Prof. Dr. Sinsi
|
Crysis Oynanış
Oynanış
Crysis 'in oynanışı Crytek'in geçmiş oyunlarındaki ana fikre göre hareket etmektedir: örneğin Far Cry [26] Aksiyon hala ormanda sürmekte ve her oyuncu göreve ilerlerken değişik yollar seçme özgürlüğü tanınmaktadır
Oynanışın ana özelliklerinde birisi de karakterin giymiş olduğu nano giysidir Vücudu yaralanmalardan korumanın yanı sıra ortam becerilerini garantilemek için enerjiyi yayma olanağına sahiptir
Crysis 'te *****ları tadil etme fırsatı bulunmakla beraber çeşitli muharebe alanı koşullarında daha fazla verim almak için değişiklik yapılabilmektedir *****lara optik nişangahlar, Namlu-altı bomba atar, susturucular, taktik fenerler ve duruma uydurmak için diğer ek parçalar takılabilmektedir
Oyundaki düşmanların sahip olduğu yapay zeka (AI) Far Cry ile karşılaştırıldığında önemli ölçüde geliştirilmiş, daha gerçekçi ve inandırıcı hale getirilmiştir Düşman askerleri sürekli taktik manevralar kullanmakta, takım halinde çalışmanın, gizlenmenin ve pusuya yatmanın yanı sıra değişen çevre ve koşullara ayak uydurmaktadırlar Üstelik yapay zekalı askerler oyuncunun hareketi sonucu çıkan sese tepki göstermektedirler [27] Düşman askerleri savaşla alakadar olmadıkları zaman tipik yaşamsal davranışlar sergilemektedir Boşta olduklarında sigara içme, esneme, konuşma, gezintiye çıkma, araç tamir etme, bölgeyi devriye gezme vs davranışlarda bulunmaktadırlar Bazen bu eylemler oyuncunun erkenden tespit edilip edilmemesine bağlıdır Eğer Nomad bir görev esnasında düşmanlarca görülmediyse, varılacak noktaya ulaştığında istirahat etmekte olan düşmanlarla karşılaşabilir Eğer baş kahraman Nomad görülürse alarm çalar ve düşmanlar uyarılır [28]
Nano Giysi
Nano Giysi
Nano Kas Giysisi (İngilizce: Nano Muscle Suit) : kurmaca teknik cihaz ve nanoteknoloji kullanılarak tasarlanmış güç bazlı bir dış iskelettir [29]
Nano giysinin oluşturulması ve tasarlanması fikri oyun tasarım şefi Bernd Diemer'a göre Amerika Birleşik Devletleri Future Force Warrior 2020 asker programından esinlenilmiştir [30] Crytek şirketi çalışanı Eric Lagel nano giysi hakkında: "Crysis'teki ana "fiş"lerden birisidir ve bunu çoklu oyuncuya basit şekilde dahil edemeyiz Nano giysi : diğer oyunlarda bulunmayan tek bir *****tır" şeklinde konuşmuştur [31]
Nano giysinin ana özelliği: karaktere yeni fırsatlar olanağı sağlayan ve var olanları geliştiren mod işletimidır Nano giyside 4 mod vardır Aynı anda sadece bir mod kullanılabilmektedir İki veya daha fazla mod eş zamanlı olarak çalıştırılması mümkün değildir Üstelik nano giysi daima dört modda birinde devrede olmak zorunda ve kapanma olanağı yoktur Devre dışı olması sadece tek oyunculu mücadele sırasında senaryoya göre meydana gelmektedir Nano giysinin yönetimi ek olarak diğer gelişmiş özelliklere de sahiptir
Nano giysi devresi:
Zırh (İngilizce: maximum armor) : enerji, yaraların onarımı ve giysi korunması için yeniden dağıtılmaktadır Enerji azami stoka ulaştığında giysi, yeterince büyük darbelere katlanabilmekte, örneğin yakın mevkilerde gerçekleşen bir patlama veya nişancı tüfeği ateşi Buna rağmen, giysi enerjisi tamamen veya büyük oranda tükenirse alınan herhangi bir darbe, karakterin sağlığını azaltacaktır Oyuncu karakterinin bir saldırısında bu moddaki giysi süt beyazı renkte bir ışık saçacaktır
