harutyun Kilisesi (Taksim), Surp Hripsimyantz Kilisesi (Büyükdere), Surp Takavor Kilisesi (Kadıköy), Surp Haç Kilisesi (Üsküdar-Selamsız), Surp Vartanantz Kilisesi (Feriköy), Surp Asdvadzadzin Kilisesi (Beşiktaş), Surp Asdvadzadzin Kilisesi (Ortaköy), Yerevman Surp Haç Kilisesi (Kuruçeşme), Surp Santuht Kilisesi (Rumelihisarı), Surp Yeritz Mangantz Kilisesi (Boyacıköy), Surp Asdvadzadzin Kilisesi (Yeniköy), Surp Garabet Kilisesi (Üsküdar-Yenimahalle), Surp Krikor Lusavoriç Kilisesi (Kuzguncuk), Surp Yergodasan Arakelotz Kilisesi (Kandilli), Surp Nigoğayos Kilisesi (Beykoz), Surp Nişan Kilisesi (Kartal), Surp Krikor Lusavoriç Kilisesi (Kınalıada) ![]() Ermeni Katolik kiliseleri: Anarad Hığutyun Kilisesi (Pangaltı), Surp Andon Kilisesi (Tarabya), Anarad Hığutyun Kilisesi (Samatya), Surp Asdvadzadzin Kilisesi (Beyoğlu-Sakızağacı), Surp Levon Kilisesi (Kadıköy), Surp Yerrortutyun Kilisesi (Beyoğlu), Surp Boğos Kilisesi (Büyükdere), Surp Hovhannes Mıgırdıç Kilisesi (Yeniköy), Surp Hovhan Vosgeperan Kilisesi (Taksim), Surp Asdvadzadzin Kilisesi (Büyükada), Surp Krikor Lusavoriç Kilisesi (Ortaköy), Surp Hisus Pırgiç Kilisesi (Galata) ![]() Ermeni Protestan kiliseleri: Avedaranagan Amenasurp Yerrortutyun Kilisesi (Aynalıçeşme-Beyoğlu), Emanuel Kilisesi (Fincancılar-Eminonü), Gedikpaşa Protestan Kilisesi, Halıcıoğlu Protestan Kilisesi ve Üsküdar Şapeli vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1) 1810 öncesi "eski dönem", genellikle "kardeşlik", 2) 1810-1908 arası "orta dönem", genellikle "kurum", 3) 1908 sonrası "yeni dönem", genellikle "dernek" adı altında toplanılır ![]() Yeni dönem öncesi kültür kurumları genel anlamda okullara yardım etmek dışında, okul olmayan yörelerde okul açma çalışmalarında bulunur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 19 ![]() ![]() Bu kültür kurumlarından bazıları günümüze ulaşabilmişlerdir ![]() ![]() İstanbul'daki Ermeni kültür kurumları içerisinde kilise korolarının yeri büyüktür ![]() ![]() ![]() 5 Şubat 1811'de Patrik XI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1906'da Kumkapı'daki Patriklik Kilisesi Korosu 70 kişilik bir grup kurarak Magar Yegmalyan'ın armonize ettiği üç sesli badarağı okur ![]() ![]() Bu çabalar sayesinde Ermeni Kilisesinin diğer bazı ayinleri de çoksesli olarak armonize edilerek uzun yıllar okunur ![]() ![]() Cumhuriyet'in ilanından hemen sonra kilise korolarında tekrar canlanma başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüze değin yaşayan diğer kültür kurumları, okullardan yetişenler dernekleridir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ermeni Kültürü Hakkında Bilgi - Ermeni Bayramları |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ermeni Kültürü Hakkında Bilgi - Ermeni Bayramları![]() Ermeni Müziği İstanbul'un çokrenkli kültür evreninde kendine özgü tonlarıyla varlığını sürdüren Ermeni kültürünün en belirgin parçalarından bir mimari ise, diğeri de kuşkusuz musikidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul dışında ise, hem Türk Musikisi, hem de geleneksel müzik türlerinde eserler veren çok sayıda aşuğ (Aşık) ve bestekarın adı, ünlü araştırmacı Kevork Pamukciyan'ın derlediği belgelerde zikredilmektedir ![]() ![]() Dinsel Müzik Ermeni Apostolik Kilisesi ilk dönemlerinde musikisini, alfabesini ve ayin kitaplarını aldığı Süryaniler ve Yunanlılarla sıkı bir ilişki kurdu ![]() ![]() ![]() Bu değişimler, Ermeni dinsel musiki tarihini kabaca şu üç döneme ayırır: 4-12 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ermeni kilise musikisinde "şaragan", "meğeti", "yerk", "dağ", "gandz" gibi ilahi formlarının dışında "badarak" ve "dağavar" (büyük bayramlar) gibi daha büyük çaplı formlar da kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ermeni kilisesi geleneksel musikisinde, Süryani ve Rum kiliselerinde olduğu gibi başlıca sekiz makam kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şaraganlar her hafta ya da her gün sırayla yarı makamlardan okunur ![]() ![]() 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ermeni Apostolik Kilisesi'nde öteki Ortodoks kiliselerinden farklı olarak insan sesinin yanısıra, varsa org veya armonyum da kullanılabilir ![]() ![]() ![]() Geçmişi Hıristiyanlık öncesine kadar uzanan zil, hem dinsel, hem de dindışı musikide sıkça kullanılan bir vurma çalgıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Ermeni Yemekleri Topik Topik, Ermeni mutfağının şarkılar ve manilere konu olmuş en özgün tadlarından biri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Malzemeler: (12 kişilik) 3 orta boy patates, ½ kg ![]() 2 kilo soğan ½ kg tahin, 4 tatlı kaşığı şeker, 2 tatlı kaşığı tuz, 3 tatlı kaşığı tarçın, 2 tatlı kaşığı kara biber, 2 tatlı kaşığı yeni bahar, 3 çorba kaşığı dolmalık fıstık, 3 çorba kaşığı kuru üzüm ![]() Yapılışı: Patatesleri kabukları ile birlikte haşlayın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Khavidz Yapılışı basit gibi görünen ancak kıvamını tutturmak için maharet isteyen Khavidz, Ermeni mutfağının en lezzetli bayram tatlılarından biri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Malzemeler: (8 kişilik) 125 gr ![]() 1 kg ![]() 8 çorba kaşığı un, 9 çorba kaşığı şeker, 1 tatlı kaşığı vanilya, 1 çorba kaşığı irmik ![]() Yapılışı: Sütü, şekeri ve vanilyayı birlikte kaynatın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aileler ve insanlar Coğrafyacı Ğugios İnciciyan Asıl adı Ğugios olan İnciciyan, bazı kayıtlarda Ğugas olarak da geçer ![]() ![]() ![]() ![]() 1770'te, babası tarafından Venedik'teki Mıkhitharist Manastırı'na gönderildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1819'da Düzyan ailesinin başına gelen felaket esnasında, onlarla dost olduğu için korkup Odessa 'ya sığındı ![]() ![]() ![]() ![]() 1828 başlarında, İstanbul'daki Katolik Ermeniler Ankara 'ya sürgün edildiklerinden, İnciciyan İstanbul'da kalmayı sakıncalı gördü ve bu sebeple aynı yılın mayıs ayında Venedik'e döndü ![]() ![]() İnciciyan, eserlerinin geniş halk kütleleri tarafından okunabilmesi için, yeni Ermeniceyi tercih etmişse de, tarikat başkanı Akontz-Küver'in muhalefeti yüzünden, onun başkanlık döneminde (1800-1824), önemli çalışmalarını eski Ermenice ile yayımlamak zorunda kalmıştır ![]() ![]() Diğer önemli eserleri arasında, başta gelenleri Amaranotz Püzantyan (Bizans Yazlığı) veya Boğaziçi'dir (Venedik, 1794) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kitabın başında, Venedik Mıkhitharist rahiplerinden, Egya Endazyan (1755-1789) tarafından oyularak hazırlanan kalıptan basılan ve 1791'de Venedik'te basılan, 23x40,5 cm boyutunda Ermenice, çağı için oldukça ayrıntılı sayılabilecek bir Boğaziçi haritası bulunur ![]() ![]() Boğaziçi hakkında çok kıymetli bilgiler bulunan bu eserin ilk kısmı (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1817 yıllığında bulunan, "On Sekizinci Yüzyılın Muhtasar İstanbul Tarihi Kronolojisi" (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aşkharhakrutyun Çoritz Masantz Aşkharbi (Dünyanın Dört Kısmının Coğrafyası) adlı eserinin ikinci bölümü, Avrupa'ya ayrılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnciciyan'ın bir başka eseri de Coğrafya'nın Avrupa kısmının altıncı cildidir (1804) ![]() ![]() ![]() Coğrafya'nın Asya'yı anlatan bölümünün birinci cildi de Doğu ve Güney Anadolu'dan bahseder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Kevork Pamukciyan'ın sunuş yazısından özetlenmiştir) |
![]() |
![]() |
|