|  | Aforoz Hristiyanlık Ta Aforoz |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Aforoz Hristiyanlık Ta AforozHristiyanlık'ta Aforoz Aforoz'un İncil'e ilişkin ilk kullanımı "anathema" iledir  Bununla ilgili atıflar Galatians 1:8'de yer alır  "Ama eğer biz ya da cennetten bir melek dahi olsa, bizim sana telkin ettiğimize karşılık bir hakikat ile size geldiğini iddia etse, o lanetlidir(anathema)  Ve tabi 1 Gorinthians 16:22'de: "Rabbi sevmeyen her kimse o melundur,lanetlidir(anathema)  " Kelime çeşitli şekillerde tercüme edilebilir, Kral James'in çevirisine göre anathema, melun olarak tercüme edilmiştir  Yeni Ahit sınırlı sayıda aforoz örneği sunar  Matta 18:17'de, İsa, durmadan kalp kıran kimselere Yahudi olmayan kimseler (gentiles) ya da vergi tahsildarı muamelesi yapılması gerektiğini öğretir  Romalılara Mektup 16:7'de, Paul 'öğrendikleri ve kaçındıkları doktrinlere karşı bölünmelere sebep olanlara' dikkat çeker  Anathema erken Kilise döneminde, aforozdan öte korkunç dini yaptırımların bir şekli olarak kullanılmıştır  Bilinen ilk örnek M  S  306 yılında gerçekleşmiştir  Roma Katolik Kilisesi nadiren bireylere karşı kullansa da, bu yaptırımlardan halen faydalanmaktadır  Bazı modern kiliseler, herhangi tüm soyutlama, dışlamaları anathema olarak nitelerler  Katolik Kilisesi 'Roma kilisesi tarafından aforoz edilen insanların listesi' Katolik Kilisesi'ne göre; Aforoz, resmi bir muamele, yargılama usulü olarak hiçbir surette ceza değildir, sadece Katolik Kilisesi'nin az ya da çok tanınır bir üyesinin daha önce var olan durumunun beyannamesi, bir bildirisidir  Bir kimse kendisini mümin toplumdan ayıran bir harekete, özellikle sözlü ya da eylemli başvurduğunda, ya da örneğin inananlar arasında karmaşa yaratıp tefrikaya sebep olduğunda, yasal bir bildiri aracılığıyla durumun aydınlatılması Kilise için bir zorunluluktur  Böylelikle Kilise, rahipler sınıfı dışındaki herkesi, halkı o kişinin takip edilmemesi gereken bir kimse olduğu hakkında bilgilendirmiş ve ruhban sınıfını, kişinin kasıtlı olarak yapmış olduğu hareketler ile kendini Kilise'den ayırmış olduğu, hatalarından vazgeçmediği sürece ayinlere kabul edilmeyeceği ile ilgili haberdar etmiştir  Hüküm aynı zamanda; tekrar uzlaşma yani mutakabat(reconciliation)'ın Papa'nın öncülüğü ya da lokal bir piskoposun yol göstereceği bir süreç ile kiliseye yeniden tabi olarak sağlanacağını belirtir  Aforoz hiçbir zaman yalnızca intikam almak için verilen bir ceza değildir, bilakis hep iyileştirici, kişiyi açıklama yapmaya ya da tavırlarını değiştirmeye, pişman olup topluluğa geri dönmeye zorlayan, ıslah edici bir ceza olarak uygulamaya konur  Aforoz edilmiş kimseler papazlığa ait makamlarda; okuyucu, rahip ya da papaz yardımcısı olarak ayinlere katılmaktan, Kutsal Komünyon'a iştirak etmekten ve diğer ayinlerden menedilirler  Lakin elbette bu, aforoz edilmiş kimselerin bu toplantılara pasif olarak da katılamayacağı anlamına gelmemektedir  Diğer hak ve imtiyazları iptal edilir, dini bir ofis ya da makama malik olamamak gibi  Aforoz dini bir mahkemenin hükmü olarak deklare edilebildiği gibi, daha yaygın olarak, suç sayılan tavrın gerçekleştiği yer ve zamanda otomatik olarak uygulamaya koyulabilir  Aforoz edilmiş kimse, halen, vaftize karşılık görülen bir karaktere sahip bir Hıristiyan ya da Katolik olarak görülür  Roma Katolik Kilisesi'nde resmi aforoz, aforoz edilmiş bireyin pişmanlık beyanı, akide -amentü- sözü(eğer suç dinsel sapkınlığı içeriyorsa) , itaatin yenilenmesi ile uygulamadan kaldırılabilinir  Bunu yapmaya yetkin bir Başpiskopos ya da papaz tarafından imanının yeniden kabul edilişin deklaresi ve sonunda Yeniden Dönüş ayini, kabul töreni yapılması suretiyle aforoz kalkmış olur  Aforozu gerektiren suç, muhakkak cezayı kaldırmaya yetkin bir piskopos ya da papaz tarafından affedilmeli  Roma Katolik Kilisesi, özellikle Orta Çağ süresice, kişisel olarak kendilerini Katolik Kilisesi'nden soyutlamış resmi görevli ve krallar göz önünde bulundurulursa, aforozun resmi bir bildirisini yayınlamaya mecbur bırakıldı  Reformasyon'dan sonra, birçok prensin kendilerinin Kilise'den ayrıldıklarını beyan etmeleri ile beraber bu uygulama devam etmedi  Benzer bir ceza, yasak; kasaba