Güç (İngilizce: maximum strength) : nano mekanik kas servosundan dolayı[32][33], bu mod oyuncu karakterinin kas gücünü artırmaktadır Sözkonusu modun artırmış olduğu kas gücüyle yüksek zıplayışlar gerçekleştirilebilir ve savaş için uygun bir ortam sağlanabilir Üstelik ***** sarsıntısını önleyerek atışlarda esas itibariyle dengeyi sağlar [34] Enerji her bir vurulmada, zıplamada ve patlamada azalır Bu moddaki giysi devamlı olarak yumuşak bir kırmızı ışık saçar [35]
Hız (İngilizce: maximum speed) : merkez sinir sistemindeki sinapsların hızlanması,[35] sonucu kişinin hareket hızı zorunlu ve geçici olarak artar Enerji koşma ve yakın çarpışmalar sırasında harcanır, kalan zamanda harcanma olmaz, fakat bu modda normal yürüme hızı biraz fazladır, yeniden *****lanma süresi güç ve zırh modundan daha azdır Mod uzunlamasına atlamada kullanılan hızı aynı zamanda artırabilmektedir Mod kullanılırken giysi üzerinde cereyan eden yumuşak bir beyaz ışık saçılır
Pelerin (ing cloak) : Oyuncu karakteri neredeyse tamamen ışık altında saydamlaştırırarak fiilen görünmez yapar [36][37] Pelerin modunda iken hareket süresince enerji devamlı harcanır Oyuncu karakteri daha etkin biçimde hareket ederse enerji hemen tükenir Özellikle de koşmada ve zıplamada enerji en hızlı ve karakterin gizlenmesi ve ilgili faaliyetler sırasında en yavaş harcanır Pelerin moduyla karakter tamamen görünmez yapmaz, rakipler kendilerine yaklaşan giysinin tamamlayıcı ışınımını fark eder Kişisel *****lara karşılık çevredeki nesneler karakterin elleriyle taşınabilir ve bu aynı zamanda karakterin tespit edilmesine sebebiyet verebilir Çevreyle herhangi bir sert etkileşimde, örneğin *****la ateş etmede, bir nesneyi fırtlatmada veya yakın çarpışmalarda pelerin modu devre dışı bırakılır Enerji sınıfıra düşer ve otomatik olarak zırh modu 'na geçiş yapılır
Assault görevinin başlangıcında, Psycho (Delta ekibi askeri, aşağı bakınız), nano giysinin fiyatı hakkında bir arkadaşına: "Sam amcanın hiç işi yok, senin kıçını korumak için 1 000 000 $ harcayacak öyle mi?" demiştir
Nano giysi, giyen kişi öldüğünde geride herhangi bir iz bırakmamak için kendi kendini yok etme mekanizmasına sahiptir Bu işlev nano giysiyi rakiplerin ele geçirmesini önlemek için kullanılır
Nano giysi karakterin sağlığını sürekli iyileştirme yeteneğine sahip olduğu için ilk yardım çantalarına hiç gerek duyulmaz Ancak, tüm hareketler giysinin yenilenebilir enerji rezervini tüketmektedir; enerji zırh modunda iken daha hızlı şarj edilir Giysi, oyun içi çarpışmalara önemli bir taktik unsur niteliğindeki fare jesti (İngilizce: Mause gestures) kullanılarak modlar arası geçiş hızlıca yapılabilmektedir Giysinin maskesi olan kask içersine entegre edilmiş bir baş-üstü göstergeye (İngilizce: Head-Up Display) ayrıca sahiptir, bu gösterge taktik harita ve güncel sağlık durumu gibi verilerin ekrana yansımasını sağlar Bu sebeple, doğada görünen tüm bilgiler elektroniktir, bazı acil durumlar sırasında boot çıktısı ve görsel bozulma gibi görüntüler ekranda belirir Çifte radyo, cep bilgisayarı (İngilizce: PDA), görsel-işitsel bilgi kayıt olanağı ve bunun yanı sıra gece görüşü ve (dürbün için geçerli) resim sıklık oranını değişikliği dahil olmak üzere birçok özellik tek oyunculu mücadele bölümünde erişimi mümkündür
