|
|
Konu Araçları |
aerodinamik, azaltmak, çalışmalar, direnç, hava, için, katsayısını, otomobil, yapılan |
Aerodinamik (Otomobil) Hava Direnç Katsayısını Azaltmak İçin Yapılan Çalışmalar |
08-20-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Aerodinamik (Otomobil) Hava Direnç Katsayısını Azaltmak İçin Yapılan ÇalışmalarHava Direnç Katsayısını Azaltmak İçin Yapılan Çalışmalar Aracın kaportası çevresinde akan havanın mümkün olduğunca kesintisiz ve pürüzsüz bir yüzey etrafında akması sağlanarak direnç katsayısı daha da düşürülebilmiştir Bu amaca yönelik araçlarda kapı camlarının ve farların kaporta ile bir yüzeyde dizayn edilmesi, ön ve arka camların daha yatık dizayn edilmesi, yan aynaların formunun aerodinamik özellik taşıması, lastik oyuklarının genişletilmiş çamurluklarla örtülmesi, ön ve arka tekerlekler arasına etekler yerleştirilmesi, ön panel altına hava kesiciler ( airdam ) yerleştirilmesi, jant kapaklarının mümkün olduğunca aerodinamik yapıda imal edilmeleri, aracın altındaki düzgünsüzlükleri alt kaplama takviyesi ile kamufle edilmesi gibi önlemlere rastlanmaktadır Günümüzde yukarıda bahsettiğimiz önlemler sayesinde direnç katsayısı ; Binek araçlarında 0,25'e Otobüslerde 0,5'e Motosikletlerde 0,4'e Kamyonlarda ise 0,65'e dek düşürülebilmiştir Hava akımı içinde akım yönüne dik olarak tutulan bir levha için bu değer 128, paraşütte 170, tabanca mermisinde 03, futbol topunda 029, yolcu uçaklarında 025, bomba ve yedek yakıt tankı taşımayan savaş uçaklarında 020 civarındadır Bu arada laboratuvar çalışmalarında bulunan sonuçların normal trafikte tespit edilenler ile uyuşmaması çoğunlukla rastlanan haldir Çünkü araca etkiyen yan rüzgar, yük durumu vb faktörler direnç katsayısına doğrudan tesir ederler Açık bir pencere, bagajdaki 20 kg'lık fazla yükün oluşturduğu yere yaklaşma veya kullanılan lastiklerin daha kalın olanlarıyla değiştirilmesi gibi hallerde direnç katsayısı değeri %10-12 artış gösterir Küçük gibi görünen bu artışın ise yakıt sarfiyatının %5 yükselmesine neden olduğu tespit edilmiştir Aracın altındaki düzgünsüzlüklerin alt kaplama ile kamufle edilmesi halinde cw değeri 0045 düşüş gösterirÖn ve arka camların eğik dizayn edilmesi, aracın iç kısmını etkileyen güneş ışığı miktarının artmasına neden olur Bunun doğuracağı yüksek sıcaklık problemine çözüm olarak cam imalatçı firmalar renksiz iki ince cam tabakası arasına altın veya gümüş metalden mikron mertebesinde film sıvayarak güneşin görünür dalga boyundaki ışınlarını geçiren fakat enfraruj ışınlarını yansıtan camlar geliştirmişlerdir Bunun maliyeti ise normal cam maliyetinin % 50 üzerindedir Cw değerini azaltma çalışmalarının sonucu olarak şu söylenebilir : Geliştirilen farklı önlemler sayesinde direnç kaybı oldukça düşürülebilmiştir ve hatta daha da düşürülebilir ancak bu amaç için uygulanacak ilave önlemlerin doğurabileceği maliyet artışı cw değerinin küçültülmesi sonucu ortaya çıkacak avantajı aşacağından bu gibi önlemler şimdilik sadece deneme, geliştirme ve yarış gibi özel amaçlı araçlara uygulanabilmektedir Binek otolarında cw değeri 025 ile 06 arasında değişirken bu tür numunelerde cw değeri 020'ye düşebilmektedir Bu konuda rekor 0182 ile Mercedes'in C111 serisinin 1985'de geliştirdiği C111/4 modelindedir Zaman değerlerini alt üst 1936 yapımı geliştirilmiş Mercedes W125 020'lik cw değeri ile damla formuna en yakın araçlardan biridir Kaynak : Wikipedia |
|