yahut bir bölgede ayin ve kutlamaların engellenmesi şeklinde kendini gösteren tüm bölgenin aforozu şekliyle ortaya çıktı  1983 Kilise Hukuku Kanunu'ndan önce, aforozun iki kademesi vardı: 	Vitandus: (Büyük Aforoz): sakınılan anlamında, diğer Katoliklerin kaçınılması gereken insanlar için kullanılan uygulama  Tolerates: (Küçük Aforoz): hoş görülen anlamında, Katoliklerin aforoz edilmiş kimse ile iş ve sosyal ilişkiler kurmasına izin verilen uygulama  Bu farklılık artık uygulamada değildir, ve aforoz edilmiş Katolikler hala ayinlere katılmaları ile ilgili baskı altındadırlar, Kutsal Komünyon'a iştirakleri ve ayinlerde aktif rol almaları yasaklanmış bile olsa   Aslında bu yolla aforoz edilmiş kimse kilise ile ilişkide kalması için teşvik edilmiş olur, çünkü asıl amaç onların pişman olup kilise yapısı içerisinde aktif rol almaya yönlendirmektir  Orta Çağ'da, umumi aforozun resmi uygulamaları, 'çan, kitap ve mumla ayıplamak' deyimi hasebiyle, içinde çan çalınması, İncil'in kapatıldığı, mum söndürüldüğü bir merasim tarafından eşlik edilerek pratiğe geçiriliyordu  Bu tip merasimler şuan uygulamadan kaldırılmıştır, ama aynı prensiplere başvurulur  Yalnızca; şayet, bireyin aforozu gerekli kılan suçu çok umumi ve insanları kargaşaya sokacak cinsten ise kişinin aforoz edildiği bildirilir ve bu genelde bir kilise çalışanı tarafından yapılan sade bir açıklama ile halka duyurulur  Ortodoks Kilisesi Ortodoks Kilisesi'nde, aforoz Kutsal Şölen'e mensubiyetten alıkonulma, uzaklaştırılma şeklinde kendini gösterir  Kiliseden soyutlanma olarak değil  Bu ise birkaç sebepten ötürü gerekli olabilir; o yıl içinde günah çıkarmamak gibi  Aynı zamanda aforoz pişmanlık sürecinin bir parçası olarak da kabul edilebilir  Aforoz genellikle topluluğa ait üyeyi ıslah etmek amacı ile yapılır  Ortodoks Kilisesi bir soyutlama metoduna sahiptir ama bu sade, ciddi ve anathema diye nitelenen, pişman olamayan dini sapkınlar için geçerli olan bir yaptırımdır  Bu koşulda bile, birey kilise tarafından aşağılanmış, lanetlenmiş değildir, bilakis kendi haline bırakılmıştır  Lutheranlık Lutheranlık teknik olarak bizzat bir aforoz süreci geçirmiş olsa da, bazı mezhep ve cemaatler bunu kullanmazlar  Lutheran açıklaması, ilk ve teknik şekliyle, Martin Luther'in Small Catechism'inde yer alır  Luther'e göre aforoz şunları gerektirir: 1-Günah işleyen kimseye karşın fail ve bireyin yüzleştirilmesi  2-Bu başarılı olmazsa, fail, zarar görmüş birey ve iki ya da üç şahit arasında yüzleşme  3-Konunun mezhep papazının bilgilendirilmesi  4-Papaz ve failin yüzleştirilmesi  Bunun ötesinde çok az onaylama vardır  Birçok Lutheran mezhep bir tek papazın aksine tüm mezhebin aforoz için uygun adımlar atması öncülüğünde yaptırımlarını uygularlar ve her zaman kesin kurallara sahip değildirler  Örneğin; kiliseler bazen Pazar ayinlerinde yapılan oylamalara ihtiyaç duyarken, bazı mezhepler bu hükmün oybirliğine varılarak sonuçlandırılması gerektiğini söyler  Lutheran uygulaması, nadiren kullanılsa da, bir bakıma demokratik uygulamasından dolayı son yıllarda alışılmamış durumların ortaya çıkmasına sebep oldu  Bir örneği Evanjelik Lutheran Kilisesi'nden aforoz edilmiş seri katil Dennis Rader'ı yakalatmak amacı ile kilise mensubu arkadaşlarından aforoz edilmesi için, bazı kimselerin oy toplama çabası idi  Anglikan Komünyonu İngiltere Kilisesi Aforoz edilmiş kimselere kilise tarafından nasıl muamele edileceği ile ilgili kanunlar olmasına rağmen, İngiltere Kilisesi'nin bir üyenin nasıl ya da hangi sebeple aforoz edilebileceğine ilişkin özellikli kanunları yoktur  Aforoz son çare olarak başvurulan bir önlemdir ve pek nadir kullanılır  Örnek olarak; 1909'da bir ruhbanın dört kilise cemiyet üyesini katlettiği için aforoz edilişini gösterebiliriz  Amerika Episkopal(Piskoposluk) Kilisesi The ECUSA (Amerika Episkopal(Piskoposluk) Kilisesi) Anglikan Komünyonu'ndandır ve İngiltere Kilisesi ile aynı birçok kanuna sahiptir  Aforoz uygulaması ile ilgili belli başlı kayıtlar yoktur, çünkü çok çok nadir olarak görülür  Mayıs 2000'de kilise ve müntesipleri hakkında haddinden fazla eleştirel beyanatları yayımlayan biri kilise tarafından aforoz edilmiştir  Kaynak : Wikipedia | 
|   | 
|  | 
|  |