*****lar
Oyuncu, çoğu birinci şahıs nişancı tarzı oyunlarda bulunan standart ***** yelpazesine erişebilmektedir Bunların dahilinde hem alışılmış *****lar (tabanca, iki tüfek, çifte ve diğerleri), hem de bilim-kurgu *****ları (Gauss *****ı), bunun yanında uzaylı *****ı olan (İngilizce: MOAC - Molecular Accelerator : Moleküler Hızlandırıcı) bulunmaktadır Tüm *****lar üzerinde uygun ağızlık (alet, edevatlar) ile değişiklik yapılabilmektedir ve bu cihazlar oyuncuya varsayılan olarak verilebilmekte, ele geçirilen ***** ile sağlanmakta veya çok oyunculuda satın alınabilmektedir Bir kere satın alındı mı sadece ölüm, senaryo veya tek oyunculuda konunun gelişimi sırasında stokların kaybolması ile ortadan kalkabilmektedir Normal oyun sırasında oyuncu tüfeğine flaş ışığını takarsa, hiçbir zaman kaybolmaz ve oyun ilerlerinde kullanıma hazır halde olur
Oyunda Kore Ordusu'nun sıkça kullandığı FY-71 *****ı
Değişik edevatlar kullanılarak gerçekleştirilen ***** modifikasyonu Ray Bütünleme Sistemi (İngilizce: RIS - Rail Integration System) vasıtasıyla yapılabilmektedir Değiştirmeleri ve yükseltmeleri kapsamaktadır fakat zorunlu tadiller değillerdir RIS oyundaki tüm kullanılabilir *****lara monte edilmiş (ikmal edilmiş) durumundadır Özellikle de Picatinny Rayı (İngilizce: Picatinny Rail) *****larda kullanılmaktadır RIS'in bu türü günümüzdeki gerçek *****larının farklı farklı türlerinde bulunmaktadır [38] Oyun içi *****larda edevatların takılabildiği dört bağlama noktası vardır: üst (namlu yukarısı) ray, alt (namlu aşağısı) ray, ağızlık ve bağlama noktası ise namlunun sol kısmındadır Bu sebeple, bazı edevatlar eş zamanlı olarak kullanılmamakta: örneğin, tüfek-altı bomba atar ile bayıltıcı düzenek veya fener ile lazer nişan cihazını aynı anda kullanmak olanaksızdır *****ların bazı çeşitleri, yapısal özelliklerine uygun raylara sahip değillerdir: örneğin, çifte tüfeğin namlu altı rayı yoktur, dolayısıyla çifteye bir bomba atar monte etmek olanaksızdır
Oyun seçenekleri temel ***** tadili için çok sayıda cihaz olanağı sunmaktadır, hatta bu nedenle değişiklikler oyuncuya çok tuhaf gelebilmektedir Örnek olarak, 4x ila 10x arasında değişen yaklaştırma olanağına sahip optik nişangah kısa mesafelerde oldukça etkili olan çifteye takılabilmektedir
Ek olarak, çoğu *****ta atış modu değiştirebilmekte (peş peşe ve tekli atış) Üstelik Crysis diğer yeni nişancı oyunlarda rastlanılan bazı özellikler takdim etmektedir, mesela menüde ön seçim yapmaksızın bomba atmak ve bomba atma gücünü değiştirmek [39]
Belirtilmesi gereken önemli noktalardan birisi de tek oyunculu'da bulunmayan *****ların çok oyunculuda olmasıdır Bunun dahilinde MOAR (İngilizce: Molecular Arrestor: Moleküler yakalayıcı),[40] tanksavarlar ve anti-personel mayınlar, ve bunun yanı sıra diğer ***** ve ekipmanlar oyunda mevcuttur Çok oyunculudaki Power Struggle'da TAC-topu (İngilizce: TAC - Tactical Atomic Cannon: Taktik Nükleer Top) kullanılarak düşman üssü yerle bir edilebilmektedir
Ulaşım araçları
Crysis'te iniş yapmak olan VTOL uçağı
Crysis 'te oyuncunun kullanımına açık geniş araç yelpazesi bulunmaktadır Mevcut kara araçları, hafif ciplerden ağır tanklara kadar çok sayıda teknik araçları kapsamaktadır Deniz araçları ise hafif motorbotları, hoverkraftları ve deniz otobüslerini kendisine dahil etmektedir Tüm araçlar (kamyonetler, HMMWV ve hatta tanklar) hızlanma tuşuna basıldığında gereğinden yüksek hızlara ulaşabilmektedir Uçak seçimi Kuzey Kore asker helikopteri ve Amerikan hayal dikey kalkış ve iniş yeteneğine sahip uçağı: VTOL (İngilizce: Vertical Take-Off and Landing: VTOL) ile sınırlandırılmıştır, her ikisi de küçük asker müfrezeleri taşıyabilmektedir
Tekerlekli araçlar bölgesel sistem hasarlarına sahiptir, en kayda değer örnek lastiklerin sürüklenmesidir Tank veya piyade savaş aracı gibi paletli araçlarda paletlerin takrip edilmesi mümkündür Üstelik oyuncu dış yakıt depolarına ateş ederek infilak etmelerine ve bunu takiben aracın aşınmasına sebebiyet verebilir; yüksek sıcaklıkta tutuşan iskelet tüm aracın kolaylıkla hasar almasına olanak sağlayacaktır Bir aracın tüm lastikleri delinse bile, yavaş yavaş tekerlekler üzerinde gitmeye devam edebilmektedir Tahrip olan paletler sebebiyle paletli araçlarda da aynı olaylar yaşanmaktadır Oyunda mevcut ancak kullanıma açık olmayan araçlar reaktif uçak, kepçeler ve büyük gemiler ayrıca tüm uzaylılar olarak belirtilmektedir
Oyuncu bir araç içindeyken etrafı hem birinci kişi hem de üçüncü kişi kamerasında izleyebilme fırsatına sahiptir İkinci bir durum olarak oyuncu, gidiş geliş hattı doğrultusunu yaklaşık 45 Derece sanal kamerayı sağ ve sola çevirmebilmekte, üstelik üçüncü kişi görünümünde sanal kameranın uzaklaştırma yakınlaştırma ayar olanağı bulunmaktadır
Dikkat çekilmesi gerek önemli bir olay da oyuncunun çok sayıda aracı sadece çok oyunculu modda erişebilmesidir Örnek olarak helikopter, otomatik tahrikli uçak savar *****ı, paletli piyade savaş aracı, tekerlekli zırhlı personel taşıyıcısı, hoverkraft ve deniz otobüsü gibi teknik araçlar yalnızca çok oyunculu modda erişilmektedir
Zırhlı Ampifik Araç
Oyunda suda hareket edebilen zırhlı ampifik (İngilizce: Amphibious personnel carrier - APC) adında gizli bir araç bulunmaktadır Zırhlı personel taşıyıcısı işlevsel olarak piyade savaş aracına, çoğu *****ı (otomatik hızlı top ve füze atar) ve taşınabilen kişi sayısı (6 kişi) itibariyle benzemektedir Aralarındaki tek farklılık APC'nin paletleri yerine lastiklerinin patlaması ve su üzerinde hareket edebilme yeteneğine sahip olmasıdır
Bu ulaşım imkanları, anlaşmalı Crysis koleksiyon yayımını satın almış veya EA Store mağazalarından oyunu ön sipariş etmiş ve ayrıca doğrudan satın alanlar APC'yi kullanabilmektedir, çok oyunculu modda diğer türlü bu aracın kullanımı olanaksızdır Oyuncunun teknik birim alıcısından ayrılmasının ardından alıcının takım üyelerine iyiliği dokunacak ve düşman onu ele geçirme olanağına sahip olacaktır [41][42]
Belirtilmesi gereken önemli konulardan birisi de sözkonusu aracın oyunun tüm sürümlerinde takdim edildiği ve aracın açıkça kilitli olduğudur Harita editörü Sandbox 2'de oluşturulan ve editlenen haritalar oyunun tüm sürümlerinde ve sipariş türlerinde serbestçe kullanılabilmektedir
Etkileşimlilik
Oyundaki etkileşimlilik yüksek düzeydedir Oyun yıkılabilir çevreye ilişkin birçok sanal dünya unsuruna sahiptir Oyuncu dolaplar, kutular, araç dal ve gövdeleri, kayalar, çeşitli hayvanlar, avandalar, aletler, sayfa artıkları vs gibi nesneler türlü ortamlarla etkileşimde bulunabilir Eşyalar ve nesneler kaldırılıp atılabilir (güç modu varken de yokken de) ve yakın çarpışmalarda ***** olarak kullanılabilir Kulübeler tamamiyle yerle bir edilebilir, ağaçlar güç modundayken ateşli *****larla kesilebilir veya zarar verilebilir Yapraklar ve ince dallar oyuncu hareketiyle beraber savrulabilir [43] Oyun, bol fırsatlara rağmen oyuncuyu etkileşimli nesneleri kullanmak için mecbur etmez: Crysis 'i oynayan bir kişi, dünyadakine benzer işleri yaptığının farkına varmaz Bu da oyuncunun senaryo dışı tecrübeleri yaşamasına dayanak sağlayan bir oynanış tarzını konuya dahil etmeye yaramaktadır
Crytek, oyun motoru CryEngine 2 ve alt sistemiyle sıkıca entegre edilmiş kendine özgü tasarımı bulunan CryPhysics fizik motorunu kullanarak yıkılabilir çevre bordası ve yüksek düzey etkileşimlilik oluşturmuştur [44] Belirtilmesi gereken bir başka konu ise oyunun desteklenmesi ve hatta resm belirtimlerine dahil edilmesine rağmen Ragdoll fiziği oyunda yer almamıştır [45] Açıkçası bu, geliştiricilerin oyun yaş sınıflamasını indirgemek için arzuladığının kanıtıdır Rag doll animasyonu olgusuna rağmen oyunun güncellemesi çıktıktan sonra oyundan silinmiştir [46]
Zorluk düzeyi
Oyun dört farklı zorluk düzeyine sahiptir: Kolay (İngilizce: easy), Orta (İngilizce: medium), Zor (İngilizce: hard) ve Delta (İngilizce: delta) Zorluk düzeyi artan çoğu nişancı oyununda olduğu gibi düşmanlar tarafından neden olunan hasarı artırmak ve baş kahramanın sağlık stokunu azaltmak için düşman tepkisine ve doğruluğuna önem vermektedir Crysis 'te, tüm bunlara ek olarak, oynanışta herhangi bir değişikliğe doğrudan aracılık eden çeşitli HUD zorluk düzeyleri değiştirilebilmektedir
Bu sebeple, en kolay zorluk düzeyinde iken sağ alt köşedeki kırmızı düzey çizgisinden çevredeki tüm düşmanlar oyuncu karakter yerini tespit edip etmediği izlenebilmektedir, mesela belirteç lal rengini gösterdiğinde muhtemelen üstüne makineli bir ***** monte edilmiş bir araç karaktere doğru yaklaşır En zor düzeyde ise tüm bu özellikler ve çapraz görüş ortadan kaybolur Bu noktada Crysis taktik nişancı tarzına benzemeye başlar
Öte yandan, azami zorluk düzeyi seçildiğinde düşmanlar kendi aralarında Korece konuşmaya başlar, bunun sonucunda oyuncu düşmanların maksatlarını anlamada güçlük çeker
Oynanış Özellikleri
Crysis'teki tema tamamen çizgisel olmasına rağmen çoğu bölümde gerçekleştirilmesi zorunlu olmayan birçok ek görev ve hedefler vardır Ancak bu durumda, hedeflerin uygulanması ve başarısızlıklarla sonuçlanması konu üzerinde hiçbir etki doğurmadığından konu yine de çizgisel olarak kabul edilir
Oynanış tarzı ve tasarımı koşullu olarak iki parçaya ayrılır İlk parça: serbest oynanışa sahip açık bölümler İkinci parça: çizgisel oynanış ve "yeni yetme" tasarım bölümleri
Oyunun ilk kısımlarındaki oynanış ve mekan (bölüm) tasarımı, konuya karşılık, tamamiyle çizgisel değildir Crysis oyunu (İngilizce: sandbox game) ile doğal oynanışa (İngilizce: emergent gameplay) başvurmaktadır Oyun, oynayan kişiyi belirli bir yönde tutmaz, bu da oyuncuya yalnızca senaryo dışı deneyimler yaşamasına olanak tanımaktadır
Nano giysi özellikleri, ***** tadilleri, mevcut ulaşım olanakları ve etkileşimli çevrenin dışında Crysis 'te ilerleme yolunu tamamen oyuncu tarafından seçilme olanağı bulunmaktadır Örneğin, herhangi bir bölümün tamamını hiçbir düşman öldürmeyerek geçmek oyuncuya kalmıştır
Kaynak : Wikipedia
|